Twijfels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Twijfels

Bericht door stefanW »

Beste forumleden,

Nu het weer wat slechter begint te worden begint het weer te kriebelen om de hobby op te pakken. Vorig jaar heb ik mijn proefbaantje van ca.120x60 wat verder aangekleed. Deze is opgebouwd met wat minitrix wissels, GT flex en wat roco wissel en rails (laatst genoemde uit een startset die wel nieuw leek). Ik ondervind toch wel wat problemen met de minitrix wisselaaandrijvingen, mede doordat ik ook aan het ballasten ben geweest. Ik merk echter dat ik niet veel met de baan doen aangezien ik deze elke keer weer in de woonkamer moet zetten. Momenteel ben ik dan ook bezig op zolder om een baantje te bouwen. Heb al een bureau op de kop kunnnen tikken, en alvast een wandje wat afgetimmerd zodat e.e.a. straks wat beter schoon blijft. De baan die ik hier kan gaan bouwen kan ca. 320cm lang worden en 80cm diep. Er kan aan 1 kant dan nog een stuk van ca. 100x80cm aangezet worden zodat er een L-baan vormt. Volgens mij biedt deze oppervlakte genoeg mogelijkheid om een mooi baantje te maken. Bedoeling is om en zuidduitste/alpenbaantje te bouwen, dus met wat bergen. Materiaal wat er zal rijden zal in ieder geval de Rheingoldexpress zijn (vorig jaar een set van Arnold kunnen aanschaffen). Rijdt nu nog analoog maar wil graag over op digitaal aansturing van de treinen, wissels zal ik analoog blijven bedienen.

Op dit moment ben ik in de gelegenheid om een Nspoor set over te kopen. Hierin zit een Z21 met multimaus (1jr oud). 3 digitale locomotieven van ca. 1jaar oud. 6 wissels (3x links en 3x rechts 15 graden). Diverse lange stukken rails en wat R1 en R2 bochten (wellicht voor het maken van een lokaal baantje?). Dit alles is van fleischmann met bruine biels,welke dus goed te combineren is met het huidig aanwezig rails. Zelf heb ik dan ook nog een rechtste en linkse wissel 15graden liggen welke goed werken.

De twijfel is nu, deze digitale set aanschaffen en dus de baan zoveel mogelijk opbouwen met fleischmann (bruine bielzen). Hiervan ook wat flex rail gaan aanschaffen of de juiste bochten los kopen. Of nu overstappen op PECO. waarbij de vraag dan is, is PECO rail echt zoveel beter en makkelijker te leggen dan Fleischamann. Ik zag dat fleischmann 2 verschillende type flex verkoopt. De starre en flexibele,wat is hier het verchil in?


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1868
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Twijfels

Bericht door OBBinN »

stefanW schreef: 08 okt 2023 14:01 lk zag dat fleischmann 2 verschillende type flex verkoopt. De starre en flexibele,wat is hier het verchil in?
De ene is star en dus moeilijk te buigen, de ander is erg soepel en dus makkelijk te buigen.
Ik gebruik ze beide, de starre om de lange rechte stukken te leggen en de flexibele voor de bogen, aansluitingen bij wissels etc.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

BartenThomas
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Twijfels

Bericht door BartenThomas »

Over het algemeen worden er 2 criteria voor de railkeuze toegepast.
1- uiterlijk/waarheidsgetrouw
2- beschikbare wissels
Vanwege 1 wordt vaak Peco (code 55) gekozen. Vanwege de lagere railhoogte wel wat kritischer bij het maken van de bedding.
Voor de wissels is nog een aandachtspunt of je ze met geleidend hartstuk wil ( zou ik wel aanbevelen)



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Twijfels

Bericht door stefanW »

OBBinN schreef: 08 okt 2023 14:35
stefanW schreef: 08 okt 2023 14:01 lk zag dat fleischmann 2 verschillende type flex verkoopt. De starre en flexibele,wat is hier het verchil in?
De ene is star en dus moeilijk te buigen, de ander is erg soepel en dus makkelijk te buigen.
Ik gebruik ze beide, de starre om de lange rechte stukken te leggen en de flexibele voor de bogen, aansluitingen bij wissels etc.

Zag op uw baan dat alles met bruine bielzen is. Is fleischmann tegenwoordig bruin zoals het oude Roco?


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1868
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Twijfels

Bericht door OBBinN »

Ik heb alles nieuw uit het Fleischmann programma. Enkele stukken hebben nog kleurverschil bij mij, maar deze liggen uit het zicht.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Twijfels

Bericht door stefanW »

OBBinN schreef: 08 okt 2023 17:27 Ik heb alles nieuw uit het Fleischmann programma. Enkele stukken hebben nog kleurverschil bij mij, maar deze liggen uit het zicht.

Is al het nieuwe bruin? Op de website van fleischmann en verdchillende winkels wordt het afgebeeld met zwarte bielzen. Dat geeft mij niet echt duidelijkheid.


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1868
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Twijfels

Bericht door OBBinN »

Nu je het zegt, geen idee.. Ik zal morgen eens op de baan kijken voor je. Zou inderdaad zomaar zwart kunnen zijn en het oude (Roco) bruin..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Rick
Berichten: 1632
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Twijfels

Bericht door Rick »

Roco is begonnen met zwarte bielsen en later overgestapt op bruine, bij de overname door Fleischmann zijn de bielzen bruin gebleven.


Gebruikersavatar

OBBinN
Moderator
Berichten: 1868
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Twijfels

Bericht door OBBinN »

Heb inderdaad bruine bielsen! Een enkeling, oud Roco dus, is zwart.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Twijfels

Bericht door 59erke »

ik heb ze beiden gecombineerd, Peco code 80 in het zichtbare deel met de mooiere wissels (Neem wel code 80 dan kan je ook ouder materieel gebruiken met hogere wielflenzen wat bij code 55 een probleem is) en Fleischmann rails in het schaduwstation. Alle wissels zijn aangedreven door cobalt aandrijvingen (ook deze van fleischmann).

Alles is uitgevoerd in flexrail waarvan Peco toch iets soepeler werkt dan Fleischmann.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

FidOo
Berichten: 5670
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Twijfels

Bericht door FidOo »

Koen. Code55 van peco geeft hier 0 problemen met ouder materieel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Twijfels

Bericht door spoor65 »

Vraagstuk dat we vaak langs zien komen, logisch ook, omdat er best wel keus is.

Maar eigenlijk is er maar 1 antwoord mogelijk, proberen en ondervinden. want ieder type rail heeft zijn eigen groep tevreden gebruikers.
Alleen ondervinden kan je overtuigen van jouw juiste keus.

Leg eerst jouw criteria naast elkaar.
moet het makkelijk in en uit elkaar kunnen? ga je liever voor optisch mooie rail, waar je zelf de ballast moet verzorgen of mag het rail op bedding zijn. Wat spreekt jou gewoon het meeste aan.

technisch aspect, wil je mooie slanke wisselstraten of zo compact mogelijk en daarmee iets minder realistisch, wat past daarbij ook binnen jouw baanplan en ruimte.
wil je wel of geen boogwissels gebruiken (zijn in het echie ook zo min mogelijk gebruikt en in model voldoen eigenlijk alleen de boogwissels van Peco code 55, de overige geven vaak problemen).

Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken die het overwegen waard zijn.

Als je dit soort vraagtekens redelijk duidelijk hebt in jouw gedachten, is het mss verstandig, om gewoon van de overgebleven mogelijkheden, een paar stukken rail te kopen en er wat mee te experimenteren. dat hoeft je echt de kop niet te kosten.
Beter een paar tientjes extra uitgeven, waarna je de keus kunt maken die het beste bij jou past, dan heel veel uitgeven en er achter komen dat je toch die andere keus had moeten maken.

mijn 2 centen in iets meer woorden.

mvg

Freddy

PS, Ik ben het met Joost eens, ouder materiaal gaat prima over code 55. of het moet al echt mega oud zijn, maar dan heb je het ook over materiaal die al niet meer interessant zijn om te digitaliseren.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1095
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Twijfels

Bericht door bpieters »

Eens met Freddy.
Wat ook een punt is of het railsysteem flexrail heeft.
Een baanplan maken met alleen maar vaste railstukken is niet altijd gemakkelijk.
Vooral als je een minder strak trace wilt maken.



Onderwerp starter
stefanW
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2020 21:06

Re: Twijfels

Bericht door stefanW »

OBBinN schreef: 12 okt 2023 13:06 Heb inderdaad bruine bielsen! Een enkeling, oud Roco dus, is zwart.
Dank voor uw antwoord. Heb inmiddels 3 digitale locs en een Z21start met multimaus overgenomen. Ook zit hier een partij roco rails bij en een 6tal wissels van roco/fleischmann. Naar mijn idee voor een zeer nette prijs kunnen overnemen.

Inmiddels op zolder een tafel kunnen bouwen. Nu eerst rustig wat gaan tekenen en rustig beginnen met bouwen. Volgende maand in Houten maar eens wat extra rails scoren. Zal dan kijken of ik beide type flex van fleischmann kan kopen om e.e.a. uit te proberen.

P.s. hierbij een foto van de tafel. Ca. 336cmm lang en 80cm breed. Tevens nog een stuk van 105cmx60cm er tegen aan zodat er een L-vormige tafel is ontstaan.

Afbeelding



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Twijfels

Bericht door 59erke »

FidOo schreef: 12 okt 2023 16:42 Koen. Code55 van peco geeft hier 0 problemen met ouder materieel.
Joost, dat zou inderdaad kunnen, hangt ook een beetje van de fabrikant af. Bij mij zijn het ook maar enkele wagentjes van Hobbytrain waarbij de flensen iets hoger zijn en zo de bielzen raken.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Plaats reactie