ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal.
Ik heb de handleiding gevolgd (voor zover ik kan zien want kan geen Duits en google translate is toch niet alles :p).
http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_111LH.htm
Ik heb een Kuehn N025 gebruikt en dus de kleuren aangepast naar wat kuehn voorschrijft.
Het enige dat ik krijg is een licht aan 1 kant rijrichting, verder niks.
Dus ook geen motor die beweegt of zeurt.
ik ga morgen nog verder zoeken maar misschien heeft iemand al een idee?
Ik heb de handleiding gevolgd (voor zover ik kan zien want kan geen Duits en google translate is toch niet alles :p).
http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_111LH.htm
Ik heb een Kuehn N025 gebruikt en dus de kleuren aangepast naar wat kuehn voorschrijft.
Het enige dat ik krijg is een licht aan 1 kant rijrichting, verder niks.
Dus ook geen motor die beweegt of zeurt.
ik ga morgen nog verder zoeken maar misschien heeft iemand al een idee?
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
hmm nu heb ik heel de tijd kortsluiting, zal eens foto's online zetten
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Neem anders contact op met Martin Domburg. Hij is veel met dit soort dingen bezig en kan je wellicht helpen of advies geven.
Succes, ben benieuwd.
Gr Ferry
Succes, ben benieuwd.
Gr Ferry
NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Http://www.happyface.be
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Martin kan je dit vertellen, die heeft gisteren mijn Lufthansa omgebouwd.
Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Klopt. Echter dat was een Arnold.
Toevallig had ik bij een van de andere locs van Kenny hetzelfde probleem met de n25. Bij onderzoek bleek de decoder gewoonweg defect te zijn.
Stuur me anders even een mail op info@DomburgTrainSupport.nl dan kan ik hem wel even checken en eventueel een n45 inbouwen.
In dat geval kan je beroepen op de garantie regeling van kuehn.
Groetjes
Toevallig had ik bij een van de andere locs van Kenny hetzelfde probleem met de n25. Bij onderzoek bleek de decoder gewoonweg defect te zijn.
Stuur me anders even een mail op info@DomburgTrainSupport.nl dan kan ik hem wel even checken en eventueel een n45 inbouwen.
In dat geval kan je beroepen op de garantie regeling van kuehn.
Groetjes
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Als je foto's plaatst van de bedrading is het wellicht zo te zien?
Groeten,
Chris
Chris
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Ik heb 3 foto's toegevoegd
Het is de eerste keer dat ik een ombouw doe zoals je weet ben ik nieuw
Dus laat me weten als je iets ziet en hoe ik het oplos.
De decoder zit rechts boven in zwarte tape ingepakt.
Vanaf hij werkt leg ik de draden iets mooier natuurlijk, wou ze niet TE kort maken ook.
Het is de eerste keer dat ik een ombouw doe zoals je weet ben ik nieuw
Dus laat me weten als je iets ziet en hoe ik het oplos.
De decoder zit rechts boven in zwarte tape ingepakt.
Vanaf hij werkt leg ik de draden iets mooier natuurlijk, wou ze niet TE kort maken ook.
- Bijlagen
-
- luft3.jpg (83 KiB) 4469 keer bekeken
-
- luft2.jpg (95.94 KiB) 4469 keer bekeken
-
- luft1.jpg (113.05 KiB) 4469 keer bekeken
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Ziet er anders goed uit Davy , heb je geen meetapparaat om hem door te meten ?
Er zit aan onderkant motor toch geen verbintenis ?
Het ziet er naar uit dat de decoder dan overleden is .
mvg Sjaak
Er zit aan onderkant motor toch geen verbintenis ?
Het ziet er naar uit dat de decoder dan overleden is .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
misschien wel die verbintenis, hoe moet ik dat zien?
Hoe kan ik het doormeten?
Meter op weerstand dat weet ik en je hebt de mass en de plus, snap ik ook maar de rest...
Hoe kan ik het doormeten?
Meter op weerstand dat weet ik en je hebt de mass en de plus, snap ik ook maar de rest...
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
En Davy,
Wat zegt de decoder als je je lok op het programmeerspoor zet ? Want, je hebt, na het inbouwen eerst de lok op dat spoor gezet natuurlijk, voordat je hem op de "gewone" baan hebt gezet.
Dus.... wat zegt de uitlezing van het programmeerspoor ? Of heb je hem meteen op de gewone baan gezet na het inbouwen ?
Dan weten we meer.
Groetjes,
Fred.
Wat zegt de decoder als je je lok op het programmeerspoor zet ? Want, je hebt, na het inbouwen eerst de lok op dat spoor gezet natuurlijk, voordat je hem op de "gewone" baan hebt gezet.
Dus.... wat zegt de uitlezing van het programmeerspoor ? Of heb je hem meteen op de gewone baan gezet na het inbouwen ?
Dan weten we meer.
Groetjes,
Fred.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
ik heb de loc op een apart spoor gezet dat wel (multimaus).
beetje gespeeld met een aantal instellingen van de decoder (geen stroominstellingen ofzo)
in het begin had ik enkel een lichtje dat brande in 1 rij richting.
maar geen motor.
Daarna alles uiteen gedaan nogmaals getest en begon een lampje heel fel te pinken.
Daarna gezocht naar problemen en de leidingen van de printplaat verder opgekuist maar krijg nu andere problemen.
De multimauss geeft kortsluiting aan en hoor ook even een irritante biep even.
beetje gespeeld met een aantal instellingen van de decoder (geen stroominstellingen ofzo)
in het begin had ik enkel een lichtje dat brande in 1 rij richting.
maar geen motor.
Daarna alles uiteen gedaan nogmaals getest en begon een lampje heel fel te pinken.
Daarna gezocht naar problemen en de leidingen van de printplaat verder opgekuist maar krijg nu andere problemen.
De multimauss geeft kortsluiting aan en hoor ook even een irritante biep even.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Probleem is gevonden Davy.
Heel simpel: kortsluiting. Decoder overleden.
En als je nu ook al, zoals je verteld, sluiting hebt in- of bij je Multimaus zou ik eerst maar zorgen dat dat in orde is. Anders kost het je nog meer decoders. Sorry dat ik geen andere oplossing voor je hebt.
Snap trouwens niet dat, als je je lok op een programmeerspoor zet, er eerst 1 lampje brand. Er branden nl. nooit lampjes als je je lok op dat spoor zet als het goed is. Je kunt de cv's instellen en uitlezen, mits die "ok" gegeven worden. Een lampje zal dan nooit branden.
Sukses,
Fred
Heel simpel: kortsluiting. Decoder overleden.
En als je nu ook al, zoals je verteld, sluiting hebt in- of bij je Multimaus zou ik eerst maar zorgen dat dat in orde is. Anders kost het je nog meer decoders. Sorry dat ik geen andere oplossing voor je hebt.
Snap trouwens niet dat, als je je lok op een programmeerspoor zet, er eerst 1 lampje brand. Er branden nl. nooit lampjes als je je lok op dat spoor zet als het goed is. Je kunt de cv's instellen en uitlezen, mits die "ok" gegeven worden. Een lampje zal dan nooit branden.
Sukses,
Fred
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
nee ik heb de decoder kunnen aanpassen enz maar de motor deed niks en een ander lichtje ook niet.
enkel een licht werkte in 1 rijrichting.
vandaar dat ik verder ging zoeken.
nu geeft hij kortsluiting na alles eens uiteen te doen en terug in elkaar te steken.
daarvoor deed hij ook eens raar met een flikkerend lampje.
de multimaus geeft geen kortsluiting uit zichzelf, enkel als ik de loc erop zet.
een programmeerspoor heb ik niet indien dit een speciaal spoor is, ik dacht dat het gewoon een apart spoor was waar geen andere locs op zitten.
enkel een licht werkte in 1 rijrichting.
vandaar dat ik verder ging zoeken.
nu geeft hij kortsluiting na alles eens uiteen te doen en terug in elkaar te steken.
daarvoor deed hij ook eens raar met een flikkerend lampje.
de multimaus geeft geen kortsluiting uit zichzelf, enkel als ik de loc erop zet.
een programmeerspoor heb ik niet indien dit een speciaal spoor is, ik dacht dat het gewoon een apart spoor was waar geen andere locs op zitten.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Weet niet wat jullie aan het bakken zijn hier heb ik wel 3 x zo,n br111 van fleischmann zelf digitaal gemaakt
Maar hier kan zelfs ik geen wijs uit
Vraag
Waar is je decoder ?
Ik zie op de foto, s draden, maar geen decodertjen waar heb je die verstopt
Martin de Deugd
Maar hier kan zelfs ik geen wijs uit
Vraag
Waar is je decoder ?
Ik zie op de foto, s draden, maar geen decodertjen waar heb je die verstopt
Martin de Deugd
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Dat is je probleem geweest Davy. Er zit, door het ombouwen, sluiting in je lok. Had je kunnen ontdekken om eerst je lok op een programmeerspoor te zetten en de dekoder uit te lezen.
Dan had je kunnen zien dat er ergens in de lok sluiting zit. Deze dan opzoeken en verhelpen en, als dat is gedaan, je lok pas op het gewone spoor zetten.
Dan was je dekoder niet in rook opgegaan. Nu kun je die gewoon weggooien.
Ik weet niet of je, voor dat je ging ombouwen, de informatie hebt gelezen die, bv. hier op het forum of op tal van andere plaatsen te vinden is, wat de stappen zijn die je moet doen, alvorens je lok aan het rijverkeer te laten deelnemen.
Ik denk zomaar van niet. Anders had je gedaan wat ik net hierboven al schreef en had je nog een dekoder gehad.
Goede leerschool geweest hopenlijk voor je; prijs is een opgeblazen dekoder. Helaas.
Sukses en op naar de volgende
Fred
@ Martin'. Ik heb er nog wel meer omgebouwd. Dat is het punt niet. Gewoon niet de juiste volgorde gedaan en dekoder opgeblazen. Heeft niets met bakken te maken, of het moet zijn dat daardoor nde sluiting is ontstaan. Dat is zo nooit te zien.
Groetjes,
Fred
Dan had je kunnen zien dat er ergens in de lok sluiting zit. Deze dan opzoeken en verhelpen en, als dat is gedaan, je lok pas op het gewone spoor zetten.
Dan was je dekoder niet in rook opgegaan. Nu kun je die gewoon weggooien.
Ik weet niet of je, voor dat je ging ombouwen, de informatie hebt gelezen die, bv. hier op het forum of op tal van andere plaatsen te vinden is, wat de stappen zijn die je moet doen, alvorens je lok aan het rijverkeer te laten deelnemen.
Ik denk zomaar van niet. Anders had je gedaan wat ik net hierboven al schreef en had je nog een dekoder gehad.
Goede leerschool geweest hopenlijk voor je; prijs is een opgeblazen dekoder. Helaas.
Sukses en op naar de volgende
Fred
@ Martin'. Ik heb er nog wel meer omgebouwd. Dat is het punt niet. Gewoon niet de juiste volgorde gedaan en dekoder opgeblazen. Heeft niets met bakken te maken, of het moet zijn dat daardoor nde sluiting is ontstaan. Dat is zo nooit te zien.
Groetjes,
Fred
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Bakken is soldeer er een decodertje is, zo noemen we dit
Volgende decoder plaatsen zonder uit te zoeken en te weten waarom het fout is gegaan
Btw
Dat hij kortsluiting maakt hoeft niet per definitie te betekenen, de decoder is kapot.
Het kan ook wezen dat je motor nog lekker contact heeft via het chassis, die moet je echt wel compleet isoleren.
Doe je dat niet, dan is kortsluiting is de uitkomst, niet van je decoder.
En een decoder nooit in tapen, daardoor smoor je hem, want hij kan zijn warmte niet kwijt.
Martin de Deugd
Volgende decoder plaatsen zonder uit te zoeken en te weten waarom het fout is gegaan
Btw
Dat hij kortsluiting maakt hoeft niet per definitie te betekenen, de decoder is kapot.
Het kan ook wezen dat je motor nog lekker contact heeft via het chassis, die moet je echt wel compleet isoleren.
Doe je dat niet, dan is kortsluiting is de uitkomst, niet van je decoder.
En een decoder nooit in tapen, daardoor smoor je hem, want hij kan zijn warmte niet kwijt.
Martin de Deugd
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Martin,
Je hoeft niet de complete motor te isoleren maar alleen de koolborstelaansluitingen.
Die zitten vaak in een plastic blok, soms zit er een lipje aan(Minitrix) die tegen het chassis zit.
Je kan dan het lipje er afslijpen en er isolatieband op doen met daaronder een draadje naar de decoder.
Je hoeft niet de complete motor te isoleren maar alleen de koolborstelaansluitingen.
Die zitten vaak in een plastic blok, soms zit er een lipje aan(Minitrix) die tegen het chassis zit.
Je kan dan het lipje er afslijpen en er isolatieband op doen met daaronder een draadje naar de decoder.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Dat klopt...meestal . Ik heb mij toch ooit te pletter gezocht, achteraf bleek er en verbinding tussen de kollektor en de as van de motor.
Ik heb er een nieuwe motor ingestopt, die had dat niet.
Maar inderdaad, misschien was het volledig isoleren van de motor een oplossing geweest.
Ik denk dat ik hem nog heb...morgen even zoeken.
Ik heb er een nieuwe motor ingestopt, die had dat niet.
Maar inderdaad, misschien was het volledig isoleren van de motor een oplossing geweest.
Ik denk dat ik hem nog heb...morgen even zoeken.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Davy. Hoe goed bedoeld de adviezen van andere. Je kunt met een multimaus een decoder niet uitlezen of op een zogenaamd programmeer spoor zetten. Niks aan de hand.
De kühn N25 is een vrij sterke decoder die je niet zomaar opblaast. Daarnaast zijn zowek de lucht als motor uitgangen tegen kortsluiting beveiligd. (mits niet te vaak geprobeerd)
Je inbouw ziet er qua draadjes prima Uit. Mijn vermoeden bestaat dat je Decoder ergens contact mee.maakt. (of je motor aansluiting tegen het chassis)
Controleer dit eens extra. En eventueel je Decoder even losmaken en er los naast weer vast solderen. Als je dit geprobeerd hebt laat dan even weten hoe of wat.
Daarnaast een tip voor de toekomst. En loc moet altijd rijden en 2 kanten licht laten zien (er vanuit gaande dat die analoog goed werkt) als je hem omgebouwd hebt. Nooit zo maar aan cv's gaan rommelen als ie dit nog niet doet.
De kühn N25 is een vrij sterke decoder die je niet zomaar opblaast. Daarnaast zijn zowek de lucht als motor uitgangen tegen kortsluiting beveiligd. (mits niet te vaak geprobeerd)
Je inbouw ziet er qua draadjes prima Uit. Mijn vermoeden bestaat dat je Decoder ergens contact mee.maakt. (of je motor aansluiting tegen het chassis)
Controleer dit eens extra. En eventueel je Decoder even losmaken en er los naast weer vast solderen. Als je dit geprobeerd hebt laat dan even weten hoe of wat.
Daarnaast een tip voor de toekomst. En loc moet altijd rijden en 2 kanten licht laten zien (er vanuit gaande dat die analoog goed werkt) als je hem omgebouwd hebt. Nooit zo maar aan cv's gaan rommelen als ie dit nog niet doet.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Bedankt allemaal.
Het is zoals Fidoo zegt inderdaad niet mogelijk de decoder in te lezen met m'n MM.
De kans is inderdaad groot dat er ergens kortsluiting word gemaakt aan de motor.
Heb de verlichting aansluitingen eraf gehaald en nog steeds.
Ik bekijk het morgen verder met jullie adviezen.
Het is zoals Fidoo zegt inderdaad niet mogelijk de decoder in te lezen met m'n MM.
De kans is inderdaad groot dat er ergens kortsluiting word gemaakt aan de motor.
Heb de verlichting aansluitingen eraf gehaald en nog steeds.
Ik bekijk het morgen verder met jullie adviezen.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Ben benieuwt
Overigens gaf ik mijn info aan Davy uitsluitend gebaseerd op eigen opgedane ervaringen
Martin de Deugd
Overigens gaf ik mijn info aan Davy uitsluitend gebaseerd op eigen opgedane ervaringen
Martin de Deugd
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Hoi,
Ik heb even de basis eraf gehaald en de motor apart gesoldeerd aan de printplaat en de plus en mass ook apart.
Het is inderdaad ergens een kortsluiting want nu reageerde de motor mooi op de instructie van m'n MM.
Moet de motor nog ingepakt worden of zo? Ik heb te weinig kennis om de kortsluiting te vinden, mogelijk ligt het gewoon vlak voor m'n ogen
Hieronder een aantal foto's, plus een sfeerbeeld van de werken
Ik heb even de basis eraf gehaald en de motor apart gesoldeerd aan de printplaat en de plus en mass ook apart.
Het is inderdaad ergens een kortsluiting want nu reageerde de motor mooi op de instructie van m'n MM.
Moet de motor nog ingepakt worden of zo? Ik heb te weinig kennis om de kortsluiting te vinden, mogelijk ligt het gewoon vlak voor m'n ogen
Hieronder een aantal foto's, plus een sfeerbeeld van de werken
- Bijlagen
-
- luft2-5.jpg (121.89 KiB) 3492 keer bekeken
-
- luft2-4.jpg (94.6 KiB) 3492 keer bekeken
-
- luft2-2.jpg (99.05 KiB) 3492 keer bekeken
-
- luft2-1.jpg (98.92 KiB) 3492 keer bekeken
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Davy,
Motor moet niet ingepakt worden, alleen de 2 punten waar je nu je draden op aangesloten hebt mogen in geen geval contact maken met het chassis, stroomafname of elkaar. Dus alleen naar de decoder.
Dus gewoon alles weer inbouwen en opletten dat je decoder niet tegen het metalen chassis komt en dat je motoraansluitingen vrij liggen!
Verder goed om te horen dat je decoder gewoon funktioneerd.
Motor moet niet ingepakt worden, alleen de 2 punten waar je nu je draden op aangesloten hebt mogen in geen geval contact maken met het chassis, stroomafname of elkaar. Dus alleen naar de decoder.
Dus gewoon alles weer inbouwen en opletten dat je decoder niet tegen het metalen chassis komt en dat je motoraansluitingen vrij liggen!
Verder goed om te horen dat je decoder gewoon funktioneerd.
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Tipje
Weet niet of het hier van toepassing is maar zeker de moeite waard om te contoleren
Flm heeft soms een doorverbinding van een van de koolborstels naar het motorhuis aan een kant zitten
Die MOET je er tussenuit slopen, anders krijg je gekke dingen of rook
Kon het namelijk niet goed op de foto's zien of dit bij jou van toepassing is?
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Weet niet of het hier van toepassing is maar zeker de moeite waard om te contoleren
Flm heeft soms een doorverbinding van een van de koolborstels naar het motorhuis aan een kant zitten
Die MOET je er tussenuit slopen, anders krijg je gekke dingen of rook
Kon het namelijk niet goed op de foto's zien of dit bij jou van toepassing is?
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: ombouw van FLM Lufthansa E 111 naar digitaal - problemen
Ad,
Als dit zo zou zijn dan deed deze het ook niet uitgebouwd. Slechts 1 cent.
Als dit zo zou zijn dan deed deze het ook niet uitgebouwd. Slechts 1 cent.