ET425 digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

ET425 digitaal

Bericht door shoven »

Kato heeft onlangs het model ET425 opnieuw uitgebracht (artikel 101716). Ik overweeg om dit model aan te schaffen.
Waar ik nog een beetje tegenaan hik is het digitaliseren van het ding. Kato kent zijn eigen decoders (die bij Zimo vandaan komen), en je hebt er nogal wat nodig om het ding een beetje op te leuken.
Er is een setje leverbaar met decoders voor de motoraansturing en front/sluit-verlichting, dat is nog te overzien.
Nu meen ik ook begrepen te hebben dat je voor de binnenverlichting ook nog een set decoders nodig hebt. Heeft iemand daar ervaring mee?

En zijn er ook alternatieven voor de Kato setjes? Het is best een leuk model met een redelijke basisprijs (€160-€180), maar als je hem volledig optuigt ben je alsnog meer dan €400 lichter, en dat vind ik best wel duur.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: ET425 digitaal

Bericht door piksov »

Hallo Steven,

je zou kunnen kijken of je een Piko 40272 - DB AG, Elektrisch treinstel serie 440 kunt vinden.

Die zijn er in een aantal kleurstellingen.

Ik heb zelf deze rode variant.

Je hebt alleen een plux12 decoder nodig, binnenverlichting zit er standaard in, en kun je schakelen met f1

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

Ja die ken ik. Ik heb de groen/witte variant. Heel fijn ding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1218
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: ET425 digitaal

Bericht door WimC »

Je hebt er niets aan, maar die digitalisatie is ook een belangrijke reden waarom ik 'm niet aangeschaft heb. Is echt van de zotte hoeveel je daarin moet investeren om te digitaliseren.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 775
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: ET425 digitaal

Bericht door mini rijder »

Zo'n ET425 is zeker een mooi treinstel, maar kato heeft inderdaad een voorliefde voor deze "speciale"decoders. :x
Bij 1zu160 wordt er een ombouw met één decoder beschreven.
https://www.1zu160.net/digital/einbaubs ... 425-V2.php
Hier wordt nog met een oude D&H decoder gewerkt, maar dat zou verder niets mogen uitmaken.
Er moeten dan wel draden door de volle lengte van de trein worden getrokken.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ET425 digitaal

Bericht door WilcoV »

Hht gaat toch maar om een set van drie decoders? Eén rijdecoder en twee functiedecoders?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

Nee, voor binnenverlichting heb je er ook nog nodig.
Bij dm-toys koop je hem met decoder voor 279 euro, met binnenverlichting wordt het 449 euro...
Daar zitten een paar decoders bij, kan niet anders.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

mini rijder schreef: 12 dec 2022 19:44 Zo'n ET425 is zeker een mooi treinstel, maar kato heeft inderdaad een voorliefde voor deze "speciale"decoders. :x
Bij 1zu160 wordt er een ombouw met één decoder beschreven.
https://www.1zu160.net/digital/einbaubs ... 425-V2.php
Hier wordt nog met een oude D&H decoder gewerkt, maar dat zou verder niets mogen uitmaken.
Er moeten dan wel draden door de volle lengte van de trein worden getrokken.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Groetjes: Robby
Dank Robby, nuttig artikel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ET425 digitaal

Bericht door WilcoV »

shoven schreef: 12 dec 2022 21:02 Nee, voor binnenverlichting heb je er ook nog nodig.
Bij dm-toys koop je hem met decoder voor 279 euro, met binnenverlichting wordt het 449 euro...
Daar zitten een paar decoders bij, kan niet anders.
Vreemd dat haal ik anders niet uit de instructiebeschrijving. Volgens mij is dit ook heel anders op te lossen. Overigens zijn de digitaliseringen bij DM Toys over het algemeen erg duur en niet in overeenstemming met de kosten van een decoder, kijk maar bij andere modellen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: ET425 digitaal

Bericht door Driesel »

Die 425s van Kato zijn inderdaad mooie modellen. Het digitaliseren met de door Kato aangewezen decoders is wel apart: één decoder om de motor aan te sturen, en twee functie-decoders om de koplichten te laten werken/wisselen. Deze decoders kan je apart kopen, maar zijn ook verkrijgbaar in een set.
Zo vlot als voorgesteld door Kato gaat die inbouw echter niet: voor de loc-decoder moet je een draaistel en de cardan-as verwijderen om daarna de decoder in te kunnen schuiven. Bij sommige producties van de specifieke (Zimo-)decoder zit een component wat in de weg om het model terug mooi dicht te krijgen.
De functie-decoders moeten ook op de voorziene plaats ingeschoven worden: maar hier is het nooit erg duidelijk hoe ver die moeten ingeschoven worden. Gevolg: niet werkende of omgekeerd werkende koplichten en frustatie alom. Als je het model uit elkaar haalt om de installatie te vergemakkelijken, heb je nadien weer veel moeite om die terug in elkaar te krijgen.
Maar eens het werkt, werkt het wel mooi en goed met die Kato-/Zimo-decoders.
Binnenverlichting zit er niet in deze stellen: die moet je apart kopen en installeren. Op een digitale baan krijgt de binnenverlichting constant stroom en brandt die dus constant. Wil je die digitaal schakelen, moet je hier inderdaad ook terug aparte functie-decoders voor aankopen en installeren en dan wordt het inderdaad duur.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4490
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: ET425 digitaal

Bericht door spoor65 »

WilcoV schreef: 13 dec 2022 07:52
Overigens zijn de digitaliseringen bij DM Toys over het algemeen erg duur en niet in overeenstemming met de kosten van een decoder, kijk maar bij andere modellen.
Dat ben ik dus niet met je eens, een decoder inbouwen er bij kiezen, kost bij DM gemiddeld zo tussen de €30 a €40 meer, dan wanneer je het model analoog besteld, dus als je daarbij rekent, dat er dus ook nog iemand de decoder in die loc moet maken, die persoon ook gewoon een salaris betaald krijgt, vind ik het een acceptabele prijs.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5663
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: ET425 digitaal

Bericht door FidOo »

Als ik zo ff bij Lippe kijk dan kost de binnenverlichting (analoog) je 45 euro extra, de decoders voor front/sluit/motor (dus geen binnenverlichting) nog eens 75,-. dus ben je 300 euro verder (geen 400).

Maar als je dit alles te veel vind kun je volgens mij ook prima zelf ombouwen als je het niet erg vind om geen originele binnenverlichting te gebruiken en zelf te solderen.
Even als gek voorbeeld: neem een PD10MU, die kost zo'n 21 euro, neem er 4 (voor elke wagen 1) en je bent 84 euro verder. (of zoek naar goedkopere functiedecoders)
Verder gewone LED-strip binnenverlichting er in, dat kost +/- 5 euro per wagen. Dan kost het 105 euro, en kun je de binnenverlichting ook digitaal schakelen.

Als je nog goedkoper wilt dan kun je besluiten het treinstel vast te koppelen en maar 1 decoder te gebruiken, of met stekkerverbindingen gaan werken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ET425 digitaal

Bericht door WilcoV »

FidOo schreef: 15 dec 2022 08:15 Als je nog goedkoper wilt dan kun je besluiten het treinstel vast te koppelen en maar 1 decoder te gebruiken, of met stekkerverbindingen gaan werken.
Kijk en dat bedoel ik dus. Dit is met de rijtuigovergang van dit materieel niet eens zo een groot probleem. Hiermee kan je voor binnenverlichting, front- en sluitverlichting en motoraansturing af met één decoder. Zelfs met personeelskosten hoeft dit niet zo een gigantisch meerbedrag te worden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ET425 digitaal

Bericht door WilcoV »

spoor65 schreef: 14 dec 2022 22:41
WilcoV schreef: 13 dec 2022 07:52
Overigens zijn de digitaliseringen bij DM Toys over het algemeen erg duur en niet in overeenstemming met de kosten van een decoder, kijk maar bij andere modellen.
Dat ben ik dus niet met je eens, een decoder inbouwen er bij kiezen, kost bij DM gemiddeld zo tussen de €30 a €40 meer, dan wanneer je het model analoog besteld, dus als je daarbij rekent, dat er dus ook nog iemand de decoder in die loc moet maken, die persoon ook gewoon een salaris betaald krijgt, vind ik het een acceptabele prijs.
Tsja als ik in Nederland naar een gemiddelde winkel ga, wordt een decoder er vaak zo gratis voor mijn neus even ingezet. Bij heel veel modellen is de tijd die een medewerkers er voor nodig heeft minimaal en zouden de personele kosten dus ook minimaal moeten zijn (waarbij je het ook als stukje service zou kunnen doen). Iets anders is het als iet geheel ingebouwd moet worden uiteraard. Maar volgens http://www.digitalshop-uli-johann.de/se ... 425-1.html is het bij de ET 425 geheel niet zo moeilijk de standaard decoders in te bouwen. Ik heb het hier dan uiteraard niet over binnenverlichting.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1632
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: ET425 digitaal

Bericht door Rick »

Niet zo moeilijk wil niet zeggen dat het weinig tijd kost, de Kato decoders inbouwen is echt niet zo gedaan. :roll:

Let er wel op dat je bij DM Toys geen teruggaverecht meer hebt als je daar een decoder in laat bouwen.



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: ET425 digitaal

Bericht door Marksintpancras »

Wat een discussie, bij dit treinstel doet Kato het digitaliseren met meerdere decoders. Kost wat, maar ja wel een mooi treinstelletje.

Gewoon je eigen keuze maken, dat het hetzelfde als die meuk van Minitrix met de vreemde MTC14 decoders. Met dat merk de baureihe 101 goed storingsvrij rijdend te krijgen heb me ook een klap tijd (geld)gekost door nieuwe sounds te plaatsen en freeswerk

Ik heb de oude versie in een ET 425 digitaal met binnenverlichting en een ET 426 digitaal, sound en binnenverlichting. Ivm de helixen op mijn baan zijn ze (ET425 met de ET426) aan elkaar gekoppeld zodat ik genoeg trekkacht hebt om de helixen door te komen. Heb er verleden zelf digitaal gemaakt, en de hele mikmak erin gestopt. Het enigste waar ik uit moest kijken dat het van plastic was en dus snel iets stuk kon gaan. Maar nu wel lekker rijden met dat ding tussen het andere treinstellen geweld van de DB (ET440 / ET442) etc.

Afbeelding

Deze combinatie rijdt zeer veel op mijn baan zonder dat ik storingen heb.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4490
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: ET425 digitaal

Bericht door spoor65 »

Idd een hele discussie.

Sowieso vraag ik mij wel eens af, wat is het probleem, dat een treinstel iets duurder is.

ik heb een prachtige stoomloc, digitaal koste het ding gewoon iets van €350, wat nu, 2 jaar later, al relatief goedkoop is,
daarachter hangen 20 erts wagons die samen een dikke 600 hebben gekost, in de aanbieding.

Totaalplaatje van 1 mooie samenstelling die gewoon goed 950 eurie kost.
Zelfs met maar 10 van die wagons, wat veel minder is, omdat een grote stomer nu eenmaal veel beter smoelt met een lange sleep, zou het nog meer hebben gekost dan die kato met al zijn decoders.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

Inmiddels heb ik een Piko 40272 weten te scoren via marktplaats.
Nu nog een geschikte decoder, ik merk dat de plux12 decoders niet heel ruim voorradig zijn bij verschillende leveranciers.
Wat raden jullie aan? Ik dacht zelf aan Zimo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1218
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: ET425 digitaal

Bericht door WimC »

Ik heb een Piko Talent, ook met Plux. Dacht dat ik daar een Uhlenbrock ingezet had, omdat die precies past. Anderen waren iets te groot volgens 1zu160. Maar is een jaar of 7 geleden dat ik die gekocht heb, dus weet het niet zeker.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: ET425 digitaal

Bericht door piksov »

Hoi Steven, ik heb nog een D&H DH12 liggen, nieuw en ongebruikt.

Is van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

U heeft pb.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: ET425 digitaal

Bericht door piksov »

Als de post een beetje meewerkt ligt de decoder morgen bij je in de bus ...

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ET425 digitaal

Bericht door shoven »

De post werkte mee en inmiddels heeft de ET440 zijn eerste rondjes gereden, voorzien van de DH12 van Guus.
Filmpje volgt t.z.t.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie