Begin 2013 werd MC de Spoorstaaf in het leven geroepen door een groepje enthosiaste modelspoorders. Inmiddels is de club flink gegroeid en begint de groep serieuze vorm aan te nemen. De hoogste tijd natuurlijk om de knappe koppen bij elkaar te steken en een clubbaan te gaan bouwen.
Elke deelnemer heeft 1 of meer modules van 1 meter lang en mag hierop uitbeelden wat ze zelf willen. Hierbij is alles vrij voor zowel tijdperk als seizoenen. De hoofdmoot word Duits landschap maar er zullen treinen rijden uit alle landen. De baan kent zo veel diversiteit van zomerse landschappen tot winterse bergen en zware industrie. De clubbaan zal zijn introductie gaan doen als "baan in aanbouw" tijdens het 10e N-spoor Evenement in Lochem September 2014. Elke keer zal de baan steed wat verder aangekleed worden.
De modelspoorbaan word bestuurd middels DCC waarbij de decoders en bezetmelding in eigen beheer door Vincent Bogers (Vissienet) word ontwikkeld. Op de modelbaan zullen ook auto's rijden middels DCC en het geheel word bestuurd door het software programma iTrain.
Hieronder een totaaloverzicht van de baan, zoals bedoeld te tonen op Lochem '14.

de Module: Lokomotiven Werkstatt Alschüberg
Tijdens Lochem '13 ontmoette ik de broertjes Domburg. Het klikte en in januari '14 vroeg Martin of ik geen interesse had om een module te maken voor een baan die op Lochem '14 het levenslicht gaat zien.
Na wat rekenen, overleggen en besluiten dat we (Vera bouwt immers mee met de hobby) best een module kwijt kunnen thuis, begon ik te ontwerpen.
Voor mijn eigen modulebaan (Emplacement 5 Eiken) kreeg ik ook in januari veel informatie van een goederenemplacement én de hoofdwerkplaats, in mijn bezit. Helaas zou het nog járen gaan duren voordat ik daar mee kon beginnen.
Iets wat ik erg jammer vindt...
Het idee van een module voor een totaal andere baan, gaf dus de mogelijkheid om én te bouwen aan m'n eigen project én toch de wens al (deels) te vervullen om een groot goederenstation of werkplaats te bouwen.
In Anyrail werd het baanplan van Tilburg Werkplaats anno 1985 ingetekend. In totaal zouden het 6 (!) modules worden als ik het hele baanplan zou gebruiken... 5 modules teveel dus!

Na enkele avonden tekenen, schrappen, opnieuw beginnen etc. etc. kwam het volgende plan tot stand:

In totaal 2 modules met op de linker module een Polygoonloods rondom een draaischijf en enkele opstelsporen en op de rechtermodule de daadwerkelijke Lokomotiven Werkstatt welke een functionerende rolbank huisvest en enkele sporen waarop dus lokomotieven gebouwd worden.
Het is de bedoeling dat het dak van de loods met heldere dakramen wordt ontworpen zodat je echt in de loods kunt kijken. Zo hoop ik een verrassend kijkdooseffect te creeëren met achter elk raam een scene rondom het onderhoud/bouw/sloop van lokomotieven.
De loods zal geheel zelfbouw worden, met behulp van Kit-bashing. Net als op Tilburg Hoofdwerkplaats wil ik de gevels van oude fabriekspanden behouden en er direct achter een moderne gevel optrekken. De eerste proeven zijn al succesvol gebleken! Ik hoop het casco en enkele scenes klaar te hebben in Lochem '14.
MCC:
Als een van de MCC deelnemers, zal op mijn module echt rijdende auto's te zien zijn. Achterin loopt een autoweg / provinciale weg met afslagen naar de Werkstatt. Enkele vrachtwagens zullen dus het terrein op kunnen rijden om goederen te halen / brengen in de loods. Het is de bedoeling dat dit in Lochem '14 al werkt.
Al bij al een gewaagd plan, wat naast mijn eigen modulebaan, de nodige tijd zal vergen. Het werken met louter DCC materiaal is geheel nieuw voor me, dus hierin is nog véél te leren! Ook zal er het nodige aan rollend materieel moeten komen, maar dat wordt allemaal pas later aangeschaft! Belangrijkste is dat er een begin is gemaakt met de modules zelf!
Via dit draadje houd ik jullie van de verdere bouw op de hoogte. Komt allen naar Lochem om het resultaat te zien!!!
Groet,
Hoontje