Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Mooi man

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
ziet er goed uit :lol:
groetjessss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Inmiddels ook met Koploper aan het stoeien. Af en toe maak ik wel gebruik van een hulplijn. Zo ziet het baanontwerp er nu uit:

Afbeelding

Nog wel het nodige puzzelwerk te doen, vooral instellen van snelheden, maar het begint al ergens op te lijken.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Hee Martin, je gaat snel :D
Maarreh, bij blok 4 t/m 11, waarom 2 blokken per spoor? Moeten daar 2 treinen achter elkaar op kunnen stoppen?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dat klopt Jos. Ik wil daar de mogelijkheid hebben om twee treinen achter elkaar neer te zetten. Maar als er een lange trein staat, dan houdt die trein beide blokken bezet. Ik wil ook instellen dat een trein die bijvoorbeeld blok 4 inrijdt, altijd doorrijdt naar blok 5. Of als de trein van de andere kant komt, dat 'ie dan altijd doorrijdt naar blok 4.
Blok 4 en blok 5 is samen 1.32 meter minus 8 cm neutrale ruimte, dus zeg maar 1.24 meter. Een half blok is dan 62 cm. Hier kunnen dan mooi dieselstellen van 2 of 3 bakken staan.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Hookyville op weg

Bericht door dentheo »

Hookies schreef:Dat klopt Jos. Ik wil daar de mogelijkheid hebben om twee treinen achter elkaar neer te zetten. Maar als er een lange trein staat, dan houdt die trein beide blokken bezet. Ik wil ook instellen dat een trein die bijvoorbeeld blok 4 inrijdt, altijd doorrijdt naar blok 5. Of als de trein van de andere kant komt, dat 'ie dan altijd doorrijdt naar blok 4.
Blok 4 en blok 5 is samen 1.32 meter minus 8 cm neutrale ruimte, dus zeg maar 1.24 meter. Een half blok is dan 62 cm. Hier kunnen dan mooi dieselstellen van 2 of 3 bakken staan.
Kijk bij "koploper" even onder dynamische lengte is op maat gemaakt voor uw idee...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Tussen het Koploperen door nog bezig geweest om wat 'loose ends' af te werken. Zo moest ik nog een valbreker maken om te voorkomen dat de wisseldraadjes alleen maar aan de kroonsteentjes zouden hangen, met de eventuele nare gevolgen vandien. Kortom: zorgen voor een trekontlasting.

Op onderstaande foto is dat gebeurd. Aan de onderkant van de tafel een oogje gemaakt en via tie-wraps de draden naar het oogje toegetrokken, zodat de adertjes nu niet meer naar beneden bungelen bij de kroonsteentjes, maar er rustig in vallen zonder enige druk van de 'zwaartekracht'.

Afbeelding

En nu ik toch bezig was, kon ik het niet laten om nog even een filmpje te schieten. De Regional Express komt hier in de bocht de Crossrail met het goederenvervoer tegen. Er is wat veel licht door een staanlampje, waardoor je niet goed ziet dat de sluitlichten van de Regional Express wel degelijk rood zijn. Dat zie je pas aan het einde. Voordeel van de verlichting is wel dat je iets kunt zien, want het was rond 4 uur al aardig donker in mijn kamer.

FILMPJE!

De rest van de week maar weer puzzelen met Koploper en wie weet kan ik van het weekend al even Koploper en het schaduwstation koppelen. Daarna zal het twee weken rustiger zijn, want dan verblijf ik in Roermond om weer het ijssculpturenfestival aan de man te brengen.

@dentheo: ik ken de werking van de dynamische lengte, maar ik ga dat niet op die manier invullen. Ik heb voor een andere vorm gekozen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

En hoe staat het er voor met jouw baan en de vorderingen?

Zien graag eens weer wat update`s.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ha Freddy,

Er zijn momenteel geen updates, want ik ben even niet met de baan bezig. November is voor mij zakelijk gezien altijd een drukke maand vanwege mijn bemoeienis als perschef met het Nederlands IJssculpturenfestival, dit jaar in Roermond. Kom je op zondag terug, kan je meteen door voor vier interviews afnemen en uitwerken. Het laatste interview was vandaag, dus vanaf morgen ga ik weer eens op zolder kijken. Tijd voor meer Koploperwerk (daar zie je dus niets van) en het spiraaltje!

In elk geval is het project nog zeker niet gestaakt!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Tijd voor meer Koploperwerk (daar zie je dus niets van) en het spiraaltje!
Nou, we zijn benieuwd hoe het bij jou thuis afloopt met het spiraaltje... :mrgreen:

Effe serieus, is de onderbouw nu klaar en ga je omhoog werken via de spiraal?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ja Steven, de onderbouw is klaar. Zal nog wel wat moeten finetunen voor Koploper, maar ik heb ook geen zin om daar straks, als ik geen werkopdrachten heb, de hele dag mee bezig te zijn. Dus ik ga dan ook werken om de spiraal op te bouwen. En voor mezelf even uitrekenen waar ik een keerlusprintje nodig heb, want die zit ergens in de spiraal of net buiten de spiraal aan de bovenzijde.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Gisteren weer eens wat rijwerk laten uitvoeren op de baan. Het stof op de baan viel mee en de meeste locs deden braaf hun werk. Totdat ik mijn Fleischmann NS1838-locje pakte en er drie ICK-bakken achterhing en 3 dubbeldekkers van de Regional Express. Een uitermate lang stel natuurlijk. Op het vlakke deel trok de loc het wel, maar het kleine heuveltje op ging niet. Ik hoorde alleen maar gierende wielen en de loc bleef op de plaats staan. Heeft dit iets te maken met antislipwielen of kan de loc gewoon niet te veel aan?

Vandaag zit ik nog wat te Koploperen (begint aardig vorm te krijgen), morgen ga ik weer solderen en de eerste ring van de spiraal (en misschien ook nog wel een tweede) aanleggen. Nadere info volgt uiteraard.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

In verband met de doorslippende lok: ik ken het model niet, maar je zou hem kunnen omkeren, met de anti-slipbandjes achteraan, zodat de bandjes de lok als het ware duwt.

Slippen de wielen nog door, dan een voor een je wagons eens laten uitbollen op een vlak stuk. Is er misschien eentje dat nogal zwaar loopt? Check dan even of de aspunten wel in de asputjes zitten. Anders de asjes van de wagons een heeeeel klein beetje smeren. Mogelijk dat ook de sleepcontacten voor de binnenverlichting nogal zwaar tegen de wielen drukken.

Slippen de wielen nog, dan je rails in de helling eens met een ontvetter (vb wasbenzine) schoonmaken, alsook de wielen van de locomotief.

Slippen de wielen nog door, dan zou je kunnen overwegen om je lok te verzwaren, met lood uit een ander recupratiemodel; op maat zagen en bij in je lok proppen, liefst ter hoogte van de anti-slipbandjes.

Slippen de wieltjes nog door, controleer dan of de locomotief niet vast ziet op een deel van de helling dat er stijler is. Regel de helling bij zodat ie mooi gelijkmatig stijgt.

Slippen de wielen nog door, vergelijk het gewicht van je dubbeldekkers met gewone rijtuigen, en overweeg eventueel om ze iets lichter te maken.

Slippen de wielen nog door, dan weet ik het niet meer :D

groetjes, en success met het debuggen!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Hee Martin,

Hoe doet ie het met minder wagons? De baan moet ingereden worden. Eveneens je loc en wagons. Slippen is op zich noch niet zo probleem en mijn ervaring is dat dit na een aantal uur beter wordt als er regelmatig gereden wordt. Ze hebben dat probleem bij Railz ook als maandag en dinsdag de boel heeft stil gelegen moet er op woensdag eerst een tijdje gereden worden om alles weer goed te laten lopen.
Hier idem, na de verbouwing heeft het geruime tijd geduurd voordat de zaak weer goed op gang kwam.

Echter de veertjes voor verlichting kunnen hele vervelende bijwerkingen zoals ook al door Michiel beschreven.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

O dus er is nog hoop. Ik ben ook met Koploper de boel aan het inregelen en het hikt af en toe nogal. Op de gekste plaatsen staat het ineens stil of ontspoort er wat. In de helix rijden ze te ver door op een plek waar 2 bezetmelders na elkaar liggen waardoor Koploper denkt dat het volgende blok bezet is. Snelheid maar eens verlagen of stopsectie verlengen denk ik...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Steven, heb je "Leer remmen" wel aangevinkt?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Yep.
Maar de locs zijn geëxporteerd vanaf een andere baan, dus misschien zit daar het probleem in.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Steven,

het leren remmen duurt wel even. Het is pas na een aantal keer nadat een lok in een blok heeft moeten remmen dat het meestal goed begint te gaan. Hier is geduld een deugd.

Ten tweede, als je stopsecties gebruikt die korter zijn dan 20cm, dan stel je de minimale snelheid van een blok in op maximaal 30km/u, liefst 25km/u. Anders schieten locomotieven nogal gemakkelijk door.

Ten derde, verwijder de massasimulatie van de decoder. Je moet hiervoor een bepaalde CV op 2 of minder zetten , maar welke CV dat nu juist is, weet ik niet meer. Koploper zal zelf voor de massasimulatie zorgen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt,
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Dat is CV 3 hahahaha bijna goed. Had ze vroeger op 0 staan en nu op 2. Ik heb het idee dat de overschakeling tussen de stappen vloeiender gaat maar een loc met hoge massa simulatie zal dus altijd verder strubbelen als je wilt. Tijdens het leerproces.

De meningen zijn verdeeld over de instelling in Algemeen 1 "In stopsectie onmiddellijk stoppen" Paul zelf zegt dat het niet hoort. Ik ben er mee begonnnen in het verleden en kan eigenlijk niet meer terug omdat alles dan in het honderd loopt. Ik ben er happy mee en als er eens een trein te snel binnenkomt schiet ie er niet overheen ( tja bij snelheden lager dan 100kmh)

Grtzzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Mannen,

bedankt voor de input. De sectie waar het om gaat zit in de helix en is er in aangebracht om de omlaag/omhoog spiraal in 2en te hakken zodat er 4 ipv 2 treinen in de helix kunnen. Maar soms rijden ze met een behoorlijk gangetje. Ik zal ook de maximum/minimum snelheid van het blok eens checken (ik heb voor de helix een apart bloktype).
Mijn stopsecties zijn vrij kort (111mm = precies 1x Flm 9101 of 9135) dus dat kan ook meespelen.
Ik ga aan het rommelen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Ik heb ook een paar stopsecties van 10cm, de andere zijn 20cm. Met die korte stopsecties heb ik vroeger regelmatig last gehad. Dat heb ik helemaal goed gekregen met de aanbevelingen die ik hierboven heb beschreven: masssimulatie in decoder uit, minimum snelheid in blok op 25km/h en een poosje geduld dat koploper goed heeft kunnen leren. Dat is alles.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De secties in mijn schaduwstation hebben een lengte van 16 cm. Alleen in de diagonale sporen zitten in het midden kortere secties van 11,1 cm. Het idee is dat de trein bij vrijgeven van het tweede blok in zo'n spoor rustig van blok 1 naar 2 rijdt en hier dus vrij weinig snelheid is en dus ook een kortere remweg voldoende is.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Ah, ik denk nog aan iets dat er invloed op heeft. In koploper heb je ergens een instelling (is het nu bij trein types?) dat de duur bepaalt waarmee van 50km/h naar 0km/u moet vertraagd worden. Dit getal mag natuurlijk niet te hoog staan.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Ja dat is de massasimulatie waarmee Koploper dus werkt en zit onder het hoofdstuk "Onderhouden treintypes". Het is een kwestie van geduld ook bij kortere stukken waar geremd moet worden regelt KPL dat normaliter.
Enn nogmaals probeer stop direct op stopmelder eens dan maakt ie een Noodstop, de volgende keer gaat het al beter.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Tussen het Koploperen door ben ik ook aan de spiraal begonnen. Gaat nog wel even duren voor 'ie staat, maar de eerste driekwartring ligt er nu in. Wil tussentijds wel even testen aangaande de stijgingspercentages en het eventuele slippen van locs die gevolgd worden door 'verlichte' rijtuigen.

Ik hanteer R3 en R4 bogen van Fleischmann Piccolo, dus lekker ruim. Het is een ronde spiraal, dus afgezien van het aanloopje zijn er geen rechte stukken in de spiraal. Op dit moment hanteer ik een tussenruimte van 6 centimeter. Als ik dit doorreken, kom ik voor de buitenbaan op een stijging van 2,6% uit en voor de binnenbaan 2,75%. Dat is dus binnen de vaak gehanteerde norm van 3%. Toch wil ik eerst wel zien of dit werkbaar is. Het grappige is dat als ik een NS-wagen neem (van de ICK) dat 'ie dalend gewoon stil gaat staan, terwijl een wagen van de TEE (waarvan de wielen soepeler draaien) helemaal uit zichzelf naar beneden rolt. Ik ben dus erg benieuwd naar wat ik straks te zien krijg.

Zijn er hier andere mensen met ervaringen met ronde spiralen en verlichte rijtuigen?

O ja, mocht het allemaal niet werken met die verlichte rijtuigen, kan ik de tussenruimte iets beperken, maar dat zal niet veel schelen. Deze spiraal en dit schaduwstation is dan perfect voor niet verlichte rijtuigen. In mijn kamer heb ik nog een schaduwstation gepland en daar zal de spiraal ovaalvormig worden met twee lange zijden van zeker 1 tot 1,50 meter per lange zijde. Maar dat is zorg voor later. Ik heb met deze spiraal nog wel andere snode plannetjes.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie