de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ik zie wel wat verschillen in het linker plaatje en rechter.......

Als woefie het ook goed vind, wat let je :lol:

Lekker doorgaan met uitbreiden Jan!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

bovenstaand uitbreidingsidee zou dan op deze ruimte moeten worden gerealiseerd.

Afbeelding


duidelijk is hier te zien dat onder het gele gedeelte van station Hooggelegen de de eerste draai van de helix daaronder door loopt. Van af die draai kan ik recht door langs het raam en weer terug daar weer aansluiten op helix om bestaand traject te vervolgen.

geeft toch weer meer een idee hoe ik dit uitgedacht had.

de uitwerking is een ander verhaal

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:11, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

jawel zoals beloofd.

ik zou jullie op de hoogte houden van bouwfrutsels en vandaag ben ik tot dit gekomen.

zoals te zien is op de foto ben ik met het eerste stuk van de uitbreiding alweer aardig onderweg.

Afbeelding


vervolg hiervan is achteraan rechts de aansluiting langs het raam naar helix te maken.

misschien moet gezien de tussenloopruimte ( de loopruimte tussen tafel en verbinding naar helix ) de gehele tafel iets verder naar links om toegankelijk te blijven .

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:12, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: GEINBAAN

Bericht door mikey »

janiegein schreef::D :D :D :D :D

het was effe stoeien met die camera maar in samenwerking met leverancier heb ik hem weer aan het praten gekregen.

betreft een voortgeduwde camerapositie over één ronde op de vernieuwde baan.


http://youtu.be/F3qEatH-AMA

geeft in ieder geval een duidelijke indruk van de totaal afgelegde afstand die elke trein ingezet op de baan zal moeten afleggen.

veel kijkplezier. :lol:

wordt vervolgd

Poeh.... jij hebt inderdaad een behoorlijk stukje spoor liggen. Ben benieuwd als het straks ook vol staat met scenery.
Ik zag volgens mij alleen 2 spoortjes die behoorlijk dicht op elkaar liggen (0:21). Gaat dit wel goed??

Edit: toe vroeg commentaar. Werd al eerder beschreven :oops:


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

zoals beloofd een foto van de werkzaamheden tot zover.

Afbeelding


duidelijk te zien is het verbindingsstuk langs het raam naar beide poten van de L-vorm en tevens de aansluiting op helix.

Ook is er voldoende loopruimte tussenin zodat ik overal van alle kanten bij kan.

Moet alleen nog verbindingsstuk op hoogte ondersteunen met wat steunpoten en dan alles nog voorzien van een raamwerk rondom om achterwanden e.d te kunnen monteren.

Dan ga ik eens stoeien met rails om een gezellig rondje te kunnen maken voor havengebied en eventueel industrieterrein.

ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik havengebied ga maken omdat ik eigenlijk het watergedeelte zou willen verlagen.
kan het watergedeelte er uitzagen en er verdiept weer onderhangen maar of dat lukt.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:13, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

laatste update

onderstaande foto laat het idee zien wat ik bedoel achter verlaagd havengebied.

Afbeelding


t was effe slikke om de zaag in houtplaat te zetten maar is toch wel geslaagd zo denk ik.

hiervan uitgaande moet hier toch wel wat van te brouwen zijn als ik aan scenery toekom.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:14, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: GEINBAAN

Bericht door Raymond63 »

aan de dobberende voertuigen te zien moet je haast met SNCF materiaal gaan rijden..!


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

janiegein schreef:laatste update

onderstaande foto laat het idee zien wat ik bedoel achter verlaagd havengebied.

t was effe slikke om de zaag in houtplaat te zetten maar is toch wel geslaagd zo denk ik.

hiervan uitgaande moet hier toch wel wat van te brouwen zijn als ik aan scenery toekom.

wordt vervolgd

Gaaf Jan.

Leuk idee (even die bootjes neerzetten)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Je laat er geen gras over groeien Jan ;)
Erg geslaagd de uitbreiding met dat haventje, heeft veel potentie

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:( :( :( :(

hallo allemaal

ik baal as u stekker.

heb ik met veel en hard zwoegen mijn nieuwe uitbreiding van rails voorzien heb overigens nu al mijn flex verbruikt en na div proefronden met verschillende locs die allemaal goed rondrijden wilde ik voor jullie ook nog effe filmpje met onboardcamera maken.

Ik heb even een paar niet nader te noemen woorden :twisted: :twisted: :evil: :twisted: :evil: gebruikt want wat bleeeek

de camera past niet tussen de brugleuningen door over het nieuw aangelegde haventje.

Morgen maar es effe met daglicht bekijken wat ik daar aan kan doen behalve en brugleuning loze brug maken.

sorry voor hen die op filmpje zaten te wachten maaaar nog effe geduld.

als goedmakertje toch en foto

Afbeelding



wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:16, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

Das balen man.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

bruggen aangepast naar bruggen zonder bogen. misschien minder fraai maar t,is niet anders. ;)

kijk niet naar allerlei oneffenheden, nog de troep, het gaat om de totaal afstand die nu toch behoorlijk is.

bovendien had ik het beloofd. :mrgreen:

http://youtu.be/GyZbzhYGDIg

voor diegene met een sterke maag zelfde filmpje vooruitkijkend

http://youtu.be/xAOcweGXMbY

voor hen die nog steeds een goede maag hebben hier dan gezien door achterraampje

http://youtu.be/blalgFnl2KU

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na een weekend want rondjes rijden met alle treinen die ik heb tegelijk op de baan, was het toch wel hard werken geblazen om alles in goede banen te te blijven geleiden.

Het blijkt namelijk dat als ik alles tegelijk laat rondrijden ik in de nieuwe baan de oude elektrische aansluitpunten en veiligheidsstops gebruik die uiteraard op het oude traject zijn geprojecteerd en nu op het nieuwe uitgebreide traject een geheel eigen leven aan het leiden zijn.
Van de vijf aangesloten trafo,s kan ik er nog maar twee regelen en de overige drie die toch aangesloten zijn doen gewoon niet meer mee.

Betekend dus dat ik de komende tijd mij bezig ga houden met alles van de rails los te halen en alles vanaf het begin van de route tot het einde elk deel op zijn eigen trafo zal gaan heraansluiten.

ben dus weer even druk met het elektronische gedeelte van de baan dus voor effe geen filmpjes of foto,s maar ik beloof jullie dat als ik het elektrische gedeelte klaar heb, ik een overzicht filmpje zal maken met alles in vol bedrijf.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Je bent er maar weer druk mee Jan.
Maar ja als het goed moet werken dan is er voor jou werk aan de baan.............. Succes!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

voor hen die op nieuws over mijn baan zitten te wachten moet ik helaas mededelen dat het elektrisch allemaal niet meezit.

op de één of andere manier is er een totaalstoring in mijn wisselbediening gekomen die veroorzaakt dat de wissels dan weer wel en dan weer niet willen schakelen. De relais die e.e.a bedienen krijgen dan wel en dan weer geen enkel stroompje terwijl naar mijn bescheiden leken mening er toch schakelstroom aanwezig is.

ben daar dus druk zoekende naar en dat is dan weer de reden dat het rondom mijn info naar jullie wat betreft de voortgang van het geheel wat stilletjes is.

sorry daarvoor dus nog wat geduld gevraagd.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Hallo Jan,

doe vooral rustig aan met het uitzoeken van de storing..........

(misschien een tip: ruim eens een beetje wat rommel op!)
Wellicht ligt er nog ergens een schroevendraaier contact te maken langs het spoor............

Is geen kritiek, maar een helpende hand, gratis tip :-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim,
dank voor meedenken maar vrees dat mijn grootste probleem is dat ik alles aangesloten heb met voorhande zijn draden in verschillende kleuren voor zelfde functies.

En ja daar kom ik nu langzaam maar zeker mezelf in tegen en worden de waarschuwingen in de diverse topics en draadjes duidelijk waarom consequent één kleur draad voor dezelfde functie te gebruiken.

Als beginnende elektro leek vorig jaar driftig van alles en nog wat aan elkaar geknoopt hebbende en voor dat moment ook nog werkend zoals bedoeld was dat voor mezelf allemaal knap uitgedacht maaaaar toen er eenmaal storingen kwamen en ik moest gaan zoeken kwam ik mezelf al eens tegen met die verschillende kleuren.

Heb toen wel weer alles netjes aan het praten gekregen maar nu ik baan ontwerp tot tweemaal toe heb gewijzigd zonder direct alle schakelingen ook door te voeren ja daaaar kom ik mezelf dus nu echt tegen. bovendien heb ik alles uit mijn hoofd aangesloten en niets op papier.


grooot is mijn taak nu om A; alles maar dan ook alles op papier vast te leggen waar wat voor dient en waar wat geschakeld en met welke kleur draad.

Dan B; alle bedrading te vervangen door één en dezelfde kleur voor één en de zelfde aansluiting.

ik bedoel dan bijvoorbeeld alle rijstrombedrading ; rood
massadraden ; zwart
schakelstroomdraad ; geel
massaschakelstroomdraad ; blauw

enz.enz

dus eigenlijk het hele elektrische gedeelte van A tot Z opnieuw aansluiten maar nu volgens en vast patroon of schema. en alles zwart op wit voor later naslagwerk en daarmee een storingzoeker te hebben.

groot zal het leedvermaak zijn bij al die mannen die daar al jaren voor hebben gewaarschuwd en ja ik was eigenwijs genoeg om die waarschuwingen niet ter harte te nemen en bouwfanatiek gebeuren boven de de wijsheid en tips te stellen oke dom dom dom maar een mens is nooit te oud om te leren en we zijn gelukkig in staat om de gemaakte fouten te herstellen.

bijgaande foto laat zien :oops: :oops: een zooitje waar niet meer uit te komen is waar wat voor dient en dit moet dan één van de schakelpunten zijn die de wissels bediend.

Afbeelding


Hopelijk is dit voor al diegenen die dit leest en een zelfde uitgangspunt hebben als ik een y-opener en nemen mijn dommigheid als les tot zich. :oops:

wordt vervolgd :mrgreen:
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 10:24, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Fout Jan.
We hebben GEEN leedvermaak. Dit leerproces hebben we allemaal - of velen van ons - door gemaakt. Van fouten leer je het meest en sommige leerscholen zijn hard.
Consequent dezelfde kleur voor dezelfde functie aanhouden is weer een belangrijke schrede voorwaarts op de weg van het leren...

En als je de bedrading opnieuw aanlegt, probeer het ook in rechte banen te leggen. Bij voorbeeld in van die ringband-ruggen zoals in andere draadjes al ten tonele gevoerd. Het is wat meer werk, maar er gaat een enorme motivatie/inspiratie van uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Rob,

dank je voor ondersteunende woorden.

nee ik raak niet gefrustreerd van die dradentroep kan alleen mezelf wel voor mijn kop slaan om al die zaken niet in een veel eerder stadium cq vanaf het begin goed en degelijk te hebben gedaan.

maar zoals gezegd een goede maar harde leerschool en we gaan de komende tijd dus lekker alles helemaal opnieuw en echt vanaf het begin aansluiten volgens schema,s eerst op papier en daarna als zodanig uitgevoerd.

de winter met zijn lange avonden voor de deur dus wat willen we nog meer.

dus heren meelezers/denkers voorlopig geen updates dus wacht allen geduldig af we komen terug als nooit tevoren.

tot dan

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

En als je de bedrading opnieuw aanlegt, probeer het ook in rechte banen te leggen. Bij voorbeeld in van die ringband-ruggen zoals in andere draadjes al ten tonele gevoerd. Het is wat meer werk, maar er gaat een enorme motivatie/inspiratie van uit.[/quote]
Beste Rob,

de door jou genoemde en inderdaad in andere draadjes vermelde ringband-ruggen is en goede optie .
probleem is alleen dat de plaatselijke kantoorboekhandelaren mij aan staan te kijken met waar heeft ie het over en als ik uitleg begrijpen ze het wel maar kennen het niet.

Dus Googelen maar ook daar kom ik niet verder mee onder de kreten ringband- ruggen of ringband-binder of aanverwante kreten krijg ik alleen maar ringband zelf in alle soorten en maten.

Wie van de meelezers weet waar de bedoelde ringband gevallen te koop zijn?????

ik hoor het graag


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Die dingen blijken Bindruggen te heten. Ik heb wat meer informatie voor je, volgt per PB.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Jan,

Ik heb ze gister nog gehaald bij Staples, waar je dure kantoorzooi kan halen
Hier heten ze weer bindringen heb maar een doos van 16 mm meegenomen
Ben nu ook namelijk bezig GB te voorzien van de juiste bedrading om de blokken te realiseren (wat een but werk... :evil: :evil: )
Gelukkig wel met een kleurcode, of de kleuren goed gekozen zijn..., we zien wel :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN

Bericht door FidOo »

Ik heb zo op www.mediamarkt.nl besteld.. 75 van een mm of 10 doorsnee. geloof voor nog geen 6 euro.
Goedkoper kon ik ze niet vinden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

heren meedenkers,

allen hartelijk dank voor info en leveranciers.

Denk dat ik er hiermee wel uitkom.

om wat te gaan halen komt alleen effe niets van omdat ik anatomisch een paar verkeerde aansluitingen heb,
dus durf ik effe de deur niet uit. :mrgreen: ( blijf hiermee wel [ oke anders ] met mijn aansluitproblemen doorklooien ha ha )
wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

Anatomisch lijken alle verbindingen weer op hun normale plaats te zitten dus ik durf weer te bukken en kan weer lekker door met draadjes trekken en het daarbij behorende soldeerwerk verrichten.

Heb inmiddels via de dochter een handvol rugbinders 16 mm gekregen dus daar kan ik effe mee worstelen om alles netjes in rechte lijnen en keurig opgeborgen te geleiden.

dus ben weer druk.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie