decoders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

decoders

Bericht door marco1 »

Hallo,

Ik heb onlangs een Minitrix locje gekocht en ben nu op zoek naar
een decoder. Ik heb info gevraagd bij Wim Ros en die adviseerd
decoders van Kuehn.
Nu heb ik op het forum al enkele draadjes gelezen over Kuehn
decoders. Het blijkt dat ze wel goed zijn maar dat ze ook "los"
gaan als je de stekerverbinding gebruikt.
Nu is mijn vraag is dit alleen bij dit merk of ook bij andere merken
zoals Lenz en/of Esu.
Nu ben ik geen soldeerder dus gaat mijn voorkeur uit naar decoders
met een stekerverbinding.
Heeft deze decoder ook cruise-control en kan deze decoder geijkt worden?

Met vriendelijke groet,
Een digitale beginner


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: decoders

Bericht door -Henk- »

Hallo Marco1

Alle decoders met steker verbinding kunnen in minitix steker verbingen problemen geven
Het is een minitrix probleem

Mvg
Henk


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: decoders

Bericht door Rob Fongers »

Marco,

De Kühn N025 is gewoon goed en goedkoop zonder extra tierlantijntjes welke je toch eigenlijk nooit gebruikt. Cruise control inside. En ik adviseer ze dus ook!!

De stekker verbinding van Minitrix is het probleem alleen schijnt dat met selectrix decoders niet zo een probleem te zijn omdat die draadjes wat dikker zijn als de pennetjes van alle DCC decoders. Echter zijn deze veel duurder en zonder goed gereedschap niet goed te monteren. daarmee bedoel ik een goede striptang.

En ijken kan je iedere decoder, dat is gewoon kijken hoelang de loc erover doet om een bepaalde afstand af te leggen bij een bepaalde decoder stap.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: decoders

Bericht door Wim Ros »

Marco,

Dan vraag ik me af waarom je dan eerst deze vraag mij privé steld, en vervolgens dit antwoord in het openbaar in twijfel trekt.

Kan hier nu niet echt vrolijk van worden.

Wim.



Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: decoders

Bericht door marco1 »

Hallo Wim en anderen,

Wim, het is absoluut niet mijn bedoeling om aan een antwoord van iemand te twijfelen en zeker niet om iemand persoonlijk te schaden.
Als jij dit zo voelt dan mijn excusses hiervoor :oops:


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: decoders

Bericht door shoven »

marco1 schreef:Nu ben ik geen soldeerder dus gaat mijn voorkeur uit naar decoders met een stekerverbinding.
Dat dacht ik in het begin ook. Gewoon je ertoe zetten, simpel beginnen (draadjes aan rails en zo) en dan lukt het wel. Het levert je veel winst op, en het is een vaardigheid waar je in deze hobby heeeel veel aan hebt! Check ook eens het draadje waarin Hookies leert solderen... Iedereen kan het, zelfs ik.

Ik gebruik ook de Kuehn N025 en die dingen doen het gewoon goed voor een mooi prijsje (zitten bijv. standaard in de Roco digitale startsets ingebakken). En een prijsverschil met de Minitrix decodeers van zo'n 14 euro per decoder is echt de moeite. Voor dat verschil kun je er nog eens een verprutsen. Waar ik meer van baal is dat sommige fabrikanten het niet nodig vinden een fatsoenlijke oplossing te bedenken voor waar de decoder moet blijven. Bij Minitrix is de stekker k*, en bij Hobbytrain moet je maar zien waar je hem laat (tips welkom!). Kato en Flm is wel goed.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: decoders

Bericht door Spar »

Hallo Marco,

Minitrix heeft de verkeerde keuze gemaakt in zijn stekken, ja dit geeft vaak problemen, je kunt bij de selectrix decoder de pennetjes iets beugen voor een beter contact maar als het eenmaal minder wordt met de druk dan krijg je storing.
Ik heb het volgende gedaan, het zwarte plastic bruggetje weg nemen, en dan met een decoder met draad in solderen en de decoder plakken met dubbelzijdige tape.

M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Roland1985
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009 23:18

Re: decoders

Bericht door Roland1985 »

beste allemaal,

ik heb mijn loc een decoder tran DCX75 gegeven door hem er netjes op te solderen nou moet ik hem nog programmeren kan dit met de multimaus als ik me loc op de baan zet heb een recht stukje baan met alles aan gesloten maar kom er niet uit krijg de multi maus ook niet op nl ingsteld super irritand.

hebben mensen sugesties ??

hoor graag van jullie

groetjes roland


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoders

Bericht door spoor65 »

Roland,

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=25

hier vind je namelijk de link naar de nederlandse handleiding van de multimaus.

wat bedoel je trouwens met NL instelling, want de nederlandse taal kent de gemiddelde multimaus helaas niet,
ja er zijn een paar gelukkigen die op een infodag bij een roco dealer, er een nederlandse update van hebben gekregen
(via een laptop van de roco vertegenwoordiger) maar zover ik weet is NL nog steeds geen standaard op de Multimaus
tenminste niet op de bedrade, of de nieuwe draadloze NL kent durf ik niet te zeggen.

Mocht iemand inm weten dat die update wel te krijgen is voor een ieder, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag,
dit even als aanvulling voordat er weer iemand gaat roepen dat ik niets moet zeggen als ik er geen verstand van heb. ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Roland1985
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009 23:18

Re: decoders

Bericht door Roland1985 »

Beste Freddy,

bedankt voor je snelle reactie ik heb ondertussen hem rijdend gekregen het adres was het zelfde als een huidige loc vandaar dat het me niet lukte maar ik ga eens kijken.

groetjes roland



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: decoders

Bericht door Spar »

Hallo Marco,

Als je met een draadjes decoder wilt werken is dit de zelfde als één met pinnetjes, je moet wel weten bij een pinnen decoder welke kant het licht danwel de motor zit.
Bijeen gedrade decoder is dit te herkennen door de kleur.

M.v.g.John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoders

Bericht door spoor65 »

Spar schreef:Hallo Marco,

Als je met een draadjes decoder wilt werken is dit de zelfde als één met pinnetjes, je moet wel weten bij een pinnen decoder welke kant het licht danwel de motor zit.
Bijeen gedrade decoder is dit te herkennen door de kleur.

M.v.g.John
:mrgreen: :mrgreen:
Wat Marco dus volgens mij al lang doorhad, daar hij, ondanks dat hij in zijn eerste bericht aangaf, veel draadjes (topic`s dus) over decoders te hebben gelezen, en eigenlijk liever dus met pin-decoders zou werken, hij wat later in dit topic (draadje dus) al heeft aangegeven dat hij inmiddels een decoder met draadjes (hier dus wel draadjes) heeft gesoldeerd in zijn loc, en weer iets later ook melde dat hij de loc inmiddels al werkend heeft. ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: decoders

Bericht door Spar »

spoor65 schreef:
Spar schreef:Hallo Marco,

Als je met een draadjes decoder wilt werken is dit de zelfde als één met pinnetjes, je moet wel weten bij een pinnen decoder welke kant het licht danwel de motor zit.
Bijeen gedrade decoder is dit te herkennen door de kleur.

M.v.g.John
:mrgreen: :mrgreen:
Wat Marco dus volgens mij al lang doorhad, daar hij, ondanks dat hij in zijn eerste bericht aangaf, veel draadjes (topic`s dus) over decoders te hebben gelezen, en eigenlijk liever dus met pin-decoders zou werken, hij wat later in dit topic (draadje dus) al heeft aangegeven dat hij inmiddels een decoder met draadjes (hier dus wel draadjes) heeft gesoldeerd in zijn loc, en weer iets later ook melde dat hij de loc inmiddels al werkend heeft. ;)

mvg

Freddy
Hallo Freddy

Kritiek hebben is niet zo moeilijk, voor jou is helpen dan wel een probleem.
Als mensen voorzichtig zijn met hun spullen en er niet direct in willen gaan bakken dan is dit hun goed recht, dus als je niets te melden heb, hou dan je kritiek voor je.M.v.g. John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoders

Bericht door spoor65 »

John,

voor mij is helpen zeer zeker geen probleem, alleen lees ik wel eerst goed wat er geschreven staat voor ik ergens domweg een antwoord neer plof

En dat is jouw probleem, en mijn probleem is dat je mij vervolgens openlijk aanvalt elders, terwijl je zelf maar bar weinig nuttigs toevoegt tot nu toe.

Doe er mee wat je wilt,

Zal het hier bij laten.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: decoders

Bericht door henry »

laten we mekaar eens wat meer in waarde laten en een leuk forum hebben.
iedereeen probeert te helpen.
dank u

groetjes henry


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: decoders

Bericht door spoor65 »

Henry,

ben ik met je eens, wil zelf ook niet anders, ik probeer iedereen te helpen waar ik kan, naar mijn eerlijk vermogen, maar vertik het om een openlijke aanval op mij te negeren, en me hier voor joker te laten zetten door iemand die hier net om de hoek komt kijken en zich niet goed inleest.

Sorry, als het echt zo moet, en niet anders kan, dan is er voor mij maar 1 weg.

Mvg

en tot ....

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: decoders

Bericht door henry »

daarom mijn berichtje
groetjes henry



Roland1985
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2009 23:18

Re: decoders

Bericht door Roland1985 »

heren allemaal,

ben het eens met allemaal, laat elkaar in elkaars waarden niet iedereen heeft overal even veel verstand van.
ben ook nog een beginner maar ben elektrischen dus schema's enz is voor mij koek en ei. dus iedereen doet waar ie goed in is anders zou het forum ook erg saai worden ;)

bedankt voor all jullie reacties.

tot mailen's

groetjes roland


Plaats reactie