vraag over wissels overzetten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

vraag over wissels overzetten

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraag aan jullie ik heb de zoekfunctie geprobeert en ook op internet kan ik er weinig over vinden.
Het lijkt mij mooi en handig om in plaats van de kastje die je kan kopen schakelaars te kopen om de wissels over te zetten.
Ik wil dan net zoals die witte stukjes van fleismann een plaatje hout nemen en daar de baan op tekenen en dan op de plekken van de wissels schakelaars te maken.

Nu is mijn vraag kan dit met gewone bijv.2of 3 standen schakelaar en zo ja hoe moet je dit schakelen :?:
Er komen drie draden uit de wissels maar heb geen idee hoe ik dit schakelen moet en eventueel op de schakelaars aan moet sluiten :?:

Alvast bedankt weer voor jullie hulp het lijkt me erg mooi om zoiets te maken als het mogelijk is ;)


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door vantongeren »

Nico,

De drie draden zijn voor;
1 rechtdoor, 2 afslaand en de nul. (bij Fleischmann: is de zwarte draad de nul en de donker en lichtbruine om resp. rechtdoor of afslaand te schakelen)
Je heb een 2 standenschakelaar nodig. Op het middenste contact plaats je de fase (of eigenlijk 1 van de wisselstroomdraden) en dan het ene contact op de draad voor rechtdoor en het andere contact op de draad voor afslaand.

Maarja dan ben je er nog niet, want met een geleidend hartstuk moet je die ook nog gaan ompolen. Bij de ene wissel is dat intern opgevangen (bv die van Fleischmann) bij de ander is een extra schakelaar die is gekoppeld aan de wissel of een relais nodig.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door nico42 »

Hallo Marcel,

Bedankt voor je uitleg ik snap het wel aardig het eerste gedeelte is me wel duidelijk maar het tweede word iets lastiger heb wissels van Arnold en de kleuren zijn zo uit mijn hoofd blauw paars en grijs als ik het goed heb.

Als je de gewone schakelkastjes zou gebruiken heb je dat niet van die extra relais etc???



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door dentheo »

Twee opmerkingen.

1) Arnold wissels schakelen intern het puntstuk, daar hoef je je niets van aan te trekken
2) De schakelspanning van de motor moet liefst onderbroken worden, momentschakelaar. Alhoewel de wisselmotor zelf zijn stroom onderbreekt kan dit mislopen, bv. door mechanische problemen of andere, dan heb je telkens een "gegrilleerde" motor.

Hoeveel schakelaars heb je zo nodig ? Ik heb nog enkele originele Arnold schakelaars rondslingeren ...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door nico42 »

Hallo Theo,

Ik heb in totaal 11 electrische wissels zal je ven een pb sturen ;)



Onderwerp starter
nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door nico42 »

Ik wil toch nog even doorvragen over de Arnold wissels of die met "gewone" schakelaars om te zetten zijn anders ga ik toch voor bijv.fleismann schakelaars om te gebruiken om de wissels over te zetten en dan maak ik geen schakelpaneel.

Uit het verhaal van Theo begrijp ik toch dat het wel moet kunnen????

En mocht het niet kunnen als ik op marktplaats van die wisselschakelaars koop van fleismann
als ik mij goed herinner heeft Fleismann ook 3 draden toch die uit de wissel komen???


Ik ben ondertussen ook weer aan het PBen met Theo :mrgreen:



frankena
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:11
Locatie: Hoogeveen

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door frankena »

Hallo,

ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem maar dan minitrix wissel. Kan ik hier gewoon een 2 standenschakelaar tussen de wissel en de trafo plaatsen of moet ik nog met extra voorzieningen rekening houden? Zoja, wat is dan de beste oplossing.

Arnol


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door Jos »

Ja dat kan, als het maar een momentschakelaar is.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1262
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: vraag over wissels overzetten

Bericht door WimC »

Hoi Arnold,

Hier staat een schakelschema van een minitrix-wissel:
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Trix ... gina18.jpg
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Trix ... gina20.jpg

Voor simpel analoog schakelen heb je geen extra voorzieningen nodig. Met een schaeklkastje van Minitrix gaat de gele draad op de gele aansluiting, de groene op de groene. Wit gaat naar wit op de trafo. Zwart gaat naar het pennetje op de zijkant van het schakelkastje.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie