Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jules1975
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:29

Peco materiaal

Bericht door Jules1975 »

Hallo heren,

Ik ben nog steeds aan het worstelen met mijn baanplan. Maar tijdens het overleggen ben ik ook aan het kijken naar materiaal: vooral peco vindt ik voor rails erg interessant.

Is er nou echt zo veel verschil tussen code 80 en code 55?

Ik vindt het prijsverschil nogal groot namelijk en weet niet of het dat waard is?



FidOo
Berichten: 5683
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peco materiaal

Bericht door FidOo »

Wat mij betreft is er maar 1 antwoord mogelijk. Voor mij alleen nog maar code 55!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Appie173
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Peco materiaal

Bericht door Appie173 »

Vergelijk echte rails met code 80 en code 55. Opeens blijkt alle gewone "standaardrails" veel te hoog. 0,080 inch is ongeveer 2 mm wat overeenkomt met een schaalhoogte van 32 cm, oftewel een spoorstaaf die in hoogte tot halverwege je knie komt. 0,055 inch is ongeveer 1,4 mm wat overeenkomt met een schaalhoogte van 22 cm. Nog steeds iets te hoog want in het echt komen spoorstaven zelden boven de 18 cm. Oftewel code 80 is de speelgoed-smalspoorlook en code 55 is veel realistischer.

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4639
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Peco materiaal

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Qua verwerking vind ik de peco code 80 fijner. Is flexibeler dan code 55. Echter is het daardoor ook veel kwetsbaarder
Zeker flexxen in bogen willen nog weleens bij een 'iets te enthousiaste' buiging de bielzenmat loslaten van de spoorstaaf. Waardoor je spoor stuk is.

Qua solderen is code80 fijner, je hebt meer oppervlakte, want hogere spoorstaaf.

Treintjes op de rails plaatsen gaat op 80 beter en vlotter. Door de hogere spoorstaafaan de buitenkant heb je meer grip op een draaistel als het ware. Daarnaast zie je wat je doet.

Qua scenery is code 55 wel echt mooier. Steviger in de verwerking én het oogt minder 'nep'. Ofschoon bij dit laatste alle bevraagde bezoekers (25 stuks) op de beurs in Lochem mijn code 80 scenery spoor aanwezen als een code 55... Het is dus ook maar net hoe je het verwerkt...

Al bij al is het mijn mening. Ik gebruik op mijn baan zowel code 55 (scenery ) als code 80 (schaduwstation ) En dan zowel code 80 streamline, als de set-track varianten.

Groetjes
Hoontje

Overigens als tip,
Dit draadje behoort toe aan de sectie vraagbaak. Deze sectie is bedoeld om een (al dan niet uitgebreid ) verslag te doen van materiaal wat getest is. Bv een locomotief of een vergelijkend waren onderzoek. Zal het onderwerp morgen verplaatsen want op mn telefoon werkt dat nu niet.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Peco materiaal

Bericht door nspoorkees »

Zou code 80, door de iets hogere railstaaf, misschien iets minder stroringsgevoelig zijn? Zou het minder snel ontsporen, en wat mooier,met minder hobbels, over wissels rijden? Dat zou dan de betrouwbaarheid in schaduwstations kunnen verbeteren? Of merk je geen verschil?


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4639
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Peco materiaal

Bericht door Hoontje »

Het verschil qua ontsporen ligt bij mij persoonlijk denk ik eerder aan de gebruikte verf + ballast. :oops: Het hoogte verschil aan de binnenzijde van de railsstaven is bij code 55 en code 80 namelijk gelijk. Er wordt gebruik gemaakt van optisch bedrog bij de code 55. Aan de buitenzijde is de bielzenmat als het ware over de railsstaaf heen geschoven waardoor deze lager ligt. Aan de binnenzijde is de bielzenmat 'uitgediept' waardoor daar de hoogte hetzelfde is. Anders zouden oudere treinmodellen er niet (makkelijk) op kunnen rijden.

Wissels in code 80 (niet de settrack!) en code 55 heb ik nog geen vergelijk tussen kunnen maken. Heb alleen set-track wissels liggen van code 80 in mijn schaduwstation liggen en daar ontsporen treinen soms door de te strakke boog (R1) welke dan gevolgd wordt door een tegengestelde bocht. Dus een S vorm. Dat is funest voor sommige grotere stoomloks en treinstellen met meer dan 4 assen per draaistel bij mij op de baan.

Groetjes,

Hoontje



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door P Bender »

Zelfs code 40 is te hoog voor het meeste spoorprofiel :D (is hoger dan wat er op de Betuweroute wordt gebruikt)

Qua soldeerhoogte ...... tja, goh, ach. Code 40 solderen gaat ook prima :lol:

En ....... behalve hele oude locs rijdt alles over gesoldeerde code 40. Het gaat pas fout bij Micro Engineering code 40. Daar hebben de flenzen last van de railklemimitatie. MAar goed die zijn ook totaal buiten schaal verhouding. Al helemaal bij Peco code 55-89


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Maurits71 »

Paul :D :D

de vraag ging over code 55 of code 80. Peco verkoopt helaas geen code 40.

anyway, ik heb hier alles code 55 en vindt het een super product om mee te werken

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door spoor65 »

Ook ik ben volledig omgegaan naar code 55.

zowel optisch als kwaliteit is uitstekend.

Heb er nog wel over nagedacht om in het schaduwstation en niet zichtbare delen met code 80 flexrail te gaan werken.
maar dan alleen de rechte baanstukken of hooguit een hele ruime boog, dit ivm wat Alwin (Hoontje) al aangaf, dat code 80 rail wat sneller van de bielsen afbreekt.

Maar, aan de andere kant.
Hoeveel euri ben je meer kwijt aan code 55 t.o.v. 80, als het alleen om de flexrail gaat. pakweg 1 euro per meter.
op 100 meter dus €100

Wissels,pakweg €2,00 per wissel verschil, bij grote baan met, laten zeggen, 50 wissels, dus wederom €100.

maar ondertussen heb je dan wel voor €200 extra heel veel genot van goed materiaal.

We geven met gemak een paar honderd euro meer uit voor een mooie loc of rijtuigen set.
maar een mooie stukkie rail waar dat dure materiaal op mag rijden is toch ook wel wat waard.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Timtrein85 »

Ik ben het helemaal met Freddy eens. Bij aanvang van de bouw van mijn baan, heb ik besloten om alles in code 55 te leggen. Ook in de schaduwstations. Het is een heerlijk soepele rail in bewerking. Het soldeert super (en dat met de goedkoopste soldeerbout en alleen tin). Ik gebruik een xuron railknipper om de rails op maat te maken. Werkt ook prima. Ik vind alleen die kunststof raillasjes wat slapjes en daardoor sluit het niet altijd meteen mooi aan.


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door P Bender »

Maurits71 schreef:Paul :D :D

de vraag ging over code 55 of code 80. Peco verkoopt helaas geen code 40.
Weet ik. :lol:

Maar ik wou alleen het punt maken dat mechanische redenen tegen code 55, in mijn ogen, niet bestaan ;)


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door shoven »

Een overweging kan nog zijn dat er in code 55 meer smaken wissels zijn dan in code 80. In code 55 heb je double slips en scissors, en die heb je niet in code 80.
Ik ga waarschijnlijk het schaduwstation in code 80 maken en de bovenbouw in code 55. Maar dat doe ik vooral omdat ik nog 30 wissels in code 80 heb liggen...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Voor mijhetzelfde als Steven: in het zichtbare gedeelte code 55 en buiten het zicht en schaduwstation code 80.
Code 55 omdat daar meer mogelijkheden zijn voor de wissels e.d. Code 80 omdat ik nog een heleboel van dat materiaal had.

Tot nu toe bevalt het erg goed en rijden alle loks/treinstellen prima, ook de loks uit de beginperiode van de hobby eind jaren '70.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Dompie »

Jaaa ik had nog een flinke hoeveelheid Fleischmann Picolo liggen dus maar in mijn schaduwstation verwerkt . De rest van mijn baan, het grootste deel van mijn schaduwstation en de rest met code55. Nu heb ik last van storingen in de Fleischmann spullen, maar ja schaduwstation hoe kom ik er nu nog goed bij. Buiten het hoek verschil van de wissels is het nog steeds een grote, slecht bereikbare klus.
Ik heb SPIJT van mijn zuinigheid. :evil: :evil:

Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door shoven »

Idem hier Dompie. In mijn vorige baan was het schaduwstation met Fleischmann rails en wissels, dat had constant aandacht nodig zullen we maar zeggen. Bij het afbreken heb ik al het Flm spul meteen verkocht, voor mij alleen nog Peco.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Modelspoorbarry »

Idem dito, alle Fleischmann en andere merken eruit gegooid. Alleen nog Peco.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Overdijk »

Ook ik heb alleen nog maar peco 55.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Waar liggen de klachten met Flm? De aandrijving of de wissel zelf?



Modelspoorbarry
Berichten: 345
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Modelspoorbarry »

Bij beiden.


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Jules1975
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:29

Re: Peco code 55 of Peco code 80 gebruiken?

Bericht door Jules1975 »

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Dit geeft me veel invalshoeken om te overwegen.
Gezien mijn budget is 100 euro gewoon veel geld, iets dat niet zo ruim voor handen is als ik zou willen.

Maar aangezien het toch een jarenplan wordt heb ik tijd genoeg om door te sparen!


Plaats reactie