Als nieuweling op het forum hier, stel ik mezelf graag even voor. Ik ben van kinds af aan al door treinen gefascineerd. Voor mijn derde verjaardag vroeg ik mijn ouders om een modeltrein, en ik kreeg een duplo exemplaar. Ik kan het me zelf niet meer herinneren, maar ik schijn redelijk teleurgesteld te zijn geweest. 'S avonds kwam mijn oom, zelf fanatiek verzamelaar, met een treinset van Lima. Mijn moeder was boos, en heeft hem in de keuken apart genomen om hem te vertellen dat dit echt niet kon voor een driejarige... Mijn oom dacht daar anders over, en een keer raden wie er gelijk kreeg...
We zijn inmiddels bijna dertig jaar verder en in tussenliggende jaren heeft mijn oom me altijd gestimuleerd om mijn eigen bouwsels te verbeteren. Hij had altijd nieuwe ideen, en bouwde zelf graag modellen van Philotrain en aanverwanten. Dat was voor mij als kind destijds een absolute droom, om ooit iets in messing te maken. De jaren gingen voorbij en met de pubertijd vergeet je de hobby. Tot vier jaar geleden. Mijn oom overleed plotsklaps aan een hartaanval, en aangezien niemand uit de familie ook maar iets van modeltreinen af wist, was de taak aan mij om zijn verzameling te verkopen. Dat heb ik met gemengde gevoelens gedaan. Niet dat ik zijn verzameling wilde houden (ruim twee kamers vol modeltreinen, ik heb er de plek echt niet voor...), maar wel met een gevoel dat de hobby ook wel leuk was.
Bij mezelf nagaand waar ik echt plezier aan beleef, kwam ik tot de conclusie dat vooral zelf iets ontwerpen en bouwen mij het meeste plezier opleverde. Kortom, bijna de hele verzameling is verkocht, op een aantal modellen na, en op al het gereedschap, materiaal en verf na. Die zijn bij mij in de kast blijven staan.
Verder heb ik van mijn oom de afwijking meegekregen dat ik graag iets unieks wilde maken. Als kind bouwde ik altijd in HO, en was er in de jaren 90 aardig wat materiaal wat niet op de markt was. Wonend in haarlem kwam ik vaak bij Spoorcuriosa en THS in de Zoetestraat. Werken met Mastica en plakken tot je een model hebt. Erg leuk, maar toch kreeg ik mijn modellen nooit af, omdat er dan alweer drie nieuwe plannen gemaakt waren die toch nog leuker leken.
Op het forum deel ik graag met jullie hoe ik een blokkendoos in spoor N heb gefabriceerd.
Met groet,
Casper
Gelijk even een test of ik hier ook foto's kan plaatsen:

Ja, dat gaat, mooi zo!! Iemand al nieuwsgierig geworden?!