ompolen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

ompolen

Bericht door janiegein »

de loc die ik hieronder afbeel is al zo,n 15 jaar in mijn bezit.

Heeft altijd probleemloos zijn rondjes gelopen maar na een lange tijd opgeborgen te zijn geweest nu met de bouw van de geinbaan weer tevoorschijn gehaald.

Hiermee ook steeds de teststukjes gereden en dat ging goed tot voor het weekend hij begon te haperen en toen zo dood als een pier, totaal geen leven meer in .

Open gemaakt maar zag niets bijzonders. Hem weer inelkaar gezet en op een testrailtje wat gerommeld middels duwen en zachtjes tikken.

Plots loopt ie weer als een zonnetje alleen andersom. Ik bedoel als ik voorheen de trafo rechtsom draaide voor vooruit moet ik dat nu linksom doen.

Hoe kan deze loc zichzelf ompolen ??????

ik hoor graag


gr Jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 19 dec 2012 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: ompolen

Bericht door martinb »

Kort antwoord: kan niet.

Langer antwoord: ja het lijkt dus wel te kunnen, maar er moet iets gewijzigd zijn, tenzij er kabouters in 1:160 op je baan rondlopen. :D

Motor wellicht eruit gehaald en andersom erin gezet?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

Hoi martin,
idee van jou leek leuk maar onwaarschijnlijk daar ik hem niet zover uit elkaar had gehad.

Maar heb opengemaakt en de twee motoren omgewiseld met als resultaat geen. het blijft hetzelfde.

dus ????

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

Nou ik heb alles uitelkaar gehaald en blijkt dat de contactplaat waar beide wielstellen hun stroom op afgeven omgekeerd blijkt te zijn.

heb deze op andersom gemonteerd waardoor ook de printplaat op de motoren andersom ligt en ja hoor hij rijdt nu weer de juiste richting op. oftewijl rechtsom vooruit en linksom achteruit.

alleen het haperen zegt ie nog doe het zelf maar maar dat zou mischien een kwestie van secuur schoonmaken zijn omdat ik toen ik hem weer tevoorschijn haalde na een zeeeer lange rustpoos mischien iets te enthousast heb gesmeerd.

Advies van jullie was toch reinigen met wasbenzine ????


ik hoor graag weer even.


gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ompolen

Bericht door shoven »

Jan, je zegt dat je hem hebt 'gesmeerd'. Wat heb je precies gedaan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

Ik heb zo.n bus syleconenspray dat heb ik op het tefelblad gespoten en met een tandenstoker welke ik in die vettigheid gedoopt heb op de assen en tandwielen gedruppeld welke van onderaf zichtbaar zijn
Dacht dat ik daar geen kwaad mee kon gezien de loc redelijk geruisloos daarna zijn werk deed.
Maar inderdaad vrij kort daana begon de hapering

Gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 810
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: ompolen

Bericht door Zolderspoor »

Mijn advies: Weer reinigen met wasbenzine, motor voor motor en draaistel voor draaistel zodat je die niet kunt verwisselen. Kras eventueel voor je gaat demonteren een kruisje op de bovenzijde van de motor.
Als 40-jarige ervaringsdeskundige zeg ik: Niks smeren aan de wielassen. Daar moet de stroom doorheen en olie isoleert.
De enige olie die mijn loks krijgen is echt een druppie op het motorlagertje, dus daar waar de as met wormwiel uit de motorbehuizing komt. En olie krijgen ze pas als ze beginnen te kermen.

Het haperen is mijns inziens niet een kwestie van droog staan maar eerder van onderbreking in de stroomvoorziening. Zijn de wielbanden schoon? Zijn de contactlipjes schoon? Kortom, overal waar de stroom van de ene plek via een mechanische verbinding naar de volgende plek moet gaan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

Oke ga ik aan de schoonmaak en bedankt voor advies en uitleg
Gr janj


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: ompolen

Bericht door gdw1963 »

Daarbij is mijn ervaring dat je geen siliconenspray moet gebruiken. Het wordt kleverig en trekt stof aan. Gebruik liever speciale olie van bijvoorbeeld Faller, of een hoogwaardige synthetische olie....


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

hoi gerwin,

zoals bijvoorbeeld naaimachineolie ?


dat heb ik ook nog staan

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: ompolen

Bericht door stargazer »



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

bedankt staat op verlanglijstje voor eerstvolgende bezoek Houten.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: ompolen

Bericht door gdw1963 »

Naaimachine olie zou ook moeten voldoen, verder zou ik http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... otief.html eens goed doorlezen, hier staat heel duidelijk uitgelegd wat je wel en niet mag/moet doen.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: ompolen

Bericht door martinb »

Schoonmaken met wasbenzine (niet vergeten de koolborstels en veertjes eruit te halen als je de motor ook een badje geeft) en daarna met zo weinig mogelijk olie e.d. smeren. Laatst zelf ook silicone spray gebruikt (één druppel via een naald op de juiste plek en thats it) en dat werkte hier goed. Maar zoals gezegd met alle middelen..... minimaal.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: ompolen

Bericht door rob schellenbach »

Jan ,
Dat is wel een heel bijzondere lok die je daar laat zien .

je noemt even de 2 motoren .
dit is dan naar alle waarschijnlijkheid de hele oude minitrix E03 , gemaakt tussen 1967-1975 .
artikelnummer : 2945 of 512945

die is zeldzaam . daar mag je zuinig op zijn . die ouwetjes vragen wel wat onderhoud .

goed te lezen dat het ding nog werkt .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

hoi rob,

geen idee dat dit zo bijzonder is maar heb dit ding ooit van iemand gekregen als complete tee set en dat ding liep als de beste.

bij openmaken blijkt dat er wel wat aan gerommeld is voor mijn tijd want het hefboompje voor omschakeling wielen of bovenleiding is weg en er is aan gesoldeerd kennelijk ook door iemand die niet echt verstand van solderen heft gehad maar goed hij werkte goed via de wielen.

nu werkt de verlichting ook niet meer

hier een paar plaatjes

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: ompolen

Bericht door rob schellenbach »

Ja , dat is een hele oude lok .
Ziet er nog netjes uit .
Dat schakelaartje voor bovenleiding word vaak weggehaald . In de loop van de tijd kan dat een beetje lam worden en dan
kan door de trillingen van het rijden het ding gaan verdraaien . Dan rijd de lok in eens niet meer .
Als je bedoelt dat de lok zoals hij er nu bijstaat geen licht heeft , kan dat komen omdat je de schroefjes om de print vat te zetten
er niet in hebt .
Aan de rechter kant moet de schroef het kontact van de print met het metaal van de lok verzorgen .
Als het nodig is , zijn zelfs de koolborstels nog te krijgen .
De meeste treinen winkels zullen ze wel niet hebben , maar vaak zijn ze nog te vinden op ebay.de
de koolborstels zouden als artikel nummer : 40 0154 00 moeten hebben .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3551
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ompolen

Bericht door janiegein »

Hoi rob.

De door jou bedoelde schroefjes om de printplaat vast te zetten zijn de zelfde schroefjes waarmee de metalen
kap op onderstel wordt vastgezet. Deze schroefjes zitten pal naast panto.s.

als die kap erop zit heb ik nog steeds geen verlichting .

Koolborstel zullen het probleem niet zijn want direct stroom op motoren laten ze lopen als zonnetje dus moet het echt zoeken in aaandrijfcontacten van de wielen en de verbinding draaistellen naar grondplaat en dit alles goed schoonmaken.


Gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie