Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Hier is ruimte voor Polls.
Plaats reactie

Interesse in een NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Peiling eindigde op 02 nov 2010 12:48

Ja, leuk één (of meer) Ovaleramers.
18
56%
Nee, das niets voor mij.
14
44%
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Recentelijk is er een poll gestart door de Duitse firma KH-Modellbahnbau op 1zu160.net inzake een tweetal rijtuigen welke ook veel in Duitsland zijn geweest. Het betreft naast de Franse Torpillonrijtuigen een Nederlandse Ovaleramenrijtuig. Met deze poll is het vooral de bedoeling om te kijken of er in Nederland interesse is voor zo'n Nederlands rijtuig.

Even een korte geschiedenis van de Ovaleramer...
De Ovaleramers zijn ontstaan in de periode 1928-1931 in opdracht van de NS welke nieuwe rijtuigen wilde hebben voor de internationale treindienst. Zo werden door Beijens en Werkspoor (en later ook Westwaggon) 21 1e/2e klasse (AB) en 6 3e klasse (C) rijtuigen gebouwd. Ze zijn in de periode 1928-1961 ingezet in de internationale D-treintrajecten zoals Amsterdam-Geldermalsen-Nijmegen-Keulen-Basel-Milaan/Rome, Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Berlijn en zijn ook richting scandinavië geweest. Daarnaast waren ze ook regelmatig in de binnenlandse sneltreindienst en boottreinen (Londen) aan te treffen. Het jaar 1968 luidde het einde van deze rijtuigen in, ze gingen uit dienst en werden gesloopt. Alle op één na dan, dit rijtuig heeft na omzwervingen onderdak gevonden bij de SGB (AB 7216) en is inmiddels weer dienstvaardig.
(zie ook: http://www.martijnhaman.nl/ovalenramen.htm)

Wat verdere informatie over het kleinnood...
Het betreft een model in kleinserie, dat wil zoveel zeggen als messing etswerk-kit en/of kant-en-klaar gebouwd model in een beperkte oplage. De oplage is afhankelijk van de interesse maar het kan al bij 10 stuks eindigen qua grootte. De modellen zullen sowieso voorzien zijn van een kortkoppelmechaniek en in ieder geval voor Tijdperk II worden uitgebracht (maar ook latere opschriften zijn vml wel mogelijk). De prijs is momenteel nog niet bekend.

MvG
Robert

p.s. De poll staat 30 dagen vanaf nu open, en is puur om de interesse in te schatten voor het NS-rijtuig. De firma KH-modellbahnbau weet ervan.
p.p.s. Bij interesse in meer dan een rijtuig gewoon Ja aanklikken en dan even in een reactie aangeven hoeveel.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door vantongeren »

Ik heb zeker wel interesse in 2 of 3 stuks van die ovaleramenrijtuigen in tijdperk II.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door gdw1963 »

Ik heb wel interesse in de TP III uitvoering, afhankelijk van de prijs (gebouwd) 2 tot 3 stuks.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Overdijk »

3 tot 4 in TPII zouden wel interresant zijn afhankelijk van de prijs.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door vantongeren »

Lees ik het goed op 1zu160 dat er ook een DRG-variant van is/komt? Ik ben slecht in de Duitse taal, dus het is voor mij wat lastig te begrijpen :cry:


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door bisschop »

Hoi,

Mooi nieuws.
Ik heb wel interesse in een stuk of 5 in tp II.

Groetjes Rob ;)


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3260
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Michiel »

Dat is een heel interssant initiatief, want ik heb begrepen dat deze rijtuigen ook in internationale dienst tot in Brussel kwamen. Jammer genoeg kwamen ze 10 jaar te laat voor mijn Brussel-Noord anno 1920 project. Ik zoek wel nog steeds Nederlandse expressrijtuigen van die datum in schaal N. Iemand een idee?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi iedereen,

Ik geloof dat toch wel interesse bestaat in NL. Ikzelf ga voor 1 of 2 wagens afhankelijk van de prijs (maar dat heb ik al aangegeven in het Duitse forum). Lijkt mij wel grappig een paar NL-wagens achter een Zwitserse Ae 8/14 of zoiets dergelijks (de 11801 is immers al in 1931 in dienst gekomen).

@Marcel
Het betreft een Nederlandse wagen welke in het DRG-tijdperk (tp. IIb) is ontwikkeld in Nederland bij Werkspoor/Beijens (1928) in opdracht van de NS. In 1930 is een tweede serie AB-rijtuigen besteld in Duitsland (Westwaggon, Keulen). Het is dus geen echte wagen van de DRG zelf geweest. De ovale ramen zijn wel geinspireerd op de rijtuigen van de CIWL welke in 1926 een serie nieuwe stalen rijtuigen liet bouwen.

@Michiel
Tja als ze naar Parijs gaan dan is Brussel wel een logische tussenstop. Overigens heb ik geen idee wat voor 1928 werd ingezet, ik zou voor teakhouten rijtuigen van de CIWL gaan (maar das een gok).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Chris83 »

oh maar dit zou heel erg leuk zijn, zou er wel 1 willen (leuk voor mijn museum treinen) afhankelijk van de prijs mischien een stammetje, maar ik weet niet precies hoe die hebben rond gereden. Kunnen die achter een turquise 1300?


Groeten Chris
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door vantongeren »

Bedankt Robert voor je antwoord. Ik rijd zelf met DRG materiaal wat het Duitse tijdperk II is (NEM 800), Nederlandse tijdperk II eindigt 2 jaar later. Vandaar denk ik ook dat ik het DRG-verhaal op het forum anders opvatte.
Mag de pret niet drukken want het NS-spul kan dus ook op de modules rijden alla DRG.

Ben trouwens benieuwd wat de prijzen worden, want als die niet te hoog is en er variatie is in de 1/2 en 3de klasse heb ik nog wel interesse in 2 extra rijtuigen ;)


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door vantongeren »

Chris83 schreef:oh maar dit zou heel erg leuk zijn, zou er wel 1 willen (leuk voor mijn museum treinen) afhankelijk van de prijs mischien een stammetje, maar ik weet niet precies hoe die hebben rond gereden. Kunnen die achter een turquise 1300?
Als je het het wilt gebruiken als museummateriaal kun je er makkelijk een turquoise 1300 voorzetten.
Hoe de stammen hebben rondgereden kan ik je niet vertellen, kan het aan een collega van me vragen, maar denk dat je met google een aardig eind komt, maar museum en zoals het werkelijk was is uiteraard niet hetzelfde stammetje ;)

Je kunt nog alle kanten op.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ik weet alleen dat het om het type gaat, ik zal eens informeren of de intentie bestaat om de AB en de C-rijtuigen uit te brengen. Ik denk van wel, maar ik ga even mailen met KH en zal het antwoord hier posten.

Qua inzet zijn ze (na-oorlogs) in ieder geval met rijtuigen van het type plan D en plan K te combineren en ik schat in dat ook plan E tot de mogelijkheden zal behoren omdat ze het laatste deel van hun leven vooral binnen de landsgrenzen sleten in de gewone sneltreinen. Vooroorlogse combinaties heb ik geen verstand van, maar een stalen D baggagerijtuig trok mee heel europa door dus die mag zeker niet ontbreken in zo'n combinatie. Daar bestaan alleen momenteel geen plannen voor bij KH-modellbahnbau.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door irvin »

3 of 4 stuks tpIII gebouwd en wel.
En als het even kan 2 of 3x AB en 1x C

Gr, irvin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi liefhebberts,

ik heb inmiddels een reactie gekregen van KH-modellbahnbau met de nodige informatie. Ik hoop dat het jullie bevalt...

Het betreft een komplete uit nieuw-zilver geetste (draaistellen, wagenkast, -dak en -bodem) bouwkit met messing gegoten details als buffers, vouwbalgen en beluchtings/ventilatie opzetten. De wielen zelf komen uit het programma van Thomschke of Luck. De beschrifting gaat via watergedragen decals voor Tp II, III en IV.

De bestelnummers:
0608a A-Wagen
0608b AB-Wagen
0608c C-Wagen

Voor wat betreft de prijzen, een bouwset zit op de €65,- (ongeveer, definitieve prijsstelling volgt nog), een gebouwd model zal ergens tussen de €135 en €145 gaan kosten zoals de stand nu is. Voor wat betreft de wagenbakken, de AB betreft het model voor afschaffing van de 3e klasse. Toen is het interieur van de AB aangepast (meer stoelen), dat is dus vermoedelijk een Tp III-IV variant van de AB-wagen.

Op dit moment ontbreekt er nog de volgende informatie: De beschrifting voor de verschillende tijdperken is nog niet volledig en de RAL-kleuren die voor het grote voorbeeld gebruikt zijn voor de draaistellen, wagenkast, dak+toebehoeren etc etc. Dus als je wat weet, deze info is meer dan welkom

Robert

p.s. ik heb wat info via phildie over de kleurstelling.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Chris83 »

ai, dat is me toch te veel helaas. was leuk geweest als museum wagon. Ik ga nog geen bouwset kopen, heb nog zoveel af te bouwen.
Maarja, ben wel benieuwd als iemand eenje gaat bouwen om het verslag te lezen.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door william »

Ik heb ook wel interesse (Tp III), alleen jammer van die hoge prijs.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Thalys »

Zijn de kapjes bij het bouwpakket al gespoten??


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door modelschuur »

Als alles al op kleur is, heb ik nog wel belangstelling in 3 of 4, maar als ik het zelf moet spuiten, pas ik. De kant-en-klaar-modellen zijn mij een beetje te prijzig. Voor rond de 100 euro per stuk zou ik ze nog wel willen.


Met vriendelijke groet,

Rieko
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Ik zal eens informeren hoe het staat met dit projekt. Het is al enige tijd stil (en ik ben erg druk geweest met m'n studie dus het had voor mij geen prio). Meer info volgt dus nog...

@Thalys
Hoewel niet specifiek besproken in het mailcontact zou het een nieuw-zilver geetste bouwset betreffen dus de kapjes moeten zelf in elkaar gezet worden en gespoten naar alle waarschijnlijkheid.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door bisschop »

Hoi Robert,

Al nieuws??

Groetjes, Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Niets vernomen van de beste mensen. Ik kan nog wel even een mailtje wagen of even kijken of ik het draadje kan vinden op 1zu160 en daar informeren. Maar bij mijn weten geen vorderingen te melden op dit moment.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Via 1zu160 antwoord gehad van KH-modellbau
Aber verraten wird noch nichts. Und Robert, es wird dir im Moment nicht gefallen.
Tja wat zullen we eens zeggen...

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door Robert_N-Nm »

Kleine aanpassing op de eerdere quote... van de firma KH zelf.
Robert_N-Nm schreef: es wird dir im Moment nicht gefallen.
Het zal ons zeker wel bevallen, de wagens worden inderdaad in productie genomen, echter als eerste zullen de Franse Torpillon-wagens komen (welke constructief zo goed als klaar zijn). De NS-wagens worden hierna ontwikkeld.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Interesse NS Ovaleramenrijtuig (in N)

Bericht door bisschop »

Hoi,

Dan maar hopen dat ze toch nog op de markt komen.

Groetjes,

Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Plaats reactie