Stomme vraag mbt terugmelding..
Stomme vraag mbt terugmelding..
Medespoorders,
Ik heb laatst een DR4088CS gekocht voor terugmelding naar de ECoS2 centrale.
Een terugmelder met 16 kanalen.
Echter, nu een redelijk bekende vraag wellicht..
Een blok bestaat uit hoeveel secties?
Ik heb ergens gezien dat er 2 secties zijn/waren. Echter vraag ik mij af waarom dan niet in het midden?
Wil je niet "altijd" weten dat er een trein (loc of wagon (indien van toepassing)) aanwezig is in dat blok?
Uiteindelijk wil ik ook met Koploper gaan rijden.
Ik heb laatst een DR4088CS gekocht voor terugmelding naar de ECoS2 centrale.
Een terugmelder met 16 kanalen.
Echter, nu een redelijk bekende vraag wellicht..
Een blok bestaat uit hoeveel secties?
Ik heb ergens gezien dat er 2 secties zijn/waren. Echter vraag ik mij af waarom dan niet in het midden?
Wil je niet "altijd" weten dat er een trein (loc of wagon (indien van toepassing)) aanwezig is in dat blok?
Uiteindelijk wil ik ook met Koploper gaan rijden.
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Kijk eens hier dan zijn denk ik alle vragen beantwoord:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Dit is eigenlijk een keuze die je zelf kunt maken. Als ik het goed begrijp en hopelijk goed uitleg werkt koploper met een inrij melder. Vervolgens heb je de middelste sectie waar de trein eigenlijk afremt. Deze kun je terugmelden maar Is niet verplicht. Vervolgens krijg je een stop melder.
Volgens mij kun je ook kiezen om de middelste sectie niet te maken en alleen met 2 secties (melders) per blok te werken.
Bij itrain werkt het nagenoeg hetzelfde alleen kun je ook op tijd (en dus op afstand) stoppen. Hierdoor kun je stop secties ook langer maken en eerder stoppen in een blok.
Ik laat mijn uitleg graag verbeteren mocht ik er naast zitten.
Volgens mij kun je ook kiezen om de middelste sectie niet te maken en alleen met 2 secties (melders) per blok te werken.
Bij itrain werkt het nagenoeg hetzelfde alleen kun je ook op tijd (en dus op afstand) stoppen. Hierdoor kun je stop secties ook langer maken en eerder stoppen in een blok.
Ik laat mijn uitleg graag verbeteren mocht ik er naast zitten.
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
O ja...stomme vragen bestaan niet...
. Iedereen die digitaal wil beginnen loopt hier tegen aan. 


Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Klopt, Koploper (en ook iTrain) werken mooi met twee melders per blok: een binnenkomstmelder en een stopmelder. Het is echter niet zo dat hier een ongedetecteerd stuk tussen moet zitten!
Ik kies er zelf altijd voor om m'n blokken helemaal te detecteren. Bij blokken die maar in één richting bereden worden, heb ik een (lange) melder vanaf het begin van het blok tot 20-25 cm voor het einde van het blok. Die laatste 20-25 cm is dan de stopmelder. De twee melders sluiten dus direct op elkaar aan.
Bij blokken die in twee richtingen bereden worden heb je dan aan beide kanten een melder van 20-25 cm (en in totaal dus drie melders). Die middelste kun je om kosten te besparen eventueel weglaten, maar dan heb je dus inderdaad een ongedetecteerd stuk.
In iTrain (voor Koploper weet ik dit niet) kun je eventueel ook werken met één melder voor het hele blok (en dan stoppen op basis van de berekende positie van de trein).
Groeten, Marcel
Ik kies er zelf altijd voor om m'n blokken helemaal te detecteren. Bij blokken die maar in één richting bereden worden, heb ik een (lange) melder vanaf het begin van het blok tot 20-25 cm voor het einde van het blok. Die laatste 20-25 cm is dan de stopmelder. De twee melders sluiten dus direct op elkaar aan.
Bij blokken die in twee richtingen bereden worden heb je dan aan beide kanten een melder van 20-25 cm (en in totaal dus drie melders). Die middelste kun je om kosten te besparen eventueel weglaten, maar dan heb je dus inderdaad een ongedetecteerd stuk.
In iTrain (voor Koploper weet ik dit niet) kun je eventueel ook werken met één melder voor het hele blok (en dan stoppen op basis van de berekende positie van de trein).
Groeten, Marcel
Mvg, Marcel
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Marcel, met 1 melder voor een blok, of 2 melders met géén niet gedetecteerde sectie, ga je alleen een uitdaging krijgen met de rangeerfunctie van iTrain.
In dit geval vind immers geen detectie plaats als reeds een trein een bezetmelder bezet houd en een volgende trein dient het blok binnen te rijden.
Volgens mij zou dit in versie 4 veranderen, maar zeker weten doe ik het niet. Zijn er mensen hier op het forum die het weten? Misschien nieuw draadje openen.....?
Grtz.
Peter
In dit geval vind immers geen detectie plaats als reeds een trein een bezetmelder bezet houd en een volgende trein dient het blok binnen te rijden.
Volgens mij zou dit in versie 4 veranderen, maar zeker weten doe ik het niet. Zijn er mensen hier op het forum die het weten? Misschien nieuw draadje openen.....?
Grtz.
Peter
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Ok, bedankt voor de tips.
Met een beetje geluk komt vandaag de bestelde kabel binnen (0.5mm²)
(mooi paars is niet lelijk..
)
Dan ga ik eens stoeien hiermee.
De DR4088CS is gekoppeld met de ECoS.
Nu de draadjes nog.
Ik doe het op de 0 kant van de baan (nul/massa)
De Fase draad laat ik altijd binnenkomen op het spoor.
Met een beetje geluk komt vandaag de bestelde kabel binnen (0.5mm²)
(mooi paars is niet lelijk..

Dan ga ik eens stoeien hiermee.
De DR4088CS is gekoppeld met de ECoS.
Nu de draadjes nog.
Ik doe het op de 0 kant van de baan (nul/massa)
De Fase draad laat ik altijd binnenkomen op het spoor.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Peter,Peter schreef:Marcel, met 1 melder voor een blok, of 2 melders met géén niet gedetecteerde sectie, ga je alleen een uitdaging krijgen met de rangeerfunctie van iTrain.
In dit geval vind immers geen detectie plaats als reeds een trein een bezetmelder bezet houd en een volgende trein dient het blok binnen te rijden.
Volgens mij zou dit in versie 4 veranderen, maar zeker weten doe ik het niet. Zijn er mensen hier op het forum die het weten? Misschien nieuw draadje openen.....?
Grtz.
Peter
Ik corrigeer dit bij deze. In iTrain is het rijden en rangeren geen probleem met 1 melder. Als de binnenkomstmelder bezet is corrigeert iTrain dit aan de hand van zijn positieberekening.
Voor de rest, koploper werkt inderdaad met een binnenkomst en sropmelder. In iTrain volstaat het om de melderscheiding op een willekeurige plek te maken en met twee melders het gehele blok te detecteren.
In iTrain 4.0 werkt xander nog maar met 1 melder en gebruikt hij de extra melders om zijn positionering te corrigeren.
Groetjes
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
In het kader van corrrectie op correctie op correctie. Ook koploper kan prima overweg met 1 fysieke melder, zie Hills and Meadows waar alle schaduw stations en alle helixen voorzien zijn van slechts 1 fysieke melder per blok.
inzake aansluiten van je bezet melder, ik zou je adviseren om de plus zijde van je baan te gebruiken om aan te sluiten. als je straks met boosters gaat werken dan moet je de massa koppelen en als je er dan ook nog bezetmelders aan heb hangen krijg je allerlei spook meldingen.
inzake aansluiten van je bezet melder, ik zou je adviseren om de plus zijde van je baan te gebruiken om aan te sluiten. als je straks met boosters gaat werken dan moet je de massa koppelen en als je er dan ook nog bezetmelders aan heb hangen krijg je allerlei spook meldingen.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Dan corrigeer ik jouw correctie waardoor mijn correctie weer waarheid wordt. .......
Dusssssss en door.
Slimme tip trouwens van die plus

Dusssssss en door.
Slimme tip trouwens van die plus

Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Aansluiten op de +
Die snap ik niet.
De plus koppel je toch ook?
(ook van een booster).
Krijg je dan niet hetzelfde probleem?
Die snap ik niet.
De plus koppel je toch ook?
(ook van een booster).
Krijg je dan niet hetzelfde probleem?
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
euh, de plus koppel je niet, boosters hebben hun eigen stroom kring welke je moet scheiden op de plus rail. alleen de massa is gezamelijk.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Martin, persoonlijk heb ik een andere ervaring! (iTrain versie 3.3.2). Is al weer geruime tijd geleden dat ik het getest heb en inmiddels bestaat de baan niet meer.martindomburg schreef:Peter,Peter schreef:Marcel, met 1 melder voor een blok, of 2 melders met géén niet gedetecteerde sectie, ga je alleen een uitdaging krijgen met de rangeerfunctie van iTrain.
In dit geval vind immers geen detectie plaats als reeds een trein een bezetmelder bezet houd en een volgende trein dient het blok binnen te rijden.
Volgens mij zou dit in versie 4 veranderen, maar zeker weten doe ik het niet. Zijn er mensen hier op het forum die het weten? Misschien nieuw draadje openen.....?
Grtz.
Peter
Ik corrigeer dit bij deze. In iTrain is het rijden en rangeren geen probleem met 1 melder. Als de binnenkomstmelder bezet is corrigeert iTrain dit aan de hand van zijn positieberekening.
Voor de rest, koploper werkt inderdaad met een binnenkomst en sropmelder. In iTrain volstaat het om de melderscheiding op een willekeurige plek te maken en met twee melders het gehele blok te detecteren.
In iTrain 4.0 werkt xander nog maar met 1 melder en gebruikt hij de extra melders om zijn positionering te corrigeren.
Groetjes
Op de vorige baan ging het goed met inrijden, tot de inrijmelder bezet was door een lok. De volgende lok die het blok inreed (rangeren) bleef gewoon rijden, met als gevolg een "aanrijding"
Zal eens kijken of ik niet een tijdelijk iets kan opzetten om e.e.a. opnieuw te testen. Ben wel benieuwd.
Ik zal dit draadje niet verder vervuilen en t.z.t. een nieuw draadje aanmaken.
Grtz.
Peter
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Begint wat te komen..
M.a.w, bij een booster dien ik de plus op een andere DR4088 aan te sluiten ipv alles via de Common door te verbinden..
Binnenkort maar eens proberen dus...
thx voor de hulp.
M.a.w, bij een booster dien ik de plus op een andere DR4088 aan te sluiten ipv alles via de Common door te verbinden..
Binnenkort maar eens proberen dus...

thx voor de hulp.
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Yaay.. Kabel is binnen.
100m 0.5mm²
Vanavond maar eens proberen.
Heb nog rail isolatoren.
Wordt vervolgd... (met Han Pekel)
100m 0.5mm²
Vanavond maar eens proberen.
Heb nog rail isolatoren.
Wordt vervolgd... (met Han Pekel)
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Nu kan ik als nieuweling in deze materie (nog) niet bogen op een berg kennis en ervaring, maar ik heb me wel uitgebreid ingelezen in deze materie.
Wat ik vooral tegengekomen ben in mij "onderzoek" zijn de volgende richtlijnen:
- Geen wissels opnemen in een blok (maar daar hebben we het hier niet over)
- geen ongedetecteerde rails opnemen in een blok.
Diverse producten kunnen overweg met ongedetecteerde rails of alleen maar een inrijddetectie. Maar wanneer je ooit van plan bent om andere software te gaan gebruiken, dan kun je tegen een probleem aanlopen. Ook als je blokken hebt die in 2 richtingen bereden kunnen worden kan een probleem opleveren.
Des te minder bezet\terugmelders, des te minder bezet en terugmelders heb je nodig en houd je geld over voor andere dingen, maar beperk je jezelf wellicht voor de toekomst.
Ik ben in ieder gaval van plan om per blok 3 melders te gaan gebruiken. Een inrijdmelder, een stopmelder en een melder voor de rails er tussen.
Wat ik vooral tegengekomen ben in mij "onderzoek" zijn de volgende richtlijnen:
- Geen wissels opnemen in een blok (maar daar hebben we het hier niet over)
- geen ongedetecteerde rails opnemen in een blok.
Diverse producten kunnen overweg met ongedetecteerde rails of alleen maar een inrijddetectie. Maar wanneer je ooit van plan bent om andere software te gaan gebruiken, dan kun je tegen een probleem aanlopen. Ook als je blokken hebt die in 2 richtingen bereden kunnen worden kan een probleem opleveren.
Des te minder bezet\terugmelders, des te minder bezet en terugmelders heb je nodig en houd je geld over voor andere dingen, maar beperk je jezelf wellicht voor de toekomst.
Ik ben in ieder gaval van plan om per blok 3 melders te gaan gebruiken. Een inrijdmelder, een stopmelder en een melder voor de rails er tussen.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Dat is inderdaad de oplossing om nauwkeuriger te stoppen.martindomburg schreef:
In iTrain 4.0 werkt xander nog maar met 1 melder en gebruikt hij de extra melders om zijn positionering te corrigeren.
Dan speelt de ijk nauwkeurigheid in % slechts op een korter stuk, waardoor de afwijkingen ook kleiner worden.
Maar dan heb je natuurlijk terug twee bezetmelders per blok...
Nu rij ik ook al meer dan een jaar met één bezetmelder per blok in koploper en stoppen op virtueel punt, het kan dus.
Maar ik doe het enkel op de verbindingsblokken tussen de stations, maar niet in het station zelf.
Mijn treinen zijn blijkbaar te lang in verhouding tot de stationssporen...en het moet wel veilig blijven...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Hoe meer melders des te nauwkeuriger. Maar een digitale loc kan met 1 melder tot op de millimeter nauwkeurig stoppen. Ook in lange blokken. Maar Met name voor analoge los zijn met melders prettig.
Maar desondanks adviseren we gewoon twee melders. Dat is een mooie standaard een werkt perfect. Gewoon het blok in tweeën delen.
Daarnaast berekent iTrain de positie bij de perrons ook zodat de trein altijd in het midden stopt. En je kan ook aangeven dat te lange treinen er mogen stoppen
CheerZ
Maar desondanks adviseren we gewoon twee melders. Dat is een mooie standaard een werkt perfect. Gewoon het blok in tweeën delen.
Daarnaast berekent iTrain de positie bij de perrons ook zodat de trein altijd in het midden stopt. En je kan ook aangeven dat te lange treinen er mogen stoppen

CheerZ
Re: Stomme vraag mbt terugmelding..
Martin.
Helemaal correct.
Ik rij nu ongeveer een jaar met ITrain. Heb al mijn blokken met twee bezetmelders en sommigen zoals
Kleine blokken naar mijn lokloodsen hebben 1 melder. Werkt perfect en kan via positie in iTrain de trein laten stoppen waar ik wil. Dus twee of 1 bezetmelder per blok is voldoende.
Succes.
Wout
Helemaal correct.
Ik rij nu ongeveer een jaar met ITrain. Heb al mijn blokken met twee bezetmelders en sommigen zoals
Kleine blokken naar mijn lokloodsen hebben 1 melder. Werkt perfect en kan via positie in iTrain de trein laten stoppen waar ik wil. Dus twee of 1 bezetmelder per blok is voldoende.
Succes.
Wout
N Spoor fleischmann piccolo rails. Decoders Digikeijs. Grote baan van 7mx90cm. Besturing z21 en DR5000 Digikeijs. iTrain 4 standaard.