Pagina 1 van 1
wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...???
Geplaatst: 06 jul 2014 11:07
door Pruts3r
Nou, uhm... De topic naam zegt het al... Wat hoort hier achter. Kan weinig foto's vinden van deze locs MET rijtuigen nml.
As allways: dank voor het meedenken guys!

Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 11:41
door spoor65
Rijtuigen in vele soorten, maar wel voor de zware expres treinen.
Zelfs de Henschel Wegmann rijtuigen kun je er achter hangen, daar de 01 regelmatig als vervanger voor de gebruikelijke 61 werd gebruikt.
De eigenlijke H.W. loc, die BR61 dus, was namelijk nogal storing gevoelig.
mvg
Freddy
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 13:28
door Zolderspoor
Zie het front van de loc: Als je het echt correct wilt doen....alleen DRG rijtuigen met adelaar en hakenkruis.
Is een gevaarlijk item, ik ben er geen voorstander van. Het materieel is misschien wel mooi, maar de periode niet!
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 17:25
door Pruts3r
Zolderspoor schreef:Zie het front van de loc: Als je het echt correct wilt doen....alleen DRG rijtuigen met adelaar en hakenkruis.
Is een gevaarlijk item, ik ben er geen voorstander van. Het materieel is misschien wel mooi, maar de periode niet!
klopt, maar ik moet bekennen dat ik altijd wel gecharmeerd ben van 'de nazi's' hun technische hoogstandje op spoorweg en luchtvaart gebied. Ook hun tanks waren echt bizar ver hun tijd vooruit...
Maar om nou ff een trein met swastika in de verzameling op te nemen...
spoor65 schreef:Rijtuigen in vele soorten, maar wel voor de zware expres treinen.
Zelfs de Henschel Wegmann rijtuigen kun je er achter hangen, daar de 01 regelmatig als vervanger voor de gebruikelijke 61 werd gebruikt.
De eigenlijke H.W. loc, die BR61 dus, was namelijk nogal storing gevoelig.
Freddy
de henschelwegman treinset heb ik al. Maar die rijtuigen zijn er ook als blauer enzian ofzo. Die kenne dus ook?
En zware expresstrein rijtuigen? Noem eens een paar voorbeelden. Er zijn zoveel soorten en types...
Heeft de orientexpress er achter gehangen (de beige/bruine)????
Thanx voor de input!
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 17:39
door maarten
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar dat je zo'n trein in je verzameling hebt wil dat nog niet zeggen dat je dezelfde denkbeelden hebt uit die tijd!!
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 18:35
door Pruts3r
maarten schreef:Het is natuurlijk je eigen keuze, maar dat je zo'n trein in je verzameling hebt wil dat nog niet zeggen dat je dezelfde denkbeelden hebt uit die tijd!!
Logsch, ik snap dat. MAAR veel andere wellicht niet.
Een vriend van mij verzamelde militaire officierspetten. En ja, ook duitse exemplaren zaten in zn collectie.
Werd niet echt gewaardeerd. Hij heeft ze maar weer verkocht.
T wordt zegmaar niet geaccepteerd door de maatschappij, maar we driften een beetje offtopic nu dus we laten het hier bij.
DRG met adelaar prima, maar zonder, zoals herr flick zou zeggen "das little swastika"

Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 18:36
door Overdijk
Zullen we maar weer ff terug op topic komen, deze discussie is al veel eerder hier op het forum gevoerd.
Gebruik de zoekfunctie anders maar.
Achter deze loc en zijn broertjes de BR 03 & 05 stroomlijn (ik heb ze allemaal),
passen gezien hun imago en bouwtijd het beste einheitswagens van de latere bouwgroepen.
Deze machines waren paradepaardjes, gebouwd vlak voor of nog net in de oorlog.
Denk dus vooral aan rijtuigen uit de verwendungsgruppe 23, 29, 35 & 39, waarbij indien mogelijk en voorhanden de nieuwste rijtuigen werden gebruikt.
Gruppe 23 - Wagen der Einheitsbauarten 1923-1927 (sog. Hechtwagen) -> Roco set 2062S/24002, heroplage FLM?
Gruppe 29 - Wagen der Einheitsbauarten 1928-1934 -> MTX 13150/13154 (zonder KK), diverse DRG rijtuigsets (met KK)
Gruppe 35 - Wagen der Einheitsbauarten 1935-1938 -> FLM 8130/8135 (met en zonder KK, met reichsadler)
Gruppe 39 - Wagen der Einheitsbauarten 1938-1942 (sog. Schürzenwagen) -> Roco set 2060S/24000 (zonder KK, met reichsadler), FLM 8670 01/8674 01 (met KK en reichsadler,)
Echter na het uitbreken van de oorlog zal deze filosofie snel het raam uit zijn gegaan en werd alles wat kon rollen er achter geplakt.
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 06 jul 2014 18:54
door Mack
vindt iemand moet rijden wat die mooi vindt en niet moet kijken of het politiek correct is
altijd gelijk dat wijzend vingertje en toontje bij model bouw vindt ik een beetje over dreven
dit hobby en plezier geen politiek canal dus laten we het gezellig houden !
groetjes
Mack
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 16:03
door martinb
Als je in 1939 1940 wilt rijden dan kun je er idd een nette stam achter hangen. Rij je na 1940...... hang er dan achter wat je kunt vinden. Deden ze in het echt ook. Wielen + opbouw = inzetbaar. Land, kleur, soort maakte uiteindelijk geen stoomfluit meer uit. Oh ja, rails zijn ook wel handig maar naar mate je meer naar 45 gaat was er steeds minder bruikbare rails...
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 17:16
door Jeroen
maarten schreef:Het is natuurlijk je eigen keuze, maar dat je zo'n trein in je verzameling hebt wil dat nog niet zeggen dat je dezelfde denkbeelden hebt uit die tijd!!
Heb niet zoveel met stoomtreinen en ik weet er ook niks van, maar....
Hulde voor dit antwoord! It says it all.......

Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 18:02
door Overdijk
Pruts3r schreef:
de henschelwegman treinset heb ik al. Maar die rijtuigen zijn er ook als blauer enzian ofzo. Die kenne dus ook?
En zware expresstrein rijtuigen? Noem eens een paar voorbeelden. Er zijn zoveel soorten en types...
Heeft de orientexpress er achter gehangen (de beige/bruine)????
Thanx voor de input!
Deze locs verloren na de oorlog hun stroomlijnbekleding, aan de ene kant wegens het onderhouds ongemak, anderzijds omdat ze nieuwe ketels kregen. De blauer enzian, zijn voormalige HWZ rijtuigen (en schürzenwagen) die na de oorlog, begin jaren vijftig, in het FD net werden opgenomen. Toen deze locs hun bekleding al kwijt waren.
De Oriënt Expres rijtuigen waren bruin/beige tot eind jaren twintig, daarna werden ze blauw geverfd. In deze blauwe vorm hebben ze tot aan het uitbreken van de oorlog (1939, Polen) gereden door Duitsland.
Ook de Rheingold diensten werden in 1939 stilgelegd, maar misschien dat een BR 01.10 nog net een keertje voor een Oriënt Expres of Rheingold heeft gestaan.
De zware expres rijtuigen heb ik al in mijn vorige post benoemd.
Vooral de Schürzenwagen set van Roco kan ik aanbevelen.
8-delig, dus een complete stam, meestal rondom de €90,- en ondanks de leeftijd zien ze er nog steeds fantastisch uit.
En mocht je er kortkoppelingen van Roco of FLM opzetten, dan doen ze niet onder voor de meest moderne wagons qua bakafstand.
Maar uiteindelijk is het beste advies, dat je er achter moet hangen wat je zelf mooi vind.
Mocht je het toch historisch correcter willen doen, dan hoop ik je een duwtje in juiste richting gegeven te hebben.
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 19:19
door Pruts3r
Ron, thnx voor de uitgebr eide info.
Blauer enzian is DB era zag ik idd. Orient express vreesde ik al.
Die blauwe versie heb ik op ebay wel al gekocht, maar die zijn voor mn blauwe S3/6.
Die roco set is heel mooi en niet duur idd maar 8 wagens achter een FLM met tender aandrijving... Beetje optimistisch vrees ik.
Ik kwam deze minitrixen tegen in een van mn oude brochures. Kunnen volgens mij ook toch, of te oud?
En dan zon FLM mitropa speisewagen erbij. Wel mooi maar misschien te oud vrees ik.
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 20:50
door Modelspoorbarry
@Pruts3r:
Voor de laatste 2 wagens uit jouw post horen eigenlijk de Ep3/6 of de S3/6 van de K.Bay.Sts.B
Groeten,
Barry
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 23:08
door Overdijk
De onderste zijn idd meer TP 1, de bovenste is dezelfde maar dan in DRG jasje.
Kan wel, maar gezien het bouwjaar 1905 zal die niet gauw erachter hebben gestaan.
Althans niet in de gloriejaren, daarna werd zoals gezegd alles wat reed erachter geplakt.
Vooral omdat er al inmiddels 4 einheitsbauarten bestonden, misschien wel als versterkingsrijtuig.
Die Mitropa van FLM is er een uit de Gruppe 35, dus spot on.
De wagons uit die Gruppe van FLM zijn vrij goed te krijgen, gemiddeld pak een beet €17,50.
Mijn eigen BR 01.10 trekt trouwens op zijn sloffen 10 Roco schürzen (ik heb de set + 2 extra) de railspiraal omhoog (2,5%)
En je hebt net als ik de 7172 oude versie met gesloten jalouziën aan de zijkant.
Daar zitten nog de meeste anti-slipbandjes onder de tender.
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 08 jul 2014 23:40
door Pruts3r
Overdijk schreef:De onderste zijn idd meer TP 1, de bovenste is dezelfde maar dan in DRG jasje.
Kan wel, maar gezien het bouwjaar 1905 zal die niet gauw erachter hebben gestaan.
Althans niet in de gloriejaren, daarna werd zoals gezegd alles wat reed erachter geplakt.
Vooral omdat er al inmiddels 4 einheitsbauarten bestonden, misschien wel als versterkingsrijtuig.
Die Mitropa van FLM is er een uit de Gruppe 35, dus spot on.
De wagons uit die Gruppe van FLM zijn vrij goed te krijgen, gemiddeld pak een beet €17,50.
Mijn eigen BR 01.10 trekt trouwens op zijn sloffen 10 Roco schürzen (ik heb de set + 2 extra) de railspiraal omhoog (2,5%)
En je hebt net als ik de 7172 oude versie met gesloten jalouziën aan de zijkant.
Daar zitten nog de meeste anti-slipbandjes onder de tender.
Oh, joh. Iedereen loopt altijd zo te piepen over FLM sleeptenderlocs. Maar deze is dus goed.
Mooi, dan gaat ik maar een setje van die roco's scoren.
Thanx Ron (en de rest) voor alle hulp en t meedenken.
Ik weet wat ik wou weten!
Re: wat reed er toen der tijd achter een br01 stroomlijn...?
Geplaatst: 12 jul 2014 19:10
door martinb
Mitropa kan prima, bestaat al vanaf 1916.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitropa Rond 1940 exploiteerde Mitropa 750 rijtuigen. Wel even opletten dat je geen Mitropa DR (uit de DDR tijd) pakt. Zie ook
http://www.mitropafreunde.de/3.html