Mini-diorama: Juliaberg, 60 x 60cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Maarten,

Met jouw handigheid zou ik er dan gewoon twee van maken, zonder de tweede toren maar met de gebouwen tegen elkaar. Misschien ook een extra lang muurtje maken van wat je over houdt.

Bart


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door JanCK »

Zo leuk om de vorderingen te zien. En om eindelijk(!) te weten waar die motor voor dient. Leuk bedacht, die danszaal. Je hebt duidelijk veel fantasie, Julia. En heb je die led'jes en weerstanden zelf gesoldeerd? Knap! Dat kon ik nog niet toen ik zo oud was als jij. Uuhhhmmmm... toen bestonden led'jes nog niet eens :lol:
Groet,
Jan


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door gek op stoom »

heel leuk de beweging in de dans zaal

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Solderen hebben we samen gedaan, dat een best lastig klusje. En warm.

Bart


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door RonaldB »

Hoi Julia,

Jij hebt een leuk kasteel zeg. En die dansvloer die kan draaien, dat wordt hartstikke leuk denk ik.
Ik ben benieuwd naar wat je nog meer maakt op het diorama. Ik blijf je volgen.

Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Traibergen »

Die dansvloer vind ik super leuk!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Bedankt allemaal! De feestzaal heeft een dak en de eerste verdieping dus een vloer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder met de andere muur: gaatje geboord om de vier draadjes voor de verlichting in de toren door te voeren.

Afbeelding

Om het geheel te verstevingen hebben we van een spuitboom een dwarsverbinding gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De standaard lichtmaskers passen natuurlijk niet meer. Bovendien willen we voor sommige ramen geen gordijnen en dan moet je er dus een gat in snijden.

Afbeelding

Het eerste masker van de verdieping is geplaatst. Zoals je rechts ziet heb je dan een raam met gordijn en twee zonder. Linksonder zie je de vier draden voor de toren.

Afbeelding

Deze verdiepingen hebben allemaal glas met relief dus de inrichting is niet goed te zien, alleen de contouren. Daarom hebben we wat grote dingen in de ruimte geplaatst. Julia heeft de poppetjes uitgekozen en geplaatst. Ze staan dicht bij de ramen want dan zie je ze het beste.

Afbeelding

De zolder. Daar staan een aantal vaten bij het raam.

Afbeelding

In de grote zaal hebben we twee scheidingswandjes geplaatst, dat geeft een leuk licht effect.

Afbeelding

Het dak is op de grote zaal en dus ook de vloer van de grote zolder. Het licht hangt er ook al.

Afbeelding

Alle verdiepingen.

Afbeelding

Kopwand zit er ook op.

Afbeelding

Lichtmasker voor de grote zolder.

Afbeelding

De helft van de toren staat.

Afbeelding

Vier lichtringen voor de toren, om ruitjes te hebben in de kozijnen. Dit blijkt later niet goed te werken.

Afbeelding

De vloer van 1 van de torenkamers.

Afbeelding

Lichtmasker van een torenkamer. Dit blijkt niet goed lichtdicht te zijn, dat moeten we later oplossen.

Afbeelding

Andere helft van de toren geplaatst. Handig zo'n haarelastiekje van Julia! :-)
Bij de vorige keer dat Bart dit pakket heeft gebouwd met Lem was het ook zo lastig om de toren mooi naadvrij te lijmen, nu was dat helemaal lastig door de ingebouwde kamers.

Afbeelding

Een strak elastiek eromheen, nog strakker gemaakt door er twee potjes verf tussen te plaatsen. Ook het lichtmasker is gemaakt.

Afbeelding

En ook het lichtmasker voor de andere zolder gemaakt. Die was wat lastiger want die heeft twee raampjes waar we licht doorheen willen laten schijnen.

Afbeelding

En nu is de kerstvakantie voorbij. Veel gedaan in een week! Komend weekeinde verder met de besturing van het licht, misschien nog wat aanpassingen. Helaas hier en daar toch nog wat licht dat lekt door naden of muur. Eens kijken of we daar wat aan kunnen doen (of maskeren. En natuurlijk ook verven en verouderen, daar is Julia heel goed in. En dan verder met het landschap en zo. Nog een boel te doen dus. Maar het is dan ook nog lang geen september! :D

Bart en Julia


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door JanCK »

Ik zou willen dat ik zo goed vooruit kon denken als ik een huisje aan het bouwen ben. Ik kom er altijd pas veel te laat achter waar ik de verlichting had willen hebben. Knap, zo doordacht bouwen, Julia. Het wordt steeds fraaier en mijn vrouw en ik blijven het met plezier volgen.



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Jerome »

Wat een leuk project zeg! En super dat Julia dit doet.

Ik ben probeer ook mijn dochters geintreeseerd te maken voor modeltreinen en bouw, volgens mij gaat dat wel goed komen met de jongste van 5 jaar. Toen ze 2 was hielp ze al mee met Denfeld III: viewtopic.php?f=14&t=2078&start=100#p35216.
Mijn oudste van 7 is wat minder geintresseerd. Toch eens gaan kijken wat mijn 5 jarige kan doen op mijn nieuwe baan (Zie bouwdraadje Denfeld IV).

Anders wellicht volgend jaar een dio. pff weer een project erbij. :)



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Gewoon langzaam beginnen met een klusje dat niet te lang duurt en direct resultaat geeft. Samen een huisje in elkaar lijmen bijvoorbeeld. Of een rondje rails leggen en rijden.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Vandaag het kasteel afgemaakt. Dat wil zeggen qua beweging en licht. Nu kan het ingebouwd worden, later moet het ook verouderd en geschilderd worden. Alle draadjes worden 1 dikke kabel door ze domweg in een krimpkous te verpakken. Daarna met Julia's stoere föhn laten krimpen.

Afbeelding

Daarna de boel solderen. Spannend!

Afbeelding

Afbeelding

Nu wordt er in de balzaal gewalst en er brandt steeds in een andere kamer licht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Julia en Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »




Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Jerome »

Knap gedaan hoor!

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door gek op stoom »

dat ziet er heel goed uit Julia daar op de dansvloer

Gr Andy


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3024
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Ron »

Heel erg leuk om te zien.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Wim »

Mooi geworden Julia......... handige handjes :-)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door maarten »

Leuk zeg! Draaisnelheid is perfect. Alleen zitten die preisertjes wel wat veel aan de lichtknopjes. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Haha, dat ligt ook aan de montage Maarten. Een cyclus is ongeveer 15 minuten, duurt een aantal minuten voor een ruimte aan of uit gaat.

Bart


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door JanCK »

maarten schreef:Alleen zitten die preisertjes wel wat veel aan de lichtknopjes.
Dat is vast de broer van Julia die niet kan slapen door dat gewals.

Leuk gedaan! Het wordt steeds mooier. Gaat het ook lijken op wat je in gedachten had, Julia? Want soms is het moeilijk iets precies zo te maken als je wilt. Maar het lijkt erop dat alles naar wens gaat.

Groet,
Jan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Vandaag is Julia op visite bij oma, ik heb ondertussen de rails van een nieuw laagje roest voorzien. Verder op een extra punt voeding gesoldeerd en de draadjes netjes gemonteerd. We gebruiken ook domweg de voedingsklipjesrails uit de startset, dat zit toch backstage en wel zo makkelijk. Scheelt ook weer een extra stuk rails. Wel de draaidjes daar vertind en omgebogen.

Afbeelding

Vanavond ga ik een stukje Lemland doen.

Bart


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Marcel »

Leuk zeg,julia gaat voor goud!
Erg leuk om dat samen te doen,de handigheid en creativiteit heeft Julia niet van een vreemde ;) ,mijn complimenten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Vandaag eerst de bovenkant van de rails van verf ontdaan met thinner. Nu is de rails weer schoon.

Afbeelding

60 x60 is niet zo groot maar omdat we er een kast omheen willen maken met opbergruimte en dergelijke, hebben we toch een boel hout nodig. Bart heeft plannetjes gemaakt.

Afbeelding

Vanmiddag in de bouwmarkt twee grote platen hout gekocht!

Afbeelding

Na heel veel zagen staat er nu dit klaar om komende tijd in elkaar te schroeven tot een mooie kast.

Afbeelding

Julia en Bart


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door JanCK »

Julia, ik hoop dat je vader een beetje grote auto heeft, want dat wordt me een ding om te vervoeren :o !
Groet,
Jan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Check.
Bijlagen
bus.jpg
bus.jpg (37.24 KiB) 4405 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Overigens, we hebben ook een Suzuki Alto (daar kunnen een aantal mensen van Lochem '13 over meepraten...) en daarvan heb ik de achterklep zondag open gedaan en de opening gemeten. Die is 73 centimeter hoog. Dat is ook de enige reden dat het diorama 70 cm hoog wordt, dan kunnen we nog kiezen tussen bus of alto. :-) Hij gaat dus wel passen in de alto, maar dan kunnen alleen Julia en ik nog mee. Dat zal voor Lochem '14 denk ik niet voldoende zijn, maar het is wel handig als het diorama eens een keertje naar Opa & Oma mee gaat of zo.

Overigens kwam vandaag een achtergrondje binnen (Faller 180512) en heb ik flightcase onderdelen besteld voor de afwerking van de kist (handgrepen, hoeken, schuim etc.)

Bart


Plaats reactie