Tja, ik krijg de indruk dat Shapeways aan de ene kant rommelt. Ze checken kennelijk niet consequent.
Daarnaast zijn hun 'ontwerprichtlijnen' natuurlijk aan de erg veilige kant. Ze willen natuurlijk geen gedoe achteraf.
Antwoord Shapeways:
"As it is, the thin walls of your model weren’t caught on earlier versions and slipped through. If it had, your model would have been rejected previously. Even though your product was printed before, we cannot permit models that don’t meet design requirements to be printed as the possibility that the print will fail is too high. Because we print multiple products per printing session, we have to adhere to the rules to try and ensure a successful print of all the itemsin a printing session. Otherwise, it could crash our printer and affect all the other models being printed at the same time. This would also mean that other models would be delayed, as we would have to print all the models from the printer again. I’m really sorry that we were not able to print the models in their current state. Our apologies for the inconvenience and for not finding this issue sooner. If you have similar designs, I highly recommend updating them as well to avoid any unnecessary rejections. Thank you for your understanding."
Aan de andere kant is het niet sterk dat je als bedrijf kennelijk geen goede controle uitvoert met mogelijk gevolg dat de printer 'crasht'. Dat laatste lijkt me dan ook kul.
Maar goed. Ik heb het ontwerp van de bus aangepast. Het trappetje heeft een extra ondersteuning gekregen en is 0,1 mm dikker. Kijken wat er nu gebeurt.
Ondertussen gaat het geknutsel gewoon door. Zo heb ik nu raampjes toegevoegd. Omdat dit pielen op de vierkante millimeter is, heb ik eerst een raamsjabloon gemaakt.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1721.jpg)
Hierover plak ik een stukje doorzichtig folie (inderdaad, ik gebruik gewoon ex-verpakkingsmateriaal van Viessmann). Folie si doorzichtig, dus ik zie direct hoe groot het ruitje moet zijn.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1722.jpg)
Schaar er in.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1723.jpg)
En zo komt het ruitje er uit. OK... het bovenrandje moest nog iets rechter. Maar het principe werkt al aardig.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1725.jpg)
Vervolgens plaatsen. En dan kom je er achter dat ieder ontwerp wel zijn vervelende dingetjes heeft. Zo is het even gepiel om het ruitje over het stuurwiel te krijgen. Niettemin blijft naar wat stoeien een glaasje vanzelf zitten.
Hetzelfde proces voeren we ookbij de zijruiten uit. Deze moeten wel met een minuscuul druppeltje secondelijn worden vastgelijmd.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1726.jpg)
Voor het plaatsen van zo'n dotje lijm gebruik ik een stokje, dat ik voor het gemak even een draaibare kop heb gegeven.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1727.jpg)
Uiteindelijk zijn de zes ruitjes geplaatst. Ook het achterste ruitje behoefde geen lijm.
Nu kan de bus zonder getocht rondrijden.
![Afbeelding](http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1744.jpg)
De oplettende kijker ziet dat er nog geen chauffeur achter het stuur zit.
De nog oplettender kijker heeft ontdekt dat we met meer varianten van de bus bezig zijn...