NS / Railpro Fccpps in N

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

NS / Railpro Fccpps in N

Bericht door mmhajvth »

Fccpps

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car ... 1_5728.jpg

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car ... 56-8_P.jpg

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car ... 06_170.jpg

http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car ... 06_137.jpg

Zoals op de foto's van Raileurope.net te zien is, is de Fccpps de naam van een welbekende wagon die zowel in Nederland als in Duitsland en Zwitserland en nog veel meer Europese landen word gebruikt bij het vervoer van ballast en het aanleggen / onderhouden van sporen en emplacementen. Kortom een bekende wagon voor ons als modelspoorders!

Zoals de meeste van ons ook wel weten heeft Roco de Fccpps in H0 onder artikelnummer 47535 uitgebracht, voor een prijs die momenteel ligt rond de 20 tot 22 euro.

Maar goed, dit is een N spoor forum inderdaad! ;)

Dus vandaar hier de vraag; Wie van ons als N spoorders heeft de Fccpps altijd al gemist op z’n N baan? En wie zou ‘m, als daar de mogelijkheid voor is, graag willen hebben?
En hoeveel dan? Vind je 1 genoeg, of wil je een stam van 36 stuks zoals ze in het echt ook veelvuldig voorkomen?

Kortom geef eens je N spoor mening in dit draadje over de Fccpps.
Moet deze wagon er ook in N komen of niet?

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Smolderz »

Echt een gaaf ding en daardoor een groot gemis! :( Een stam van 36 stuks lijkt me tof, mits de prijs redelijk is. ;)



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Saraan »

Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat er een Belgische versie van bestaat. Maar mogelijk dat ie in onderaanneming ergens op het Belgische spoorwegnet wordt ingezet. Ik zal er eens op letten, en zien of ik er niets over terugvind.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Hookies »

Als ik een beetje naar treinen in het echt kijk, dan zie ik die FCCPPS-en behoorlijk vaak rondrijden. Hoe dat in Duitsland is, heb ik geen flauw benul van, maar dat neem ik dan maar even aan van Mark. Omdat ik een baan ga aanleggen met tijdperk V (plus wat ik mooi vind van andere tijden, zolang dat inpasbaar is), zou ik die wagon wel op mijn baan willen hebben. Een stam van 36 gaat me wat te ver, want als ik voor zo'n wagon 10 cm uittrek (gokje), dan heb je dus al meteen een sleep van 3.60 meter. Ik denk dan eerder aan 6 tot 10 wagons, plus een mooie lok ervoor.

Dus concreet geantwoord: Ja, die wagon moet er beslist komen!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ik heb wel interesse in een Fccpps. Ik heb nog wel naar wat foto's gezocht na aanleiding van de stamtafel van Lochem. Van dat ding in zwitserland en ik heb er diverse foto's van gezien (O.a. een Ae 6/6 met een korte sleep (dacht 3 wagens)). Dus een korte sleep van 3 tot max 10 wagens lijkt mij wel leuk om mee te starten.
Saraan schreef:Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat er een Belgische versie van bestaat. Maar mogelijk dat ie in onderaanneming ergens op het Belgische spoorwegnet wordt ingezet.
Heb wel een foto thuis op m'n PC staan van Fccpps-en achter een belgische E-lok, NEG/ex-DSB Nohab's (Luxemburg) en achter een smalspoor V100-Oost in de Harz. Naast het zwitserse. Zal eens kijken wat ik kan posten vanavond.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Saraan »

Ze (RailPro) worden inderdaad ook op Belgisch grondgebied in gezet, zie:
http://www.rolandrail.net/special/special002.htm


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Fccpps in Zwitserland
http://i107.photobucket.com/albums/m317 ... 254_RJ.jpg
(Foto Johan Reuver)

Fccpps in Belgie
http://spoorwegknooppuntfgra.be/2716_fd ... 20copy.jpg
(Foto spoorwegknooppuntfgra.be)
Sorry voor het ongemak van bovenstaande link maar de Belische foto laat zich niet linken :oops:
Zie http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi 2e regel


Omdat er scheinbaar maar 5 url's in een bericht mogen staan splits ik het even op... dus word vervolgd!

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:28, 5 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

@ Michiel,

Nu we foto's hebben van de Fccpps in Belgie achter verschillende loc's en op diverse plekken...
Zou je ze dan ook willen in N?

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Raymon »

Ik kan mij vergissen hoor... maar die FCCPPS bestaan toch al in N spoor? Ik heb er 1 gehad met alleen NS logo erop. Ik meen dat ze van Roco zijn...

*EDIT*

zijn het deze niet?
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... spoor.html


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Er is wel een blauwgeverfde Duitse kolenbak in omloop die bij gebrek aan beter door moet gaan voor een Fccpps. :oops:
Maar afgezien van het feit die vrij schaars zijn, zijn dat dus fantasie modellen.

Daarom dus dat ik dacht Roco heeft de echte Fccpps in H0...
Die verkopen als een tierelier, Mede omdat ook een DB rijder of zelfs iemand die een zwitserse of belgische of andersinds europese baan bouwt de Fccpps in kan zetten. Zo ook in N spoor!!
Vandaar dat ik dacht: 1 en 1 is 2. Laten we eens kijken of er daadwerkelijk animo is voor de "echte" ;) Fccpps in N

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Raymon »

Ik heb mijn vorig bericht aangepast met een linkje naar een foto ;) Ze zijn van Iberten.
Of zijn dat die duitse dingen die jij bedoelde?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Ik doelde eigenlijk op een ander fantasie modelletje
Maar dat maakt voor de motivatie niet uit.

Want ik denk dat je weinig moeite hoeft te doen om diverse grote verschillen te ontdekken tussen het modelletje van Iberten en het H0 model van Roco of de echte Fccpps.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Saraan »

De verleiding is groot om ook zo'n sleep te mogen aanschouwen op mijn toekomstige baan, maar ik moet mij beperken tot tijdperk II en III. Mijn budget is zeer krap, en kan me enkel veroorloven om vooral in de bouw van mijn baan te investeren.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door lvdwerf »

zow ook maar eens wat inbrengen (op dit forum heb ik er wel belang bij ;) ) de Fccpps (slechts 1 hoofdletter mark ;) ) is toe gelaten tot het ganse europeesche net. Veel voorkomende samenstellingen zijn idd de complete sleep van 36 wagens maar ook enkele lege gecombineerd met een paar lageboord wagens met afval vanuit de ballast (vaak te vinden na dat de kettinghor zijn werk heeft gedaan). Het komt echter ook wel voor dat er een enkele in een bonte trein voorkomt als deze voor reparatie weg gaat of is geweest. En de leukste die ik eens gezien heb stond op een dieplader bij ons op het dorp nadat ie een vastloper had opgelopen op de betuwe route. Dus jah ik wil er ook wel een paar.
Trouwens is de lengte van 10 cm wel erg overdreven voor de Fccpps kom je dichter in de buurt van de 4,5 cm.


Bouwt groots.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door lvdwerf »

okay ik heb het even nagezocht de Fccpps = 9640 mm over de buffers dus je komt op iets van 6 cm. Wat ook leuk is aan deze wagen (echt oer hollandsch) is dat na de privatisering zijn ze verkocht aan voest alpine wat een zwitsers bedrijf is maar de Fccpps draagt nog steeds een 84 (NL) nummer :D


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:okay ik heb het even nagezocht de Fccpps = 9640 mm over de buffers dus je komt op iets van 6 cm. Wat ook leuk is aan deze wagen (echt oer hollandsch) is dat na de privatisering zijn ze verkocht aan voest alpine wat een zwitsers bedrijf is maar de Fccpps draagt nog steeds een 84 (NL) nummer :D
Lengte over buffers is toch van eindpunt koppeling naar andere eindpunt koppeling, Lennert? 6 cm is inderdaad wel iets minder dan 10 cm, dus dan kan ik er een paar meer kwijt. Maar dit is toch alleen maar kijken hoe het met de belangstelling/interesse is gesteld. Of wordt Roco hiermee bestookt om ze ook in n-spoor uit te gaan geven, wat ik dan weer zou toejuichen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door lvdwerf »

Lengte over de buffers is dus van de ene buffer plaat tot de andere en niet over de koppelingen, in het echt worden de koppelingen aangedraaid tot de buffers bijna tegen elkaar staan, dus kun je met het optellen van de wagenlengtes de lengte van je trein vaststellen.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:Lengte over de buffers is dus van de ene buffer plaat tot de andere en niet over de koppelingen, in het echt worden de koppelingen aangedraaid tot de buffers bijna tegen elkaar staan, dus kun je met het optellen van de wagenlengtes de lengte van je trein vaststellen.
Dat is me te veel in vaktermen hoor. Stel nu dat ik 10 van die Fccpps-en achter elkaar heb staan, wat is dan de lengte van dat stel? 60 cm of 96,4 cm?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Als hier in enkele weken tijd blijkt dat er animo is voor een oplage boven de 250 stuks kan je daarmee naar Roco gaan en natuurlijk word daar al over nagedacht hoe we dat het beste kunnen doen.
Maar stel dat we na 2 maandne nog maar 3 positive reacties hebben kan je beter niet naar Roco gaan want daar maak ej niet echt indruk mee ;)

So it's up to You!!

Met andere woorden, ken je N spoorders in je omgeving, spoor ze gereust aan. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door Hookies »

mmhajvth schreef:Als hier in enkele weken tijd blijkt dat er animo is voor een oplage boven de 250 stuks kan je daarmee naar Roco gaan en natuurlijk word daar al over nagedacht hoe we dat het beste kunnen doen.
Maar stel dat we na 2 maandne nog maar 3 positive reacties hebben kan je beter niet naar Roco gaan want daar maak ej niet echt indruk mee ;)

So it's up to You!!

Met andere woorden, ken je N spoorders in je omgeving, spoor ze gereust aan. ;)

m.v.g.

Mark
Ga je dit ook op Beneluxspoor melden Mark? Ik denk dat daar meer n-spoorders zitten dan hier. Overigens heb je nu al drie geïnteresseerden: smeulders, Robert en ik. En dan weet ik nog niet eens of Lennert en jij ook interesse hebben of slechts 'bemiddelen'. Als ze in het Rijngebied rond Boppard ook rijden, zou je Jeroen eens moeten polsen. Die houdt ook wel van een leuke sleep.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door mmhajvth »

Ik heb enkele BNLS N spoorders al wel PB op de hoogte gebracht van dit draadje...
Om daar ook een draadje te beginnen is misschien niet het makkelijkste omdat dan mensen dubbel kunnen reageren (tellen van interesse word dus moeilijker.)
Maar als je mensen van daar kent stel ze gerust op de hoogte!

Overigens Lennert wilde ook wel staat in zijn bericht
En ik zou dit draadje wellicht niet begonnen zijn als ik er geen enkel belang bij heb :mrgreen:
Dus tel maar 5 mensen met interesse.
Maar dan komen we voor nu nog niet aan de 250 stuks als richtgetal.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 01 okt 2008 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: NS / Railpro FCCPPS in N

Bericht door bisschop »

Hoi,

Van deze kant is er ook wel intresse in een aantal FCCPPS als de prijs redelijk is.
Voor achter de 64/6500 serie van trix bijvoorbeeld.

Groetjes
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: NS / Railpro Fccpps in N

Bericht door martinb »

boven de 250
Vanwaar het getal 250? Is dat wat Roco aangeeft? Van de RedRoco actie kan ik mij herinneren dat 250 nu niet echt een getal is waar ze echt warm van werden, en dan ging het alleen nog maar om een nummervariant van een reeds bestaand model..... laat staan een nieuw model waar de afname niet gegarandeerd is. Dus even heel benieuwd of ze nu al draaien vanaf 250.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: NS / Railpro Fccpps in N

Bericht door lvdwerf »

even snel terug komen op de lengte, klik hier, als je in dit plaatje kijkt is de lengte van 10000 de lengte over de buffers. Dit word dus ongeveer 6 cm bij de Fccpps, wat de effectieve gekoppelde lengte word weet ik niet uit mijn hoofd.
Verder natuurlijk nog even over de verschillende uitvoeringen van de Fccpps:
de standaard blauwe met vishaak
de blauwe met railpro erop
de gele spongebob (exoot)
of de blauwe railpro met sproei installatie tegen het stof.

mvg,

Lennert

PS saraan ik zie nu pas dat die link volgens mij bij jouw vandaan komt dus dank u wel.


Bouwt groots.
Plaats reactie