Fleischmann 7160

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Fleischmann 7160

Bericht door fritske »

Hallo forumleden,
Ik ben in het bezit gekomen van de Fleischmann lok 7160 Br 38, wat is dat een lok met een hele slechte stroomafname.
Alleen de drie aandrijfwielen nemen de stroom op en wanneer deze lok over de standaard wissels loopt is het een ramp!
Zijn er leden die een idee hebben om dit op te lossen want waarom heeft de fabrikant de wielen onder de tender niet meegenomen voor de stroomafname?
Gr Frits



BartenThomas
Berichten: 429
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Fleischmann 7160

Bericht door BartenThomas »

Ik heb geen ervaring met deze lok, maar;
-Volgens mij is het gebruikelijk bij aandrijving in de tender dat daar geen stroomafname is ongebouwd.
-Zijn de wielen en sleepcontacten wel goed schoon?
-Eventueel wat ATF olie erop
-Geleidende magneet koppelingen erop knutselen en stroomopnemende wagons aankoppelen



FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7160

Bericht door FidOo »

Frits. Helaas een bekende klacht bij deze lok. Behalve schoonmaken en alle stroomafnemers perfect afstellen is er weinig eer te behalen.. Anders wordt het zelf extra stroomafname knutselen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Fleischmann 7160

Bericht door fritske »

Ik ben nu aan het knutselen om een paar aangedreven wielen te voorzien van stroomafname maar ik heb er een hard hoofd in.
Gr Frits


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fleischmann 7160

Bericht door Michiel »

Het is inderdaad een problematische loc. Essentieel zijn de stroomafnemers. Die moeten alle 6 goed contact maken. Dat de loopvlakken van de wielen (en de rails) goed schoon moeten zijn is evident. Een belangrijke bijdrage voor een betere loop is het verzwaren van de loc (en tender) met extra lood (of beter wolfram/tungsten).

Ik heb nog geen succes gehad met het voorzien van stroomafnemers op tenderwielen of loopwielen. Ik heb het nooit goed kunnen aanbrengen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Fleischmann 7160

Bericht door fritske »

Jammer dat Fleischmann niet die innovatie heeft gehad om de stroomafname te verbeteren, dit houd in dat je goed moet onderzoeken hoe de stroomafname zal zijn en dan die locomotieven links laten liggen.
Gr Frits



Nijboer
Berichten: 903
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7160

Bericht door Nijboer »

Ik heb er 1 gehad die feilloos zn rondjes deed, ook over een hele zooi wissels!
(Edit: een gereviseerde loc, dus helemaal gedemonteerd, schoongemaakt, weer opgebouwd, gesmeerd en omgebouwd naar digitaal)
Dat was de oude versie met de blank metalen wielen. Die heb ik destijds verkocht, wel een beetje spijt van.
Die reed echt heel erg goed.

Momenteel heb ik er weer een, een groene uit een (blauwe doos) KPEV set, maar die is nog niet door de digi-LED-ombouw
heen. Ben benieuwd wat die gaat laten zien straks...

Er is een aantal jaren geleden een hele leuke startset geweest met de BR38 + 4 umbau rijtuigen. Die locs hadden
gebruineerde wielen, en gaven problemen met de stroomafname door die bruine wielen.
Dan was het een kwestie van iets oppoetsen met een railgum denk ik.

Groet,
Collin
Laatst gewijzigd door Nijboer op 27 aug 2023 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Fleischmann 7160

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb deze locomotief ook en die doet het erg goed op een analoog baantje, geeft eigenlijk nooit problemen.
Moet wel zeggen dat dit ook een oude locomotief is en deze heb ik na +/- 35 jaar stilstand eerst schoongemaakt en van nieuw vet en olie voorzien.


Groeten Marcel V
Plaats reactie