Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Bericht door Hoontje »

Clubbaan MC de Spoorstaaf

Begin 2013 werd MC de Spoorstaaf in het leven geroepen door een groepje enthosiaste modelspoorders. Inmiddels is de club flink gegroeid en begint de groep serieuze vorm aan te nemen. De hoogste tijd natuurlijk om de knappe koppen bij elkaar te steken en een clubbaan te gaan bouwen.

Elke deelnemer heeft 1 of meer modules van 1 meter lang en mag hierop uitbeelden wat ze zelf willen. Hierbij is alles vrij voor zowel tijdperk als seizoenen. De hoofdmoot word Duits landschap maar er zullen treinen rijden uit alle landen. De baan kent zo veel diversiteit van zomerse landschappen tot winterse bergen en zware industrie. De clubbaan zal zijn introductie gaan doen als "baan in aanbouw" tijdens het 10e N-spoor Evenement in Lochem September 2014. Elke keer zal de baan steed wat verder aangekleed worden.

De modelspoorbaan word bestuurd middels DCC waarbij de decoders en bezetmelding in eigen beheer door Vincent Bogers (Vissienet) word ontwikkeld. Op de modelbaan zullen ook auto's rijden middels DCC en het geheel word bestuurd door het software programma iTrain.
Hieronder een totaaloverzicht van de baan, zoals bedoeld te tonen op Lochem '14.

Afbeelding

de Module: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg

Tijdens Lochem '13 ontmoette ik de broertjes Domburg. Het klikte en in januari '14 vroeg Martin of ik geen interesse had om een module te maken voor een baan die op Lochem '14 het levenslicht gaat zien.
Na wat rekenen, overleggen en besluiten dat we (Vera bouwt immers mee met de hobby) best een module kwijt kunnen thuis, begon ik te ontwerpen.
Voor mijn eigen modulebaan (Emplacement 5 Eiken) kreeg ik ook in januari veel informatie van een goederenemplacement én de hoofdwerkplaats, in mijn bezit. Helaas zou het nog járen gaan duren voordat ik daar mee kon beginnen.
Iets wat ik erg jammer vindt...

Het idee van een module voor een totaal andere baan, gaf dus de mogelijkheid om én te bouwen aan m'n eigen project én toch de wens al (deels) te vervullen om een groot goederenstation of werkplaats te bouwen.
In Anyrail werd het baanplan van Tilburg Werkplaats anno 1985 ingetekend. In totaal zouden het 6 (!) modules worden als ik het hele baanplan zou gebruiken... 5 modules teveel dus! :|
Na enkele avonden tekenen, schrappen, opnieuw beginnen etc. etc. kwam het volgende plan tot stand:

Afbeelding

In totaal 2 modules met op de linker module een Polygoonloods rondom een draaischijf en enkele opstelsporen en op de rechtermodule de daadwerkelijke Lokomotiven Werkstatt welke een functionerende rolbank huisvest en enkele sporen waarop dus lokomotieven gebouwd worden.
Het is de bedoeling dat het dak van de loods met heldere dakramen wordt ontworpen zodat je echt in de loods kunt kijken. Zo hoop ik een verrassend kijkdooseffect te creeëren met achter elk raam een scene rondom het onderhoud/bouw/sloop van lokomotieven.

De loods zal geheel zelfbouw worden, met behulp van Kit-bashing. Net als op Tilburg Hoofdwerkplaats wil ik de gevels van oude fabriekspanden behouden en er direct achter een moderne gevel optrekken. De eerste proeven zijn al succesvol gebleken! Ik hoop het casco en enkele scenes klaar te hebben in Lochem '14.

MCC:

Als een van de MCC deelnemers, zal op mijn module echt rijdende auto's te zien zijn. Achterin loopt een autoweg / provinciale weg met afslagen naar de Werkstatt. Enkele vrachtwagens zullen dus het terrein op kunnen rijden om goederen te halen / brengen in de loods. Het is de bedoeling dat dit in Lochem '14 al werkt.

Al bij al een gewaagd plan, wat naast mijn eigen modulebaan, de nodige tijd zal vergen. Het werken met louter DCC materiaal is geheel nieuw voor me, dus hierin is nog véél te leren! Ook zal er het nodige aan rollend materieel moeten komen, maar dat wordt allemaal pas later aangeschaft! Belangrijkste is dat er een begin is gemaakt met de modules zelf!

Via dit draadje houd ik jullie van de verdere bouw op de hoogte. Komt allen naar Lochem om het resultaat te zien!!!

Groet,

Hoontje
Laatst gewijzigd door Hoontje op 15 apr 2014 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

joep-N

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Lokomotiven Werkstatt Alschüb

Bericht door joep-N »

Een ambitieus en goed uitgewerkt plan !
En dat gaat jou met jouw track record :) zeker lukken !!!!

Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Leuk Hoontje
Mooi sporenplan, ik kijk uit naar de bouw :D
Wordt een mooie en gevarieerde module baan zo, kan niet wachten om alles bij elkaar te zien en de treinen te zien rijden

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter

Bericht door Peter »

:o Dit ga ik zeker volgen!

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Heren dank voor de aanmoedigingen!
Ik wist niet dat ik een track record had! Zal proberen het nog verder te overtreffen!
In het weekend van 4 mei ontvang ik de eerste wissels en rails. De eerste werkzaamheden zullen zich vooral op de rechter module richten. Wegens m'n bedreigde job, zijn de financiën laag en kan ik helaas niet alle rails hebben liggen in Lochem. Qua scenery hoop ik wel al 1 en ander te kunnen tonen!

Groetjes

Hoontje

RogerB

Bericht door RogerB »

Flinke hoeveelheid rails op jouw modules! De complete baan van MC de Spoorstaaf wordt zeer afwisselend. Mooi! Met hoeveel leden zijn jullie? Zijn alle leden lid van dit forum?

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

spoor65

Bericht door spoor65 »

De laatste vraag sluit ik mij meteen bij aan, ook ik vraag me af, met hoeveel leden jullie zijn.

Een meesterlijk plan, wat jullie hebben opgepakt, blijf dit zeker volgen.

Wel komt er gelijk bij mij een vraag omhoog die meer voor de moderators is:

Heren, is het misschien mogelijk om een soort van sub-rubriek hier binnen deze rubriek te maken, waarmee de topics van MC de Spoorstaaf en hun project mooi bij elkaar kunnen houden en daarmee een mooi overzicht krijgen?

Kerels, ga zo door, in Lochem gaat de hele boel geheid op de gevoelige schijf. Ik ben er bij met camera en statief.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

spoor65 schreef:De laatste vraag sluit ik mij meteen bij aan, ook ik vraag me af, met hoeveel leden jullie zijn.
Oh een man of 14, maar niet iedereen doet op dit moment al mee met modules bouwen voor de clubbaan. Ik zelf heb besloten, ivm meerdere redenen, het nog niet te doen. Dus op een later tijdstip komen er waarschijnlijk nog modules bij. ;)

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Gaaf gaaf gaaf! :o Lochem 2014 gaat een knaller worden!!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Heee Hoonie jij ook hier :lol:

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Gaaf plan en mooie rij mogelijkheden ben benieuwd naar de uitwerking

mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Voor eenieder, bij de eerste post is nu een totaaloverzicht van de MC de Spoorstaaf deelnemers Lochem '14 te vinden.
Ok ok, om je niet terug te laten scrollen:

Afbeelding

Overigens gaat mijn persoonlijke missie Lochem '14 gewoon door en wordt deze ook getoond! 8-)

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

In afwachting van het eerste bouwweekend, even zovast een scenery update met enkele nieuwe aanwinsten:

Afbeelding

Rangeerlok van Fleischmann. Rijdt niet helaas. Wellicht een toekomstig project...

Afbeelding

Köfje II van Arnold. Rijdt ook niet helaas. Herstellen duurt te lang, maar het model zelf is puntgaaf en dus scenery!

Afbeelding

De FALLER Machinefabriek wordt onderdeel van de gevels voor de loods. Nog even passen en meten straks, maar in m'n hoofd ziet het er gaaf uit!

Afbeelding

Tweemaal een FALLER lokloods waarvan de onderdelen voor het dak en de gevels gebruikt gaan worden!

Afbeelding

POLA fabrieksgebouw wordt het kantoorpand, gelinkt aan de loods...

Nog niets staat in elkaar, eerst de modulebakken hebben. Maar zo houd ik jullie vast warm voor wat komen gaat! :mrgreen:

Groet,

Hoontje 8-)

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Dit ruikt naar kitbashing :o

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

RogerB

Bericht door RogerB »

Hoontje schreef: Rangeerlok van Fleischmann. Rijdt niet helaas. Wellicht een toekomstig project...

.........................

Köfje II van Arnold. Rijdt ook niet helaas. Herstellen duurt te lang, maar het model zelf is puntgaaf en dus scenery!
past dus wel perfect bij het thema van je module hè :mrgreen:

Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
Gezien de tekst " maar in m'n hoofd ziet het er gaaf uit!" kan je wel zien dat je tegenwoordig veel contact heb met Martin Domburg, die schreef laatst al dat hij aan het "dealen" was, leuke items voor het depot, jammer dat de loc's niet meer rijden,
gr.
Bert

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Bert,

:lol: klopt maaaaaar ook al voor ik veel met Martin optrok dacht ik al in plaatjes hihi

Groetjes

Hoontje

Chris83

Bericht door Chris83 »

Zeer interessant dit!

Ik heb een aantal vragen.

Is er een bepaalde locatie waar jullie bij een komen of alleen op evenementen?
Nieuwe leden zijn die welkom?
Is er een website die nog actief is met info?

Het idee van 1 grote baan met allemaal eigen modules trekt mij wel aan. Zeker omdat ik zelf niet meer bij een vereniging zit en geen eigen baan meer heb (nog niet) een module bouwen dat moet wel kunnen vind ik, ben woonachtig in Maastricht en als ik bij eindhoven in de buurt 1x per maand terecht kan dan is dat te doen voor mij.

Groeten Chris

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hey Chris, stuur Martin Domburg even een pb met je vragen. Hij kan je het beste helpen.

Groetjes

Hoontje

Chris83

Bericht door Chris83 »

ok zal ik doen dankje.

Groeten Chris

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Vandaag pakketje 1 van 2 ontvangen...
Wat rails en wissels voor de modulebak met de loods. Alle rails voor die module is nu aanwezig... (Dank H@NS!)
Morgen komen als het goed is de styreen profielen en styreen platen aan en kan er een begin met ontwerpen gemaakt worden. Ondertussen zit ik al wel wat te schetsen, zal deze eens een keertje inscannen...

Afbeelding

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate nummer 1:

Vandaag de eerste bouwupdate inzake mijn Spoorstaafmodules. Zoals jullie hebben kunnen lezen, zijn alle wissels en rails inzake de rechtermodule (module met Schiebebühne / grote lokloods) binnen. Ondertussen zijn ook de benodigde bouwpakketten en styrene profielen binnen. (Aanrader voor de zelfbouwers: De Kwast)
Kortom, de bouw van de grote werkplaats / lokloods kan beginnen!!!
De foto's:

Afbeelding

Styreen profielen in allerlei soorten en maten...

Afbeelding

Voorzijde van de loods met de 2 toegangsdeuren richting de schiebebühne. Links de opgaande muur van het hoge kantoorgebouw.

Afbeelding

Overzicht van de loods met op de voorgrond het kantoorgebouw. Ik twijfel nog erg of ik het kantoorgebouw ga inrichten of niet. Denk voor de oefening wel :mrgreen:

Afbeelding

Binnenzijde lokloods met bekleedde wanden, net als de buitenwand. De scenery tegen de muren zit er nog niet op. Kan niet heksen en ben me nog aan het beraden wat er precies moet komen...

Afbeelding

Bouwen met styreen. de 'moderne loods' moet tegen deze gevel gepast worden. Dus H en T profielen om e.e.a. mogelijk te maken er tegen, uiteraard alles op schaal. Dus een H profiel van 3mm (in werkelijkheid 32 - 52 cm)

Groetjes,

Hoontje

Vincent

Bericht door Vincent »

ziet er goed uit.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

BenQ

Bericht door BenQ »

Zag ik in die ene hoek niet een heksenbezem staan. :lol:

Gaat goed zo, wil zelf ook wel eens wat maken van styreenprofielen, weet nu waar ik ze kan kopen. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Inrichting isbwelbheelbgaaf. Krijg je geen spijt van. Zeker niet met goede verlichting

Groetjes

Plaats reactie