Allen hartelijk dank voor het warme welkom!
En ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om even te reageren op een paar van jullie reacties.
@Bjor\Ben:
Dank voor je tips en advies, ik zal dit zeker ter harte nemen.
Ik ben inderdaad al bezig met het ontwerpen van een baan, ik heb daarvoor AnyRail aangeschaft, en heb daar ook al een draadje voor gestart:
viewtopic.php?f=20&t=9613 en ik hoop dat ik hier op een aantal reacties, suggesties en adviezen ontvang.
Ik ben niet van plan om te proberen de perfecte baan te bouwen, soms moet je gewoon realistisch zijn en pragmatisch omgaan met de mogelijkheden en beperkingen waar je tegen aan loopt. Ik vind bouwen en rijden beide leuk, maar allebij tegelijk gaat niet.Tenzij je iedere keer je arm op wilt lichten om een trein te laten passeren als je aan het gipsen bent.
Ik heb in het verleden redelijk wat geklust en ook het nodige "rest materiaal" bewaard. Dat kan nu mooi van pas komen, en kom ik er ook nog eens een keer van af. Qua gereedschap heb ik ook niet te klagen, maar mis nog wel het e.e.a. zoals echt hobby gereedschap. In het verleden heel wat meubels gemaakt en zelfs een winkelinterieur.
Qua electronica heb ik nog wel een achterstand, tenminste in de modelbouw. Ik ben dan ook van plan eerst een klein proefbaantje te maken, ovaaltje met een paar wissels en passeerspoor, om te oefenen met de electronica en de valkuilen te ontdekken zodat ik de fouten niet maak in de uiteindelijke baan.
Computer gestuurde banen is nieuw voor mij, dus daar ligt nog wel een uitdaging. Ik heb me overigens de afgelopen weken wel verdiept in deze materie en ben van plan de centrale van Digikeijs, de DR5000, te gaan gebruiken. Ziet er qua mogelijkheden goed uit en is qua prijs ook interessant. Ik denk dat ik een voordeeltje heb omdat ik met niets begin en geen rekening hoef te houden met bestaande apparatuur.
@Wablo:
Mijn keuze gaat uit naar een Duitse baan en periode IV. Ik vind met name het rollend materiaal uit die periode erg mooi. Huizen en gebouwen mogen best wat ouder zijn, dat is in de werkelijkheid ook het geval.
@daniel:
Ik ben zeker van plan om het nodige beeldmateriaal te genereren tijdens de bouw van de baan. Ik overweeg een trein met camera te maken die niet alleen "recht vooruit kijkt", maar ook een camera die "opzij kijkt" en die regelmatig een rondje te laten maken.
Zo, en nu staan er wel weer genoeg letters op het digitale papier. Rest mij alleen nog om een punt te zetten achter dit epistel.
.