Ik besloten om de bouw van mijn baan ook hier te posten. Ik merk dat ik steeds vaker op dit forum zit omdat mijn interesse nou eenmaal bij N spoorbanen ligt. Net als Martin (hookies), Chris (Sachbrett) en Jeroni (Boppard) en anderen zal ik op beide fora mijn verslag doen. Er zitten hier mensen die niet op BNLS zitten. Ik denk wel dat ik op dit forum dieper inga op Specifieke N-spoor dingetjes.
Goed, Ik ga niet mijn vorderingen tot nu toe helemaal opnieuw beschrijven. Ik zal wel een samenvatting geven. Een volledig verslag kan je hier vinden: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg287302
Ok,Ik ben dus sinds 3 jaar bezig met de bouw van Denfeld III (vernoemd naar mijn eerste dochter Denise). Dit is inmiddels mijn 3e modelbaan (binnen 5 jaar). In deze hobby is het handig om eerst ervaring op te doen. Denfeld I was echt een proefbaan. Denfeld II had mijn echte modelbaan moeten worden. Echter het plan was niet goed doordacht waardoor ik besloten heb om een weer nieuwe baan te maken. (modules te zwaar, slechte overgangen, te klein schaduwstation en te weinig ruimte tussen de niveau´s)
Denfeld is een fictief klein land ergens tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in. In Denfeld hebben ze geen eigen spoorwegmaterieel, maar lenen/huren ze oud (museum)materieel uit omringende landen. Uiteraard rijden er veel doorgaande treinen van/naar omringende landen. Denfeld maakt gebruik van het Duitse seinstelsel.
Uiteraard is die onzin hierboven een excuus om lekker te rijden met treinen die ik mooi vind!
Ik hou van lange treinen. Ik heb dus rijlengte nodig en veel opstelsporen. Dat is nogal een uitdaging omdat de beschikbare kamer gebruikt wordt als treinenkamer, logeerkamer, administratie, knutselkamer en studeerkamer.
De oplossing is een modulebaan met een vast deel en wat losse delen. Goed, genoeg geschreven, hier wat foto´s. Indien er vragen zijn over onderstaande, laat maar weten!

Eerst maar even de plattegrond van de kamer. Rechts is de modelbaan. Links een bureau met kast. De deur zit link onderin. Weinig ruimte in de kamer dus!

Ik ben begonnen met de bouw van een helix en schaduwstation. Ik gebruik overigens Peco 55 rails.

In de kamer staat ook een slaapbank. Wanneer we logees krijgen dan wordt de modelbaan deels verwijderd. Het deel dat achter tegen de muur staat, blijft staan.
Wanneer de het bed staat, ziet het er dus zo uit:

Nadat het schaduwstation af was, ben ik begonnen met de bovenbouw. Het baanplan is relatief simpel (of toch niet?). In ieder geval wil ik niet de baan helemaal volbouwen met rails.

Om de helix te maskeren komt hier een berg. Deze moet wel licht zijn zodat hij eenvoudig is te verwijderen bij calamiteiten.

De rail overgangen van de modules hebben extra aandacht nodig. De methode die gebruik is toto nu toe zeer effectief. Als hier meer over wilt weten, hoor ik het wel!

Op de baan komt een station met wat rangeerspoortjes. Ook heb ik een Draairolbrug van Minitrix die ik wil inbouwen. Deze zal in een flauwe boog worden gelegd. Hier nog wat foto´s.

Zo, hierboven dus in sneltreinvaart een verslag van mijn baan. Indien er vragen zijn, stel ze maar!
Later een vervolg!
Groet, Jeroen.