Tomix Fine Track Tips
Tomix Fine Track Tips
Een paar jaar geleden is hier de rails van Tomix Fine Track besproken
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... omix+rails
Verder heb ik hier in Nederland niet veel info en leveranciers gevonden.
Eigenlijk raar omdat Tomix in Japan en de Verenigde Staten best wel veel gebruikt wordt.
Hier is een Engelstalige link met veel info http://trainweb.org/tomix/
Dus bij deze hier een topic opgestart zoals die over Kato Unitrack Tips.
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten welke van de twee nou mooier of beter is.
Ik denk dat de fijnproevers die bv Peco code55 rails gebruiken en ballasten beide merken sowieso niet fraai vinden.
De geometrie van het Tomix Fine Track systeem is eigenlijk heel simpel.
Als basis kan een rastermaat van 14cm worden aangehouden met rechte railstukken van 7cm, 7,25cm, 14cm en 28cm.
Met deze 4 rechte rails kan men al aardig uit de voeten.
Er zijn uiteraard nog meer lengtes verkrijgbaar maar die heeft men alleen nodig in "speciale" gevallen.
Laten we maar eerst beginnen met een plaatje met Kato links en Tomix rechts.
Er is best wel een duidelijk verschil tussen de twee.
Bijna alle railstukken hebben 2 sparingen onder de rails tbv van het aansluitsnoertje.
Of dit nou wel zo fraai is weet ik niet.
Ik vind het in de praktijk wel meevallen, moet in ieder geval mijn leesbril opzetten om het connectortje goed in de gaatjes te drukken.
Voordeel van dit systeem is wel dat men overal waar men wil een voedingspunt kan aanbrengen.
Hier zijn ook de voorgeboorde gaatjes te zien om de rails met een spijkertje vast te zetten.
Bijna alle gaatjes zitten half in een biels en half ernaast, wie heeft dat bedacht ?
Morgen meer plaatjes.
Dré
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... omix+rails
Verder heb ik hier in Nederland niet veel info en leveranciers gevonden.
Eigenlijk raar omdat Tomix in Japan en de Verenigde Staten best wel veel gebruikt wordt.
Hier is een Engelstalige link met veel info http://trainweb.org/tomix/
Dus bij deze hier een topic opgestart zoals die over Kato Unitrack Tips.
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten welke van de twee nou mooier of beter is.
Ik denk dat de fijnproevers die bv Peco code55 rails gebruiken en ballasten beide merken sowieso niet fraai vinden.
De geometrie van het Tomix Fine Track systeem is eigenlijk heel simpel.
Als basis kan een rastermaat van 14cm worden aangehouden met rechte railstukken van 7cm, 7,25cm, 14cm en 28cm.
Met deze 4 rechte rails kan men al aardig uit de voeten.
Er zijn uiteraard nog meer lengtes verkrijgbaar maar die heeft men alleen nodig in "speciale" gevallen.
Laten we maar eerst beginnen met een plaatje met Kato links en Tomix rechts.
Er is best wel een duidelijk verschil tussen de twee.
Bijna alle railstukken hebben 2 sparingen onder de rails tbv van het aansluitsnoertje.
Of dit nou wel zo fraai is weet ik niet.
Ik vind het in de praktijk wel meevallen, moet in ieder geval mijn leesbril opzetten om het connectortje goed in de gaatjes te drukken.
Voordeel van dit systeem is wel dat men overal waar men wil een voedingspunt kan aanbrengen.
Hier zijn ook de voorgeboorde gaatjes te zien om de rails met een spijkertje vast te zetten.
Bijna alle gaatjes zitten half in een biels en half ernaast, wie heeft dat bedacht ?
Morgen meer plaatjes.
Dré
Re: Tomix Fine Track Tips
Hallo Dré,
Goed dat je dit topic start! Ik heb enige tijd geleden (voor de aanleg van mijn trambaantje met krappe boogstralen) een berg Tomix Fine Track aangeschaft - direct uit Japan. De prijs, inclusief invoerrechten, viel mee. Het ziet er, ook technisch, goed uit, maar aan een echte stresstest ben ik nog niet toegekomen. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen!
Groetjes,
- Wil
Goed dat je dit topic start! Ik heb enige tijd geleden (voor de aanleg van mijn trambaantje met krappe boogstralen) een berg Tomix Fine Track aangeschaft - direct uit Japan. De prijs, inclusief invoerrechten, viel mee. Het ziet er, ook technisch, goed uit, maar aan een echte stresstest ben ik nog niet toegekomen. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen!
Groetjes,
- Wil
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Tomix Fine Track Tips
Ik vind beide niks, maar dat is persoonlijk. Ik vind de "railschoenen" bij de Tomix wel erg grof uitgevallen tov Kato. De stroomaansluiting vind ik een grove kast naast de baan. Verder is het principe niet echt bedoeld voor "permanente" aansluiting. Het is een klem constructie, een veer drukt onderaan tegen de rails. Als dat lang blijft zitten kan het zijn dat door atmosferische omstandigheden er kristallen tussen de twee gaan vormen omdat het verschillende metalen zijn en daardoor kan er roestvorming optreden. Uiteraard is dat niet bevorderend voor de stroom doorvoer. Er is natuurlijk gekeken naar kinderen en als je regelmatig de baan maakt en opbreekt en dus deze stroomtoevoer in en uit de rails gaat zijn er geen problemen. Verder kun je bij alle rails een draadje aan de rail verbinder solderen, bij Kato is dat zelfs uit het zicht.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Tomix Fine Track Tips
Het Is maar net waar je op let. Voor een trambaan in het stadscentrum is een realistische krappe boogstraal (Tomix biedt 103 mm) belangrijk. Bij Kato zit je dan meteen vast aan een stuk rails met bijbehorend asfalt en uitgebogen bochten. Bah.Zaunkönigs Bahn schreef: ↑06 jul 2023 16:23 Ik vind beide niks, maar dat is persoonlijk. Ik vind de "railschoenen" bij de Tomix wel erg grof uitgevallen tov Kato. De stroomaansluiting vind ik een grove kast naast de baan. Verder is het principe niet echt bedoeld voor "permanente" aansluiting. Het is een klem constructie, een veer drukt onderaan tegen de rails. Als dat lang blijft zitten kan het zijn dat door atmosferische omstandigheden er kristallen tussen de twee gaan vormen omdat het verschillende metalen zijn en daardoor kan er roestvorming optreden. Uiteraard is dat niet bevorderend voor de stroom doorvoer. Er is natuurlijk gekeken naar kinderen en als je regelmatig de baan maakt en opbreekt en dus deze stroomtoevoer in en uit de rails gaat zijn er geen problemen. Verder kun je bij alle rails een draadje aan de rail verbinder solderen, bij Kato is dat zelfs uit het zicht.
Groetjes,
- Wil
Re: Tomix Fine Track Tips
Wil,
Ik heb het ook besteld in Japan, morgen krijg ik nog een pakketje met de laatste rails.
Is ook wel een stukkie goedkoper dan ik bij een paar Duitse webshops gezien heb.
Maar als het hier in Nederland verkrijgbaar zou zijn zou ik het gewoon hier kopen.
Heb nu al een paar maanden een klein proefbaantje liggen met Tomix rails en ben er heel tevreden mee.
Geen enkele ontsporing gehad en de wissels werken ook prima.
Zaunkönigs Bahn,
Die railschoenen zien er van dichtbij inderdaad een beetje lomp uit, zeker vergeleken met de Peco rails.
Maar als ik het op zo'n halve meter bekijk vind ik het heel acceptabel.
De stroomaansluiting vertrouw ik wel en ze worden later ook op de minst opvallende plekken geplaatst.
En voor de zekerheid gaan er natuurlijk wel meer van gebruikt worden op mijn nieuw te bouwen baan.
Nu verder met een verslag over de Tomix wissel, deze is 14cm lang en buigt 15 graden af.
Dit is een elektrische wissel en werkt net zoals de Kato wissels.
De techniek van de spoeltjes is net iets anders maar hierover later meer.
Aan de zijkant zit een afbreekbaar plaatje tbv een wisselsteller, de onderdelen hiervoor zijn bijgevoegd.
Het bouwpakketje om zelf div soorten wisselstellers in elkaar te knutselen.
De wissels zijn standaard "zelfdenkend" zoals bv die van Fleischmann en schakelen zelf de spanning op het doorgaande- of afbuigende spoor.
Dit kan voor mij als analoog rijder wel makkelijk zijn maar voor de DCC rijder is dit een beetje onhandig.
Met DCC is het toch wel wenselijk dat op alle sporen gewoon spanning blijft staan.
Hier zijn links de isolaties in de rails goed te zien.
Morgen meer plaatjes met de aandrijving en het binnenwerk.
Ik heb het ook besteld in Japan, morgen krijg ik nog een pakketje met de laatste rails.
Is ook wel een stukkie goedkoper dan ik bij een paar Duitse webshops gezien heb.
Maar als het hier in Nederland verkrijgbaar zou zijn zou ik het gewoon hier kopen.
Heb nu al een paar maanden een klein proefbaantje liggen met Tomix rails en ben er heel tevreden mee.
Geen enkele ontsporing gehad en de wissels werken ook prima.
Zaunkönigs Bahn,
Die railschoenen zien er van dichtbij inderdaad een beetje lomp uit, zeker vergeleken met de Peco rails.
Maar als ik het op zo'n halve meter bekijk vind ik het heel acceptabel.
De stroomaansluiting vertrouw ik wel en ze worden later ook op de minst opvallende plekken geplaatst.
En voor de zekerheid gaan er natuurlijk wel meer van gebruikt worden op mijn nieuw te bouwen baan.
Nu verder met een verslag over de Tomix wissel, deze is 14cm lang en buigt 15 graden af.
Dit is een elektrische wissel en werkt net zoals de Kato wissels.
De techniek van de spoeltjes is net iets anders maar hierover later meer.
Aan de zijkant zit een afbreekbaar plaatje tbv een wisselsteller, de onderdelen hiervoor zijn bijgevoegd.
Het bouwpakketje om zelf div soorten wisselstellers in elkaar te knutselen.
De wissels zijn standaard "zelfdenkend" zoals bv die van Fleischmann en schakelen zelf de spanning op het doorgaande- of afbuigende spoor.
Dit kan voor mij als analoog rijder wel makkelijk zijn maar voor de DCC rijder is dit een beetje onhandig.
Met DCC is het toch wel wenselijk dat op alle sporen gewoon spanning blijft staan.
Hier zijn links de isolaties in de rails goed te zien.
Morgen meer plaatjes met de aandrijving en het binnenwerk.
Re: Tomix Fine Track Tips
Tussendoor even vanuit de KATO opzet een voorbeeld waarvoor een stukje KATO spoor oorspronkelijk in Japan bedoeld was, namelijk de verbinding tussen KATO en Tomix:
Links Tomix, rechts KATO en daar tussenin KATO 20-045
Links Tomix, rechts KATO en daar tussenin KATO 20-045
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Tomix Fine Track Tips
Hoi Wilco,
Bedankt voor de bijdrage.
Die Kato koppelrail schijnt perfect te werken met Tomix.
Meer info helemaal onderaan op deze link http://www.trainweb.org/tomix/intro/intro.htm
Alleen moet het hoogteverschil worden opgevangen maar da's logisch.
Bedankt voor de bijdrage.
Die Kato koppelrail schijnt perfect te werken met Tomix.
Meer info helemaal onderaan op deze link http://www.trainweb.org/tomix/intro/intro.htm
Alleen moet het hoogteverschil worden opgevangen maar da's logisch.
Re: Tomix Fine Track Tips
De overgang en het hoogteverschil zijn redelijk goed te overkomen aangezien er een redelijk starre koppeling tussen twee stukken spoor ontstaat.Dré schreef: ↑07 jul 2023 12:43 Hoi Wilco,
Bedankt voor de bijdrage.
Die Kato koppelrail schijnt perfect te werken met Tomix.
Meer info helemaal onderaan op deze link http://www.trainweb.org/tomix/intro/intro.htm
Alleen moet het hoogteverschil worden opgevangen maar da's logisch.
Als je al bijvoorbeeld lijm onder laat lopen en zowel het KATO stuk als het einde van het Tomix stuk klemt tot de lijm droog is, merk je bijna niets van de overgang. Hoe langer het gekoppelde Tomix railstuk is hoe vloeiender de overgang. De pasvorm werkt uitstekend omdat oorspronkelijk het KATO koppelstuk juist voor Tomix is ontworpen. De Tomix koppeling past dan ook perfect in de opening in het KATO railstuk.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Tomix Fine Track Tips
Hoogste tijd om de wissel eens wat beter te bekijken, altijd leuk om dingen uit elkaar te halen .
De onderzijde van de wissel met in het midden de wisselspoel.
Deze kan eenvoudig worden verwijderd door voorzichtig aan de draadjes de aandrijving schuin eruit trekken.
Hier is duidelijk te zien dat Tomix 2 spoeltjes gebruikt ipv 1 spoeltje bij Kato.
De manier van aansturen is wel exact het zelfde, een korte puls is genoeg (zelfs noodzakelijk) om de wissel om te zetten.
Weer een korte puls met de + en - omgedraaid laat de wissel weer de andere kant op gaan.
De werking is hier wel iets anders, aan het mechaniek van de wisseltongen zit een klein magneetje wat heen en weer schuift van en naar de spoeltjes.
Heb gelijk nog even gemeten hoeveel stroom de aandrijving trekt.
Bij 12v vloeit er een stroom van 1,25A.
De onderplaat los gemaakt door het verwijderen van 5 kleine schroefjes.
In het midden is een klein zwart blokje te zien, dit is het magneetje wat heen en weer schuift.
Tomix heeft wel erg veel werk gemaakt van de "Power Routing", tegenwoordig toch niet echt meer van toepassing.
Onder het magneetje zijn 2 koperkleurige stripjes te zien, deze schuiven ook heen en weer en maken contact met verschillende koperbaantjes
om de rechtdoorgaande- of de afbuigende rails van spanning te voorzien.
De rails en koperbaantjes hebben hier een kleurtje gekregen om het wat makkelijker te volgen.
Alleen op deze foto's, niet in het echt. Vond ik toch een beetje zonde .
In de volgende update een simpele en veilige oplossing om de Kato en Tomix wissels te bedienen dmv een schakelaartje.
Dré
De onderzijde van de wissel met in het midden de wisselspoel.
Deze kan eenvoudig worden verwijderd door voorzichtig aan de draadjes de aandrijving schuin eruit trekken.
Hier is duidelijk te zien dat Tomix 2 spoeltjes gebruikt ipv 1 spoeltje bij Kato.
De manier van aansturen is wel exact het zelfde, een korte puls is genoeg (zelfs noodzakelijk) om de wissel om te zetten.
Weer een korte puls met de + en - omgedraaid laat de wissel weer de andere kant op gaan.
De werking is hier wel iets anders, aan het mechaniek van de wisseltongen zit een klein magneetje wat heen en weer schuift van en naar de spoeltjes.
Heb gelijk nog even gemeten hoeveel stroom de aandrijving trekt.
Bij 12v vloeit er een stroom van 1,25A.
De onderplaat los gemaakt door het verwijderen van 5 kleine schroefjes.
In het midden is een klein zwart blokje te zien, dit is het magneetje wat heen en weer schuift.
Tomix heeft wel erg veel werk gemaakt van de "Power Routing", tegenwoordig toch niet echt meer van toepassing.
Onder het magneetje zijn 2 koperkleurige stripjes te zien, deze schuiven ook heen en weer en maken contact met verschillende koperbaantjes
om de rechtdoorgaande- of de afbuigende rails van spanning te voorzien.
De rails en koperbaantjes hebben hier een kleurtje gekregen om het wat makkelijker te volgen.
Alleen op deze foto's, niet in het echt. Vond ik toch een beetje zonde .
In de volgende update een simpele en veilige oplossing om de Kato en Tomix wissels te bedienen dmv een schakelaartje.
Dré
-
- Berichten: 5291
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Tomix Fine Track Tips
Nuttig bericht met al die uitleg, bedankt, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Tomix Fine Track Tips
Bedankt Michiel,
Er gaat ook best wel wat werk in zitten maar het is leuk om te doen.
Hier nog een update met een simpele oplossing om Kato en Tomix wissels te schakelen dmv een enkelpolige tuimelschakelaar.
Het enige wat men nodig heeft zijn 2 elco's van 1000 μF, 1 weerstand van ongeveer 220 Ω een een enkelpolige wisselschakelaar.
De waarde van het weerstandje luistert niet zou nauw.
Met een hogere waarde duurt het opladen iets langer, met een lagere waarde gaat het uiteraard sneller.
Ik kan met deze waarde makkelijk 2 keer per seconde de wissel omzetten.
En de 12v voeding hoeft ook maar max ongeveer 50mA te leveren.
Een tijdje geleden heb ik ook een proefje gedaan met Kato's overloopwissel (met 4 wissels).
Met 2 elco's van 2200 μF kunnen alle 4 de wissel tegelijk omgezet worden.
Hier zijn de 2 condensator en weerstand voorzien van adereindhulsjes om ze beter in een kroonsteentje vast te schroeven.
En nog een plaatje van de complete schakeling.
Na het omzetten van de schakelaar ontlaadt één condensator zich door de wisselspoel en de ander wordt opgeladen.
Hierna loopt er geen stroom meer door de wisselspoelen.
Er gaat ook best wel wat werk in zitten maar het is leuk om te doen.
Hier nog een update met een simpele oplossing om Kato en Tomix wissels te schakelen dmv een enkelpolige tuimelschakelaar.
Het enige wat men nodig heeft zijn 2 elco's van 1000 μF, 1 weerstand van ongeveer 220 Ω een een enkelpolige wisselschakelaar.
De waarde van het weerstandje luistert niet zou nauw.
Met een hogere waarde duurt het opladen iets langer, met een lagere waarde gaat het uiteraard sneller.
Ik kan met deze waarde makkelijk 2 keer per seconde de wissel omzetten.
En de 12v voeding hoeft ook maar max ongeveer 50mA te leveren.
Een tijdje geleden heb ik ook een proefje gedaan met Kato's overloopwissel (met 4 wissels).
Met 2 elco's van 2200 μF kunnen alle 4 de wissel tegelijk omgezet worden.
Hier zijn de 2 condensator en weerstand voorzien van adereindhulsjes om ze beter in een kroonsteentje vast te schroeven.
En nog een plaatje van de complete schakeling.
Na het omzetten van de schakelaar ontlaadt één condensator zich door de wisselspoel en de ander wordt opgeladen.
Hierna loopt er geen stroom meer door de wisselspoelen.
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Tomix Fine Track Tips
Als u het bovenstaande wilt gaan toepassen en uw baan heeft zeg 40 wissels dan moet u zich wel bedenken dat bij het aanzetten van de baan alleen voor de wissels al ongeveer 2 ampère nodig is, dat is dus wat anders dan 50mA. Wat er namelijk gebeurt is dat bij het aanzetten van de modelbaan er in één keer 40 keer een elco moet worden geladen en de enige stroom begrenzer per wissel is de weerstand.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Tomix Fine Track Tips
Valt toch wel mee?
Als men 1 wissel op de "normale" manier aanstuurt is ook al ongeveer 1,25A nodig.
Mocht de totale stroom toch te hoog zijn voor de voeding dan kan je ook nog een ouderwetse 12v / 5w autogloeilamp in serie zetten.
Hiermee wordt de max stroom begrensd tot ongeveer 400 mA.
Als men 1 wissel op de "normale" manier aanstuurt is ook al ongeveer 1,25A nodig.
Mocht de totale stroom toch te hoog zijn voor de voeding dan kan je ook nog een ouderwetse 12v / 5w autogloeilamp in serie zetten.
Hiermee wordt de max stroom begrensd tot ongeveer 400 mA.
Re: Tomix Fine Track Tips
Tomix gebruikt een best wel royale hart op hart afstand van 36mm, of dit mooi is blijft heel persoonlijk.
Het blijkt nu ook zo te zijn dat elk railstuk incl bedding 18mm breed is.
Dat betekent dat tussen 2 sporen precies 1 railstuk past.
Tomix heeft er wel werk van gemaakt om geometrie heel basic te houden.
Zoals op in dit plaatje.
Links is hart op hart 36mm en rechts 72mm.
Volgende week meer plaatjes van de geometrie en dergelijke.
Het blijkt nu ook zo te zijn dat elk railstuk incl bedding 18mm breed is.
Dat betekent dat tussen 2 sporen precies 1 railstuk past.
Tomix heeft er wel werk van gemaakt om geometrie heel basic te houden.
Zoals op in dit plaatje.
Links is hart op hart 36mm en rechts 72mm.
Volgende week meer plaatjes van de geometrie en dergelijke.
Re: Tomix Fine Track Tips
TCS sensors gebruiken voor aansturing Arduino of 5V relais met optocoupler,dit is interessant voor de leden die nog analoog rijden om wissel,seinen e.d aan te sturen.
De middelstedraad word aan de - dcc aangesloten en schakeld richting gevoelig met de 2 buitenste draden
De middelstedraad word aan de - dcc aangesloten en schakeld richting gevoelig met de 2 buitenste draden
Re: Tomix Fine Track Tips
Ik ben sinds kort overgestapt op Tomix fine track, ik vind het optisch mooier dan Kato en je hebt veel meer mogelijkheden.
Wat digitaal rijden betreft is het geen bezwaar dat de stroomkring gescheiden word door de wissels je hebt geen problemen met de hartstuk polarisatie wat bij Peco wel actie vereist.
Wat digitaal rijden betreft is het geen bezwaar dat de stroomkring gescheiden word door de wissels je hebt geen problemen met de hartstuk polarisatie wat bij Peco wel actie vereist.
Re: Tomix Fine Track Tips
Hier heb ik nog wat kleine lay-outs. Gevonden voor Tomix kleine radius evt te gebruiken voor tram of kleine trein.