led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Ik ben als laatste onderdelen nog op zoek naar een 5 tal led lampjes voor in de huisjes.
De lampjes moeten een beetje een oude gele uitstraling hebben maar moeten rechtstreeks aangesloten kunnen worden op 12V, geen geklooi met weerstandjes e.d. Iemand tips?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door maarten »

Geen geklooi met weerstanden is zoiets als gratis bier.

De 12v led(lampen) die er zijn, zijn bedoeld ter vervanging van 12v halogeenlampen. De leds die we in de modelbouw gebruiken zijn klein met een laag vermogen. Die hebben altijd een weerstand nodig, anders blaas je ze op.

Soms zie je wel eens leds met ingebakken of reeds aangesoldeerde weerstand. Dat laatste is een service van de aanbieder. Het nadeel is dat het sowieso duurder is en ook nog eens dat hij altijd op maximale sterkte brand. Dat wil je zelden en al helemaal niet als je licht wil met een 'ouderwetse uitstraling'. ;-)

Als je perse niet wilt werken met weerstanden, neem dan ouderwetse gloeilampjes. Het hogere stroomverbruik en de warmteontwikkeling moet je dan voor lief nemen.

Of, zet je over je weerstand-aversie heen, en roei met de stroom mee in plaats van er tegen in. ;-) Het is niet zo moeilijk als het lijkt, er zijn meerdere weerstandcalculators te vinden op internet. Daarvoor moet je wel weten welke led je voor je hebt, de eigenschappen zijn belangrijk. Wat je moet weten is de geleidingsspanning 'Vf' (wanneer hij aan gaat) en wat de maximale stroom is die de led mag hebben 'If'. Samen met je voedingsspanning (12v in jouw geval) vul je dat in de calculator en presto, je ziet welke weerstand je nodig hebt. Kies altijd een hogere waarde, nooit een lagere.

Let op als je leds koopt. Als de verkoper de voorwaardse spanning (Vf of forward voltage) en voorwaardse stroom (If of forward current) niet weet, loop dan door en zoek een andere verkoper. Deze gegevens heb je namelijk nodig om de juiste weerstand te kunnen kiezen.

Geen idee? Neem dan een weerstand van 1Kohm. Dan zit je bijna altijd wel goed. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 580
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door fenix »

https://www.n-spoorstore.nl/nl/viessman ... 6602035604

deze zou kunnen ... de fabrikant geeft aan: 14-24v gelijkspanning en 10-16v wisselspanning

in ieder geval, als je de oude gele uitstraling wilt, komt warm wit led het dichtst in de buurt

btw, wat staat je tegen aan zelf klooien met voorschakelweerstanden? (niet bedoeld als kritiek, maar puur nieuwsgierigheid)

Fenna



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb in het verleden geregeld geprobeerd te solderen, en ik krijg dat gewoonweg niet voor elkaar. Dat is de enige reden.

Voor het kerstbaantje is het wellicht handig om voor bovenstaande Viesmann te gaan.
Heb echter alleen een voeding van 12 DC, dus dat gaat hem ook niet worden.
Mocht ik erna besluiten voor een grote baan te gaan dan moet ik toch maar eens over Maarten z'n verhaal nadenken.
Laatst gewijzigd door Eendenreetx op 24 okt 2023 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 580
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door fenix »

soldeervaardigheid is inderdaad wel handig voor klooien met voorschakelweestanden.
zonder die vaardigheden is het een goede optie om te kijken naar commercieel beschikbare opties, zoals bv dat viessmann product bij onze forum sponsor. Modelbouw led (web winkel en beurzen) heeft vergelijkbare producten, maar momenteel niet de warmwit variant en wat ik zo zag ook zonder extra diode. Door de diode kan dat viessmann product ook met wisselspanning gebruikt worden.

Als het voor een kerstdorp baantje is, kan ik me ook voorstellen dat je het jezelf niet complexer wilt maken dan nodig is.

Wat voor type soldeertin heb je geprobeerd? Ik heb een tijdje loodvrije soldeer geprobeerd, maar vind dat ook niet fijn werken. Hogere temperatuur nodig en het vreet mijn (standaard) soldeerbout punten weg alsof het snoep is. Daarna weer teruggestapt naar de klassieke 60-40 tin (met harskern) en eventueel wat extra flux als ik aan het werk ben op eerder soldeerwerk.

Fenna



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Ik zal vanavond eens kijken maar volgens mij is het de 60-40tin verhouding.
Heb dus ook alleen een voeding liggen van 12V 1A voor het minimale verbruik in het kerstdorp met led lampjes.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Hube »

Zonder solderen kan ook. Met dit van modelbouwled:
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl ... stand.html
Kun je de weerstanden koppelen aan de leds zonder te solderen.

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door maarten »

Als solderen een probleem is, dan wordt het wel heel lastig, voor heel veel dingen in deze hobby. Is er niet iemand die je op weg kan helpen, met je mee kan kijken om het solderen onder de knie te krijgen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Zoals ik al aangaf is het voor het kerstdorpje nog niet z'n probleem.
Mocht ik besluiten weer met een echte baan te beginnen, moet ik het me toch eigen maken.

Nu heb ik deze lampjes gevonden, zou dit iets kunnen zijn voor in de 5 huisjes?
Aansluiten op een verdeelplaatje en klaar? Of denk ik nu te makkelijk?

https://www.amazon.nl/volt-warm-aanslui ... 238QH?th=1

https://www.leds-buy.nl/12v-warm-witte- ... -aan-snoer


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door maarten »

Dit zou voor jou een prima oplossing zijn. Let wel op dat je voeding gelijkspanning geeft. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

sprui811
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door sprui811 »

als wat omslachtig alternatief, waarom geen snoer kestlampjes ? Die kan je gewoon in het stopcontact steken, lampjes die je niet gebruikt doe je zwarte tape omheen ( die kan je er later weer afhalen en het gewoon weer als kerstverlichting gebruiken dus ) nadeel is dat in een eventuele bodemplaat de gaten wat groter moeten zijn natuurlijk


Smile, life is too short to be sad

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Was nog wel een alternatief geweest maar moet ook de verlichting maken voor de 12V auto’s en lantaarnpalen.
Heb nu alles besteld en nu wachten tot ik aan de slag kan, zal de foto’s tonen zodra het gereed is over een tijdje!



sprui811
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door sprui811 »

Leuk als je een foto hier neer zet , en inderdaad, lantaarnpalen worden wat lastig met die kerstverlichting :)


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1016
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Eendenreetx schreef: 24 okt 2023 11:22 Ik heb in het verleden geregeld geprobeerd te solderen, en ik krijg dat gewoonweg niet voor elkaar. Dat is de enige reden.
Er staat nergens dat het gesoldeerd moet zijn. Wat is er mis met een kroonsteentje(s)? Wel een kleine maat natuurlijk.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Nu is het helse klus geweest om alleen al 2 draden aan mijn railstaven te solderen om eea stroomloos te maken.

Nu zijn diverse draden voor de verlichting aan de korte kant. Is er iets van kroonsteentjes voor een 0.14mm draad? Ik moet er een aantal verlengen en dit solderen is voor mij niet te doen.



Zolderspoor
Berichten: 809
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Zolderspoor »

Wat dacht je van Gamma, Praxis, Karwei, Hornbach of Google?



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

De normale kroonstenen zijn veel te groot voor z’n dunne draden



Zolderspoor
Berichten: 809
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Zolderspoor »

0,14mm is een heel gangbare draad in onze hobby en past uitstekend in kroonsteentjes. Plm 1 cm kaal maken, eventueel twisten en daarna dubbel vouwen en er in stoppen. Ik heb op die manier in de afgelopen >65 jaar 1000-en kroonsteentjes gebezigd (ik kon ook niet solderen).
Je meldt nergens waar je woont maar je bent ten alle tijde hier welkom voor een mini-workshop "kroonsteentjes monteren". Echt, het is veel simpeler dan je denkt.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Gebruik je dan de normale maat kroonsteentjes, of wel de kleinere variant?

Update:

Gisteravond wat zitten klooien en met je tip van het dubbel vouwen lukt het goed, bedankt!



Zolderspoor
Berichten: 809
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Zolderspoor »

Als je niet veel hoeft aan te sluiten zou ik gaan voor de kleinst mogelijke variant. Maar...... je kunt wél weinig draad in een grote kroonsteen stoppen maar moeilijk veel draad in een (te) kleine kroonsteen.



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Het geknoop met kroonsteentjes lukt aardig. Als je ook moeite had met solderen, hoe maakte je je ringleiding dan vast aan je baanpunten?


Als ik nu een kerstboompje met gekleurde lampjes wil aansluiten op mijn 12V wat moet ik hiervoor doen?
Hij is eigenlijk gemaakt voor op 3 batterijen


Afbeelding



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Onmogelijkhier »

Voor de kerstboompjes een USB lader van je telefoon gebruiken. drie batterijen zal voor de boompjes 4.5 volt geven en een USB lader geeft 5 volt.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door maarten »

En anders een kleine schakeling maken met een 7805. ;-) Bijvoorbeeld:
Afbeelding
Groene ledje met weerstand is optioneel.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door Eendenreetx »

Maar wat doet de 100uf en de 10uf?
Heb ik alleen aan een 7805 voldoende? Aangezien alle andere lampjes 12V zijn.

Als je bijv. De busch variant neemt waar je de hoofdprijs voor betaald, die zit weer op 14-16V en dat is weer te hoog.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: led lampjes huisjes ouderwetse uitstraling

Bericht door maarten »

Het is verstandig de capacitoren wel toe te passen, anders kan de 7805 instabiel worden en en te hoge spanning afgeven.

In jouw geval zou ik kiezen voor (bijvoorbeeld) deze oplossing. Gewoon schroef-aansluitingen, geen solderen vereist. ;-) De 7805 is een goedkope en veel voorkomende spanningsregelaar, er zullen vast nog wel meer aanbieders zijn.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie