NS 3900 en NS 3800
Geplaatst: 07 nov 2015 13:48
Deze week eens begonnen met het doorzoeken van de schrootbak voor mogelijke onderdelen voor een NS 3700.
Onderdelen genoeg dan maar op zoek naar meer info voor deze lok. Bij het zoeken bleek dat ik dus niet de juiste onderdelen had gezien de tender dus ben ik overgestapt van een 3700 naar een 3800, blijkt niet veel uit te maken. Maar ik had geen drie assige tender liggen.
Hier een lijstje welke onderdelen ik ga gebruiken
NS 3800 Chassis van een BR 01.10 fleischmann, deze net achter de tenderkoppeling en schroefgat voor de kap ingekort. Assen van een BR 38 fleischmann er onder, voorloopdraaistel blijft onveranderd. Tender komt ook van de Fleischmann P8/ BR 38 waarvan de draaistellen vervangen worden door een plaat waarop de aslagers van een goederenwagen worden aangebracht. Tenderkap wordt zoveel mogelijk vlak geslepen en met styreenplaat naar een Kuiptender omgebouwd. Ik heb nog even gekeken om een drie assige tender van een Fleischmann BR 53 er achter te zetten maar ziet er niet uit een beetje te kort en de wielen te klein. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn maar proportioneel ziet het er niet uit en maakt de lok niet echt mooi
Het stangenwerk komt van een Fleischmann catnr. 7000 stoomlokje welke aangepast gaan worden aan de betreffende lok. De kap wordt volledig in eigenbouw er op gezet.
NS3900 na de 3800 in grote lijnen op de rails te hebben gezet volgde de 3900 beide loks worden gelijktijdig gebouwd om onderdelen en problemen in beiden te kunnen gebruiken en op te lossen.
Chassis ook hier een BR 01.10 van Fleischmann, een BR 38 tender, assen zijn voorlopig nog die van de 01.10 maar andere assen en wielen , BR 38 volgen, Chassis is net achter het tenderkoppeling afgezaagd en net voor het draaipunt van het voorloopdraaistel. Van een tweede chassis is het voorste gedeelte net achter het draaipunt van het voorloopdraaistel afgezaagd en aan het hoofdchassis bevestigd. Hierdoor wordt de lok iets langer en ontstaat de opening tussen eerste as en draaistel als bij het originele model. Ook hier komen de cylinder en aandrijfstang van de fleischmann 7000
Onderdelen genoeg dan maar op zoek naar meer info voor deze lok. Bij het zoeken bleek dat ik dus niet de juiste onderdelen had gezien de tender dus ben ik overgestapt van een 3700 naar een 3800, blijkt niet veel uit te maken. Maar ik had geen drie assige tender liggen.
Hier een lijstje welke onderdelen ik ga gebruiken
NS 3800 Chassis van een BR 01.10 fleischmann, deze net achter de tenderkoppeling en schroefgat voor de kap ingekort. Assen van een BR 38 fleischmann er onder, voorloopdraaistel blijft onveranderd. Tender komt ook van de Fleischmann P8/ BR 38 waarvan de draaistellen vervangen worden door een plaat waarop de aslagers van een goederenwagen worden aangebracht. Tenderkap wordt zoveel mogelijk vlak geslepen en met styreenplaat naar een Kuiptender omgebouwd. Ik heb nog even gekeken om een drie assige tender van een Fleischmann BR 53 er achter te zetten maar ziet er niet uit een beetje te kort en de wielen te klein. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn maar proportioneel ziet het er niet uit en maakt de lok niet echt mooi
Het stangenwerk komt van een Fleischmann catnr. 7000 stoomlokje welke aangepast gaan worden aan de betreffende lok. De kap wordt volledig in eigenbouw er op gezet.
NS3900 na de 3800 in grote lijnen op de rails te hebben gezet volgde de 3900 beide loks worden gelijktijdig gebouwd om onderdelen en problemen in beiden te kunnen gebruiken en op te lossen.
Chassis ook hier een BR 01.10 van Fleischmann, een BR 38 tender, assen zijn voorlopig nog die van de 01.10 maar andere assen en wielen , BR 38 volgen, Chassis is net achter het tenderkoppeling afgezaagd en net voor het draaipunt van het voorloopdraaistel. Van een tweede chassis is het voorste gedeelte net achter het draaipunt van het voorloopdraaistel afgezaagd en aan het hoofdchassis bevestigd. Hierdoor wordt de lok iets langer en ontstaat de opening tussen eerste as en draaistel als bij het originele model. Ook hier komen de cylinder en aandrijfstang van de fleischmann 7000