voedinglus op digitale baan

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
d-fin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 21:56
Locatie: assen

voedinglus op digitale baan

Bericht door d-fin »

hallo,

bij analoge langere banen is het slim om hier en daar een extra aansluiting te maken voor de voeding van de rails.(ringlus onder de tafel en dan aftakken gewoon)

mag dit bij digitale aansturing ook gewoon? of is het onnodig?
dus 2 draden onder de tafel (+&-) en dan gewoon hier en daar een extra aansluiting?

het zal wel een domme vraag zijn maar google geeft me niet echt een eenduidig antwoord.

een groet,

hessel


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door shoven »

Ja, dat is zeker zinvol. Velen van ons hebben een ringleiding onder hun digitale baan. Sterker nog,als je met secties, bezetmelders etc aan de gang gaat is het best wel noodzakelijk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door martinb »

Zeker een ringleiding (klik) gebruiken met digitaal. Kleine moeite, heel veel plezier.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Lemland »

Inderdaad. Bovengenoemde linkje is een een goede uitleg. Lees ook eens dit draadje, ook leerzaam: http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... 03&p=52150

Bart



Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Spar »

Hallo Hessel,

Als je met een Ring O bedoeld dan is dit zowel als bij digitaal af te raden, als je gewoon de Voedings draad dik genoeg maakt, zeg twee en een half kwartdraad en deze als een C of H aan leg nagenoeg hoe je baan er uit ziet.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je voeding sterk genoeg is om de nodige stroom te kunnen leveren.
Als je digitale Centrale drie amp. kan leveren dan zou je een voeding kunnen nemen van vier amp. want je centrale gebruikt namelijk ook stroom.

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Lemland »

Waarom is een gesloten O af te raden? Ik heb altijd begrepen dat het niet echt hoeft maar wel kan. Signaal echo?

Bart


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door martinb »

Waarom is een ring gesloten niet goed???? (even afgezien dat het vaak niet eens nodig is en een open ring ook prima voldoet)

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik hoor het steeds weer in de forums en zie er nooit, maar dan ook nooit een nette elektrotechnische onderbouwing voor. Ken meerdere banen die een echte ring gebruiken zonder problemen en ben nog niet iemand tegen gekomen die er een probleem mee had.

Al eens goed gekeken naar de rails op je baan? Dat is pas een pracht van een ringleiding! Wat een knaller! Dus waarom kan een ringleiding van rails wel, maar direct eronder niet een ringleiding van draad?????

Ik hoor wel steeds weer "een oom van mijn neef, die had een tante en daar de buurjongen van.... die had er van gehoord dat er problemen mee zouden kunnen zijn door aardstralen en ronddraaiende electronen door een vaag soort van antenne echo werking (klik)". :D :D

Wie geeft er een goed onderbouwde uitleg? In theorie zou het kunnen, maar dan ben je een kilometers(!!) lange ring nodig om op een scope iets theoretisch te kunnen meten. (En nog heb je geen verstoringen erdoor) Zit je onder de kilometers dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen, nog leuker.... ik kan mij meer theoretische redenen verzinnen om het juist wel te doen..... (afscherming)

OK, wie heeft er een goed onderbouwde theorie met wat fraaie scope beelden? Heel benieuwd. Ik kan met de scope 0,0 verschil zien tussen een gesloten en een open ring, storingen die opgelost werden door het open maken van de ring heb ik ook nog nooit gezien dus wie weet er wel een goed onderbouwde(!!) uitleg en wat is dan het effect???

Zou mij eerder druk maken om de bedrading die over het algemeen kabelsalade (klik)heet.... menig baan heeft het eronder hangen, als er iets is wat wel (bewijsbaar met een scope en symptomen die uit te schakelen zijn door de salade te fatsoeneren) storingen geeft is het wel een kluwe draad met verschillende signalen. Als je daar dan ook nog eens een lekkere ringleding doorheen frot... ja... dan snap ik dat iemand problemen krijgt, maar dat ligt m.i. niet aan de ringleiding maar aan de manier van draden trekken als een spin die teveel heeft gesnoven. :D

Ik zet vanavond even een petje op bij de klimspiraal die ik heb gemaakt..... (klik)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door TrainTech »

ik heb misschien wel een theorie waarom een gesloten ring in theorie in theorie een probleem is: een gesloten lus is een betere antenne dan een rechte draad. zeker digitaal is een vrij sterke blokgolf, en met een gesloten lus heb je dan best een goede zender. maar een gesloten lus is pas effectief als antenne als de diameter is afgestemd op de zendfrequentie, en daarnaast is de frequentie van digitaal zo laag dat het eigenlijk nergens op stoort.
als je met een spectrum analyzer kijkt (die meet de sterkte van radiogolven) zou je wat verschil tussen een gesloten lus en een rechte ringleiding kunnen zien, maar het verschil is echt minimaal en de sterkte zelf is sowieso al te verwaarlozen.
conclusie: kern van waarheid, maar myth busted.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Rob Fongers »

Goffer kdeguklcedbibcibnoqecn

Moet ik mn baan gaan afbreken, alleen maar ringleidingen hier die prima voldoen...............


Nou slaap maar lekker verder traintech!!!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door martinb »

Ja Rob, de schaar erin, knippen direct na het nieuwjaar. LOL. Levensgevaarlijk die ringleidingen, ik neem geen risico, open of gesloten is allemaal eng, ik pak snel weer mijn alu folie en ga in een hoekje het jaar 2012 afwachten. Proest! :lol: :lol: :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Lemland »

Ok, dus ook Traintech zegt: maakt niet uit. Daar komt het uiteindelijk op neer.
Knutsel ik gewoon verder in een rondje.

Bart


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door martinb »

Klopt helemaal.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7436
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Krab »

Goed dat ik dit lees . :o
Phoefffffff dan hoef ik mijn baan dus niet af te breken .
Ik heb namelijk een dubbele ringleiding onder mijn baan :mrgreen:




mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4490
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door spoor65 »

............. :? :(


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door martinb »

@sjaak: wow! Living on the edge met een dubbele gesloten rondleiding. Proest! Je kunt rustig je nieuwjaarsroes uitslapen en hoeft niet direct onder de baan te kruipen. :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7436
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Krab »

Thankss :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:




mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Spar
Berichten: 142
Lid geworden op: 09 jan 2010 17:29
Locatie: Rotterdam

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Spar »

Sorry, sorry,

Ik had er rekening mee moeten hoeden dat je bij de Duplo trein geen rail isolatie lasjes hoeft te plaatsen.

Maar Hessel als je de elektra bij je woning bekijkt dan zal je zien dat er vanuit 1 punt naar alle ruimtes verdeelt word,
en je hoeft geen deksels op de stopcontacten te plaatsen omdat je stroom weg loopt
Dit heeft een rede!

John


Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7436
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door Krab »

Spar schreef:Sorry, sorry,

Ik had er rekening mee moeten hoeden dat je bij de Duplo trein geen rail isolatie lasjes hoeft te plaatsen.

Maar Hessel als je de elektra bij je woning bekijkt dan zal je zien dat er vanuit 1 punt naar alle ruimtes verdeelt word,
en je hoeft geen deksels op de stopcontacten te plaatsen omdat je stroom weg loopt
Dit heeft een rede!

John
Spar voordat je iemand antwoord geef denk dan eerst na voor je een onzinnig antwoord geeft .
Wat je hier met het laatste doe is met een geintje je eigen eruit draaien .
Wat je al meer heb gedaan in het verleden .


gvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door shoven »

Spar schreef:Sorry, sorry,

Ik had er rekening mee moeten hoeden dat je bij de Duplo trein geen rail isolatie lasjes hoeft te plaatsen.

Maar Hessel als je de elektra bij je woning bekijkt dan zal je zien dat er vanuit 1 punt naar alle ruimtes verdeelt word,
en je hoeft geen deksels op de stopcontacten te plaatsen omdat je stroom weg loopt
Dit heeft een rede!

John
Ik snap het doel van dit antwoord niet. Dit slaat nergens op en helpt niemand verder.
Ik word niet vrolijker van dit soort gedrag, erg jammer.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
d-fin
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2011 21:56
Locatie: assen

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door d-fin »

lang verhaal kort,het is dus aan te raden extra aansluitingen te maken net als bij analoog.

iedereen bedankt voor zijn/haar input. ;)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: voedinglus op digitale baan

Bericht door shoven »

Yep.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie