Pagina 1 van 1
En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 01 jan 2016 12:28
door Petertje82
Zoals in een eerder draadje te lezen was had ik het plan om in de garage te gaan bouwen.
Echter vanwege de toch siginificante verbouwing investering die daar mee gepaard gaat toch maar besloten om op de zolder te blijven.
Dat gaat dan wel weer inhouden dat er meer was gevouwen moet worden.
Ik had nog een baanplan liggen voor op zolder wat mij het meest aantrekkelijk lijkt.
maar alle commentaar is welkom.
Bedoeling is om het geheel op wieltjes te zetten. Dan kunnen we ook nog bij het logeerbed.
De hoek aan de linkerkant is vanwege de ruimte tussen de kastjes onder het schuin dak en de schoorsteen.
Op 10cm een plank om zooi op te slaan onder de baan.
Op 60cm het schaduw station
En op 95cm de baan zelf met nog 2 niveaus op +6 en +12
Schiet maar raak.

- Paradespoor.PNG (26.85 KiB) 7075 keer bekeken

- schaduw station.PNG (35.94 KiB) 7075 keer bekeken

- Hoofdstation + lus.PNG (44.31 KiB) 7075 keer bekeken
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 01 jan 2016 20:19
door Petertje82
De bedoeling is overigens om digitaal te gaan rijden
Voor de rails wil ik peco 80 gebruiken.
Dit omdat ik voor deze eerste baan de insulfrog wil gebruiken om het wat behapbaar der te maken
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 01 jan 2016 22:34
door shoven
Code 80 heb je ook in electrofrog. Werkt echt beter.

Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 01 jan 2016 23:03
door Petertje82
Maar dan zit ik weer met de puntstuk polarisatie, en die wilde ik juist voorkomen voor deze eerste baan
Plan is om niet met korte locs te rijden, is het risico dan nog heel groot??
Alle wissels liggen makkelijk bereikbaar.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 01 jan 2016 23:42
door Ad_M
Je moet toch je Peco wissels aansturen, beste is met een Servo
Wat is het dan voor moeite om meteen je puntstuk polarisatie mee te nemen?
En ja, het scheelt
Mvg,
Ad
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 02 jan 2016 00:11
door shoven
Wat Ad zegt.
Gewoon een Servoswitch of iets vergelijkbaars er tegenaan gooien. Makkelijk monteren, werkt perfect, en je puntstuk is meteen prima geregeld. Hier liggen er 18, en die doen het perfect, er komen er nog een kleine 30 bij.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 02 jan 2016 00:41
door martindomburg
Hoi,
Lees even het begin van mijn draadje Stadt Schellenbach. Daarin staan mijn ervaringen met Peco Code 80 en waarom je deze beter WEL kan polariseren ondanks de insulfrog. Van sommige locs zijn de flensen te breed en de insulfrog is te smal. Krijg je vonken van en op onze clubbaan zijn er daardoor al 3 locs gefrituurd. Op mijn eigen baan met Dinamo heb ik geen last van frituren maar wel van kortsluiting. Ik drijf ze aan met servo's en microswitch. Maar over laatste zit ik ook al na te denken om ze te polariseren met relais.
Code 80 gebruiken we eigenlijk puur voor de ruimtewinst. Het insulfrog verhaal is leuk en kan goedkoop uitpakken, maar wil je zekerheid doe ze alsnog polariseren.
My 2 cents.
Succes!
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 02 jan 2016 08:30
door Petertje82
Ik heb al een proefbaantje gemaakt.
Een kleine dubbel ovaaltje met 4 wissels.
Deze zijn aangestuurd met servo's en een DR 4024.
Ik heb ook de extra puntstuk polarisatie dingen, alleen nog niet aangesloten.
Misschien toch maar eens proberen dan.
Schaduw station zal toch de ST-6 blijven met insulfrog, maar dat is vanwege de ruimte
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 02 jan 2016 10:49
door shoven
De ST-6 levert je weinig meer ruimte op dan de SLE396, het scheelt 4cm. Qua betrouwbaarheid lever je wel in. Ik zou er nog eens over nadenken.
Als ik naar je plan voor het schaduwstation kijk heb je die 4cm ook niet nodig.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 02 jan 2016 11:13
door Petertje82
Misschien dat ik het even niet zie,
maar volgens mij raak ik dan sporen kwijt, of de lengte van de van sporen in het schaduw station worden heel kort.
Het is toch 4 cm per wissel, dus 24 cm
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 08:41
door Petertje82
Even de hersentjes laten kraken en het schaduwstation opnieuw getekend.
Nu met de SLE-395 en 396.
Kost een servo decoder meer dan in het eerste plan, maar er is ook 1 spoor extra.
De sporen in het bovenste gedeelte zijn iets korter, maar langere treinen gaan er toch niet rijden.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 11:26
door shoven
Peter, je kunt ook op wissels besparen door de sporen in de bocht door te leggen, zie onderstaand voorbeeld. Ik weet niet of zoiets (in een wat kleinere versie uiteraard) past bij jou. Dit voorbeeld is 80cm diep, daar kun je met 4 sporen de bocht om (links op het plaatje) en per spoor zitten er meerdere blokken in en kunnen er dus meerdere treinen staan.

Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 12:52
door Petertje82
Ik had daar inderdaad ook al naar gekeken, maar dacht daar meer breedte voor nodig te hebben.
Ik zal eens kijken of ik er een dergelijk ontwerp ook in krijg
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 13:20
door Petertje82
Dat past inderdaad ook.
En nu met 8 wissels minder

.
Maar eerst had ik het idee om de keerlusmodule rechts in de enkele boog van het schaduw station in te zetten.
Dat lijkt me nu niet meer praktisch.
Ik ga deze toch nog steeds nodig hebben, of zie ik iets over het hoofd?
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 14:12
door shoven
Nee hoor, ik zou niet weten waarom.
Je kunt het zelf simpel checken door de rails te volgen met een potlood, allebei de staven een aparte kleur. Kom je ergens de andere kleur tegen dan wordt het kortsluiting en heb je een keerlusmodule nodig. Maar bij jou zie ik dat niet, is identiek aan hoe het bij mij zit en daar is het ook niet nodig. In de helix hebben de twee sporen dan wel tegengestelde poling, mogelijk zal het elders op je baan wel gaan voorkomen, hangt van je sporenverloop af.
En 8 wissels bespaard, altijd lekker.

Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 14:30
door dentheo
Let op , wanneer je de overloopwissels in je station wil gebruiken.....
Ik zou een keerlusschakeling gebruiken in beide eindlussen.
Dan hebben op de dubbelsporige baan beide rails dezelfde polarisering, kun je zoveel overloopwissels hebben als je wil.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 03 jan 2016 15:02
door Petertje82
In het station (boven de grond) zitten inderdaad overloopwissels.
Maar een keerlusmodule in 1 van de sporen onderin de helix is toch afdoende? Dan heeft alles daarboven dezelfde polarisatie.
Behalve de andere keerlus helemaal bovenin.
Of is er een reden om de keerlusmodule niet in de helix te plaatsen?
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 05 jan 2016 15:37
door Wim H
Hallo Peter,
De keerlusmodule kan prima in de helix worden geplaatst. In principe vormt de helix samen met het schaduwstation één grote lus. Waar je de module dan plaatst, maakt niet veel uit, zo lang er maar 1 trein tegelijk over de sectieovergangen kan rijden. Daarom is het plaatsen in het schaduwstation zelf juist lastiger. Het beste is dus de module ergens in de helix aan te sluiten.
Uiteraard heb je in de andere keerlus (op het bovenste niveau) ook nog een keerlusmodule nodig. Ga je in deze lus nog een extra parallel spoor leggen of blijft het bij het huidige? Een trein die naar deze lus rijdt, komt dan direct terug. Misschien is het interessanter om een extra wachtspoor te hebben, zodat je iets meer afwisseling krijgt.
Groet, Wim
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 06 jan 2016 20:58
door Petertje82
Ik heb hem nu andersom getekend.
Dan rijden de treinen rechts.
Ook voor de helix eb ik nu iets meer ruimte.
Dit is nu 2,6% met 6cm tussenruimte en 2,1% met 5cm.
Ik ben alleen nog steeds niet gelukkig met het station.
Ik weet alleen niet wat mis, of teveel heb.
Thema moet overigens Zwitserland worden
Periode IV t/m VI.
Re: En van Garage toch maar weer terug naar zolder
Geplaatst: 06 jan 2016 21:00
door Petertje82
het idee van het extra spoor is overigens om daar een klein stationnetje te maken.
Deze treinen zullen dan niet door de laatste lus gaan.
Als de een trein staat kan er dan weer een trein ui de lus komen en andersom.
Als ik in de lus nog een extra spoor wil maken word dat of heel kort/krap.
Of ik heb veel meer ruimte nodig voor de lus.