NS 1600 - 1800 digitaliseren en pimpen
Geplaatst: 26 feb 2015 01:52
Was al een tijdje geleden begonnen met de ombouw van mijn 1600 en 1700 Flm lokjes naar digitaal
En ook mijn Matrix 1800
En had beloofd er een verslag je van te maken (ach wat maakt het uit, ik loop al in te veel sloten tegelijk, dus dit kan er ook nog bij )
Doel is i.s.m. Digikeijs DRC1600-N lichtsetjes onafhankelijke voor, sluit en rangeer licht te verkrijgen
Gebruikte decoder is een Tran DCX76
Uitzondering is de Flm 1613, daar hebben de Flm oenen de verkeerde mal voor gebruikt en heeft dus o.a. geen derde neus licht
Ik begin met de Flm serie:
Eerst de lokjes helemaal gestript tot op de basis plaat
Je ziet dat Flm creatief is geweest om ruimte te creëren voor een decoder
vond dat best wel een goed idee, daar alle 3 de lokjes uitgerust zijn met vliegwiel, dus veel ruimte is er niet meer over om het "netjes" te doen
Zie de rode cirkels voor het verschil
Leek mij dus een kwestie van frezen en een vreemde maat gat er in frezen
I.p.v. zelf te gaan meuten heb ik met een lokale metaalbewerker een heel leuk dealtje gesloten, met het volgende resultaat:
Exact het zelfde nu
Helaas is de verf die er op zit van de bladderige, en ben toch aan het spuiten bij de Veolia Lintjes, dus meteen maar "goed" in de verf gezet
Via Bisschop de "juiste" kleur gekregen die het dichts bij kwam op waterbasis, Revell Aqua color Panzergrau 36178
Als de kap er op zit ziet het er gelikt uit, kijk maar verder
Ben trouwens ook nog lekker lomp geweest en het voor elkaar gekregen een koppeling af te breken
Komt mooi uit om deze meteen te vervangen voor een profi
Kwestie van schroefje los, kapje er af, bladveertje en koppeling vervangen
Deze komt op de 1738 (man wat is die geel... ) want op de 1602 en 1613 hang ik alleen goederen slepen
En die zijn bij mij allemaal aan het begin uitgevoerd met een rapido koppeling, bij de slepen die een kortkoppeling "verdienen" bij mij
Als de boel droog is begin ik weer met de opbouw
Als eerste de stoom "nietjes", die zorgen voor de stroom doorvoer van wielstel naar printplaat
Er zitten nokjes in, dus echt fout kan het niet (Echter als je dit wel fout doet en ze niet in gelijke richting terugzet, heb je gegarandeerd sluiting!)
Hierna de draaistellen weer opbouwen en van een klein drupie olie en vet voorzien, kwestie van het pinnetje er in o.a. door het tandwiel
En toen zij foto emmer doe het maar lekker zelf , dus de rest krijg je in een volgende post
Wordt vervolgd
Mvg,
Ad
En ook mijn Matrix 1800
En had beloofd er een verslag je van te maken (ach wat maakt het uit, ik loop al in te veel sloten tegelijk, dus dit kan er ook nog bij )
Doel is i.s.m. Digikeijs DRC1600-N lichtsetjes onafhankelijke voor, sluit en rangeer licht te verkrijgen
Gebruikte decoder is een Tran DCX76
Uitzondering is de Flm 1613, daar hebben de Flm oenen de verkeerde mal voor gebruikt en heeft dus o.a. geen derde neus licht
Ik begin met de Flm serie:
Eerst de lokjes helemaal gestript tot op de basis plaat
Je ziet dat Flm creatief is geweest om ruimte te creëren voor een decoder
vond dat best wel een goed idee, daar alle 3 de lokjes uitgerust zijn met vliegwiel, dus veel ruimte is er niet meer over om het "netjes" te doen
Zie de rode cirkels voor het verschil
Leek mij dus een kwestie van frezen en een vreemde maat gat er in frezen
I.p.v. zelf te gaan meuten heb ik met een lokale metaalbewerker een heel leuk dealtje gesloten, met het volgende resultaat:
Exact het zelfde nu
Helaas is de verf die er op zit van de bladderige, en ben toch aan het spuiten bij de Veolia Lintjes, dus meteen maar "goed" in de verf gezet
Via Bisschop de "juiste" kleur gekregen die het dichts bij kwam op waterbasis, Revell Aqua color Panzergrau 36178
Als de kap er op zit ziet het er gelikt uit, kijk maar verder
Ben trouwens ook nog lekker lomp geweest en het voor elkaar gekregen een koppeling af te breken
Komt mooi uit om deze meteen te vervangen voor een profi
Kwestie van schroefje los, kapje er af, bladveertje en koppeling vervangen
Deze komt op de 1738 (man wat is die geel... ) want op de 1602 en 1613 hang ik alleen goederen slepen
En die zijn bij mij allemaal aan het begin uitgevoerd met een rapido koppeling, bij de slepen die een kortkoppeling "verdienen" bij mij
Als de boel droog is begin ik weer met de opbouw
Als eerste de stoom "nietjes", die zorgen voor de stroom doorvoer van wielstel naar printplaat
Er zitten nokjes in, dus echt fout kan het niet (Echter als je dit wel fout doet en ze niet in gelijke richting terugzet, heb je gegarandeerd sluiting!)
Hierna de draaistellen weer opbouwen en van een klein drupie olie en vet voorzien, kwestie van het pinnetje er in o.a. door het tandwiel
En toen zij foto emmer doe het maar lekker zelf , dus de rest krijg je in een volgende post
Wordt vervolgd
Mvg,
Ad