de GEINBAAN concept TWEE
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
vandaag met rails aan het stoeien geweest.
foto 1 laat zien de helix geheel voorzien van rails.
foto 2 laat beweegbare brug zien met de rails op de juiste plaats. moet deze nog voorzien van eigen stroomvoorziening alvorens rails op scharnierpunt en aansluitpunt helix door te zagen/slijpen.
daarna wordt het spannend of treinen probleemloos over de aansluitingen willen rijden.
daarna volgt nog station Hooggelegen plaatsen rails opnieuw aanleggen en alle schakelpunten aanpassen op hele baan en dan ja dan gaan we de eerste nieuwe rondjes proefdraaien en daarna volgt in plaats van foto,s weer een filmpje.
wordt vervolgt
vandaag met rails aan het stoeien geweest.
foto 1 laat zien de helix geheel voorzien van rails.
foto 2 laat beweegbare brug zien met de rails op de juiste plaats. moet deze nog voorzien van eigen stroomvoorziening alvorens rails op scharnierpunt en aansluitpunt helix door te zagen/slijpen.
daarna wordt het spannend of treinen probleemloos over de aansluitingen willen rijden.
daarna volgt nog station Hooggelegen plaatsen rails opnieuw aanleggen en alle schakelpunten aanpassen op hele baan en dan ja dan gaan we de eerste nieuwe rondjes proefdraaien en daarna volgt in plaats van foto,s weer een filmpje.
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
dank voor deze opsteker
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
toen ik enige tijd geleden bij de baan van de heer Pim ging kijken bleek toen wij eenmaal op zijn zolderkamer waren aangekomen dat hij achter mijn rug een handeling verrichtte wat later het sluiten van zijn brug was want toen de treinen eenmaal gingen rijden gingen ze achter ons langs over die brug alsof het spoor gewoon daar als één geheel de treinen hun rondjes lieten rijden.
Door het vele praten en ogen uitkijkend naar al dat moois is mij eigenlijk alleen het feit dat daar een brug was die ook weer weggeklapt werd toen ik weer huiswaarts ging het eigenlijke ontwerp van die brug mij ontgaan.
Thuis gekomen en weken later toen ik mijn baan ging verbouwen kwam die brug van heer pim mij weer in gedachten.
De vraag was hoe zou hij dat gemaakt zou hebben.
Nou heb ik mijn eigen fantasie daar op losgelaten en het resulteerde dus in de brug zoals in voorgaande foto,s was te zien.
dan komen we uiteindelijk bij het punt dat die brug ook van elektra moet worden voorzien.
aan de pianoscharnier kant is dat de rails van de ene kant onder het scharnier door naar de rails op de brug en op die manier beide rails op de brug van stroom voorzien.
in mijn systeem loopt de stroom door de brug door naar voorbij de brug zonder onderbreking in de stroomlus.
probleem voor mij was hoe ik dat moest oplossen en stroomverbinding die beide delen verbond maar snel weggehaald kon worden als brug neergeklapt moet worden.
wel onderstaande foto laat zien dat ik met wat oude telefoonspullen een simpele maar doeltreffende stroomverbinding heb weten te creëren waarmee ik ook nog eens de vier stekkerpoten heb weten te benutten om twee verschillende snelheden
( dalend [ langzaam ] stijgend [ sneller ] ) in één keer te kunnen pluggen.
kosten helemaal nop oude kontactdoos, oude stekker en een stuk oud telefoonsnoer.
o ja en na het doorslijpen van de rails op de scharnier en aansluiting naar bleek dat op een miniscule aanpassing na de treinen probleemloos de oversteek konden maken zonder ook maar de geringste neiging tot ontsporen.
wie hier een eigen idee inziet be my guest
wordt vervolgd
toen ik enige tijd geleden bij de baan van de heer Pim ging kijken bleek toen wij eenmaal op zijn zolderkamer waren aangekomen dat hij achter mijn rug een handeling verrichtte wat later het sluiten van zijn brug was want toen de treinen eenmaal gingen rijden gingen ze achter ons langs over die brug alsof het spoor gewoon daar als één geheel de treinen hun rondjes lieten rijden.
Door het vele praten en ogen uitkijkend naar al dat moois is mij eigenlijk alleen het feit dat daar een brug was die ook weer weggeklapt werd toen ik weer huiswaarts ging het eigenlijke ontwerp van die brug mij ontgaan.
Thuis gekomen en weken later toen ik mijn baan ging verbouwen kwam die brug van heer pim mij weer in gedachten.
De vraag was hoe zou hij dat gemaakt zou hebben.
Nou heb ik mijn eigen fantasie daar op losgelaten en het resulteerde dus in de brug zoals in voorgaande foto,s was te zien.
dan komen we uiteindelijk bij het punt dat die brug ook van elektra moet worden voorzien.
aan de pianoscharnier kant is dat de rails van de ene kant onder het scharnier door naar de rails op de brug en op die manier beide rails op de brug van stroom voorzien.
in mijn systeem loopt de stroom door de brug door naar voorbij de brug zonder onderbreking in de stroomlus.
probleem voor mij was hoe ik dat moest oplossen en stroomverbinding die beide delen verbond maar snel weggehaald kon worden als brug neergeklapt moet worden.
wel onderstaande foto laat zien dat ik met wat oude telefoonspullen een simpele maar doeltreffende stroomverbinding heb weten te creëren waarmee ik ook nog eens de vier stekkerpoten heb weten te benutten om twee verschillende snelheden
( dalend [ langzaam ] stijgend [ sneller ] ) in één keer te kunnen pluggen.
kosten helemaal nop oude kontactdoos, oude stekker en een stuk oud telefoonsnoer.
o ja en na het doorslijpen van de rails op de scharnier en aansluiting naar bleek dat op een miniscule aanpassing na de treinen probleemloos de oversteek konden maken zonder ook maar de geringste neiging tot ontsporen.
wie hier een eigen idee inziet be my guest
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
ron ; koste wat denkwerk maar toch
wim ; het filmpje volgt als in iedergeval traject Hooggelegen geheel opnieuw is aangelegd.
filmpje zal dan een opname worden van gehele nieuwe traject maar nog zonder alle juiste stop of wisselplaatsen.
maar dat zal de totaal indruk niet veranderen denk ik maar nog effe geduld er wordt wanneer mogelijk hard aan gewerkt.
wordt vervolgd.
wim ; het filmpje volgt als in iedergeval traject Hooggelegen geheel opnieuw is aangelegd.
filmpje zal dan een opname worden van gehele nieuwe traject maar nog zonder alle juiste stop of wisselplaatsen.
maar dat zal de totaal indruk niet veranderen denk ik maar nog effe geduld er wordt wanneer mogelijk hard aan gewerkt.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hallo allemaal,
voor diegenen die het leuk vinden weer eens wat als video te zien hier is er weer een en wel ;
een overzicht van de baan na de verbouwing.
lekker rommelig want moet alles nog wat fatsoeneren en later volgt dan nog een filmpje vanaf de onboard camera maar dat gaat nog effe niet want er zit weer eens ouderwets een storing in de baan die ik zo één twee drie niet kan vinden maar wilde dit jullie niet onthouden. vergeef me.
http://youtu.be/lewsZxuViFs
bleek een losse draad
wordt vervolgd
voor diegenen die het leuk vinden weer eens wat als video te zien hier is er weer een en wel ;
een overzicht van de baan na de verbouwing.
lekker rommelig want moet alles nog wat fatsoeneren en later volgt dan nog een filmpje vanaf de onboard camera maar dat gaat nog effe niet want er zit weer eens ouderwets een storing in de baan die ik zo één twee drie niet kan vinden maar wilde dit jullie niet onthouden. vergeef me.
http://youtu.be/lewsZxuViFs
bleek een losse draad
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
sorry vorige bericht ging er iets niet goed
nu wel de goede
https://www.youtube.com/watch?v=SGNrAF5pvk4
wordt vervolgt
nu wel de goede
https://www.youtube.com/watch?v=SGNrAF5pvk4
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
lekker stukkie lengte zo Jan.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: GEINBAAN
Mooi Jan.... wat een omloop zo
Nu, gaan puin ruimen.................. is die fout er al uit?
Blijkbaar wel.
Nu, gaan puin ruimen.................. is die fout er al uit?
Blijkbaar wel.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
Hoi wim
Ja ben ook zeer tevreden over de rit-afstand die op deze wijze plaatsvindt.
Toen ik in eerste instantie te kennen gaf dat ik mijn baan wilde verbouwen kreeg ik eigenlijk wat lichte negatieve respons dat ik mijn hele huidige baanplan zou ondermijnen en het er niet beter op zou worden.
Wel ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd want op een paar elektronische aanpassingen na krijg ik een mooie speelse baan met een hele hoop mogelijkheden voor opbouw.
ja er zal nog een hoop aan al het gelegde rails moeten worden gedaan om alle oneffenheden enzo eruit te halen om een vlekkeloos en ontsporingsvrij railplan te verkrijgen.
dit zijn natuurlijk maar details maar vergen toch de nodige zorg.
hierna ga ik het hele elektronica schema nog aanpassen wat betreft de veiligheids-stopplaatsen want door het nieuwe rijplan liggen die nu dus op de verkeerde plaatsen en in een verkeerde volgorde. dat wordt weer effe achter de oren krabelen maar ook daar kom ik wel weer uit.
begrijpelijker wijze kost dat wat tijd dus kan wel effe duren voor er weer een update komt maar het filmpje vanaf onboardcamera zit er eerst nog aan te komen.
wordt vervolgd
Ja ben ook zeer tevreden over de rit-afstand die op deze wijze plaatsvindt.
Toen ik in eerste instantie te kennen gaf dat ik mijn baan wilde verbouwen kreeg ik eigenlijk wat lichte negatieve respons dat ik mijn hele huidige baanplan zou ondermijnen en het er niet beter op zou worden.
Wel ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd want op een paar elektronische aanpassingen na krijg ik een mooie speelse baan met een hele hoop mogelijkheden voor opbouw.
ja er zal nog een hoop aan al het gelegde rails moeten worden gedaan om alle oneffenheden enzo eruit te halen om een vlekkeloos en ontsporingsvrij railplan te verkrijgen.
dit zijn natuurlijk maar details maar vergen toch de nodige zorg.
hierna ga ik het hele elektronica schema nog aanpassen wat betreft de veiligheids-stopplaatsen want door het nieuwe rijplan liggen die nu dus op de verkeerde plaatsen en in een verkeerde volgorde. dat wordt weer effe achter de oren krabelen maar ook daar kom ik wel weer uit.
begrijpelijker wijze kost dat wat tijd dus kan wel effe duren voor er weer een update komt maar het filmpje vanaf onboardcamera zit er eerst nog aan te komen.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
even een trieste mededeling voor hen die op filmpje zaten te wachten.
tot mijn verdriet is de onboardcamera waarschijnlijk overleden.
ik krijg er alleen nog maar de meest fantastische mooie kleuren opnamen mee met het geluid van de rijdende trein echter zonder verdere beelden.
heb inmiddels contact opgenomen met leverancier en wacht op zijn antwoord dus tot er of een nieuwe camera komt of geen camera meer zullen we het zonder die beelden moeten doen.
sorry het is niet anders.
wordt vervolgd
even een trieste mededeling voor hen die op filmpje zaten te wachten.
tot mijn verdriet is de onboardcamera waarschijnlijk overleden.
ik krijg er alleen nog maar de meest fantastische mooie kleuren opnamen mee met het geluid van de rijdende trein echter zonder verdere beelden.
heb inmiddels contact opgenomen met leverancier en wacht op zijn antwoord dus tot er of een nieuwe camera komt of geen camera meer zullen we het zonder die beelden moeten doen.
sorry het is niet anders.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
het was effe stoeien met die camera maar in samenwerking met leverancier heb ik hem weer aan het praten gekregen.
betreft een voortgeduwde camerapositie over één ronde op de vernieuwde baan.
http://youtu.be/F3qEatH-AMA
geeft in ieder geval een duidelijke indruk van de totaal afgelegde afstand die elke trein ingezet op de baan zal moeten afleggen.
veel kijkplezier.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN
Hoi Jan.
Een filmverhaal dat daadwerkelijk een belevenis is , maar je bent geslaagd in je opzet: We zijn getuige van een enorme rijlengte met veel verrassende wendingen en hebben een goede indruk van de robuustheid van je nieuw aangelegde helixen. Ziet er zeer prima uit. Nu wordt het nog een uitdaging om de trajecten wat strakker te leggen. Als je eenmaal landschap hebt liggen, kom je daar niet meer aan toe en het komt dat de uitstraling ten goede.
Een filmverhaal dat daadwerkelijk een belevenis is , maar je bent geslaagd in je opzet: We zijn getuige van een enorme rijlengte met veel verrassende wendingen en hebben een goede indruk van de robuustheid van je nieuw aangelegde helixen. Ziet er zeer prima uit. Nu wordt het nog een uitdaging om de trajecten wat strakker te leggen. Als je eenmaal landschap hebt liggen, kom je daar niet meer aan toe en het komt dat de uitstraling ten goede.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hoi rob en alle volgers,
ben ook zeer content met de verkregen rijlengte en inderdaad het traject gaat eigenlijk steeds een andere kant op dan je zou verwachten.
ja de uitdaging om alles strak en haarscherp recht en evenwijdig neer te leggen zal alleen in de later zichtbare gedeelten getracht worden te realiseren.
Ik gebruik als lijdraad voor het evenwijdig leggen een treinopzet hulpstuk die ik dan steeds tussen de rails plaats de rails aansluit en dan vastzet.
De praktijk is dat dit toch niet zuiver parallel werkt. Heb dit met een grotere aluminium lengte geprobeerd maar geeft bij mij de zelfde nare verlopen. de bochten worden vooraf op ondergrond getekend met behulp van spijkergat, touwtje en potlood om mooie cirkels te verkrijgen.
De helix die komt uit het schaduwstation de laatste draai die een S vormt daar moet ik het bocht gedeelte overgaand van de linkse naar de rechtse draai voor zowel opgaand als dalend wat meer stroomlijnen want die bochtovergang is te scherp.
Denk dat ik daar een wat rechter stukje tussen moet maken en de bocht dus wat moet gaan afsnijden.
Verder moet ik het complete stroomplan omleggen omdat de verschillende trajecten nu verkeerd gelust staan op de rijtrafo,s. de stopplaatsen die voor een autostop zorgen als het nodig is als er twee treinen op elkaar inlopen ( verschillende snelheden hebben ) om die op andere plaatsen te herinstalleren.
dan nog het station Hooggelegen compleet automatiseren = wissel automatisch omzetten en stop en go functie herstellen.
station Nieuwestad compleet dat wil zeggen twee richtingen de wissels laten schakelen en ook daar de complete stop en go functie aanleggen.
Met al dat aansluiten wordt uiteraard het controlepaneel ook gelijk mee aangesloten zodat uiteindelijk het elektronische gedeelte volledig automatisch zal werken.
Pas daarna en dat zal nog vele weken werk verder zijn ga ik denken aan opbouw afbouw en al dat soort heerlijke zaken waar ik mijn fantasie op kan gaan botvieren.
zo even mijn gestelde doelen uitgelegd en hou jullie van de verdere bouw op de hoogte met uiteraard al zijn voor maar vooral zijn tegens.
mochten er suggesties zijn waar ik mee uit de voeten kan ik hou mij graag aanbevolen.
wordt vervolgd.
ben ook zeer content met de verkregen rijlengte en inderdaad het traject gaat eigenlijk steeds een andere kant op dan je zou verwachten.
ja de uitdaging om alles strak en haarscherp recht en evenwijdig neer te leggen zal alleen in de later zichtbare gedeelten getracht worden te realiseren.
Ik gebruik als lijdraad voor het evenwijdig leggen een treinopzet hulpstuk die ik dan steeds tussen de rails plaats de rails aansluit en dan vastzet.
De praktijk is dat dit toch niet zuiver parallel werkt. Heb dit met een grotere aluminium lengte geprobeerd maar geeft bij mij de zelfde nare verlopen. de bochten worden vooraf op ondergrond getekend met behulp van spijkergat, touwtje en potlood om mooie cirkels te verkrijgen.
De helix die komt uit het schaduwstation de laatste draai die een S vormt daar moet ik het bocht gedeelte overgaand van de linkse naar de rechtse draai voor zowel opgaand als dalend wat meer stroomlijnen want die bochtovergang is te scherp.
Denk dat ik daar een wat rechter stukje tussen moet maken en de bocht dus wat moet gaan afsnijden.
Verder moet ik het complete stroomplan omleggen omdat de verschillende trajecten nu verkeerd gelust staan op de rijtrafo,s. de stopplaatsen die voor een autostop zorgen als het nodig is als er twee treinen op elkaar inlopen ( verschillende snelheden hebben ) om die op andere plaatsen te herinstalleren.
dan nog het station Hooggelegen compleet automatiseren = wissel automatisch omzetten en stop en go functie herstellen.
station Nieuwestad compleet dat wil zeggen twee richtingen de wissels laten schakelen en ook daar de complete stop en go functie aanleggen.
Met al dat aansluiten wordt uiteraard het controlepaneel ook gelijk mee aangesloten zodat uiteindelijk het elektronische gedeelte volledig automatisch zal werken.
Pas daarna en dat zal nog vele weken werk verder zijn ga ik denken aan opbouw afbouw en al dat soort heerlijke zaken waar ik mijn fantasie op kan gaan botvieren.
zo even mijn gestelde doelen uitgelegd en hou jullie van de verdere bouw op de hoogte met uiteraard al zijn voor maar vooral zijn tegens.
mochten er suggesties zijn waar ik mee uit de voeten kan ik hou mij graag aanbevolen.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
vandaag heb ik de helix wat aangepast in de S-draai en heb in beide richtingen de bochten afgesneden.
het resultaat daarvan is dat in beide richtingen niet meer zo verwrongen door de overgang van links naar rechts en andersom wordt gereden. Dit oogt wat natuurlijker.
en voor wim is dit weer een draaitje minder scherp dus beter voor zijn maag
wordt vervolgt
vandaag heb ik de helix wat aangepast in de S-draai en heb in beide richtingen de bochten afgesneden.
het resultaat daarvan is dat in beide richtingen niet meer zo verwrongen door de overgang van links naar rechts en andersom wordt gereden. Dit oogt wat natuurlijker.
en voor wim is dit weer een draaitje minder scherp dus beter voor zijn maag
wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:07, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Ik ben nu ook misselijk. Lijkt wel een achtbaan, maar wat een gave baan zo!
Rond seconde 22 zie ik in een bocht de rails wel erg dicht bij elkaar komen, vlak voor een wissel. Blijft dat zo?
Rond seconde 22 zie ik in een bocht de rails wel erg dicht bij elkaar komen, vlak voor een wissel. Blijft dat zo?
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hoi Paul,
jammer dat je misselijk bent geworden door het bekijken van filmpje.
het moge duidelijk zijn dat het tempo waarin werd gereden een snellere rijstijl is dan dat er straks als alles rijd wordt gereden.
de versmalling waar jij op doelt ter hoogte van seconde 22 is het samengaan van drie opstelsporen vanuit het schaduwstation en deze drie opstelsporen lopen op dat punt via twee aan elkaar liggende gebogen wissels naar één spoor dus ja ze moeten daar dus wel erg dicht naast elkaar liggen want dat kan moeilijk anders.
als je het tegemoetkomende spoor bedoeld dan is daar voldoende passeerruimte zodat de treinen elkaar dar niet kunnen raken.
jammer dat je misselijk bent geworden door het bekijken van filmpje.
het moge duidelijk zijn dat het tempo waarin werd gereden een snellere rijstijl is dan dat er straks als alles rijd wordt gereden.
de versmalling waar jij op doelt ter hoogte van seconde 22 is het samengaan van drie opstelsporen vanuit het schaduwstation en deze drie opstelsporen lopen op dat punt via twee aan elkaar liggende gebogen wissels naar één spoor dus ja ze moeten daar dus wel erg dicht naast elkaar liggen want dat kan moeilijk anders.
als je het tegemoetkomende spoor bedoeld dan is daar voldoende passeerruimte zodat de treinen elkaar dar niet kunnen raken.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hier zijn we weer effe.
vandaag me bezig gehouden met de S-bocht voor en na station Nieuwestad.
Ook deze bleek in de praktijk veeeel te scherp overgaand van links naar rechts.
dus net als in de helix heb ik ook deze bocht wat afgevlakt zodat de overgangen niet meer zo abrubt gebeuren.
op de ondergrond is nog duidelijk te zien hoe rails heft gelegen.
voor de kniesoren onder jullie even de uitleg erbij dat de sporen nu wel heel dicht bij elkaar liggen maar als het rijplan draait zoals uitgedacht kunnen twee treinen elkaar nooit daar elkaar tegenkomen dus dat mag geen probleem gaan vormen.
wordt vervolgd
vandaag me bezig gehouden met de S-bocht voor en na station Nieuwestad.
Ook deze bleek in de praktijk veeeel te scherp overgaand van links naar rechts.
dus net als in de helix heb ik ook deze bocht wat afgevlakt zodat de overgangen niet meer zo abrubt gebeuren.
op de ondergrond is nog duidelijk te zien hoe rails heft gelegen.
voor de kniesoren onder jullie even de uitleg erbij dat de sporen nu wel heel dicht bij elkaar liggen maar als het rijplan draait zoals uitgedacht kunnen twee treinen elkaar nooit daar elkaar tegenkomen dus dat mag geen probleem gaan vormen.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:09, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN
hallo allemaal,
bijgaand zien jullie en tekeningetje met daarop twee situaties.
het linkerdeel laat zien de huidige opstelling van mijn baan in de kamer die ik tot mijn beschikking heb.
hierop is duidelijk in het bruinige gedeelte mijn huidige baan met en rijlengte van ongeveer 50 meter.
ik loop al even met de gedachte om de huidige baan nadat door het plaatsen van de beweegbare brug er een gigantische rijlengte werd gewonnen om die lengte nog meer uit te breiden door middel van het rechter tekeningetje waarop in het grijs te zien is wat ik nog voor mogelijkheid heb om dat te kunnen doen.
als ik het grijze gedeelte laat aansluiten vanaf de helix die vanuit het schaduwstation komt en vervolgens één keer laat rondgaan en weer op helix laat terugkomen dan kan ik mijn totale rijlengte verlengen met nog eens 10 meter wat een totaal van 60 meter rijlengte tot stand brengt.
Op het grijze gedeelte kan ik en industrieterrein havengebied en mijn draaischijf realiseren.
jullie begrijpen dat dit een heleboel extra werk gaat kosten dus voorlopig gen filmpje maar hopelijk wel foto,s van wat ik nu weer allemaal ga klooien.
mochten jullie op voorhand op of aanmerkingen hebben schroom jullie niet en laat het mij weten.
wordt vervolgt
bijgaand zien jullie en tekeningetje met daarop twee situaties.
het linkerdeel laat zien de huidige opstelling van mijn baan in de kamer die ik tot mijn beschikking heb.
hierop is duidelijk in het bruinige gedeelte mijn huidige baan met en rijlengte van ongeveer 50 meter.
ik loop al even met de gedachte om de huidige baan nadat door het plaatsen van de beweegbare brug er een gigantische rijlengte werd gewonnen om die lengte nog meer uit te breiden door middel van het rechter tekeningetje waarop in het grijs te zien is wat ik nog voor mogelijkheid heb om dat te kunnen doen.
als ik het grijze gedeelte laat aansluiten vanaf de helix die vanuit het schaduwstation komt en vervolgens één keer laat rondgaan en weer op helix laat terugkomen dan kan ik mijn totale rijlengte verlengen met nog eens 10 meter wat een totaal van 60 meter rijlengte tot stand brengt.
Op het grijze gedeelte kan ik en industrieterrein havengebied en mijn draaischijf realiseren.
jullie begrijpen dat dit een heleboel extra werk gaat kosten dus voorlopig gen filmpje maar hopelijk wel foto,s van wat ik nu weer allemaal ga klooien.
mochten jullie op voorhand op of aanmerkingen hebben schroom jullie niet en laat het mij weten.
wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:10, 3 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN
Jan, als je er mee weg komt, zou ik zeggen DOEN!!!!
(Mag niet stoken hoor )
Mvg,
Ad
(Mag niet stoken hoor )
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN
Jan,
Zo lang het parlement er mee akkoord is: vooral doen. Het is overduidelijk dat jij er allemachtig veel plezier in/mee hebt om steeds weer nieuwe stukken aan de baan toe te voegen. Je hebt er de tijd voor dus gebruik die. 't Wordt buiten steeds meer hobbyweer, ga dus lekker door met je binnen uit te leven. Het houdt je van de straat en daar is de komende tijd toch weinig te beleven: het wordt nu toch echt herfst!
Zo lang het parlement er mee akkoord is: vooral doen. Het is overduidelijk dat jij er allemachtig veel plezier in/mee hebt om steeds weer nieuwe stukken aan de baan toe te voegen. Je hebt er de tijd voor dus gebruik die. 't Wordt buiten steeds meer hobbyweer, ga dus lekker door met je binnen uit te leven. Het houdt je van de straat en daar is de komende tijd toch weinig te beleven: het wordt nu toch echt herfst!