Pagina 1 van 2
Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 17 jul 2015 12:08
door Jeroen
Boys,
Ik heb een probleem met uitsluitend ESU Lokpilots. Over het algemeen ben ik zeer te spreken over deze decoders want ze geven mooie rij-eigenschappen etc. blabla. Maarrr.....nu met automatisch bedrijf merk ik dat af en toe de commando's niet meer aankomen bij de lok. Je moet denken aan: commando stoppen, en de lok blijft doorrijden. Soms stapvoets, soms op de snelheid die deze had. Als je de lok er dan bijvoorbeeld even af haalt en er weer op zet doet ie dit nog steeds! Enkel het snel switchen van rijrichting (met de centrale) verhelpt het en 'reset' de decoder als het ware. Dit gebeurt af en toe, dus niet altijd of op substantieel dezelfde plekken.
Wie weet wat ik hiertegen kan doen? Als ik de decoder een hard-reset geeft blijft dit probleem nog steeds bestaan. Ook of de decoder net nieuw is maakt niks uit.
Ja, en een antwoord als 'niet meer kopen' snap ik ook wel, maar wellicht weet iemand raad. Ik heb best wat van die decoders namelijk.
Grtz,
J.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 17 jul 2015 12:16
door Hoontje
Jeroen,
Het klinkt zo in dit verhaal een beetje alsof het commando (pakketje) de decoder niet bereikt. Wellicht teveel decoder-opdrachten tegelijk richting de baan/loks?
Nu zullen er niet teveel treinen rijden op de layout, wellicht te dunne draad tussen centrale + baan?
Groetjes,
Hoontje
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 08:43
door piksov
Hi Jeroen,
zet de analoge mode eens uit (als je die nog aanhebt staan)
Guus
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 11:38
door martindomburg
Dat probleem haf ik ook op de clubbaan met de ecos icm de lokpiloten. Hier thuis heb ik dat niet. Denk dat het een issue is van de ecos.
Wat eraan te doen is ben ik nog niet achter.
Groetjes
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 11:49
door Andre de Ruiter
Ik ben het probleem ook wel eens tegengekomen. Rijrichting veranderen verhelpt het probleem. De laatste tijd is het bij mij niet meer voorgekomen. ik zou niet weten waardoor het veroorzaakt wordt, laat staan dat ik weet wat je er aan moet doen.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 12:47
door Jeroen
Ja, de rijrichting veranderen helpt.....alleen schiet ik daar niet veel mee op als je automatisch rijdt.mde analoge modus uitzetten ga ik eens proberen.
J.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 13:49
door Redskin
Hoi Jeroen, ik herken het; had precies hetzelfde. Overigens ook met andere decoders dan ESU. Bij mij kwam het omdat de besturing (Windows XP embedded met Koploper op een Thin Client) niet snel genoeg was, waardoor de juiste commando's (de pakketjes zoals Hoontje schrijft) niet op tijd aankwamen. Ook ik kon via de centrale (MultiMaus) met een snel commando altijd wel erger voorkomen.
Inmiddels gebruik ik een kleine oude pc met een vrijwel volledig gestript windhoos 7-systeem (hangt niet aan internet). Daarnaast gebruik ik overigens ook andere baanbesturingssoftware. Het probleem heb ik nooit meer gehad.
Dus of het aan de stoute ESU-pilootjes ligt, zou ik niet zo stellig durven te roepen. Die dunne draadjes vind ik trouwens ook interessant, misschien afgeschermde kabel gebruiken? Zoek het in ieder geval in de besturing
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 18 jul 2015 17:08
door Jeroen
Hey Frank,
Neen, ik heb het uitsluitend met de Lokpilots van ESU. Als Koploper een commando geeft aan de ECoS zie ik op de ECoS zélf ook dat het commando door is gekomen. Als in: de snelheidsregelaar staat bijvoorbeeld op '0', maar de lok zelf rijdt nog. Alleen de Lokpilootjes hebben dat, de andere decoders missen geen enkel commando. Ik heb ook niet de indruk dat het daar dus aan ligt.
Update: ben alweer de hele middag aan het rijden. Maximaal met de ESU'tjes, die ik allemaal op 'analoog modus uit' heb gezet. Dit lijkt wel te werken! Ik houd jullie op de hoogte.
J.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 27 jul 2015 19:40
door Redskin
Afgelopen weekeinde heb ik een loc gedigitaliseerd met een ESU Micro V4 met Next18 interface. En grrrrvrrrr...
Toch ook weer die rare problemen met remmen. Of beter 'op hol geslagen'. De pc helemaal losgekoppeld, de loc op volle snelheid laten komen en de knop van de Multimaus weer in de middenstand blijft de loc op de hoogste snelheid doorrennen. Kan wel drie rondjes duren voordat de loc uiteindelijk stopt!
CV28 Herstel: CV29 heb ik waarde 2 gegeven (alleen 28 en 128 rijstappen aan, maar de rest -ook DC- uit). Dat hielp niet. Vervolgens heb ik CV27 een waarde van 'nul' gegeven: al die exotische remsystemen en -instellingen uit. En dat lijkt te helpen!
Ik heb 't tenminste helemaal niet meer gehad.
Wil jij 's kijken Jeroen wat het bij jouw loc doet?
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 27 jul 2015 21:13
door Jeroen
Wat is CV27? De handleiding ligt onder in de doos met 500 treinen erop....even geen zin om die op te scharrelen. De exotische remdingen heb ik overigens natuurlijk niet nodig sinds alles via Koploper rijdt.....
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 27 jul 2015 21:21
door BenQ
CV27 zal waarschijnlijk CV29 mee bedoelt worden, CV27 en CV28 bestaan volgens mij niet.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 27 jul 2015 22:00
door Redskin
Niet helemaal Ben, maar ik heb wel een typootje gemaakt: het moet niet CV28 maar CV29 zijn.
Dus
CV27=0 en
CV29=2
CV27 bestaat dus wel, overigens net als CV28 maar die is hier niet relevant.
@ Jeroen: zoals ik eerder schreef, schakel je met een waarde 'nul' op CV27 alle exotische remsystemen en -instellingen uit. De in rood omcirkelde waarden zijn default af-fabriek. En de handleiding digitaal vind je ook
HIER op de site van ESU.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 27 jul 2015 22:46
door Jeroen
Thanks Frank! Ik ga dat zeker eens proberen. Het vreemde is dat het niet consistent is; de ene keer wel, de andere keer rijdt hij prachtig. Ik ga dit eens proberen, want zo te horen heb jij hetzelfde als ik.
Grtx J
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 17:49
door BenQ
Frank,
Sorry maar ik had in een handleiding gekeken en in een programma daar stonden ze niet in vermeld, in de grijze hersencellen kon ik ze ook niet vinden maar dat is niet zo vreemd.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 19:27
door Redskin
Ach Ben, als we dat soort triviale zaken ook al zouden moeten onthouden
Ik zit me trouwens af te vragen welke keuzes fabrikanten voor instellingen maken, en waarom. Net als ESU en de eerder genoemde CV27, daar staat af-fabriek dus bit 2,3 en 4 aan. Zimo HLU remmen?
Reminstellingen bij gelijkstroom?
Bij CV29 staan bit 2 en 3 aan: analoogbedrijf en RailCom toestaan... Waarom staat die meuk standaard aan?! Áls gebruikers die systemen al willen gebruiken, is het dan niet beter dat ze die zelf activeren?
Het is nu andersom: als je het niet wilt gebruiken, moet je het afschakelen. Wie weet wat al die onnodige systemen voor problemen veroorzaken.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 19:41
door martindomburg
Een hele boel helaas, ESU is daar wel master in met foefjes en extra's. Een ESU kost ook veel meer tijd dan bijvoorbeeld een Kueh. Daarom ben ik zo'n fan van de N45 !!!
Groetjes
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 21:24
door Redskin
Maar jij hebt toch een ESU Lokprogrammer Martin? Dan kan je heel eenvoudig instellingen met de software doen en hoef je ook niet te klooien met de CV's.
Misschien koop ik er ook wel eens eentje.
Subjectief natuurlijk maar persoonlijk heb ik liever ESU dan Kühn. Maar inderdaad heeft Kühn af-fabriek de niet noodzakelijke instellingen keurig op '0' staan.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 21:27
door FidOo
Tja zonder programmer kan een esu nog wel eens lastig zijn. De handleiding vind ik nog al onoverzichtelijk.
Maar met een ecos kun je hem sowieso makkelijk instellen.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 28 jul 2015 21:54
door martindomburg
Redskin schreef:Maar jij hebt toch een ESU Lokprogrammer Martin? Dan kan je heel eenvoudig instellingen met de software doen en hoef je ook niet te klooien met de CV's.
Misschien koop ik er ook wel eens eentje.
Subjectief natuurlijk maar persoonlijk heb ik liever ESU dan Kühn. Maar inderdaad heeft Kühn af-fabriek de niet noodzakelijke instellingen keurig op '0' staan.
Klopt, zonder dat apparaat is programmeren van ESU een kriem. Voordeel van de Kuehn vind ik vooral dat die beter reageert op kortsluiting en op stroomonderbrekingen. Maar ook het aansluiten van een buffercondensatorschakeling werkt direct op Kuehn of Tran. Bij ESU moet je eerst CV113 instellen en testen.
ESU is een prima decoder en heeft werkelijk super regelingen (geld ook voor de Doehler & Haass), maar naar mijn mening echt voor de gevorderde DCC rijder met kennis van programmeren en dingen zoals PID regelingen e.d.. Voor de doorsnee digitaal rijder is het een beetje overkill.
Groetjes
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 09 aug 2015 21:13
door Redskin
Nu heb ik het met een Kühn N45 ook...
F3 is de rangeergang en als ik deze weer afgeschakeld heb, blijft de loc nog bijna een hele baan met die snelheid doorsukkelen. Weet jij wat ik moet doen Martin (stappen op centrale corresponderen met die in de decoder: 128)?
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 09 aug 2015 22:18
door martindomburg
Hoi
Dit gedrag past absoluut niet bij een kuehn. Het kan gebeuren dat een decoder het commando mist. Daarom wordt deze ik meerdere keren verstuurd Door de centrale. Als je centrale dit niet doet of te laat dan rijd hij inderdaad door. Maar die kans lijkt me klein.
128 stappen is wel veel. Doorgaans werkt kuehn met 28 stappen.
Staat cv29 op 2 (of 3 als de motor verkeerd om zit). Selecteer de loc dan ook op 28 stappen in de centrale. Als je centrale 128 stappen denkt te hebben dan gaat het daar verkeerd vrees ik.
Groetjes
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 10 aug 2015 09:23
door Redskin
Bedankt Martin. Heb 't geprobeerd met 128, 28 en zelfs 14 stappen op de centrale. Haalt niets uit...
CV29 staat inderdaad op 2.
Voor meer tips houd ik me aanbevolen...
Wat er met de ESU gebeurd is weet ik niet, maar die heeft het inmiddels enkele weken -ook op de baan van een maat van me- uitstekend gedaan.
Geen enkele gekkigheid meer. Fijn, maar aan de andere kant ook wel weer vreemd. Wat het nou geweest is..?!
Heb wel de systemen die ik (en wie wel...) niet gebruik, afgeschakeld.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 10 aug 2015 10:54
door martindomburg
Probeer eens een andere motor frequentie uit. Dat heeft bij mij ook wel eens geholpen
Groetjes
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 10 aug 2015 18:07
door Redskin
Dank je Martin, jij bedoelde CV9, waarde 0,1 of 2 maar dat was 't niet.
Ik heb even rustig gekeken wat er gebeurde. Ik kan het goed zien want ik heb in de rangeerstand (net als bij onze oosterburen in 't echt) met F3 dubbele A-seinen aan. Bij stilstand is de responstijd op F3 direct. Bij rijden dus niet, tenminste: met afschakelen. Hmm... lastregeling...
Van de Kühn heb ik die nu aangepast (CV's 53 en 54): de I-parameter heb ik fors verhoogd van waarde 2 naar 40 en de P-parameter juist verkleind van 16 naar 1.
Opgelost en de loc rijdt nu nog mooier ook!
Natuurlijk zijn dit waarden voor mijn locje. Dat hoeft voor een ander niet te werken. Met de ESU ga ik dat ook eens bekijken.
Re: Vergeetachtige en stoute ESU-pilootjes
Geplaatst: 10 aug 2015 20:48
door martindomburg
onnodige quote verwijderd
Goed te horen dat het werkt, al is de waarde vermeerdering wel flink e noemen.
Rangeerstand houdt trouwens wel in dat de snelheid gehalveerd word, niet dat de CV3 en CV4 worden afgeschakeld. Dat doet F4. WIl je zeker zijn dat de lastregeling de oorzaken is zet dan eerst CV 56 eens op 0 (lastregeling uit)
Dan pas weet je zeker dat dat de oorzaak ook is.
Wel fijn te horen dat dit werkt