Computeraansturing via Lok-Boss

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
rik425

Computeraansturing via Lok-Boss

Bericht door rik425 »

Hallo,

Ik heb pasgeleden mijn computer op het loconet van mijn modeltrein aangesloten (via de LocoBuffer-USB, Uhlenbrock). Ik probeer nu treinen vanuit Koploper aan te sturen, maar wat ik ook probeer, er gebeurt niks. De verbinding is wel goed, ik kan via de terugmelding precies zien waar mijn treinen zijn. Als ik een noodstop doe op de LokBoss, krijg ik in Koploper een bericht van. Weet er iemand wat het kan zijn/hoe ik dit oplos? Zou het kunnen zijn dat de Lok-Boss hier niet geschikt voor is?

Alvast bednkt ;) ,

Rik

Wim Ros

Re: Computeraansturing via Lok-Boss

Bericht door Wim Ros »

rik425 schreef:Hallo,

Als ik een noodstop doe op de LokBoss, krijg ik in Koploper een bericht van. Rik
Ik snap deze zin niet!!!
Wat voor bericht krijg je, en wat moet er opgelost worden?

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rik425

Bericht door rik425 »

Als ik via de handregelaar een noodstop doe, dan verschijnt er op m'n beeldscherm een schermpje dat er een noodstop geactiveerd is. (Met zo'n plaatje van 2 botsende treinen en een knop met opheffen) Als ik op opheffen druk gebeurt er niks.

Maar mijn probleem is dus dat ik via de computer geen treinen aan kan sturen, en of dit kan komen omdat ik een Lok-Boss gebruik?

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Als je alles op de juiste manier aansluit, dan kun je ook je treinen via de computer aansturen, en je wissels kunnen omzetten. Dus maak een foto waar alle ansluitingen duidelijk op te zien zijn.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rik425

Bericht door rik425 »

Ik heb mijn baan niet thuis staan, dus een foto maken lukt nu niet, dus ik heb het even getekend.
aansl.jpg
aansl.jpg (43.75 KiB) 2620 keer bekeken
voor het gemak heb ik de verbingen tussen de rails en de bezetmelder weggelaten op de tekening, eigenlijk zit de terugmelder dus tussen de Lok-Boss en de rails

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

In theorie moet dit werken, of dat in de praktijk ook zo is, dat heb ik nooit getest. Komt er informatie als je de lok via de lok-boss laat rijden?

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rik425

Bericht door rik425 »

Ja, ik heb eerst geprobeerd om het via traincontroller te doen, en daar kwam dan bij de bertreffende trein de snelheid te staan. maar als ik dan probeerde om hem via de pc aan te sturen, veranderde de snelheid niet. Alleen de noodstop werkte vanaf de pc. In koploper doet de noodstop het ook, maar de snelheid van de treinen zie ik niet. Ik heb in de communicatielogging gekeken en als ik dan aan de knop op de handregelaar draai komen er wel allemaal getallen te staan.

groeten,

Rik

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Dan ben ik bang dat ik je niet verder kan helpen, en verwacht dat de Lok-Boss net even iets te pre-historisch en te spartaans is.

Een alternatief is een Profi-Boss.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
rik425

Bericht door rik425 »

ok'e toch bedankt dan :)

Plaats reactie