Roco-clean ervaringen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Roco-clean ervaringen?

Bericht door Hookies »

Meed-forummers, heeft iemand van jullie wellicht ervaring met raireinigingswagen van Roco, de zogenaamde Roco-clean? Is dit een goede wagon om de rails enigszins schoon te houden of zijn er echt veel betere systemen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Raymon »

Ik heb zo'n ding en ik vind het waardeloos. Op elke wissel loopt hij van het rails en hij bijft overal achter hangen zoals overwegen en ontkoppelrails. Ik doe het gewoon schoonmaken met de hand (met zo'n grijs schuurblokje) dat gaat gewoon het beste.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Hookies »

Het leek me wel handig voor in een schaduwstation...


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Raymon »

Hmmm ja voor op zo'n plek was het wel handig geweest... misschien zijn die borstels/blokjes wat voor je? Die kun je bijna onder elke wagon klikken. Ze zijn o.a. te koop bij conrad. Maar of dit goed werkt weet ik niet, ik was het wel vanplan om het een keer te proberen.


Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door haverkatrans »

Als je de roco clean drukt met een loc dan valt het nog mee met het achter haken bij wissels e.d.Met een schuurblokje kan wel , maar dan door het vele gebruik van het blokje beschadig je het oppervlak waar dan weer vuil e.d in gaat zitten.Ik maak altijd schoon met een katoenen doekje met een beetje wasbenzine stinkt wel maar maakt goed schoon en ontvet de rails gelijktijdig.



Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Rick »

haverkatrans schreef:Met een schuurblokje kan wel , maar dan door het vele gebruik van het blokje beschadig je het oppervlak waar dan weer vuil e.d in gaat zitten
Dat is niet waar, dat is een keer getest op het BNLS forum, bleek dat er niks ernstigs met de rails gebeurde.

Zo'n schoonmaakwagon had ik ook, maar daar was slecht mee te werken. Nu gebruik ik een blokje van Fleischmann.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Jeroen »

Ik gebruik van alles om de rails mee schoon te maken, waaronder ook de Roco-wagon. Ding heeft wat stress met scherpe bochten, overwegen e.d. , maar werkt vrij goed. Paar keer flink getrokken door een (sterke) loc mee heen-en-weer rossen, en klaar is Hookers.
Ik vind het dus wel een goed ding....en die flauwekul over de krassen in de rails: het zal best, het is al eens getest zonder microscopisch zichtbaar resultaat, maar ik heb er geen last van.

J


Afbeelding

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door JohanN »

Hallo Martin (en de rest natuurlijk),
Zelf heb ik weinig goede ervaringen met de RocoClean. Loop snel vast in bochten etc. Voor het dagelijkse stof gebruik ik de Noch-poetsertjes die je op de as van een wagon kunt klikken. Werkt redelijk tegen stof. Wat echter voor mij een superaanschaf was: de Tomix stofzuiger / poetser die je voor +/- 50 euro kunt kopen. Normaal laat je hem stofzuigen, maar je kunt hem ook laten poetsen d.m.v. een roterende schijf. Ook kun je vloeistof laten druppelen op de "stofkam". Als je de baan een paar dagen niet gebruikt hebt laat je eerst de Tomix een paar rondjes draaien (je staat versteld van wat er allemaal van je baan afkomt) en vervolgens is de boel weer gereed voor gebruik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groeten,
Johan.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Saraan »

Johan, gezien je ervaring met de Tomix, weet je waar er eventueel vervangschijfjes te vinden zijn? Ik heb tot in Japan liggen zoeken en vragen, maar heb ze nergens kunnen vinden. Enig idee?

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door JohanN »

Zover ben ik nog niet....gelukkig. Ik heb wel eens een advertentie op Marktplaats gezien voor die dingen. Maar op beurzen als Rail en Eurospoor staat vaak een Duitse winkel die heel veel Tomix heeft. Wellicht heeft die ze. Bij mij slijten de schijfjes echter niet zo snel. En misschien kun je ze zelf oplappen.

Ik voel een studie aankomen....... ;)

Johan



lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door lvdwerf »

klik hier dit is een webshop en als je dan naar tomix gaat en dan n-spoor, cleaning car and accesoires dan kom je ze tegen


Bouwt groots.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Saraan »

Bedankt! Nu kan ik met een gerust hart mijn Tomix inzetten!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Mickdeg
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Mickdeg »

Ik twijfel over wel of geen TOMIX railpoets stofzuiger wagen te kopen.

Is dat ding echt zo goed? Wat zijn jullie ervaringen met dat ding?

Mick


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door martinb »

Bevalt prima als stofzuiger. De poetsmethode vindt ik wat ruig en gebruik daarvoor andere methodes om de rails te poetsen.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Mickdeg
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Mickdeg »

Wat noem je ruig er zitten toch twee soorten schijfjes bij? een soort vilt (wat schijnbaar ook nat kan) en een soort schuurpapier?

Mick


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door martinb »

De vilt optie is OK, het schuurpapier is m.i. echt schuurpapier = afrader.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Mickdeg
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Mickdeg »

Dat vilt, maakt dat echt goed schoon en is het waar dat je het ook nat kunt maken? (sr24)

Mick



JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door JohanN »

Ja, die Tomix is echt goed. Er zit een reservoir in waar je vloeistof in kunt doen. Dit druppelt dan op de "bezem" die er ook op zit. Het schuurpapier zou ik ook niet gebruiken. Als je rails zover heen is dat je moet gaan schuren werkt de Tomix ook niet meer.......

Groeten,
Johan.



lelytrain
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:37

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door lelytrain »

Voor bij wie de Roco clean in bochten vastloopt: dat probleem is heel gemakkelijk te verhelpen. Het probleem is dat de buitenkan van het poetsblokje als het ware tussen de rails in komt en daardoor vast komt te zitten. Het is als volgt zo op te lossen:
1. haal het blokje met metalen houder onder de wagon vandaan
2. snijd het blokje los
3. snijd het blokje in de lengterichting doormidden
4. snijd de beide buitenzijden van het blokje aan de bovenkant een stukje in (zodat deze straks weer past tussen in de houder aan de onderzijde van de wagon
5. plak beide helften weer terug maar nu met 2 a 3 mm ruimte er tussen
6. alles weer in elkaar zetten en rijden maar.

Het blokje is op deze wijze als het ware een paar milimeter breder geworden. Mijn wagonnetje loopt nergens meer vast terwijl ik zelf gemaakte bochten heb met een radius van 35 centimeter.

Let op! Als je teveel ruimte tussen beide helften maakt dat kan het blokje alsnog vastlopen tegen de wisselaandrijving (tenminste als je ze niet onder de baan hebt zitten). Even er een halve milimeter afsnijden en het werkt weer.

Overigens gaat mijn Tomix helemaal niet zo goed in de krappe bochten. De wagon haalt de bochten wel maar de draaischijf komt niet goed op de buitenste rails en kan (net zoals bij de Roco cleaner) tussen de beide railstaven komen en vastlopen. Helaas kan je de draaischijf niet groter maken.

André

André



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Dave »

Roco-clean??? Nee, is niet echt mijn ding.

Loopt inderdaad geregeld vast op wissels en in scherpere bochten.
Ook hier gebruik ik een Tomix wagon voor het stofzuigwerk en schoonhouden van de rails (met die borsteltjes).
Werkt perfect. Heb hem hier tevens gedigitaliseerd en rijd aangestuurd door Koploper (als stuurstand) mee achter een lok.
Door hem als stuurstand te gebruiken kun je ervoor zorgen dat de motor van de Tomix stopt zodra de lok stopt, en weer gaat draaien als de lok weer gaat rijden.

En nieuwe schijfjes kun je overigens hier verkrijgen: http://www.japanmodelrailways.com

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Jos »

Naast Roco-clean en Tomix gebruik ik ook de Minitrix 15500. Voordeel van deze: 4-asser, kort, loopt niet vast ook niet in scherpe bochten, licht (kan dus ook hellingen op).
Nadeel, minder druk, dus meer rondjes rijden.
Van de 3 mogelijkheden gebruik ik deze het meest.

Groetjes,
Jos
Bijlagen
Minitrix 15500 groot.jpg
Minitrix 15500 groot.jpg (73.11 KiB) 4452 keer bekeken


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door epocheales denken »

Volkomen mee eens Jos, deze Minitrix is een heel fijn schoonmaakwagonnetje. Tevens afgeveerd, kan je van de Roco-clean niet zeggen. Op mijn modelbaan is de Roco-clean een rampending, liep ook tevens vaak uit de rails of vast.
Heb in Houten laatst de blauwe Tomix aangeschaft; of dat er een turbo-stofzuiger over je baan gaat.
Je blijft :o het zuigwieltje schoonmaken! Aanrader!

Groetjes,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door Rob Fongers »

Ik heb kortelings een nieuwe Roco Clean, 25952, gekocht, zonder opschrift voor nog geen 10 Euri, gewoon om het nog eens te proberen want mijn ervaring waren hetzelfe als de meeste onder ons. Enn tot mijn grote verbazing loopt deze wel perfect, bijna nooit problemen dus er is wel wat veranderd.

Aanvulling.....

Ik vraag me nu af of die reinigingswagon wel nut heeft. We geloven allemaal dat die moet reinigen maar wat gebeurd er met het vuil wat die meevoert. Langszamerhand moet zich dat ergens verzamelen, ja juist op de gum. En als je die niet schoonmaakt wordt dat erger en dan verplaatst die het over de baan naar plaatsen waar het om wat voor reden dan ook steeds meer aankoekt.

Ik ervaar dit de laatste tijd dat ik steeds meer met de alcohol + doek diverse plaatsen moet schoonmaken omdat er aankoeking is. Voordat ik deze wagon kocht deed ik eigenlijk nooit reinigen ja af en toe maar dat was meer nadat er weer eens stof van de bouw, zoals boren zagen etc op de baan lag. Dus ik vraag wat dat betreft jullie ervaring ook eens neer te leggen hier.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Roco-clean ervaringen?

Bericht door JohanN »

Supertip van het ombouwen van de Rococlean! Ik heb de gum gesplitst (let wel op dat hij binnen het frame van de wagen kan blijven vallen!) en nu draait hij weer probleemloos mee, loopt niet meer vast. Ik zal het wel in de gaten houden of er nu meer "koekvorming" optreedt.

Prettige feestdagen!
Johan.


Plaats reactie