"nieuwe" start kleine baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

"nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Na 2 jaar afwezigheid zou ik bijna weer beginnen bij mezelf voorstellen!

Nadat ik de vorige baan heb afgebroken omdat ik daar niet kwijt kon wat ik eigenlijk wil:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 9&start=50

wat aan het prutsen geweest met een diorama en daarna was het niet meer noemenswaardig :(

Maaaarrrr, Eenmaal besmet kon je hier gewoon niet meer vanaf. De zolderkamer is ondertussen geruild met de zoon en op zijn oude kamer ga ik toch weer aan de slag. Omdat die lange sporen (die ik dus het liefst zie) niet kunnen geen compromis maar gewoon heel wat anders. Een kleine pendelbaan (112x60) met 3 opstelsporen en een eindstationnetje. Zo kan ik toch wat met scenery klooien en daarnaast aan de slag met dat automatisch rijden. Het baantje is gebouwd. Echter nu ik in de fase zit van het automatiseren en ik nadenk over wat ik ermee zou willen doen toch besloten om te kijken of de mulitmaus en koploper het is voor mij.

Het antwoord is NEE. Ik wil iets dat ik nu nog niet begrijp en waarmee ik naar mijn mening (jaja ik ken de discussies hier en die wil ik voorkomen :mrgreen: ) meer kan naar de toekomst.

Afgelopen week bij Martin geweest en hoe klein de baan ook is ik ga aan de slag met Dinamo icm iTrain. Waarom? Omdat ik dinamo complex vind en dat wil ik dus onder de knie krijgen. Daarnaast zie ik leuke toekomstige mogelijkheden met die OC32 om wat meer "leven" in de baan te krijgen.

Maar goed genoeg geluld. Ik zal eens kijken hoe ik hier weer een paar foto's kan krijgen. Dat vergeet ik dus na al die tijd 7(8)7

Groeten, Sjors



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

HAHA had dus zelfs mijn Flickr account nog :D Hierbij wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort eens wat foto's van dichterbij maken.


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Ron »

Zo ging het vroeger bij mij ook met opgroeiende kinderen.
van treinbaan op zolder naar een baan op een kamertje, dan jaren geen baan om daarna de hele zolder te confisqueren :lol:

Baantje ziet er leuk uit Sjors, succes met dinamo.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Ron, Er is dus nog hoop :lol:

Dat met Dinamo gaat wel lukken. Voor de verandering ga ik eerst maar eens de handleiding lezen! Blokken aansluiten, wissels aansluiten etc. Dan is het waarschijnlijk al Kerst :mrgreen:

Aangezien ik tussen de vorige baan en deze baan nog wel iets heb gedaan maar even 2 foto's gemaakt van mijn eerste LED projectjes. Huisjes met lampjes aan de gevel die het niet doen, dat kan natuurlijk niet :? Ik moet bekennen dat dit toch echt wel iets heeft.

Afbeelding

Orginele groene lampjes die erbij zitten heb ik zwart geverfd en voorzien van een smd ledje.

Afbeelding

Ook 2 ledjes in het huisje maar die zie je nu helaas niet. Die geven mooi licht waardoor je het interieur ziet. Moet ik nog maar eens een betere foto van maken!

Groeten, Sjors


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Nico Essers »

Mooie verlichting Sjors. Daar moet ik me ook nog in gaan verdiepen hoe dat het beste aan te pakken met SMD en/of gewone leds.
Op jouw huisjes ziet het er in ieder geval netjes uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1531
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Hans »

Hallo Sjors,

Wat een prachtig gezicht die buitenlampjes.
Het restaurant op de eerste foto heb ik ook. Maar ik zie mezelf die lampjes nog niet vervangen door echte verlichting. Mijn motoriek is daar niet geschikt voor ;)
Petje af hoor _o_

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Dank Nico en Hans. Ook voor mij een behoorlijke uitdaging (al is het maar omdat ik gewoon geen geduld heb). Ik heb er nog wat te doen maar het resultaat maakt idd een hoop goed!

Afgelopen weekend eindelijk eens bezig geweest met het aansluiten van de draadjes. Dinamo is toch net even anders als de MM die ik heb. Maar als ik de handleidingen moet geloven zou ik het zo goed moeten hebben :lol:

Binnenkort maar eens kijken of ik boel in verbinding krijg met de Laptop. Gelukkig heb ik 5 weken :( thuis met vrouw en kids dus even afzonderen zal me goed doen 7(8)7

nog wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Die Lock down heeft dan toch 1 voordeel. Ik moet zoveel mogelijk thuisblijven en dan is er ineens tijd om met mijn baantje te klooien. Dinamo werkt doordat ik voor het eerst de RTFM heb gebruikt! Met de DinamoConfig tool de wissels en het rijden getest.

Filmpje als bewijs :D


Nu weet ik dat je hier gelijk een preview kan maken maar kan hier nergens meer vinden hoe je dat nu ook alweer doet :( Zal zeker al 1000 keer zijn uitgelegd maar ik kan die uitleg zo niet vinden. Dat is voor later. Tvvens dacht ik dat alle ballast wel weg was. ONVERBIDDELIJK dit filmpje.

Nu aan de slag met iTrain zodat ik ook wat langere filmpjes kan maken omdat ik dat relax achterover kan zitten :mrgreen:

Alvast een goede jaarwisseling gewenst. Al is daar waarschijnlijk niks aan omdat we allemaal thuis zitten en geen kruitlucht in onze neus hebben :?

Groeten, Sjors


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Jeroen »



Alstu!


Afbeelding

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

???? Nu snap ik het forum zelfs niet meer |:(
Mijn reactie op de post van Jeroen is weg en de link in mijn post is nu ook een preview van het filmpje. Ik zal wel langzaam gek worden door dat thuisblijven.

Nogmaals dank Jeroen en ik ga eens even in dit forum spitten waar staat hoe ik dit zelf kan. Hulp is fijn maar dit is toch wel minimaal iets dat ik zelf moet snappen. Anders kan ik ook wel stoppen met die treintjes :mrgreen:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door BenQ »

Sjors,
Even het bericht van Jeroen quoten, dan zie je hoe het moet.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Thanks Ben. Saai filmpje maar het dient dan ook als test.




Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Zo de kerstvakantie zit er weer op dus we mogen weer aan de arbeid vandaag. Fijn te combineren met thuis onderwijs van 2 koters die heeel veeel zin hebben :?

Maar goed geen gezeur van deze kant. Afgelopen tijd door de lockdown wel mooi tijd gehad voor de hobby. Het baantje werkt met Dinamo en Itrain. Dat RTFM blijkt toch niet zo'n slechte tip 8)7 Nu alleen nog de automatische routes aanmaken. Omdat je van de arbo dienst natuurlijk niet de hele dag achter je PC mag zitten en de baan technisch voldoende werkt dat de scenery verder kan. Nee geen Mount Everest hier, al heeft het zien van dat ding hier op het forum @Jeroen mij wel erg gemotiveerd om zelf ook weer te klooien. Nog niet helemaal af en groen komt wel als ik verder ben!

De foto's als bewijs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot nog een zelfbouw bruggetje.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk snel weer meer tijd voor een update.



Onderwerp starter
Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: "nieuwe" start kleine baan

Bericht door Sjors77 »

Zo zijn we weer met een kleine update. Tussen het werken, lesgeven, en ander geneuzel door toch wat kunnen rotzooien. Kan me nog niet echt verzetten om de handleiding van iTrain helemaal door te spitten. Na een dag in Teams gooi ik dat ding liever uit het raam. Wel 2 uitrijseinen geplaatst en deze werken via Dinamo. Nu nog in iTrain koppelen.

Afbeelding

Daarnaast moest ik nog een gebouwtje afmaken en kijken hoe die op de baan staat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het gebouw zitten 2 heftrucks. Nieuw kleurtje en daarna in het gebouw. Bijna niet meer te zien maar een leeg gebouw ziet er helemaal niet uit!

Afbeelding

Afbeelding

Nu de gebouwen op hun "mogelijke" plaats staan ben ik niet zo tevreden over het rode gebouw. Past niet zo bij het goederendepot. Maar eens kijken of ik hem kan schilderen en anders iets zoeken dat beter past. Tips zijn welkom :D

Afbeelding

Tot slot aan de andere kant bij de kerk ga ik het nu eerst afmaken. Alvast wat met groen en andere troep aan de slag geweest. Foto's doen het hier natuurlijk het best.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet af maar begint ergens op te lijken.
Groeten,
sjors


Plaats reactie