Hallo N-fans,
Eeven een draadje over FineScale koppelingen. In mijn draadje over mijn segmenten (hier) kun je lezen over de PEHO koppelingen en hier wil ik wat rollend materieel laten zien, wat ik uitgerust heb met FiNescale koppelingen. Eerst de koppelingshaken van Scale Link (SNF-030). Deze bestaan uit messing geetste haken en losse beugels. Je ziet op de wagons dus alleen de haak:
Van de eerste wagon zijn ook de wielen afgedraaid, dus hij kan op code 40 rails rijden.
De volgende wagons zijn allemaal voorzien van de SMK (Schiffer Magnetfeld Kupplung) van Schiffer Design (zie ook hier). Deze koppeling bestaat uit een haak en beugel, die door middel van een magneet gekoppeld kunnen worden (de foto van de lok is met een compactcameraatje gemaakt en dus wat minder van kwaliteit):
Het koppelen van deze FiNescale koppelingen is nogal lastig. En bovendien moet de rails goed aaneengesloten en volkomen vlak liggen. Een onregelmatigheid leidt namelijk snel tot ontkoppelen. Heel vervelend als dat op een onbereikbaar plekje gebeurt, zoals in een tunnel. En even ophalen kan niet.
Maar het ziet er wel heel fraai uit, vind ik. De standaard N (kort)koppelingen zijn reusachtig als je het hier mee vergelijkt.
Fine Scale koppelingen
Fine Scale koppelingen
Laatst gewijzigd door traiNiac op 28 apr 2016 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
Re: Fine Scale koppelingen
Zijn echt heel mooi die koppelingen. En geen vergelijking met de normale N-koppelingen.
Voor een diorama /een enkele trein lijkt me dit wel heel gaaf, maar om daar nou veel materieel van te voorzien lijkt mij niet zo geweldig.
Voor een diorama /een enkele trein lijkt me dit wel heel gaaf, maar om daar nou veel materieel van te voorzien lijkt mij niet zo geweldig.
Dat vind ik zelf ook Joost,
Ik heb maar een beperkt deel voorzien van deze koppelingen, want even snel een stukje rijden is er niet bij. Sterker nog, ik heb zelfs een wagon die eerst voorzien was van FiNescale kopelingen, weer normale koppelingen gegeven. Wel van de nood een deugd gemaakt en meteen een KKK ingebouwd. Zie hiervoor mijn andere draadje (hier). Ik ben inderdaad van plan alleen het materieel van deze mooie koppelingen te voorzien wat voor een diorama bedoeld is.
Ik heb maar een beperkt deel voorzien van deze koppelingen, want even snel een stukje rijden is er niet bij. Sterker nog, ik heb zelfs een wagon die eerst voorzien was van FiNescale kopelingen, weer normale koppelingen gegeven. Wel van de nood een deugd gemaakt en meteen een KKK ingebouwd. Zie hiervoor mijn andere draadje (hier). Ik ben inderdaad van plan alleen het materieel van deze mooie koppelingen te voorzien wat voor een diorama bedoeld is.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
De getoonde finescale koppelingen (smk) worden op Fremo finescale treffen de hele dag gebruikt. Zonder noemenswaardige problemen. Koppelen en ontkoppelen vereist wel enige oefening. Op Rail was bijvoorbeeld Henk Oversloot aanwezig en al die voertuigen waren met deze koppelingen uitgerust.
Gr Hans
Gr Hans
Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Hallo Hans,
Dat zal dan deze baan geweest zijn (tweede foto, de eerste is van een wagonnetje van mezelf):
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 10#p159310
Prachtige baan was dat. Ik heb zelf ook wel de code 40 rails geprobeerd, maar het zelf maken van wissels in code 40 heb ik nooit aangedurft.
Dat zal dan deze baan geweest zijn (tweede foto, de eerste is van een wagonnetje van mezelf):
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 10#p159310
Prachtige baan was dat. Ik heb zelf ook wel de code 40 rails geprobeerd, maar het zelf maken van wissels in code 40 heb ik nooit aangedurft.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen