Fantasia

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Fantasia

Bericht door marco »

Hee rob wat kost het nu om zo een peco wissel te laten schakelen?
Dus servo en decoder?
Is toch veel duurder als bijvoorbeeld de conrad aandrijving met meervoudige decoder?
Of wilde je perse eens met servos gaan stoeien :mrgreen:

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Marco,

De Servo's kosten ~ € 5,-/ stuk. De servo aandrijving is incl een 1 adres decoder, dus de decoder zit in de servo aandrijvingsprint ingebakken en kost €14,- totaal € 19 dus.
Een vergelijkbare wisselaandrijving van GFlm kost € 15 excl decoder. Een uitgang van een decoder kost ca €4,50 ~ 5,- op basis van de Kuehn WD10 die overigens nog steeds niet leverbaar is. Dus qua prijs zit er niet veel verschil.

De reden was dat ik in het nw gedeelte Peco heb en ik in het zichtbare gedeelte eigenlijk geen Seep's wilde gebruiken en via via kwam ik bij Karst terecht. Zodoende is het dit geworden.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Heb het op Eurospoor ook gezien, mooi spul hoor!

Groetjes,
Jos



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Fantasia

Bericht door gdw1963 »

Het kan eventueel nog goedkoper.

Door de servo-decoders van MiniatuurA te gebruiken, deze kosten als bouwpakket € 44,00 voor een 8-voudige DCC uitvoering (twee standen), gebouwd en getest € 59,00. Tel daar de Conrad servo's bij à € 4,99 (bestel je er meer krijg je extra korting) en je komt uit op € 10,50 per wissel als je zelf bouwt of € 12,40 gebouwd en getest.

Enige punt van kritiek zou kunnen zijn dat je servo-kabels niet oneindig lang kunt maken en je de decoders dus op strategische punten moet plaatsen. Bij het principe van Karst Drenth heb je dat probleem niet, daar zet je bij iedere servo de decoder.

Voor diegene die niet weten wie MiniatuurA is, dit is de Nederlandse vertegenwoordiger van DCCar, meer informatie http://www.miniatuura.nl


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Gerwin,

Dank voor je info, kon het niet maar inderdaad iets om over na te denken.

Echter de 16 wissels die in eerste instantie aangedreven moeten worden liggen relatief ver uit elkaar. Dit was dus de reden dat ik op aanraden van Wim bij Karst zijn uitvoering terecht kwam. Ik kan deze ook op een bezetmelder aansluiten indien gewenst wat ik niet weet of dit bij de anderen uitvoeringen ook mogelijk is. Voordeel hier is ook dat de puls afgeschakeld, na omleggen, wordt en dat voordat er omgelegd wordt het puntstuk stroomloos gemaakt wordt.

Ander alternatief was onderstaand.
119306.jpg
119306.jpg (2.51 KiB) 6319 keer bekeken
[/url]

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Gerwin,

hebben de servo-decoders van MiniatuurA ook een aansluiting voor de polarisatie van het puntstuk?

een alternatief lijkt me dan ook deze ESU Switch Pilot Servo, maar dan wel voor een stevige prijs van rond de 80 euro voor 4 gangen (inclusief extension voor puntstuksturing)

groetjes,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: Fantasia

Bericht door Wim Ros »

gdw1963 schreef:Het kan eventueel nog goedkoper.

Door de servo-decoders van MiniatuurA te gebruiken, deze kosten als bouwpakket € 44,00 voor een 8-voudige DCC uitvoering (twee standen), gebouwd en getest € 59,00. Tel daar de Conrad servo's bij à € 4,99 (bestel je er meer krijg je extra korting) en je komt uit op € 10,50 per wissel als je zelf bouwt of € 12,40 gebouwd en getest.

Alleen mist deze decoder wel een erg belangrijke optie die alleen de ServoSwitch van Karst Drenth wel heeft, en dat is puntstukpolarisatie. Niet geheel onbelangrijk. Zou zeggen in dit geval goedkoop is duurkoop.

Mvg
Wim.



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Fantasia

Bericht door gdw1963 »

De 8-voudige heeft inderdaad geen puntstuk schakeling, ze bestaan wel als 4-voudige en zijn ook via MiniatuurA te bestellen (staan niet in de webshop van MiniatuurA). Afhankelijk van je wensen zijn er twee uitvoeringen. Een 4-voudige met relais en een 4-voudige met relais voor omschakeling van het puntstuk en terugmelding. De eerste variant kost € 55,90 en de tweede € 72,00. De tweede variant is dan duurder per servo als de Karst Drenth servo decoders, de eerste iets goedkoper.

Meer informatie is te vinden op http://www.modelleisenbahn-claus.de/Servo4_dcc.htm en prijzen in de Duitse shop http://www.shop.modellautobahnen.de/ (onder het hoofdstuk Servodecoder/MoBa-Claus).

Ik kan over een paar weken precies vertellen hoe goed ze zijn. Ik heb ze zien werken bij MiniatuurA en de mogelijkheden zijn, wat mij betreft, beter uitgedacht dan alle commerciële varianten (ik wil geen oordeel geven over die van Karst, want de mogelijkheden van dat product ken ik nog niet). Een van de dingen die ik op bijna ieder decoder mis is het uit kunnen schakelen van de servo-stuurpuls. Dit voorkomt het hinderlijke brommen van een servo als die tegen een aanslag aan staat. De normale 4-voudige servo decoders (dus zonder relais) kunnen 4 standen programmeren en daarin kun je ook het zogenaamde "nawip" effect instellen (denk hierbij aan arm-seinen die nog even terugveren als ze "vallen" of een overweg boom die nog een keer terug veert). Verder zijn de servo decoders met de PC in te stellen of kun je ze voorzien van een handmatige bediening middels een uitbreiding printje.

Ik beweer niet dat ze beter zijn dan welke decoder dan ook. Ik ga ze, als ze goed blijken te zijn, zelf gebruiken voor een autobaan in de schaal 1op87 (oeps mag ik dat wel hier neerzetten ;) ) en daar gaan ze dienst doen, samen met de € 5,00 servo's, als onderdeel van "kruisingen en afslagen".


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Wim Ros

Re: Fantasia

Bericht door Wim Ros »

gdw1963 schreef: Een van de dingen die ik op bijna ieder decoder mis is het uit kunnen schakelen van de servo-stuurpuls. Dit voorkomt het hinderlijke brommen van een servo als die tegen een aanslag aan staat.
Dat zit standaard ingebakken in de ServoSwitch van Karst Drenth. Deze zal je niet horen brommen.

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: Fantasia

Bericht door Wim Ros »

Rob, omdat je vandaag niet mocht zagen, zal er best wel een stukje zijn aangelegd? Is je fly-over al uit de steigers?


Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Wim,

Helaas zijn er nog geen steigers geplaatst bij de Fly-over. maar het derde wissel ligt en werkt :o . Het vordert maar langzaam met die "Polen" hier, zitten meer aan de rode wijn. :lol: :lol: :lol:

Grtzz Rob
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 01 nov 2009 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Fantasia

Bericht door marco »

Hee rob gefeliciteerd met je verjaardag man :D
Nog vele jaren.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: Fantasia

Bericht door daan 1946 »

Rob
van harte gefeliciteerd, hier zitten geen polen maar nederlanders
aan de cognac en wijn


groetjes

Daan Hoevens


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Fantasia

Bericht door Hookies »

Beetje aan de late kant, maar toch nog gefeliciteerd met je verjaardag Rob! Nog leuke spoorse zaken gekregen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Ja mannen allen bedankt :lol: :lol:

Ja de buit is een Proxxon decoupeerzaag zodat ik misschien zonder steigers de eerst Flyover kan completeren.

Binnenkort meer............

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Het gaat langzaam voorruit. het netjes neerleggen van de rail neemt toch de nodige tijd in beslag. Vooral de overloop wissels vragen nog wel wat aandacht. Eerst alles pas maken en daarna stukje voor stukje lijmen d.m.v. houtlijm. Rails worden tijdelijk vastgezet met schroefjes welke naderhand verwijderd worden. Daarbij vragen de servo aansturingen en de assemblage van de printen ook de nodige tijd maar dat maakt het wel leuk en afwisselend.

Bijgaand een paar foto's van de eerste flyover, is een viadukt in wording, zoals het er nu uit ziet. Om de sporen over het viadukt te leggen is eerst het stukje rail geballast in het toekomstige viaduct. Nu nog de wanden verven en nog een stukkie afwerking erin het kan dicht gestort worden :o :o
De eerste wisselstraat met 3 overloop wissels, aangestuurd door servo's
De eerste wisselstraat met 3 overloop wissels, aangestuurd door servo's
P1080239.jpg (66.17 KiB) 4906 keer bekeken
Br 152 Railion (Arnold) komt met autotrein de heuvel opgereden
Br 152 Railion (Arnold) komt met autotrein de heuvel opgereden
P1080245.jpg (52.01 KiB) 4906 keer bekeken
De wand rechts komt parallel aan de wand links van het viaduct
En de achterkant van de trein...
En de achterkant van de trein...
P1080246.jpg (49.2 KiB) 4906 keer bekeken
wordt vervolgd......


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Fantasia

Bericht door Chris83 »

oh dat ziet er weer geweldig uit!
Prachtig hoe die autotransport uit de tunnel komt rijden.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Mooi hoor Rob! En ook die sluitlichten, klasse hoor!

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Fantasia

Bericht door Saraan »

Ik had stilletjes gehoopt dat je vakwerkbruggen zou gaan gebruiken, zodat je bij het kruisen van de lijnen een open zicht hebt op beide sporen. Maar je koos voor het tunnel-idee. Maar daar niet van wordt het een boeiende constructie waar later menig fotootje zal genomen worden. Ik zit op het puntje van mijn stoel, en kijk uit naar het verslag van het volgende weekend...

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Krab »

Hoi Michiel ,
Rob kennede zal dat niet zo lang meer duren die gaat als een speer wat het bouwen betreft.


mvrg Sjaak


Ps nog proficiat met je verjaardag Rob


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fantasia

Bericht door shoven »

Ziet er heel mooi uit. Mooie slanke wissels, maar vooral die sluitlichten zorgen toch voor kwijlen aan mijn kant...
Ik ben heel benieuwd naar de fly-overs want ik begreep dat Rob daar heel warme gevoelens van krijgt. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Warme gevoelens volop nu e.e.a. toch een meer realistisch aanzien krijgt. Veel passen en meten en natuurlijk bijstellingen geven de volgende situatie meer. Heb inmiddels ook een Herfst zonnetje op m'n baan dus dat moet wel goed komen.
De 2 viaduct wanden nog in opbouw, moet er nog een beetje over nadenken m.b.t. de definitieve uitvoering
De 2 viaduct wanden nog in opbouw, moet er nog een beetje over nadenken m.b.t. de definitieve uitvoering
P1080248.jpg (98.95 KiB) 5342 keer bekeken
Van boven af gezien met zicht op het samenkomen van de sporen
Van boven af gezien met zicht op het samenkomen van de sporen
P1080249.jpg (94.88 KiB) 5343 keer bekeken
En van de andere zijde
En van de andere zijde
P1080250.jpg (97.82 KiB) 5345 keer bekeken
Daar de bocht buitenom toch nog enigszins scherp is wordt deze een beetje scheef gelegd. Een 0,14 draadje incl mantel wordt aan een zijde onder de rails gelegd zodat de rail aan een zijde ca 1mm hoger ligt als de binnenzijde. Na ballasten vind je er niks meer van terug.
P1080247.jpg
P1080247.jpg (111.93 KiB) 5345 keer bekeken
Wordt vervolgd....


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Wow Rob, je gaat lekker door hoor!
1 puntje van "kritiek": Bij dergelijke flyovers zijn de wanden van de tunnel meegebogen met de boogstraal. Gebogen plaatje triplex of styreen zou het m.i. nog mooier maken.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Fantasia

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Jos,

Ja bedankt, was het al van plan weliswaar niet gebogen maar wel een aantal hoeken erin zodat die grotendeels het tracé volgt.
viaduct
viaduct
P1080252.JPG (73.9 KiB) 5215 keer bekeken
Maar goed heb vandaag een beetje lopen experimenteren hoe ik de afloop van de niveau verschillen moet maken en dit is het eerste test.
Heb muggengaas genomen, was nog over, en dit op de beide niveaus geplakt met contactlijm. Nadat dit goed droog was heb ik er polyester over heen gedaan met een matje om meer stevigheid te krijgen. Nu had ik de mengverhouding niet goed gedaan dus het drogen duurt eigenlijk te lang maar dat zal morgen wel klaar zijn anders is het test 1 mislukt :cry: Maar de optiek ziet er goed uit.
Het gaas in positie klaar om te plakken
Het gaas in positie klaar om te plakken
P1080254.JPG (76.56 KiB) 5215 keer bekeken
Rechts de eerste test met polyester. Links de 2de poging maar dan alleen nog maar het muggengaas vastgeplakt. Het lijkt dat het bol staat maar dat is optisch bedrog, De plakranden zowel op de spoordijk als op het lage niveau zijn te zien waarlangs het morgen afgesneden gaat worden.
Gaas geplakt
Gaas geplakt
P1080257.JPG (61.45 KiB) 5215 keer bekeken
De eerste poging oogt goed
De eerste poging oogt goed
P1080251.JPG (66.13 KiB) 5211 keer bekeken
wordt vervolgt...


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fantasia

Bericht door shoven »

R Fongers schreef:Heb muggengaas genomen, was nog over
Hebben ze geen muggen meer in Arnemuiden? :mrgreen:

Polyester stukje ziet er goed uit Rob. Ben je nu al helemaal klaar met de sporen aan die kant?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie