inbouwverslagen van lokdecoders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

't Is maar een voorstel, maar waarom hier niet een verzameling beginnen met inbouwverslagen van lokdecoders? Ik weet dat op 1zu160 een indrukwekkende lijst bestaat, en daar haal ik een beetje mosterd, maar 't is in 't Duits, niet echt mijn beste taal. We zouden hier op den duur een aardig naslagdraadje kunnen krijgen met het wel en wee van het inbouwen van lokdecoders in die kleine schaal-N lokjes, niet? Ik bijt alvast de spits af met de inbouw van een decoder in een ex-BR 74 van Arnold, NMBS type 96 (artikelnummer 2294), productiejaar 1993, niet DCC voorbereid.

Het inbouwverslag kan men hier lezen. Veel plezier ermee!
http://users.edpnet.be/saraan/SaraanDec ... ld294.html

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Dirk »

Ziet er goed uit en met een beetje durf en vooral weten waar je mee bezig bent moet dat wel lukken.
Moet je daar geen aardingsbandje voor aan je pols doen of heb ik dat verkeerd voor??


Tot op de trein.

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

Dirk schreef:Moet je daar geen aardingsbandje voor aan je pols doen of heb ik dat verkeerd voor??
Om elk risico uit te sluiten zou dat natuurlijk voorzichtig zijn, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik dat niet gedaan heb. Waarschijnlijk iets om volgende keer rekening mee te houden. ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Jeroen »

Een aardingsbandje????? Wat is het, waar dient het voor, en waarom zou iemand dat doen?! :o

Trouwens, wel een goed initiatief voor die locdecoders inbouwen, ik gebruik die van 1zu160 altijd, werkt prima!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Dirk »

Wanneer je geen aardingsbandje draagt is er een kleine kans dat je bepaalde componenten stuk maakt door de statische elektriciteit in je lichaam.

Computerhardware
Bij het werken met computerhardware moet men oppassen met statische elektriciteit: Als iemand statisch geladen is en hardware aanraakt, kan de hardware beschadigd raken. Dit kan worden voorkomen door de statische elektriciteit kwijt te raken door een geaard voorwerp, zoals een verwarming, aan te raken. Het gaat om het 'potentiaalverschil'. Hiermee wordt bedoeld het verschil in statische lading tussen de handen en bijvoorbeeld het computergeheugen dat geplaatst wordt. Dat moet nagenoeg nul zijn, c.q. vereffend zijn. Het heeft dus niets met 'aarden' van het gewone elektriciteitnet te maken. Deze begrippen worden geregeld door elkaar gehaald. (bron wikipedia)


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Jeroen »

Nou, leuk....weer eens wat nieuws. Heb hier nog nooit van gehoord, en eerlijk gezegd (no hard feelings) lijkt het me de reinste flauwekul. Als in: het zal waar zijn, maar het effect lijkt me echt verwaarloosbaar. Toch bedankt voor je uitleg.

Ik heb zelf redelijk (+- 30) wat locs van een decoder voorzien, en heb nog nooit een aardbandje omgehad of wat dan ook. Het lijkt me eigenlijk niet dat de decoders dáár stuk van gaan....meer van niet isoleren van het chassis of wat dan ook.

Enfin, toch een aardig verhaal, had er nog nooit van gehoord.

Succes met inbouwen guys!

Gr J


Afbeelding

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Dave »

Nou... Dat halfgeleiders (IC's, transistoren e.d.) er kapot van kunnen gaan is voor mij niets nieuws en absoluut geen flauwekul.
Ook defecten bij het niet of niet goed gebruiken van een dergelijk polsbandje ben ik in de afgelopen 10 jaar al regelmatig tegen gekomen (werk in de ICT).

Dat je 30 decoders in bouwt zonder dit in acht te nemen hoeft absoluut geen probleem te zijn. Ik denk dat ook 99% van de mede-hobbyisten dit niet in acht neemt.
De gevoeligste componenten (IC's) zijn meestal in SMD bouwvorm uitgevoerd en daar raak je ook niet makkelijk de contacten aan met je vingers.

Echter heb je een keer een decoder ingebouwd en je weet 100% zeker dat de aansluitingen goed zitten en er geen sluitingen zijn maar toch weigert deze dienst, en een andere decoder werkt prima... Dan is de kans groot dat die decoder door je eigen statische lading het begeven heeft.

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Rob Fongers »

Dave,

Klopt helemaal wat je zegt.....

Echter ik gebruik het nooit ook niet op mijn werk waar ik zo af en toe ook eens een elektronisch component moet vervangen. Ik geloof dat het meer uit het begin stadium van de electronica stamt als van heden ten dage. Vroeger las je er veel meer over als tegenwoordig

Gr. Rob

enne veerstaaltje nog niet gecorrodeerd :D :D


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Jeroen »

Dave,

kijk, je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met de spullen.....maar goed, lijkt me ook een niet meer dan logisch advies.

Trouwens, als de decoder niet werkt na een perfecte inbouw, zoals je zelf schetst, gaat ie zonder pardon terug naar de dealer. Krijg je een nieuwe.....maar het zou kunnen dat het dan daaraan heeft gelegen. Nooit over nagedacht eigenlijk.

Bon, ik ga pitten.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Jeroen »

Trouwens, het oorspronkelijke onderwerp is wel interessant: inbouwverslagen plaatsen!

J


Afbeelding

Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Paul »

Voor de liefhebbers staan hier http://www.mtkb.de/ nog veel meer inbouwverslagen (wel weer in het Duits)

Aan Michiel nog even de vraag of de decoder niet te warm wordt compleet geseald in krimpkous? Ook decoderfabrikanten geven vaak aan dat dit niet aan te bevelen is.
Verder geef je aan in je verslag dat de kap niet voldoende zakt ivm plaatsing decoder op de motor. Ik heb zelf een Arnold T12 welke qua afmetingen iets kleiner is, en heb de decoder voor het wormwiel geplaatst. Het gewicht in de kap ter plaatse van de decoder iets weg gefreest en dan past het zonder probleem. Ook kan dan de ruitinzet van de cabine gehandhaaft blijven.

groet Paul


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2361
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door H@Ns »

Heren,

Indien gewenst, kunnen we op http://www.freebit.nl een database gaan aanleggen met inbouwverslagen.

Stuur jullie inbouwverslagen / links op en we zullen eens zien wat we ervan kunnen maken.

Groetjes

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door shoven »

Ik heb net 2 locs gekocht, beide voorzien van NEM651 stekker. Beide Minitrix. Wat is het belangrijkste probleem met die stekkers?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

Het grote probleem met die Minitrix stekkers is dat ze geen standaard NEM651 decoders aankunnen. De veertjes die de pennetjes van de decoder tegen de printbaantjes moeten duwen zijn ronduit te zwak. Dat geeft alleen maar miserie met slechte kontakten. De enige decoders die erop voorzien zijn, zijn de .... Minitrix decoders! :o

Dus, ik ben daar erg radikaal mee. Met een kniptang knip ik de decoder door midden, en dan komt ie zo los van de print. Dan soldeer ik op de koperen printbaantjes een eigen decoder naar keuze.

met vriendelijke groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Wat voor decoders heb je, draadjes of stekker? Indien stekker zou ik het gewoon eerst proberen, de ene keer gaat het goed soms moet je solderen.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Dave »

Saraan schreef: Dus, ik ben daar erg radikaal mee. Met een kniptang knip ik de decoder door midden, en dan komt ie zo los van de print. Dan soldeer ik op de koperen printbaantjes een eigen decoder naar keuze.
Decoder door midden knippen!? Ik gok dat je het zwarte blokje met contacten bedoeld? 8-)

Inderdaad zijn die Minitrix NEM-dingesen behoorlijk brak in de meeste modellen. Als de lok dan toch redelijk goed rijd, denk je van.. Goh, misschien m'n baan of wielen nog een beetje vies (af en toe haperen). Maar verwijder je dat zwarte NEM-geval, en soldeer je de decoder er gewoon op, dan merk je toch veel verschil. Althans... Ik wel met alle 5 m'n loks met zo'n brak NEM-geval.

Groetjes,
Dave



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

Dave schreef:
Saraan schreef: Decoder door midden knippen!? Ik gok dat je het zwarte blokje met contacten bedoeld? 8-)
ehheh... juist, ik knip die knudde konnector door, hoor! :oops:

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Rob Fongers »

Nou dan kan je ze beter naar mij op sturen bak ik er wel draadjes aan en Hoppaaaaa Gaan met die banaan :mrgreen: :mrgreen:

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door shoven »

Nou de eerste ervaringen met de Minitrix stekkers zijn achter de rug.
2 splinternieuwe locs, 2 stekkers die knudde waren. Gelukkig heeft Rob het binnenwerk voor me gesloopt, de soldeerbout eens flink aan het werk gezet, stekkers eraf en wat draden aangebakken en inderdaad, het was gaan met die banaan!
Goed dat er collega-n-spoorders zijn die je uit de brand kunnen helpen, ik ben nu de tevreden eigenaar van een vrolijk rondrijdende MaK en een DHL Taurus. 8-)
Nu weer verder met de ringleidingen...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Rob Fongers »

It was my pleasure ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

Voorbeeldig service, Rob! Prima initiatief. Het doet plezier om te lezen dat men mekaar ook daadwerkelijk helpt. Mooi man!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

patricklaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:38

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door patricklaan »

Michiel
De decoder wikkel je in tape word de decoder dan niet te warm.

Patrick


mijn website http://www.laanp.nl

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Saraan »

Inpakken van decoders? Er zijn decoders die daar geen probleem mee hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de Lokpilot decoders, die worden ingepakt geleverd. Maar onder anderen Uhlenbrock en Lenz hebben inderdaad de neiging om warm te lopen.

Ik heb mijn Uhlenbrock toch maar ingepakt (uit noodzaak om kortsluiting te vermijden), in de hoop dat het allemaal zou goed aflopen. Toch nog toe rijdt de lok als een zonnetje.

Eerlijkheidhalve moet ik er wel bij vertellen dat een van de miniscule onderdelen een gaatje heeft gebrand in de krimpkous. Heeft ie toch verkoeling gevonden!? :?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

patricklaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:38

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door patricklaan »

Michiel

In H0 heb ik een keer het zelfde gedaan met een lenz decoder na een paar uur rijden stopte de trein overbelasting de trein af laten koelen en kon weer verder rijden.

Deze decoder heb ik het tape verwijderd en het metaal zelf voorzien van tape nergens meer last van.
Decoders kunnen erg heet worden.(met die trein plus wagons van 135 cm gelukkig was deze analoog).


Patrick


mijn website http://www.laanp.nl
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: inbouwverslagen van lokdecoders

Bericht door Rob Fongers »

Waar kan kortsluiting ontstaan? eigenlijk nergens als je netjes werkt. Als je echter lange draden aan je decoder hebt zou de decoder theoretisch door de loc kunnen vliegen echter de praktijk leert dat er eigenlijk maar een plaats is in de loc en dat is daar waar de aansluiting zit. Buiten dat zijn alle metalen delen van decoders niet direct bereikbaar voor printbanen omdat de de componenten er boven uit steken.
Dus het isoleren van de decoders is helemaal niet nodig, je kan ze zelfs met secondelijm vastzetten zodat ze niet kunnen verschuiven en mogelijk :?: :?: :idea: contact maken. De meeste zo niet alle kortsluitingen ontstaan bij het monteren van de kap. Je kan dit oplossen door direct na de plaatsing van de kap de decoder eerst uit te lezen voordat je er spanning op zet. Zo voorkom je onaangename verrassingen zoals rooksignalen en Game Over :cry:

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie