Juweliers wals DIY N rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fsikold
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2023 11:07

Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Fsikold »

Hoi allemaal

Ben nieuw hier en loop al een tijdje met het idee een hobby van mijn jeugd weer op te pakken..
Echter met de gedachte alles zelf te maken en ook de rails dus..
Om dat laatste de maken denk ik aan een combinatie van 3d printen [UV hars] (bed en bielsen) en het gebruik van een juweliers koud wals om draad om te vormen naar rail (N) profiel. (voorbeeld)
Ben ik de eerste of zijn hier betere ideeën voor ?

En uiteraard al het goede toegewenst

Mvg

Folkert



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Onmogelijkhier »

Hiermee krijg je niet de form van de rails zoals deze zou moeten zijn.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Jeroen »

Hoi, welkom én de beste wensen!

Je zou alles zelf kunnen gaan maken. Ik denk wel dat de lol er snel af gaat op die manier. Even een wisseltje uit je wals halen? Of materieel dat constant ontspoort? Mij niet gezien, maar hey: je kan het altijd proberen.Als je net weer opnieuw begint lijkt het me gewoon wel wat heftig.

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Fsikold
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2023 11:07

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Fsikold »

Heren
Dank voor de snelle reacties :)
Wals moet inderdaad ook worden aangepast voor juiste profiel, dat klopt..
Het ook een beetje de uitdaging natuurlijk..
3d print werk met UV hars is natuurlijk wel super detail
Afbeelding



tv_man
Berichten: 1454
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door tv_man »

Het is zeker een uitdaging en dat is natuurlijk een onderdeel van de hobby, dus in dat opzicht is dit wel de ultieme uitdaging. Had je in gedachten om de treinen ook helemaal zelf te bouwen? (met uitzondering van een motortje misschien, al is dat ook niet onmogelijk, al zou ik dan misschien voor een wat grotere schaal kiezen) Ik vermoed dat op dit forum iedereen genoegen neemt met kant en klare rails, ik denk dat in wat grotere schalen er wel wat hobbyisten zijn die de rails zelf maken, maar zij gebruiken voor zover ik het weet ook minstens kant en klare railstaven. Hiervoor zoeken op het trefwoord finescale.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Fsikold
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2023 11:07

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Fsikold »

Hoi

Tja het denk ook met name de uitdaging. Kun je met de huidige spullen zoals 3D printers etc.. maar ook met moderne electronica zelf e.e.a. realiseren.
Zal een testje doen om in ieder geval te zien of ik met mijn huidige printer voldoende details kan krijgen ( AnyCubic ) of dat ik zijn opvolger nodig heb :) de "M3 Premium" 8K resolutie
Ga dit eens proberen ( thinkercad opzetje)
Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door shoven »

Welkom op het forum.
Een mooie uitdaging die je daar jezelf geeft. Op het Duitse Stummiforum zit iemand die zijn eigen rails heeft gemaakt in schaal N.
Als je de rails zelf walst of giet kun je natuurlijk een mooie realistische hoogte maken (code 40 of lager). Wel oppassen dat de wielen van je materieel dat aankunnen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3651
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Folkert. Normaliter vragen wij nieuwe leden zichzelf even voor te stellen in het subforum 'Nieuw hier?!' ;-).

Wat betreft bielzen printen, ja, dat kan zeker. Maar hou rekening met de resin die je gebruikt. De meeste resin wordt hard en is absoluut niet flexibel. Een beetje buigen (of mechanisch belasten) en het breekt. Dat is niet erg voor (zeer) gedetailleerde modellen van van alles en nog wat, maar niet handig voor praktische toepassingen zoals bielzen. Er zijn ook resin-soorten die flexibeler blijven. Ik heb daar geen ervaring mee dus of dat geschikt is voor mechanische belastingen, dat weet ik niet.

Heb je ook al eens Peco code 55 rails in je handen gehad? Dat is optisch al een hele verbetering ten opzichte van de rails die de mainstream fabrikanten aanbieden (code 80).

Fast Tracks is een Amerikaanse fabrikant die naast mallen ook rails en dergelijken levert voor het zelf maken van rails en wissels. Daarbij gaat men wel uit van het solderen van de rails aan elke zoveelste biels voor stevigheid. Dan heb je geen railzadels of spijkers maar wel code 40 rails en wissels.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door FidOo »

Ik kan me niet voorstellen dat je met koud walsen een rail profiel kunt creëren. Verder sluit ik mij vooral aan bij jeroen zijn bericht.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

caspervt
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door caspervt »

Dag Folkert,

Ik denk dat dit zeker mogelijk is, maar de vraag is wat je wenst te bereiken. Als het vooral om de sport gaat om dit voor elkaar te krijgen: dan vooral lekker proberen met een wals. Als het om het mooiste resultaat gaat, dan zou ik persoonlijk code 40 railprofiel aanschaffen en daarmee aan de slag gaan met je eigen bielzen. Kijk eens op Mago-finescale.de. Dit is de goedkoopste leverancier van code 40 rail (precies op schaal voor hoofdlijn-spoor. Alleen industriespoor had soms een lager profiel). Verder sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen. Niet al het kant en klare materieel gaat hier goed op rijden. Een knappe wissel maken is vrij veel werk en dat luistert erg nauw om goed functionerend te krijgen.

Hoe dan ook succes!!

Met groet, Casper



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door P Bender »

Just my two cents:

- Ik zou eerst een beetje code 40 kopen en dan met printplaat biels eerst eens wat spoor en daarna een paar wissels bouwen
- yup, code 40 is in N nog steeds zwaarder dan UIC 54, maar bij Micro Engineering code 40 flex kom je met Europesche modellen al in de klier met flenzen <-> railstoelimitatie. Veel USA modellen gaan met ME code 40 flex wel goed.

En kijk hier eens:
https://www.stummiforum.de/t50628f64-Mo ... -im-M.html

Toen ik dat gezien had heb ik een paar weken niet meer kunnen modelbouwen


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door shoven »

P Bender schreef: 02 jan 2023 14:57 En kijk hier eens:
https://www.stummiforum.de/t50628f64-Mo ... -im-M.html

Toen ik dat gezien had heb ik een paar weken niet meer kunnen modelbouwen
Haha, ja die bedoelde ik. Echt om te kwijlen zo mooi.

Code 40 rails is van fabrikant Atlas verkrijgbaar, even zoeken want in NL niet ruim verkrijgbaar.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Fsikold
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2023 11:07

Re: Juweliers wals DIY N rails

Bericht door Fsikold »

Beste allemaal
Dank voor de reacties
@Maarten : Die templates zijn mooi, ga ik zeker wat mee doen ( PS ik heb inderdaad ook flex resin ..)
@P Bender.. Tjonge jonge.. snap het
@Caspervt : Yes het is de uitdaging, kan (ik) het anders?

Ben nu voor mijzelf de scope aan het opstellen en conceptueel wat ideeën aan het toetsen
Als programmeur en knutselaar van wat MC oplossingen speel ik ook met de gedachte een bv LOC via wifi te aan te sturen en via NFC en of andere sensoren info terug te krijgen.. maar ook om deze via accu te laten rijden ( hoeft je baan bv ook geen metaal te hebben :D )

Maar niets is vast nog, ideeën zat, maar haalbaar ??

Vandaag maar eens gaan kijken of je in een loc van N schaal überhaupt iets kwijt kunt.. ( daar lijkt het in ieder geval wel op )

Nogmaals dank voor de feedback

Hoop binnenkort wat meer info te geven over de snode plannen..

Afbeelding

Mvg
Folkert


Plaats reactie