Pagina 1 van 1
schaduwstation
Geplaatst: 31 aug 2009 13:12
door jan
Hallo,
Kan ik in mijn schaduwstation de uitrijwissels ook zonder bediening gebruiken met digitaal rijden.
mvg Jan
Re: schaduwstation
Geplaatst: 31 aug 2009 15:21
door Wim Ros
Jan, dat ligt een beetje aan welke wissels (merk en type) je gaat gebruiken. Meestal wordt het wat lastig als je achteruit wil om vergeten (losgekoppelde) wagons op te halen. Maar in beginsel kan het, en heeft het verder niets met digital te maken.
Mvg
Wim.
Re: schaduwstation
Geplaatst: 31 aug 2009 17:21
door jan
Hallo Wim,
Ik heb fleischmann piccolo rails .
Ik hen een aantal wissels waar het mechanisme van kapot is,
als ik ze op deze manier nog gebruiken kan is dat mooi meegenomen.
mvg Jan
Re: schaduwstation
Geplaatst: 31 aug 2009 18:42
door Saraan
Als je de Fleischmann Piccolo wissels gebruikt met kunststoffen puntstuk, dan kan je ze zonder probleem openrijden. Haal er misschien dan ook de "veer" uit, want anders drijgen voorlopers van stoomloks nogal gemakkelijk uit het spoor gedrukt te worden.
Heb je wissels met een metalen puntstuk, vergeet het dan om de wissels open te rijden. Je trekt dan meteen kortsluiting.
groeten,
Re: schaduwstation
Geplaatst: 02 sep 2009 07:15
door Rob Fongers
Hallo Jan,
Hier worden alle uitgaande wissels in de schaduwstation stations open gereden, d.w.z. die sporen waar eenrichtingsverkeer is. Heb er zelfs de nodige bochtwissels inliggen en alle mechaniek is eruit gehaald. Dit zijn Piccolo's en het werkt zonder problemen. Scheelt in ieder geval de nodige aandrijvingen en decoders.
Grtz Rob
Re: schaduwstation
Geplaatst: 02 sep 2009 09:23
door jan
Hallo Rob,
ik heb inderdaad wissels met kuntstof puntstuk.
scheelt weer een hoop euro `s die ik ergens aan uit kan geven
mvg Jan
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 05:09
door Overdijk
Dit is wel al weer een ouder draadje, maar toch nog een vraagje. Kan je Peco 55 wissels ook openrijden? Of moet je dan eerst het hartstuk isoleren? En kan dat, het hartstuk isoleren voor openrijden? Zou me al vlug 25 wisselaandrijvingen schelen in het schaduwstation.
Gr Ron
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 09:14
door Rob Fongers
Helaas Ron,
Als je het hartstuk isoleert komt de trein tot staan. Er zijn wel trucs uit te vinden maar dan moet je nogal wat modificaties aan de wissels gaan toepassen.
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 11:15
door dentheo
Ik denk dat het met insulfrog wissels van Peco moet lukken
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 13:16
door Rob Fongers
En waarom denk je dat dan?
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 13:40
door dentheo
Omdat daar de wisseltongen "steeds" op de spanning staan van de dichtstbijstaande rail en je dus geen kortsluiting maakt met de wielen tijdens het wegdrukken van de tongen.
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 13:46
door shoven
Maar om de tongen weg te drukken moet de loc eerst bij de tong komen en die in beweging zetten... dat gaat niet altijd goed komen vrees ik.
Ander puntje: de Peco code 55 wissels zijn volgens mij allemaal electrofrogs als ik even bij Hatton's op de website kijk...
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 13:53
door Michiel
Naar mijn idee heb je ook isulfrog (of hoe heten die dingen) bij code 55. Ook bij eHatton, om geen naam te noemen.
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 14:00
door gdw1963
Michiel schreef:Naar mijn idee heb je ook isulfrog (of hoe heten die dingen) bij code 55. Ook bij eHatton, om geen naam te noemen.
Code 55 is dacht ik altijd electrofrog (met uitzondering van de kruiswissels) en bij code 80 heb je de keuze uit insulfrog en electrofrog.
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 14:02
door shoven
Volgens mij ook. Als ik bij
ehattons kijk, zie ik alleen slips en crossings als insulfrog. De rest is electrofrog (met een E in het typenummer).
Re: schaduwstation
Geplaatst: 19 dec 2010 14:05
door Rob Fongers
Steven heeft m.i. gelijk alleen de 380 en 390 Engels wissel en 393 en 394 Kruising hebben insulfrog.
Maar afgezien daarvan, gaan we maar ff naar P80 waar ze het wel hebben. In de eerste plaats moet de veer eruit want anders krijg je de wissel niet om. Daarnaast moet je
dit maar eens lezen