Baanplan van Johan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum en ik wil mijn baanplan laten zien. Baanplan is gemaakt met Pc-Rail van Busch, voor 10 euro wilde ik dat wel proberen. Niet echt geweldig, maar het voldoet aan mijn eisen.

Thema: Bergachtig gebied met sporen op twee niveau's.
Niveau 1: Dubbel spoor voor 'doorgaand' verkeer. Hier kunnen dus lange treinen lekker ongestoord rijden. Er is voor ieder spoor een schaduwstation met drie sporen.
Niveau 2: Dubbel spoor met een viersporig stationnetje. Deze sporen zijn bedoeld voor 'lokale' treinen. Per spoor is er een schaduwstation met twee sporen. Er is ook een bescheiden industriespoortje waar treinen kunnen pendelen.

Treinbesturing wordt van Mecktronics, ik rij dus analoog.

Rails en rollend materieel:
Fleischmann piccolo en atlas flexrail (voor de schaduwstations).
Diverse locs van Roco, Fleischmann, Arnold, Kato en Minitrix.
Diverse rijtuigen en wagonnen van dito fabrikanten, Phildie, Ibertren en LSModels.

NS materieel vind ik geweldig mooi, maar rij ook DB en DR.

Graag wil ik een plaatje invoegen, maar dat is bij mijn vorige poging mislukt. Nu dus alleen even tekst. Ik ga gauw proberen uit te vogelen wat de vorige keer mis ging met het invoegen van de plaatjes.

Met vriendelijke groet,
Johan
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 12 feb 2011 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Allereerst een plaatje van het zichtbare gedeelte van de baan:
Rood is niveau 1; blauw is niveau 2 (ligt hoger).
Plan 5 zichtbaar.jpg
Plan 5 zichtbaar.jpg (45.25 KiB) 8642 keer bekeken
Hieronder een plaatje van de sporen op niveau 1:
Rood is zichtbaar; groen is verborgen onder bergen en ligt lager dan rood.
Plan 5 niveau 1.jpg
Plan 5 niveau 1.jpg (45.16 KiB) 8642 keer bekeken
Tot slot een plaatje van de sporen op niveau 2:
Blauw is zichtbaar; paars is verborgen onder bergen en ligt lager dan blauw.
Plan 5 niveau 2.jpg
Plan 5 niveau 2.jpg (52.17 KiB) 8642 keer bekeken

Ik maak de baan dus op twee grote modules van 54 x 175 cm en twee kleine modules van 54 x 87,5 cm. De modules berg ik op in een vitrinekast die ik nog moet maken bovenop mijn dressoir. Ik heb er erg zin in om te beginnen met mijn lang 'verloren' hobby.

Met vriendelijke groet,
Johan.

evo

Re: Baanplan van Johan

Bericht door evo »

Hallo Johan,
Ik vind het een erg leuk baanplan. Het is duidelijk dat je er goed over nagedacht hebt. Ik houd wel van die vloeiende bochten en lange rijlengtes. Ook de uitvoering op verschillende modulen is erg slim.
De enige bedenkingen die ik heb zijn:
  • Door de smalle module wordt de radius van het binnenste spoor wel erg klein, kan hier al het materieel wel doorheen? Je zou de beide kopse modulen iets breder kunnen maken.
  • Waarom heb je er 2 volledig gescheiden banen van gemaakt (eigenlijk 3)? Zonder wijzigingen aan het zichtbare deel is het mogelijk om het geheel te koppelen.
  • Waarom heb je in het onderste niveau de mogelijk ingebouwd om van spoor te kunnen wisselen, maar in het bovenste niveau niet (waar het evt nodig is i.v.m. het station)?
  • Zou het misschien interessant zijn om de bovenste baan in enkelspoor uit te voeren? Dit maakt het geheel wat minder druk en geeft extra mogelijkheden qua rijden.
Maar dit zijn waarschijnlijk bewuste keuzes die je gemaakt hebt.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Hoi Edwin,

bedankt voor de puntjes die je aandraagt. Ik heb een aantal baanplannen er op zitten. Dit is de vijfde van de zeven. Deze vond ik het beste voldoen aan mijn wensen en aan mijn beperkte ruimte.
* Ik wil per se de baan kunnen opruimen in een vitrinekast, dus de kleine zijmodules kunnen niet breder. Ik heb mijn materieel getest op de kleinste radii, het gaat prima. Alleen de dubbeldekswagonnen van Phildie geven wat problemen. Die zijn door al het messing best zwaar.
* Ik heb gedacht aan het koppelen van de banen. Misschien doe ik het alsnog, dat geeft toch wat meer mogelijkheden. Hoewel ik een Thalys niet zo gauw op een klein stationnetje mooi en netjes zie stoppen. Niveau 1 is echt voor het 'doorijden' met lange treinen, niveau 2 voor de kleine treintjes zoals accu-treinstellen en stoomlocjes met een paar kleine wagonnetjes.
* Het spoor wisselen op niveau twee wil ik inderdaad nog realiseren, vlak voor of bij het stationnetje zelf.
* Verder hou ik van dubbelspoor, ik weet niet waarom. Tegemoetkomend verkeer ziet er spannend uit denk ik.

Ik heb al een paar keer in jouw draadje gekeken, zelfs wat foto's gedownload als voorbeeld. Je hebt een inspirerende baan en je doet het erg netjes. Vooral jouw vitrinekast heb je erg mooi gefabriceerd, heb je ook wel nodig met zo'n collectie mooie treinen.

evo

Bericht door evo »

De thalys stopt natuurlijk niet, maar dendert volle snelheid door het station heen :)
Zoals ik al vermoedde, had je inderdaad over alles al nagedacht. Veel success met de realisatie, ik wacht met spanning af!

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Hallo allemaal,

Met het ontwerp van mijn baanplan laat ik tevens het ontwerp van mijn vitrinekast zien. Deze vitrinekast is een opbouw op een bestaand dressoir, zodoende ben ik ook gebonden aan bepaalde maten en vormgeving.

Het ontwerp van de voorkant van de vitrinekast:
Voorkant vitrinekast 1.jpg
Voorkant vitrinekast 1.jpg (26.89 KiB) 8510 keer bekeken
Het ontwerp van de zijkant van de vitrinekast:
Zijkant vitrinekast 1.jpg
Zijkant vitrinekast 1.jpg (15.52 KiB) 8510 keer bekeken
* De meeste verbindingen worden hout/houtverbindingen. Daar waar dat moeilijk te realiseren is gebruik ik stoel- en of raamhoeken in combinatie met deuvels. De bedoeling is om geen schroeven in het zicht te hebben.
* De randen langs de onder- en bovenkant worden nog afgewerkt met mooi gefreesde latten.
* De zijkanten worden uitgevoerd met deuren om de modules te kunnen plaatsen/eruit te kunnen halen.
* De modules worden uitgevoerd met wieltjes om in- en uitschuiven te vergemakkelijken.
* Boven- en achterkant worden dichtgeschroefd met multiplex plaat.
* De kleur wordt 'warm wenge'.

Zodra de eerste vorderingen zich voltrokken hebben begin in een nieuw draadje in 'Mijn N-baan/Collectie'. Ik heb het idee dat dat nog wel een week of drie gaat duren.

Ondertussen heb ik het baanplan wat aangepast, op niveau 2 is het nu ook mogelijk om van spoor te wisselen.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hoi Johan,

Wauw, daar heb je flink over nagedacht zo te zien. Maar komen dan alleen de middelste 2 brede modules van de verschillende niveaus 'on display'?

Ken je Sketchup? Dat is een gratis 3d programma van Google waarmee je op een eenvoudige manier een 3d tekening kan maken volledig op schaal. Dat zou voor dit ook wel mooi zijn. Je kunt dan meteen zien of iets past op niet en ook hoe lang je je balkjes e.d. moet afzagen om het mooi passend te krijgen. Voor dit soort projecten (vitrinekast op dressoir) vind ik dat altijd een erg handig hulpmiddel.

Zelf zou ik proberen de 2 middelste staanders aan de voorzijde (zichtkant) te elimineren, dan is je module als 1 geheel te overzien, dan wordt die niet visueel opgedeeld in 3 stukken.

Groeten,
Maarten

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Ik ken Google Sketchup, heb er wel mee gewerkt voor een ander project. Prima programma. Ik werk graag 2D (gaat lekker snel) en in mijn hoofd doe ik het in 3D. Voordat het bij mij in 2D op papier staat is het al tientallen malen in 3D door mijn hoofd gegaan. Voor anderen is een plaatje van mijn project dan misschien wat onoverzichtelijk, maar bij mij zit het helemaal in mijn hoofd. Ik laat daarom zo snel mogelijk foto's zien hoe het in elkaar zit.

Wat betreft die staanders: ik ben bang dat een module tafel van 54cm x 175cm erg gaat doorbuigen onder het gewicht. De taak van deze staanders is het gewicht op te vangen. Bovendien lopen deze staanders in het verlengde van het dressoir, dat is ook in drieën gedeeld, het misstaat dus niet. De tafelpoten (voor onder de modules wanneer ik de modules aan elkaar koppel) komen daarom ook niet op de hoekpunten, maar daar een stuk vanaf zodat het gewicht beter over de poten verdeeld is en de zaak niet gaat doorbuigen.

Ik vind het ook erg jammer van het zicht, maar voornaamste taak blijft het stofvrij opbergen van mijn treinbaan. Ik heb zelfs gedacht om plankdragers te gebruiken op de staanders aan de achterkant (je weet wel, zo'n rail systeem), dan heb je de staanders aan de voorkant niet nodig. Ik twijfel dan wel aan de stevigheid van het geheel. Ik heb juist alle plankdragers uit mijn huis verbannen omdat ik het niet stevig genoeg vind.

Alle modules kunnen opgeborgen worden. Zoals je ziet zijn er drie opbergplaatsen. De kleine modules kunnen naast elkaar op de bovenste opbergplaats. Wel een beetje hoog, dus eigenlijk niet goed zichtbaar. Jammer dan...

O ja, er komt natuurlijk ook verlichting in de vitrine, ik twijfel nog tussen LED-strips of opbouw LED-spotjes. LED strips geven natuurlijk wel over een grotere lengte licht en verlichten de baan dan egaler...

@Maarten: Heb jij ook ergens een draadje op dit forum? Ben benieuwd waar jij mee bezig bent.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Hallo Johan,

Ik begrijp je angst voor doorzakken, maar het moet volgens mij goed te doen zijn, bijvoorbeeld met een staal-konstruktie. Met 20 mm koker (2 of 3 in de wand) en een klein driehoekje kun je een erg sterke draagkonstruktie maken voor het midden die niet doorbuigt en ook niet hinderlijk in het oog springt.

Maar voor opbergmeubel in de huiskamer? Zou je dan niet beter gewoon een baan maken in een vitrine? Klimspiraaltje ernaast en rijden maar. :)

Zelf heb ik helaas nog geen baan in levende lijve. Te druk met 2 kleine kinderen maar vol met plannen en ideeën. Om wat ervaring op te doen, wat technieken te testen en toch wat creativiteit kwijt te kunnen ben ik begonnen met een kerst-projectje. Kerst 2010 heb ik grandioos gemist (zat er eigenlijk ook wel in) dus nu mik ik op kerst 2011.

Groeten,
Maarten

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

@ Maarten;

bedankt voor je tips. Leuk idee eigenlijk om een baan in een vitrinekast te hebben met een klimspiraal ernaast. Had ik nog niet aan gedacht. Ik heb echter wel lange treinen die ik in hun geheel wil laten door denderen, vandaar mijn keuze om een baanplan te maken van plm. 5.25m lengte.

Ben bij de bouwmarkt geweest bij de ijzerafdeling. Ben toch bang dat een met metaal versterkte plank toch gaat doorbuigen, al is het maar enkele mm. Het is niet echt onbuigbaar zo'n metalen buis/u-rail. Dat ga je toch zien op een lengte van 1.75m. Het wordt dan ook weer een stuk zwaarder.
Heb ook nagedacht over de glasplaten van plm 0.44m x 1.75m die er dan ingezet moeten worden. Werk toch liever met kleinere platen van plm. 0.44m x 0.53m.

Ik hou me toch maar bij mijn oorspronkelijke plan, niet omdat dat het beste/mooiste is, maar practisch gezien voor mijn doel en wil het meest werkbare. Het zijn compromissen die je af en toe moet maken. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Wat betreft jouw "kerstbaan", werkt dat nou prettig dat piepschuim? Kan me voorstellen dat het aardig wat troep geeft. En is het stevig genoeg voor een grote baan?? Hoop dat je voor komende kerst wel klaar bent!

@ all;

Morgen ga ik beginnen met het (in-)zagen van de houten balken, wellicht in het weekend enkele foto's. Wanneer de kast klaar is begin ik een nieuw draadje in "mijn N-baan".
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 19 feb 2011 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

evo

Bericht door evo »

Als je bang bent voor doorzakken is niet alleen de stijfheid van de constructie van belang, maar ook het gewicht. Hoe lichter het is, hoe minder het door zal zakken. Daarom is piepschuim een prima materiaal voor dit soort projecten. Je kunt piepschuim extreem stijf maken door er een sandwich van te maken met boven en onder hout en daar tussen piepschuim.
De rommel valt wel mee, alleen tijdens de bouw heb je wat bolletjes. Als je dit een probleem vindt, dan kun je ook PUR schuim platen gebruiken (wat duurder, maar geen bolletjes en ook iets stijver).

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Bedankt voor de tip. Ik zal kijken hoe ik piepschuim eventueel kan gaan gebruiken op mijn baan. Ben ondertussen druk bezig met het maken van de houtverbindingen. Zijn er minstens 32, lekker beitelen en vijlen!! Gaat niet vlug, maar heb geen haast. Zit nu op 1/4.

Ondertussen het stationsemplacement aangepast met mogelijkheid tot wisselen:
Plan 5 station.jpg
Plan 5 station.jpg (28.21 KiB) 7644 keer bekeken
Vorige week mijn Phildie NS seinpaaltjes gekregen, kan ik lekker gaan bouwen. Deze zijn bestemd voor niveau 1. Dat wordt een modern doorrijspoor. Op niveau 2 worden het zelfbouw armseinpalen van Volkner. Moet tijdperk II of III uitbeelden. Een baanplan met twee verschillende tijdperken dus!

Volgende week mijn bestelde Mecktronics componenten ophalen in Noordwijkerhout.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Hallo,

Mijn stationsemplacement nog wat gewijzigd (zie rode ellips). Dit zit wat beter in elkaar dan eerst.
Plan 5 station 2.jpg
Plan 5 station 2.jpg (59.9 KiB) 7603 keer bekeken
Ga nu weer verder met vijlen en beitelen.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Hoewel het niet helemaal in dit topic past (het is geen baanplan), toch even een foto wat ik vandaag gefabriceerd heb. Het geraamte van de achterkant van de vitrinekast zit in elkaar met 16 houtverbindingen. Alles gelijmd en van achteruit nog met 32 schroeven vastgeschroefd. Je ziet een gedeelte van het dressoir waar het op komt te staan.

Wanneer alles goed droog is de kopse kanten nog met kneedbaar hout bewerken en vervolgens glad schuren.
Vitrine 1.jpg
Vitrine 1.jpg (87.47 KiB) 7578 keer bekeken

spoor65

Bericht door spoor65 »

Johan,

Zoals je idd zelf al opmerk, is het nette houtwerk voor de vitrine idd geen baanplan,
misschien is het leuk, om in de rubriek "doe het zelf" hierover een topic te starten.

Er zullen vast meer modelspoorders zijn, die met plannen lopen om een vitrine te bouwen.
Door er een eigen topic van te maken krijg je dan een mooi overzichtelijk geheel van de opbouw,
tevens zal dan ook dit topic over jouw baanplan overzichtelijker blijven en dus makkelijker te volgen.

Maar in iedergeval goed bezig.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

BenQ

Bericht door BenQ »

Johan,
In plaats van piepschuim, wat een ramp is als je het niet snijd met een hittedraad, kan je ook XPS, creme (bij Praxis verkrijgbaar), of Roofmate, blauw gebruiken.
Dit kruimeld niet zoals piepschuim bij het snijden.
Hieronder een foto zoals ik het gebruik.

Afbeelding
Bergen maken met XPS

Heb ook een vitrinekast zelf gemaakt maar deze is voor een ander doel als die van jou.
Afbeelding
Vitrinekast N-spoor met gefreesde rails, dit wilde een leverancier van dit soort kasten niet doen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Hallo allemaal,

Vorige week mijn mecktronics modules opgehaald in Noordwijkerhout en ondertussen in elkaar gesoldeerd. Nu wordt het zaak om de electronica in het bouwplan te implementeren. Ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken.

Ook de bouw van de vitrinekast vordert snel. Morgen hoop ik het allemaal in elkaar te kunnen zetten.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Baanplan van Johan

Hallo,

Nu de vitrinekast gestalte heeft gekregen kan er begonnen worden met de bouw van de modulebakken. Tevens het baanplan aangepast. Wilde toch meer speelmogelijkheden hebben en heb daarom besloten om het industriespoor op te doeken en er een rangeerterrein met locloodsen bij te plaatsen.

Het linkerdeel van het baanplan is nagenoeg ongewijzigd. Het station telt nu nog vier sporen.
baanplan nieuw 1.jpg
baanplan nieuw 1.jpg (33.08 KiB) 7390 keer bekeken
Op het rechterdeel is het industriespoor verdwenen en zijn er zes sporen bij gekomen. De twee bovenste sporen zijn voorzien van een ontkoppelrail. De locomotieven kunnen op deze sporen hun rijtuigen laten staan om vervolgens de locloods op te zoeken. Andere locomotieven kunnen de rijtuigen dan weer oppikken. Voor de locloods heb ik twee bouwpakketten FALLER 2116 aan elkaar gefabriceerd. Is nog niet helemaal af, maar ziet er creatief uit.
baanplan nieuw 2.jpg
baanplan nieuw 2.jpg (38.98 KiB) 7390 keer bekeken
Hieronder een foto van de vitrinekast zoals die nu staat. Er zit nog geen glas in en de zijkanten zijn ook nog open. Je ziet een diorama er in staan die ik een paar jaar geleden gemaakt heb om onder andere te oefenen met ballasten en rotsen maken.
vitrinekast in elkaar.jpg
vitrinekast in elkaar.jpg (115.48 KiB) 7390 keer bekeken
Zo ondertussen gaat het tijd worden voor een nieuw draadje in "Mijn N-baan/collectie". Ga ik denk ik volgende week mee beginnen.

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Hallo allemaal,

Nu ik met het in elkaar zetten van de frames van de moduletafels bezig ben geweest, ben ik weer gaan nadenken over het baanplan. Edwin heeft een tijd geleden al als advies gegeven om het spoor op niveau 2 in enkelspoor uit te voeren. Zodoende krijg je meer mogelijkheden om te "spelen". Dat heb ik toegepast op mijn baanplan. Niveau 2 wordt een pendelbaan in enkelspoor met passeermogelijkheid op het station. De treinen blijven op elkaar wachten. Bovendien heb ik zo iets meer ruimte gekregen om het spoor bij de locloodsen beter aan te leggen. Hieronder zie je de plannen:

Niveau 1: Daar is weinig aan veranderd sinds ik met plannen ben begonnen. Gewoon lekker doorrijden met lange treinen.Rood is zichtbaar, groen is verborgen.
Baanplan definitief niveau 1.jpg
Baanplan definitief niveau 1.jpg (44.57 KiB) 7259 keer bekeken
Niveau 2: Nu in enkelspoor uitgevoerd. In het schaduwstation kunnen per opstelspoor vier treinen wachten. Een vijfde trein rijdt dan rond. Er kunnen dan tien treinen elkaar afwisselen. Het zichtbare station wordt ook bestuurd met Mecktronics componenten maar met de mogelijkheid dat alles ook met de hand aan te sturen is. Dit is mijn "speelspoor". Blauw is zichtbaar, paars is verborgen.
baanplan definitief niveau 2.jpg
baanplan definitief niveau 2.jpg (43.63 KiB) 7259 keer bekeken
Het zichtbare deel met wat huisjes van Vollmer, Piko, Pola en Faller.
baanplan definitief zichtbaar deel.jpg
baanplan definitief zichtbaar deel.jpg (54.7 KiB) 7259 keer bekeken
Al met al heb ik besloten om drie evengrote moduletafels te maken en niet zoals eerst aan de kopse kanten een kleine. Op deze manier heb ik ook minder module-overgangen die overbrugd moeten worden. Ben nu hard aan het nadenken over een naam voor mijn baan!
Ik ben erg te spreken over de electronica van Mecktronics, het werkt prima!

william

Bericht door william »

En weer een tevreden Mecktronics-klant ... :D

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Heb toch nog steeds bedenkingen bij mijn baanplan. Ook bij het zien van andere baanplannen van anderen op dit forum doe je toch weer steeds wat inspiratie op om zelf nog veranderingen aan te brengen. Niveau 1 ligt gewoon vast, doe ik niets meer aan. Het doel van niveau 1 is domweg gewoon rijden met lange treinen. Hoeft niet op gerangeerd te worden.

Niveau 2 heb ik weer aangepast. Dit is wat ik er nu van gemaakt heb:

Linkermodule:
Afbeelding

Middenmodule:
Afbeelding

Rechtermodule:
Afbeelding

Tja, ik denk dat dit het gaat worden...

tv_man

Bericht door tv_man »

Heb je een verbinding tussen de hogere en lagere niveaus of is het paradespoordeel beneden en op zich staand geheel? Een verbinding ergens achterin, hoeft niet eens een helix te zijn daar je twee en een halve module lang kunt stijgen of dalen. Je zou misschien een paar extra sporen in het schaduwstation kunnen opnemen. Het is maar een paar centimeter extra waar je toch weer een trein kwijt kunt. Het baanplan vind ik verder mooi, niet te druk.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Johan ,
het is net wat Norm zegt maak je schaduwstation zo groot mogelijk .
Bij mij is het ook zo groot mogelijk uitgevoerd ,daar ik nog uit houten een lok mee breng . :mrgreen:
Dus als je de ruimte hebt gewoon al voorbereiden op een groot schaduwstation .
Verder ziet het er goed uit :o

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Bedankt voor jullie aanwijzingen en complimenten heren;

Het schaduwstation voor niveau 1 (is het rode spoor) is in totaal zes sporen breed, drie voor de ene richting en drie voor de andere. Daar kunnen dus drie treinen staan per rijrichting. Omdat de baan best lang is kunnen er misschien ook nog twee treinen rijden. In totaal dus tien treinen (hoop ik) die op niveau 1 rijden. Op een vorig plaatje in dit draadje zie je dat schaduwstation (in groen).

Het schaduwstation voor niveau 2 (paars) is inderdaad maar twee sporen breed. Eén opstelspoor voor de ene richting en één voor de andere. Het is dus een spoor waar treinen in omgekeerde richting om-en-om rijden. Omdat ik hier met relatief korte treintjes wil rijden is er genoeg plaats om de opstelsporen in drie a vier blokken onder te verdelen zodat hier in totaal zes tot acht treinen kunnen staan.

Verder zijn de moduletafels erg smal: een werkruimte van net iets meer dan 50cm. Kan net een R2 bocht neerleggen met net geen kans dat lange wagonnen tegen de moduletafelrand aan botsen. Dus de ruimte die ik heb wil ik dan ook gebruiken voor de landschapsmodelbouw, minstens net zo belangrijk als de treinbaan zelf! Dus geen verbindingen tussen niveau 1 en 2, die lange treinen hebben daar toch niets te zoeken! Het "speelveld" is dus niveau 2, met het rangeerterreintje en de dubbele locloods voor vier sporen. Komt nog een kolenoverslagje te staan, maar die heb ik nog niet. Hoop ik in Houten tegenaan te lopen zaterdag!

Verder hangt dit hele baanplan met compromissen aan elkaar vast!

Onderwerp starter
Spoor 9 mm

Hallo;

Het schaduwstation voor niveau 2 heb inderdaad onder kunnen verdelen in 4 blokken per rijrichting. Komt precies uit.

Plaats reactie