BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Eh...had ik jullie aandacht met deze titel??? ;)
Het is enige tijd geleden dat er iets gebouwd is hier. Had allerlei reden natuurlijk, maar dat maakt niet uit.
Het tempo van dit project zal niet hoog zijn en het eind resultaat staat nog niet helemaal vast.
Maar ik wil in een oud industrieel pand een bierbrouwerij gaan vestigen. De vergunningen van de gemeente zijn rond, dus we gaan ontwerpen en verder denken.
Hier een kleine preview......

Afbeelding

Afbeelding
Centrale opgang naar de werkvloer...

Afbeelding

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

sjoef
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door sjoef »

Mooi snij apparaat. Enig idee of die nog te koop is?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Op beurzen kom je wel stands tegen die dit soms verkopen. Je moet vaak wel even vragen naar een 'Styreen-cutter'. Kijk wel even naar een goede. Voor mij was zo'n ding ongeveer 75 a 80 euro. Maar je kunt er zo fijn styreen met snijden. Echt geweldig. Allemaal gelijke treden voor die trap. Dus voor styreen-bouwers eigenlijk een must.
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3634
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door maarten »

Inderdaad, ik heb hem ook. Niet goedkoop maar werkt zeer fijn! ;)

Leuk project Ronald! Alleen zou ik wel overwegen binnenmuren/bekleding te maken. Misschien later niet echt zichtbaar, maar maakt het wel af. In dit geval niet eens lastig, stukje baksteenplaat er tegen en klaar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Dat is een goeie tip Maarten. Ik heb er ook naar zitten kijken. Ik denk dat die binnenmuur zeker nodig is en ook wel zal komen. Maar ik wil nog veel meer. Leidingwerk, tegelvloer, leuningen aan trap en werkvloer, regelunits, licht etc. Dus genoeg plannen en werk.
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3634
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door maarten »

Dat was het antwoord waar ik op hoopte Ronald. Ik volg je met grote belangstelling! ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door gek op stoom »

leuk zo'n eigen gebouwden brouwerij
en vooral het interieur mooi

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Even een vraagje....!
Ik ben van plan de ouderwetse biertonnen in de brouwerij te gaan gebruiken. (Brouwerij begin Periode III)
Als er niets te koop is, ben ik van plan met Das-klei te rollen, dan de snijden, drogen en bij-schuren en krassen. Monnikenwerk dus (Monnikenbier?? ;) ;) )
Zijn die in N spoor ook te koop, of gemaakt met een 3 D printer????

Dezelfde vraag geldt eigenlijk ook voor kratten met flessen bier (in N spoor) of gestapelde kratten bier???

Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door BenQ »

Ronald,
Wat dacht je hiervan: Bierkratten!!!


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door ns1200 »

Hoeveel liter gaat er in die ketels.
Lijken me erg groot.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Dat kan wel kloppen, wat je daar zegt. Ik moet daar zeker nog eens goed over nadenken.
Wellicht is het een bierbrouwerij met een giga vermogen om bier te brouwen.
Ik ben ooit eens in Gulpen (Limburg) geweest en heb daar voor het raam naar binnen staan gluren. Daar kreeg ik het idee van om zoiets te maken.
Dat waren in mijn beleving ook best grote ketels, maar goed..... (vanaf de straat gezien he)
Dit zijn doppen van een deodorantbusje, die wat betreft vorm aardig in de richting komen, maar ja...hugh he...
Iemand nog een idee dan? Nu kan ik het nog aanpassen..

Die bierkratten van shapeway zijn trouwens een aardig idee. Dat is wel wat ik zo een beetje zocht.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door Oscar »

Je zou ze desnoods wat lager kunnen maken. Gewoon een stuk eraf zagen net zo lang tot het er geloofwaardig uitziet voor je.
Leuk project trouwens, proost!

Groet,
Oscar



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door ns1200 »

Heb ook zoiets gemaakt maar de foto's in mijn draadje zijn weg. Zal morgen een nieuwe maken.
Kun je mss wat ideeën op doen.
Die kratjes moet ik ook nog hebben. Heeeeeel veel.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2255
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

Ik zou inderdaad een flink stuk van de onderzijde afsnijden en er een stukje koperkleurige pijn opzetten. Tenslotte kan men vanaf de begane grond dergelijke ketels vullen. Ik heb ze zelf ooit eens uit balsahout gesneden (beetje peervormig), maar wel een stukje kleiner


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Bedankt voor alle tips. Ik ga er zeker een paar in overweging nemen. (verkleinen??)
Er komt inderdaad een pijp op en veel meer toeters en bellen.
Meters, leidingen..klep om te proeven!! etc.etc.
Als er nog mensen zijn die zeggen...Dat mag je zeker niet vergeten.... laat het gewoon weten he!!
Groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door ns1200 »

Had nog beloofd mijne te plaatsen. Is ook aal aan de grote kant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Hoi Rick,
Mooie foto's hoor. Ik vind die van jou niet heel erg groot hoor. Zo drie bij elkaar staat ook leuk zeg. Ik ben er voor mij nog mee aan het stoeien en ben er nog niet uit hoe het verder gaat. Dus geduld, goed blijven nadenken en ook gebruik maken van dichterlijke vrijheid. Uiteindelijk bepaal je zelf hoe het er uit komt te zien en hoe hoog je de lat legt.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Oneofmany
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 feb 2016 22:53

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door Oneofmany »

Over bier en groote en klein gesproken...kwam er van minitrix ook niet een behoorlijk brouwerij uit?

Thanks Fred


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Wat nou zo leuk is aan een bierbrouwerij bouwen, is dat ik hier zoveel mogelijk zelf wil bouwen en inrichten. Ik neem het ene gebouw, dat is gewoon een oude fabriek en bouw daar een bierbrouwerij van. Ik wil er nog wat gebouwen omheen zetten, wellicht een zelf gebouwde of deels zelf gebouwde, een interieur en een soort van erf of laadplaats. Kant en klaar uit de box is voor mij niet zo heel interessant.
Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Weer een klein tipje van de sluier...
Ik ben in een planfase en wil graag dit delen met jullie zodat jullie er wat op kunnen schieten en er dus wat invloed op kunnen uitoefenen.
Zoals je kan zien is het plan een modulebak van 160 x 80 cm.
En aangezien ik het brauhaus met de ketels iets extra's wilde geven, dacht ik aan een opslag van hop / mout met 2 ronde silo's achter een soort hopzuiger waar de open wagons oid. onder door kunnen rijden.
Een opslag magazijn voor tonnen bier etc. en leverancies van andere goederen/laden van treinwagons.
Bij het brauhaus komt kolen aan om te stoken en kunnen grote ladingen bier geladen worden in ketelwagons.
Het railplan heb ik zo gebouwd dat een goederenlok wagons kan afleveren, kan omlopen en dat een rangeerlokje vanuit de lokschuppen de wagons kan verdelen en klaarzetten.
Voor de rest wil ik graag een oplopende straat achter de brouwerij met halfrelief zelfbouw huizen (styreen)
De goederenloods is een bestaand Faller ding (222134) waarvan ik de ene gevel een kwart slag ga draaien.
Hopzuiger en graansilo's worden zelfbouw en eventueel de schoorsteen(ketelhuis ook)
Oke... nog ideeën...tips...don'ts .......anything

Afbeelding

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2255
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door traiNiac »

Hallo Ronald,

Je foto is niet zichtbaar.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Excusi senores
Ik had de foto na plaatsing, verschoven naar een andere map.... dom dom..jaja.
groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door RonaldB »

Ik gaf al eerder aan dat het langzaam zou gaan, maar toch weer de draad een beetje opgepakt in de bierbrouwerij.
De tegelzetters zijn langs geweest en hebben de vloer gedaan in een fris groene en witte tint.
Alles staat nog los.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beloofde binnen muur van papier-karton uit de printer.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3634
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BIER........Wat vies!! (bauen an der Brauerei)

Bericht door maarten »

Strak, heel knap! Nu nog een hekje dat de Preisertjes niet naar beneden donderen naast de trap. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie