Pagina 1 van 1
Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 15:40
door Ronaldp
Heb nog helemaal geen ervaring met digitaal rijden.
Maar zit er over te denken om me baan toch om te bouwen naar digitaal rijden.
Zeker om dat er toch wel wat stijgingen en dalingen in het baan ontwerp zit.Zelfs tandrad rondje.
Nu moet je steeds op letten wat je doet. Gaat de treinen naar boven moet ik meer spanning geven naar de trein.
Maar als de trein de berg af gaat weer minder.
Stel je rijd digitaal?
En je laat de trein een bepaalde snelheid rijden. Gaat die dan automatisch berg op en berg af dan even snel?
Zit me al in te lezen over koploper 8.5 pffffff
mvg Ronald
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 16:21
door FidOo
Tot op zekere hoogte ja. De Decoder heeft zoiets als lastregeling. Hiermee zorgt de Decoder als het motortje zwaarder belast wordt dat de motor extra wordt aangestuurd. En daarmee dezelfde snelheid blijft rijden.
Als je meer info over digitaal rijden wilt. Je weet waar ik woon.
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 16:34
door Ronaldp
Thanks FidiOo.
Ja ik weet nog steeds waar je woont. Lekker dicht bij.
Ben me nu lekker aan het in lezen over digitaal.
Maar alles op zijn tijd.
Eerst baan een beetje af maken.En dan misschien alles toch digitaal maken.
Zodat het vol automatisch kan rijden.
Op dit baantje kunnen maximaal 5 treinen te gelijk rijden met max 4 wagonnetjes achter de treinen.
Deze wil ik dan ook voorzien van verlichting.
Zou dat nog met een multimouse kunnen?
Wil de wissels ook automatisch maken.
Zou dat kunnen met de fleischmann aandrijvingen?
mvg Ronald
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 18:51
door Ratticus
Verlichting en dergelijke (non trein-wagons) kan je best met aparte modules met aparte stroomvoorziening doen.
Sommigen doen ook wissels via multimauss wat ik voorlopig ook nog doe maar meestal doen ze dit met aparte modules.
Wil je nog verder gaan kan je met koploper ofzo werken en je baan volledig automatiseren.
Dit moet blijkbaar met reedcontacten (gisteren geleerd van een dorpsgenoot
)
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 18:59
door Willempie
Denk dat die dorpsgenoot het dan toch bij het verkeerde eind heeft wat betreft reedcontacten. Mij lijkt bij 2 rail systemen en met b.v. de Multi-Maus stroomdetectie de juiste manier.
En daarvoor bestaan hele leuke startsetjes om digitaal te rijden met b.v. iTrain, Koploper of RocRail.
Groetjes
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 20:14
door martindomburg
Gebeurd niet vaak, maar ben het met Wim eens
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 21:53
door Ratticus
mja die persoon rijdt met IB blijkbaar en plaats reed contacten tussen de rails en magneetjes op de locs/wagons. en dit om de bepaalde afstand, lijkt me toch ook een manier?
Maar snap inderdaad wat jullie zeggen een modernere manier is?
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 19 jun 2015 22:04
door FidOo
Davy. Wim heeft gelijk. Reedcontacten zijn echt verleden tijd. Idd stroomdetectie is het veeel betere alternatief.
Juist als die dorpsgenoot met een ib rijdt is het makkelijkst met stroomdetectie.
Ronald als je wat meer wilt weten moet je het zeggen. Je baan automatisch besturen kan altijd. Ook stap voor stap. Verlichting in wagons is ook geen probleem. Wissels aansturen (met flm aandrijvin, zgn magneetspoeltjes) en via de multimaus ook geen probleem.
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 20 jun 2015 09:07
door Ronaldp
FidOo,
Bedankt voor het aanbod.
Maar nu nog even door bouwen.
En lezen lezen en nog eens lezen.
verdiep me nu in koploper.Maar dat is best wel in gewikkeld.
Dacht even me baantje erin te tekenen. En kijken als je dan kunt proef rijden in de computer.
Maar dat gaat nog heel lang duren voor ik dat door heb.
Maar we hebben de tijd. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gemaakt.
mvg Ronald
Re: Snelheid inregelen treinen
Geplaatst: 20 jun 2015 09:36
door Willempie
Ronald, alles wat onbekend is is ingewikkeld, maakt niet uit wat je kiest. Alles heeft een steile leercurve.
Koploper is in basis heel eenvoudig en de meeste simpele baantjes kun je binnen 15..30min in simulatie mode laten werken.
Groetjes