DIY:Havenkade en water

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB

DIY:Havenkade en water

Bericht door EdwinB »

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de aanleg van een havenkade op mijn baan. Ik heb leuke reacties ontvangen maar ook veel vragen over hoe ik e.e.a heb uitgevoerd( Facebook N-spoor pagina en N-spoor forum ), dus ik dacht laat ik uit de doeken doen hoe ik het heb uitgevoerd wellicht hebben anderen er iets aan. In een apart draadje is het makkelijker zoeken.....

1. Mijn uitgangspunt was een nostalgische havenkade voorzien van twee sporen met fabriek aan de kade. Rails in de kade gelegd en zoveel mogelijk zelfbouw.

2. Nadat ik mijn plaats had bepaald op mijn baan begonnen met aanleg van de kade. Afmetingen doe ik op gevoel en oog. Dus van mij krijg je geen exacte 1:160 en NEM-normen tot op de cm nauwkeurig...:P
Afbeelding

3. Inkrassen van de kade muur in 3mm blauwe ondervloer. Dat is nauwkeurig werk en bepaald je uiteindelijke resultaat aangezien het hier om een muur van 40 cm gaat heb ik de tijd genomen om het goed te doen. Na een scherp mes de groeven nog even nagetrokken met een kleine schroevendraaier de muur mag best robuust zijn.
Afbeelding

4. De foam op basis kleur gebracht en aan de slag met de sloepenkade, gewoon met foam en de trap is gemaakt van foam en styreenstukjes. Een beetje pielen totdat je het idee hebt de juiste verhoudingen te hebben.
Afbeelding
Afbeelding

5. Op kleur brengen van de kade is naar smaak. Ik gebruik altijd wat gedempte kleuren op mijn baan, dan vind ik natuur getrouwer. Een goed hulpmiddel is een foto van de details maken dan zie je al snel waar je verkeerd zit.
Afbeelding

6. Deze fase gaat betreft aanleg van beschoeiing/hout. Ik gebruik latjes van 1x2mm en voor de palen 2x2mm. Op kleur gebracht met humbroll 110 en verouderd met zwart/bruin. De koppen van de palen wit gemaakt als accent en meerpaal functie.
Afbeelding
Afbeelding

7. Alvorens aan het water te beginnen heb ik mij verdiept hoe ik de straatrails wilde uitvoeren. Het liefst met klinkers maar alles inkrassen in foam gaf problemen , te dik en te onnatuurlijk. Daarna gekozen voor een betonlook tussen en naast de rails foam en tussen de rails modelgips Naast de fabriek komen wel klinkers maar ook daar viel de zelfbouw af....te grof en dus werd het Busch straatfolie.
Afbeelding

8. Tussen de rails modelgips gegoten en afgevlakt. Na ongeveer 45 min is het gips wat gehard maar nog zacht genoeg om er een (oude) wagon door te trekken. Je krijgt hierdoor een mooi strakke groef. Maak je wagon wel regelmatig schoon er blijft gips aan hangen. Zodra de wagon er redelijk soepel doorheen rijdt is het voorlopig genoeg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

9.Na het drogen merk je dat de groeven in de rails zijn nog niet goed genoeg zijn voor alle wagons en locs. Dus met een kleine mesje en schroevendraaier de zaak zo uitkrassen dat alles er netjes overheen loopt. Zodra dat gereed is de groef op kleurbrengen ( roest/zwart ). Rails bovenkant goed schoon houden/maken.
Afbeelding
Afbeelding

10. Daarna de kers op de taart: Water. De houtenplank wordt ingesmeerd met houtlijm en voorzien van een laagje keukenrol, kleur of structuur is niet belangrijk dat zie je straks niet meer. Aankloppen met een brede kwast en de golfjes komen vanzelf. Bewerk totdat je het leuk vindt ( rustig water of juist wat ruw)
Afbeelding

11. Op kleur brengen is ook een gevoel en smaak. De één houdt van donker en blauw water de ander meer van bruin en groen. Ik heb voor het laatste gekozen. Gewoon de goedkoopste waterverf doet wonderen......
Afbeelding

12. Hierna een zaakje van geduld 3 a 4 lagen botenlak ( die is mooi dik en glimt als de beste) met kwast aanbrengen en laag voor laag laten drogen ( minimaal een dag).
Afbeelding

13. Uiteindelijk lekker aan de slag met details van de boot, de kraan, de kade. Weatheren, roest, scheuren etc. Deze fase is nog niet af maar zal ik verder niet beschrijven........:D
Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en ook ik hou me altijd aanbevolen voor tips en leer graag van anderen.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

traiNiac

Re: DIY:Havenkade en water

Bericht door traiNiac »

Handig Edwin,

Alles bij elkaar. Dank

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Goed verhaal en mooie foto's, en toppie resultaat! ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Zoals ik ook op FB al heb gezegt: We hebben een grootmeester erbij !!!!!!

Damn dat is echt hoog niveau

Ron

Bericht door Ron »

Mooi verslag van een eveneens mooi werk.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Ziet er erg mooi uit, goede beschrijving! 8-)

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

ns1200

Bericht door ns1200 »

Mooi gedaan dat water. Ga ik deze week ook eens proberen.
Heb een groot vlak te doen. Kanaal van zo'n 70 cm.

Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

DRV

Bericht door DRV »

Dank je wel voor deze beschrijving...erg leerzaam

MVG

Aangenaam mijn naam is Dennis
Plaats reactie