Je vraagt naar de uitvoering mét DCC- tevens geluiddecoder van deze gloednieuwe Fleischmann Re 4/4". Daarvan heb ik de Cargo-uitvoering (met geluid ook) en een maat van me heeft de TEE-uitvoering zónder geluid (wel gedigitaliseerd). Dus met de combinatie daarvan zal ik je vragen proberen te beantwoorden.
Fleischmanns voorlaatste model was gebaseerd op een eerdere analoge versie, die met een printje voor digitaal bedrijf (NEM 651) voorbereid was. Overigens zat daar al wel een vijfpolige motor met vliegwiel in, maar had alleen rijrichting-afhankelijke frontseinen met gloeilampjes. Beslist geen slecht model want sterk, rustige loop en betrouwbaar. Afwerking is heel behoorlijk, al schijnt er wel wat licht door de kap heen, wat afhankelijk van de uitvoering minder of juist meer zichtbaar is.

De Cargo-uitvoering had naar het echte voorbeeld verschillende pantografen (Zwitsers en Duits). Het Fleischmann Piccolo model van de Re 4/4" voor alleen de Zwitserse markt (de zg. CH-modellen) heeft een metaalkleurig "umlaufblech": een loopplaat voor beide cabines om bij de ruiten te kunnen komen. De modellen voor de overige afzetmarkt hadden dit vreemd genoeg niet.
Deze nieuwste modellen hebben ook wel weer een vijfpolige motor met vliegwielen en een digitale voorbereiding (NEM 651) maar voor de rest is het niet op voorgaande modellen gebaseerd: een compleet "überholte" nieuw ontwerp dus. De DCC-versie heeft natuurlijk geen voorbereiding, maar heeft licht- en geluidsfuncties (w.o. gesynchroniseerd motorgeluid, rem- en schakelgeluiden, random koelen, fluit en stationsomroepers). Het licht wordt nu niet meer door gloeilampjes maar door leds verzorgd: drie witte frontpitten (rond voor de TEE en hoekig voor de Cargo) en twee rode sluitlichten die beurtelings afhankelijk van de rijrichting branden. Aan de treinkant (daar waar de rijtuigen aangehaakt zijn dus) kunnen de front- en sluitseinen afgeschakeld worden. Met de DCC-versie kan dat simpelweg met functietoetsen, bij de voorbereide versie kan dat door microswitches op de print om te zetten. De locs rijden soepel, reageren goed op snelheidsveranderingen, zijn stil en erg krachtig (sleepje van tien verlichte rijtuigen door een 3%-helix is geen probleem). Goed om te weten dat ze niet waggelen (iets wat verschillende Minitrix en Fleischmann-modellen doen), wat voor mij een indicatie is dat de productie van materialen (en misschien ook wel de assemblage) weer uit het westen/Europa komt. De leds geven prima licht (voor de smaak van puristen misschien wat té wit voor de TEE-uitvoering); niet te fel.
Tot zover de techniek. Dan het model en de details. Bij de eerste aanblik is het meteen duidelijk dat het om een nieuwe ontwikkeling gaat. De details zijn ongelofelijk, al is dat op onze N-schaal niet direct en altijd even goed te zien. Relingen en ruitenwissers zijn nu niet meer met de mal in het kunststof geperst maar echt van metaal en zijn net als de hoogspanningsleidingen aangebracht in minuscule gaatjes (die op foto's overigens wel wat te zien zijn) in het kapje. De ventilatieopeningen in het dak zijn erg fijn, de pantografen zijn ook gedetailleerd (en de Cargo-uitvoering heeft ook weer twee verschillende), de beide cabines met wat inrichting van binnen zijn in het bekende groen. Op beide cabines is het Zwitsers kruis als los schild aangebracht en hebben een metaalkleurige loopplaat. De kleuren zijn egaal en erg mooi diep van toon, de raamomlijsting is perfect in metaalkleur opgebracht, de zijruiten in zwart (alsof 't rubber is).
Al zou je het misschien niet verwachten, maar de verschillen van deze laatste modellen ten opzichte van de voorgaande zijn direct te zien zijn. Om nog maar te zwijgen over de producties van Arnold en Minitrix: dat is terug naar het stenen tijdperk...

Maar eerlijk is eerlijk: dan hebben we het wel over productietechnieken van een decenniumpje of drie, vier geleden.

Fleischmann heeft zich met deze Re 4/4" in TEE en Cargo (de rode is eerdaags ook verkrijgbaar en er zullen vast nog veel meer versies volgen) erg uitgesloofd. Ze zijn stevig aan de prijs (voor de belangrijke Zwitserse markt vast geen probleem

), maar daar krijg je dan ook een ongelofelijk strak, fraai en goed werkend model voor. Wat mij betreft het mooiste model dat ik sowieso heb en dus meteen model(-len) van 't jaar. Ik ga alvast sparen voor andere uitvoeringen.
Ik hoop dat je vragen zo voldoende beantwoord zijn. Mocht dat niet het geval zijn; laat me dat weten (hier of per PB)
