Rail onderbrekingen tbv terugmelding
Rail onderbrekingen tbv terugmelding
Ik heb een vraag over deze onderbrekingen, ik ga met 2 railsysteem werken.
Ik heb begrepen dat een baanvaak in 3 secties verdeeld worden en altijd aan een zijde van het spoor.
Ook mag er geen twist ontstaan!
Maar war nu als je 2 richtingen rijdt en de loc keert terug, dan is hij in feite gekeerd.
Maakt dat wat uit, ik denk alleen met massa detectie.
Moet ik kiezen voor stroomdetectie?
Ik ben nieuw in deze materie, en hoor graag jullie advies?
Bedankt alvast,
Joep
Ik heb begrepen dat een baanvaak in 3 secties verdeeld worden en altijd aan een zijde van het spoor.
Ook mag er geen twist ontstaan!
Maar war nu als je 2 richtingen rijdt en de loc keert terug, dan is hij in feite gekeerd.
Maakt dat wat uit, ik denk alleen met massa detectie.
Moet ik kiezen voor stroomdetectie?
Ik ben nieuw in deze materie, en hoor graag jullie advies?
Bedankt alvast,
Joep
-
Re: Rail onderbrekingen tbv terugmelding
Dit zal je voorlopig alleen nog maar verder verwarren ben ik bang, maar 3 melders per blok is niet altijd nodig. iTrain en Traincontroller etc kunnen met 1 melder per blok werken. Alles is gebaseerd op het ijken van de snelheid van lokomotieven zodat de software op basis daarvan exact kan bepalen waar een lok zich in een blok bevind. Rijrichting etc is ook kwestie van software. Hoe koploper er mee omgaat weet ik niet. Keerlussen kun je het beste met aparte keerlusmodules doen.
ben bang dat ik vriend Kees gelijk ga geven, ik heb het vage gevoel dat je nog geen flauw idee hebt wat er moet, mag en kan dus alles wat we zeggen maakt het allemaal nog ingewikkelder zeker op een forum waarbij er 500 verschillende meningen en adviezen zijn.
mijn advies, staat doe het zoals het hier is aangegeven : http://rosoft.info/Hoe-maak-ik-blokken.html
mijn advies, staat doe het zoals het hier is aangegeven : http://rosoft.info/Hoe-maak-ik-blokken.html
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Meestal rijdt hij dan achteruit, zonder om te keren....JGR schreef: Maar war nu als je 2 richtingen rijdt en de loc keert terug, dan is hij in feite gekeerd.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Nogal onduidelijke priegeltekening van Wim maar zo te zien 2 melders per blok, een inrij- en stopmelder met een stuk ongedetecteerd ertussen.Maurits71 schreef:mijn advies, staat doe het zoals het hier is aangegeven : http://rosoft.info/Hoe-maak-ik-blokken.html
Zelf werk ik met 1 melder per blok, die de lengte van het hele blok heeft; m.a.w. de melder IS het blok. Maar goed zo heeft ieder zijn voorkeur.
Ik verdeel ze in drie.
Sommigen sluit ik samen aan op één bezetmelder, andere twee samen (inrij) en één bezetmelder apart (stop).
Ik doe het zo omdat later verdelingen aanbrengen niet altijd zo simpel is.
Sommigen sluit ik samen aan op één bezetmelder, andere twee samen (inrij) en één bezetmelder apart (stop).
Ik doe het zo omdat later verdelingen aanbrengen niet altijd zo simpel is.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ik doe elk blok in drieën, een inrijsectie (gedetecteerd), middensectie (ongedetecteerd), en stopsectie (gedetecteerd). BIj de omgekeerde rijrichting wisselen de inrij- en stopmelder van functie.
Uitzonderingen: in het schaduwstation heb ik een gemeenschappelijke inrijmelder. En bij de stations heb ik 5 gedetecteerde secties om de treinen op meerdere plekken te kunnen laten stoppen, afhankelijk van de lengte.
Alles met Koploper. Werkt prima en is volwassen, uitontwikkeld en gratis.
Uitzonderingen: in het schaduwstation heb ik een gemeenschappelijke inrijmelder. En bij de stations heb ik 5 gedetecteerde secties om de treinen op meerdere plekken te kunnen laten stoppen, afhankelijk van de lengte.
Alles met Koploper. Werkt prima en is volwassen, uitontwikkeld en gratis.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Ik vraag me eigenlijk af wat de reden is waarom velen zich nog steeds aan die 3 melders per sectie houden? Dat was misschien noodzaak jaren geleden toen de software nog niet zo ver was, maar nu?
Is dat omdat de baan nu eenmaal zo is aangelegd? Als je opnieuw zou beginnen, dan zou je dat toch niet meer doen?
Is dat omdat de baan nu eenmaal zo is aangelegd? Als je opnieuw zou beginnen, dan zou je dat toch niet meer doen?
Je zal altijd tenminste met twee secties achter elkaar moeten werken, een inrijsectie en een stopsectie.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Ja dan zou ik het nog doen.nspoorkees schreef:Ik vraag me eigenlijk af wat de reden is waarom velen zich nog steeds aan die 3 melders per sectie houden? Dat was misschien noodzaak jaren geleden toen de software nog niet zo ver was, maar nu?
Ik merk dat in mijn spiraal, bergop en bergaf, een alleenrijdende lok op een andere plaats stopt dan dezelfde lok maar met een trein van 1,2m er aan.
Dus in het laatste blok van de spiraal net voor de wisselstraat van het station (gevaarpunt! ) gebruik ik nog steeds een bezetmelder om correct te stoppen.
Ik rij nu eenmaal met wisselende treinsamenstellingen
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Oh dat vind ik wel een aardige... maar dat betekent ook dat de lastregeling op de decoder uit staat of niet goed werkt zou ik dan denken? Die zou daar toch grotendeels voor moeten compenseren.
Maar hoeveel scheelt het? Paar centimeter, of 10cm, meer? Hoeft in dit geval toch ook geen probleem te zijn. Op de zichtbaan kan ik me voorstellen dat je bijv. wel een beetje in de buurt van een sein, of aan een perron etc wilt stoppen
Maar hoeveel scheelt het? Paar centimeter, of 10cm, meer? Hoeft in dit geval toch ook geen probleem te zijn. Op de zichtbaan kan ik me voorstellen dat je bijv. wel een beetje in de buurt van een sein, of aan een perron etc wilt stoppen
Ach op het grootspoor stoppen machinisten hun trein ook niet altijd vlak bij het sein. Dat is voor mij bijvoorbeeld afhankelijk van het zicht vanuit de cabine (ik wil zittend gemakkelijk het sein kunnen zien en niet uit elke cabine bij verschillende materieel soorten, heb je hetzelfde zicht) en of er een lus ligt bij de ATB-vv installatie. Geen lus dan stop ik in ieder geval voor het middelste baken.
Daarnaast weet ik nog uit het verleden dat je met een goederentrein stopte op een plaats die afhankelijk was van het gewicht/lengt van je trein wat wel eens ver voor een sein kon zijn en soms smokkelde je hierbij (wat ik verder niet zal uitleggen om geen slapende honden wakker te maken).
Daarnaast weet ik nog uit het verleden dat je met een goederentrein stopte op een plaats die afhankelijk was van het gewicht/lengt van je trein wat wel eens ver voor een sein kon zijn en soms smokkelde je hierbij (wat ik verder niet zal uitleggen om geen slapende honden wakker te maken).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Met cruisecontrol, maar misschien slippen sommigen iets bij het bergoprijden, daar kan cruisecontrol nu eenmaal niets tegen.nspoorkees schreef:Oh dat vind ik wel een aardige... maar dat betekent ook dat de lastregeling op de decoder uit staat of niet goed werkt zou ik dan denken? Die zou daar toch grotendeels voor moeten compenseren.
Het kan bij één lok makkelijk 10 cm schelen bij meerdere loks wordt het alleen maar erger..
In elk geval ik maak de verdeling, waar ik ze gebruik is iets anders, maar na ballasten is het best priegelen om er nog ééntje bij te maken.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Ik zou niet weten waarom? Al mijn blokken hebben maar 1 melder. Het blok IS dus de melder. Een blok van 100cm heeft dus een melder van 100cm.WilcoV schreef:Je zal altijd tenminste met twee secties achter elkaar moeten werken, een inrijsectie en een stopsectie.
-
1, 2, 3, 4 melders, boeiend
Dit is helemaal afhankelijk waar je mee rijdt. Hardware en software. Zoals IB met koploper.
En natuurlijk jouw persoonlijke voorkeur.
Dit is helemaal afhankelijk waar je mee rijdt. Hardware en software. Zoals IB met koploper.
En natuurlijk jouw persoonlijke voorkeur.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12