draadbruggen piccolo wissels

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jan

draadbruggen piccolo wissels

Bericht door jan »

Hallo medespoorders,

Ik ben met de aanleg van mijn station zover dat ik kan proefrijden, maar heb gezien dat ik 2 wissels heb waaronder een drieweg die een aantal draadbruggen missen. ik rijdt digitaal en mijn inziens ben je ze dan nodig,of heb ik dat mis

mvg Jan

Wim Ros

Re: draadbruggen piccolo wissels

Bericht door Wim Ros »

Jan,

Je hebt ze niet perse nodig, zolang je er maar voor zorgt dat de voeding vanaf de centrale zowel voor als achter het wissel is aangesloten, en dat je geen isolatities aanbrengt net na het wissel in de aftakkende sporen.

Mvg
WIm.

Saraan

Re: draadbruggen piccolo wissels

Bericht door Saraan »

Normaal, bij een goede werking van de wissel maakt het niet veel uit of de draadbruggetjes erin zitten of niet. Ik had ze er ook overal uitgenomen, zodat het niet-geschakelde spoor spanningsloos bleef, en de wissel nooit opengereden kon worden, ( wat kortsluiting geeft bij wissels met geleidend puntstuk). Ik had er nog wel een weerstand overheen gezet opdat de decoders hun informatie behielden. Dat leek in het begin er goed te werken.

Maar, de interne schakelaartjes van de wissel zijn zo broos en stofgevoelig dat de schakelwerking niet erg betrouwbaar is. Op de 20 wissels zijn er bij mij 5 in het eerste jaar uitgevallen wegens slechte werking van de interne schakelaartjes.

Conclusie: ik heb overal de draadbruggetjes weer geplaatst, zodat de betrouwbaarheid van de wissel alsook het rijplezier een stuk hoger is.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie