kato class 66 decoderombouw

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

ik heb 4 kato class 66'ers.

de eerste heeft een uhlenbrock decoder en werkt perfect, lichten schakelen
de tweede kreeg een decoder, ook uhlenbrock, en schakelde geen lichten. Dus voor de gemakkelijkheid gaf ik deze een andere uhlenbrock decoder en het was opgelost
de derde vandaag gaf ik zonet ook een nieuwe decoder uhlenbrock en schakelt ook geen lichten. Ik heb dan bij wijze van test de eerste decoder van de tweede loc even erin gestoken en had ook geen verlichting.

Ik heb dan alle cv's van de eerste loc gelijk uitgelezen en alles identiek gezet, doch geen verlichting...
Uitendelijk heb ik een tans decoder genomen en op de derde class 66 gemonteerd. Wat blijkt: ook geen verlichting tijdens het rijden. Toch tijdens het programmeren zie ik de led's knipperen. Dus de led's in de class 66 werken wel degelijk.

Dus waar ik dacht dat het aan de decoder lag, blijkt het aan de class 66 te liggen. Is er ergens iets dat ik over het hoofd zie?

stijn


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Jos »

Uhlenbrock decoders hebben dit probleem wel vaker. Zet CV60 eens op 22 (staat nu op 15 als het goed is).
Dan kan de decoder wat meer stroom leveren.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

Jos schreef:Uhlenbrock decoders hebben dit probleem wel vaker. Zet CV60 eens op 22 (staat nu op 15 als het goed is).
Dan kan de decoder wat meer stroom leveren.

Groetjes,
Jos
bedankt voor de tip, echter geen oplossing na te testen

ik heb de decoder in mehano loc gestoken en daar doen 3 van de vier decoders die ik hier heb liggen het goed, 1 decoder van tans geeft slecht contact. flikkerende lichten en als je er dan wat met beweegt, zie je de lichten harder branden, uitvallen, en zo voort

ik ga de andere class 66 die nog geen decoder heeft ook eens even open doen en testen...


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door shoven »

Die Tams klinkt inderdaad als een contactprobleem.
Ik heb bij de 2 class 66 locs van Kato die ik heb een Kuehn met draadjes ingebouwd, door de draadjes aan de losgemaakte pootjes van het analoogprintje te solderen. Prima contact (afgestemd op de loc), plus je kunt de decoder goed kwijt onder print door de draadjes.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

ik geef het op voor vandaag, een echt slagveld :)

1 x thalys die kortsluiting geeft met minitrix decoder
2 x class 66 die rijden maar geen licht geven, zowel met uhlenbrock als tans decoder
1 x minitrix sncf loc die slecht contact geeft aan de wielen. druk je op de loc, dan gaan de lichten branden, laat je hem los gaan ze uit

de enige die het vandaag wel wou doen was een mehano g2000 loc. decoder erin (tans) en rijden.

ik begon al te twijfelen aan mezelf maar als het bij alle vorige loc's steeds wel perfect ging, waarom nu dan niet...

morgenavond nog eens terug wat proberen.

groeten
stijn



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

class 66 decoder the sequel...

ok, na nog wat uitwisselen van decoders zonder enig positief gevolg (2 x uhlenbrock en 2 x tans) uiteindelijk de trix decoder uit de thalys gehaald (zie mijn ander draadje hier) en in de 66 gestoken en det werkt perfect. dus geen probleem met de trix decoder (dat is dan al uitgesloten bij de thalys) en geen probleem met de class 66.

zou het nu echt kunnen dat ik hier 4 kapotte decoders heb?

1 die niets doet en 3 die geen lampen schakelen. alle cv's zijn nochtans nagekeken.

mvg
stijn


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door shoven »

Vroeger op school en de universiteit kregen we kansberekening.
En allebei zeggen die dat de kans hierop zeeeeer klein is. Ik heb 14 locs waar ik een decoder heb ingebouwd met 0 defecten.
Dus mogelijk a) er is iets met de locs b) jij doet iets niet goed c) iets anders...
Zeg het maar.
Of zijn die locs heel oud of zo? Dan stijgt de kans fors.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

Steven, kansberekenen. De kans is altijd 50%. Hij doet het of hij doet het niet. :roll: :roll: :roll:
Sorry ben blond.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door shoven »

50% keer 50% keer 50% keer 50% = 1 op 16.
Sorry ben donkerblond maar iets anders maak ik er niet van.
(Wim er klopt geen reet van jouw berekening...)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Jos »

Ik heb zelf ook een paar Uhlenbrock decoders met problemen, werken wel, maar licht doet het in eerste instantie niet. Soms gaat na enkele minuten rijden ineens spontaan het licht aan..... :shock:
Ik koop geen Uhlenbrock meer.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door shoven »

Vanaf het begin gebruik ik Kuehn N025's.... Nada problema (o nee dat mag niet meer, ik bedoel "geen problemen mee").


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

shoven schreef:(Wim er klopt geen reet van jouw berekening...)

Beetje kort door de bocht Steven, wat overigens wel makkelijk is bij te krappe rotondes. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

hold your horses :o

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Rob Fongers »

Wim,

Ik vanmiddag niet zo goed gekeken maar dacht alleen grijs te zien :geek: :geek: :geek: Ennn had mn bril toch op

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door shoven »

Wim Ros schreef:wat overigens wel makkelijk is bij te krappe rotondes.
Ben je weer langs Bruinisse gekomen? Die is gelukkig niet van mij qua aanleggen. :evil:

De kans dat hij het niet doet is echt geen 50%... hoop ik voor de fabrikanten!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

ik wil jullie onderonsje over kansberekening niet storen :lol: maar ik blijf dus met twee 66'ers zitten die geen licht schakelen. tijdens het uitlezen en programmeren flikkeren ze wel, dus dat ze werken staat vast.

ik heb één loc van een decoder met draad voorzien, op de print gesoldeerd om zeker geen fout contact te krijgen. lamp brandt maar schakelt niet bij veranderen richting. ik moest ook nog een minitrix nohab ombouwen, dus heb ik de decoder terug uit de 66 gehaald en gebruikt voor men nohab. alles werkt, maar deze zijn verlichting schakelt ook niet om bij veranderen richting. kan het zijn dat er bij de tran decoders ergens een cv is die bepaald of het licht moet wisselen? zo ja, welke? duitse manual is ellende
aan de nederlanders onder jullie (die meestal goed duits praten): die duitse handleidingen zijn niks voor mij, duits in het algemeen eigenlijk...



Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

En welk type tran decoder gebruik je dan? Is misschien wel gemakkelijk als je dat ook even verteld, dan kunnen we misschien een betere kans berekening maken.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Rob Fongers »

Stijn,

Standaard staan deze gewoon aan, daar hief je geen CV voor aan te passen. Welk type Tran is het? Als die extra functie uitgangen heeft kan je het licht daar op aansluiten.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

TRAN DCX 75



Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

Daar zijn verschillende uitvoeringen van, dus welke heb jij??

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

Stanny,

Hier heb je overigens de beschrijving in het waals moet voor een vlaming geen probleem zijn http://www.tran.at/Dokumentation/DCX75% ... _franz.pdf

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

dat is idd duidelijkere taal :)

doch vermeld de handleiding idd geen speciale instellingen of acties betreffende wisselen van lampen.



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

na nog een avondje proberen, uitwisselen en zo verder geef ik de strijd op.
Men slagveld:

Afbeelding

een beschrijving:
Nohab minitrix: tran decoder, rijdt perfect, 1 lamp blijft branden ongeacht de rijrichting... ingebouwd volgens handleiding op 1zu160
SNCF loc minitrix: tran decoder, rijdt nagenoeg perfect, led's aan 1 zijde branden op 30% en wisselen niet bij rijrichting omschakeling. De led's die branden doven dan wel. duw je wat op de loc link rechts en loodrecht op de loc zie je aan beide zijden de led's oplichten, doven, halve kracht, volle kracht... dus ik dacht aan slecht contact. heb de ganse loc dan gedemonteerd en merkte veel olie aan de wielen en tandwielkasten. Dus heb alles netjes ontvet.echter geen positief resultaat. Ook met andere decoder (uhlenbrock) rijdt hij perfect en helemaal geen licht. Bij deze loc kan de decoder in de voorzien connector insteken, dus aan eventueel soldeerwerk zal het niet liggen.
NS loc fleishmann: Na wat speuren enkele artikelen online gevonden over de ombouw van de loc. Moest een ijzeren plaatje in de motor verwijderen. Met alle voorzichtigheid die ik in huis heb, ben ik hieraan begonnen. Daarna terug gemonteerd maar de motor draait niet zuiver meer. Ga eerst eens proberen met nieuwe kooltjes. lampen nog niet aangesloten, dus durf ik nog niets over te zeggen.
2 x Class 66: beiden getest met zowel tran als uhlenbrock decoder, zowel in de standaardconnector als rechtstreeks op de print gesoldeerd, rijden perfect maar geen lamp brandt... doch tijdens programmeren of bij het op de rails zetten zie ik de lampjes flikkeren... dus deze werken nog.

Ik zie maar 1 oplossing: de minitrix voorzien van nieuwe decoders, ook minitrix. De fleishmann en class 66 geef ik ook nieuwe decoders. Morgen ga ik op zoek naar de decoders. In Heerlen is een winkel en de moeder van men vrouw werkt daar. Dus ik ga morgen eens bellen om te horen of die decoders hebben op voorraad. In België omgeving Antwerpen en Limburg is er geen enkele shop die momenteel een N decoder op voorraad heeft. Erg is dat...

Groeten
stijn



Wim Ros

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Wim Ros »

Tja Stijn, dan is het duidelijk, dat je nog niet weet waar je mee bezig bent.
Denk dat het beter is om je tot 1 lok te beperken, en als je dan door hebt hoe het wel moet, de andere ter hand te nemen. Nu is het gewoon één grote droevenis, waar je niet meer uitkomt, want je blijft dezelfde fouten maken. En je sloopt meer dan dat je maakt.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door Jos »

Stijn,

Probeer eens uit te vinden of er iemand met ervaring bij je in de buurt woont en neem ze dan eens mee. Dat voorkomt misschien een hoop kapotte decoders.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: kato class 66 decoderombouw

Bericht door stanny »

Wim Ros schreef:Tja Stijn, dan is het duidelijk, dat je nog niet weet waar je mee bezig bent.
Denk dat het beter is om je tot 1 lok te beperken, en als je dan door hebt hoe het wel moet, de andere ter hand te nemen. Nu is het gewoon één grote droevenis, waar je niet meer uitkomt, want je blijft dezelfde fouten maken. En je sloopt meer dan dat je maakt.

Mvg
Wim.
Wim, die commentaar hoef ik niet van u. Met mijn HO baan had ik 34 loc's omgebouwd naar digitaal zonder enig probleem en men eerste 10 N schaal loc's vormden ook geen probleem. Ik post gewoon voor welke problematiek ik sta. Wellicht bent u de perfectie zelve, of dat kan ik toch afleiden uit manier waarop u post op het forum. Het zou gerust kunnen dat ik een fout gemaakt zou hebben met een decoder, dat sluit ik niet uit. Trouwens, als ik start met een class 66, ik probeer daar 4 decoders in, en geen enkele doet wat zou moeten, is het dan niet normaal dat je eerst even in een andere loc gaat testen om te zien of het daar wel werkt? Kwestie van al een oorzaak uit te sluiten?
Zijn het men dagen niet, of heb ik echt een partij decoders met een probleem... voor mij is er maar 1 oplossing: nieuwe decoders en indien deze het wel doen zal ik me terug wenden naar de leveranciers van de decoder in kwestie. 3 avonden testen en proberen is wel genoeg. Samen met men vrouw leiden we een bedrijf met 32 werknemers dat op 1.5 jaar opgebouwd is. We werken tussen de 10 en de 15 uur per dag. Die drukte en stress die je daardoor hebt, zorgt ervoor dat je iets nodig hebt om je gedachten te verzetten. Dus als ik beslis om over te gaan naar nieuwe decoders is dat omdat ik van de hobby wil genieten en niet meer elke avond wil zitten prutsen dezelfde aan problemen. De weinige tijd die ik 's avonds heb wil ik men gedachten verzetten zonder gestresseerd te geraken van zaken die ik niet meer wil oplossen door diepgaand onderzoek, in dit geval van de decoders. Ik bouw ze in, test ze en bij problemen zoek ik een oplossing. Al dan niet via tips door op een forum te posten. Indien het zooitje dan nog niet werkt ga ik gewoon nieuwe halen, simpel als dat. Indien ik het probleem dan niet meer heb met de nieuwe onderdelen, weet ik waar het probleem zat.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat ik me aan de basis beperkt heb tot 1 lok. Een class 66. Hier heb ik vier decoders geprobeerd door gewoon in de connector in te steken, en ze deden niet wat moest. Wel rijden, geen lampen schakelen. Het kon zijn dat er een slecht contact in de connector zat. Dus deze heb ik verwijderd en rechtstreeks op de print gesoldeerd, toch bleef het probleem bestaan. ik heb dan de printbanen en de componenten met betrekking tot de verlichting nagekeken en zag geen onvolmaaktheden. Dan houdt het echt op voor mij hoor. Indien een nieuwe decoder er straks ook niets van bakt, zit het probleem naar mijn mening wel degelijk in de loc en gaat die retour. Indien de nieuwe decoder wel werkt, zat het probleem in de eerste decoder en dan gaat die ook retour naar de leverancier. Opgelost.

Wellicht bent u in uw schrijf-stijl direct voor de raap, dat is ieders zijn manier van communiceren natuurlijk. Doch zou u moeten begrijpen dat niet iedereen zo diepgaand fanatiek wil worden/zijn in het bedrijven van een hobby. U bent blijkbaar heel sterk in elektronica, ik ben sterk in andere dingen. Ieder zijn ding. Ik heb totaal geen behoefte om zo een elektronica expert als u te worden. En u zal wellicht geen behoefte hebben om morgen een boekhouding te beginnen doen van een bedrijf waarvan de omzet 8 karakters heeft voor de komma. Ikzelf heb elektronica opleiding gehad en afgewerkt, echter zit die kennis echt wel ver weg omdat ik ze in het dagelijkse professioneel leven niet meer nodig heb. Doch heb ik een elektrische denkwijze en basiskennis van componenten nog actief in je geheugen zitten, daar moet ik het met doen. In elke hobby zijn er mensen die de limieten anders stellen. Zijn ze daarom minder respectabel, dommer of onbezonnen? NEEN, ze hebben andere waarden en verwachten andere dingen. Voor mij is eigenlijk het modellandschap en vormgeving hetgeen waar ik echt naar uitzie. Het spijtige is echter dat om een realistisch resultaat te krijgen, een digitale baan nodig is.

Moest u nu een nuttig antwoord gepost hebben, zou u deze reactie niet krijgen. Maar zulke post is een actie die vraagt om reactie.
Aan de basis heb ik helemaal geen probleem met u, we zijn allemaal modelspoorders onder elkaar, en dat is al zo een kleine groep. Ongeacht de kennis, de budgetten,... iedereen dient met hetzelfde respect behandeld te worden. Ik ben u trouwens dankbaar voor enkele nuttige tips die ik gekregen heb van u in de voorbije tijd. Maar om nu te stellen dat ik niet weet waar ik met bezig ben is me net iets te ver gegaan. Blij dat ik dat even van het hart heb. Hopelijk moet ik dergelijke antwoorden niet meer lezen en zeker dit antwoord niet meer posten in de toekomst.
Ik heb dit niet via pm gedaan aangezien uw reactie ook publiekelijk is. Nu ga ik slapen want binnen 5 uur loopt de wekker terug :x

mvg,
stijn


Plaats reactie