Wendy's Miniland

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
besselspoor

Wendy's Miniland

Bericht door besselspoor »

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat mijn dochter en ik ons hier hebben geintroduceerd omdat zij haar eigen n spoor baantje ging bouwen. We hebben er hier verder geen verslag meer van gedaan, maar inmiddels heb ik haar onderweg geholpen met het inrichten van een wat serieuzer baantje op één van mijn 60x120 modules zodat ze ook wat nieuwe bouwtechnieken kan leren.
Bijlagen
Foto0988.jpg
Foto0988.jpg (64.6 KiB) 3320 keer bekeken

Onderwerp starter
besselspoor

Re: Wendy's Miniland

Wendy is inmiddels 12 en weet precies wat ze wil. Een module met mogelijkheid er later een volgende aan te bouwen: er moet een stadje achter het station verschijnen, een stukje waar de trein verstopt is zodat hij geen simpel rondje rijdt en ze wil landschapjes leren maken, dus wegen aanleggen, rails ballasten, gras zaaien etc.
Ik mag dus wel ideëen aandragen of adviseren, maar ze wil het bouwen vooral zelf doen. Met de basis heb ik wat geholpen, de inrichting en afwerking mag zij doen. Rechts komt een verhoging waar de trein onder een viaductje door in het landschap verdwijnt, links komt een stadje.
Bijlagen
Foto1314.jpg
Foto1314.jpg (64.93 KiB) 3317 keer bekeken

Onderwerp starter
besselspoor

We hebben al wat bouwuurtjes samen achter de rug, dus ik plaats voor haar meteen de latere updates ook ter vermaak:
Het ballasten van de rails: hiervoor gebruik ik altijd gezeefd brekerzand wat met plakkaatverf gekleurd wordt en met verdunde houtlijm ingedruppeld. Het is nog wat te grijs, maar dat komt goed na het aanbrengen van de roesttinten.
Ze leert in elk geval hoe het ballasten werkt en hoeveel tijd dat kost :D
Bijlagen
foto1361.jpg
foto1361.jpg (73.47 KiB) 3317 keer bekeken

Onderwerp starter
besselspoor

Daarna hebben we samen een (min of meer) logische indeling voor de bebouwing gemaakt, waarbij ze beslist haar kleine stationnetje niet wilde inruilen voor een exemplaar wat beter bij de bebouwing past. Ach, het is haar wereldje.
De indeling afgetekend op de ondergrond en daarna uit karton asfaltweggetjes geknipt die daarna met grijze verf op kleur zijn gebracht.
Bijlagen
wen_1.jpg
wen_1.jpg (52.13 KiB) 3314 keer bekeken

Onderwerp starter
besselspoor

Globaal wordt dit dan de indeling van haar stadje. Voor de wegbelijning hebben we een velletje afwrijflijnen gekocht, daarmee heeft zij het asfalt een beetje aangekleed.
Wordt vervolgd als we het landschap van wat groen gaan voorzien.
Bijlagen
2013_11_13_215838.jpg
2013_11_13_215838.jpg (106.55 KiB) 3312 keer bekeken
2013_11_11_220419_1.jpg
2013_11_11_220419_1.jpg (46.87 KiB) 3312 keer bekeken

henri m

Bericht door henri m »

Dat ziet er helemaal niet slecht uit.
Leuk om te zien dat het station alle moderne veranderingen heeft overleefd. :D

Henri

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Bessel en Wendy,

Tof om eens een dame aan het werk te zien, zeer leuk verslag en gezellig baantje 8-)
Bij mij is Kaiya (bijna 8) ook erg enthousiast, maar weet niet of dit komt door haar "grote" broer Geordie die hier veel actiever in is
Zal het zeker aanmoedigen na dit gezien te hebben :mrgreen:

Ik vind de belijning van je bestrating erg goed geslaagd
Afplakwerk of gekwast?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
besselspoor

Dank voor de complimenten! De belijning is zo'n afwrijfvelletje met strepen en pijlen, ik dacht van Noch. Dat kan ze zelf aanbrengen, hier en daar blijkt uit de indeling wat gebrek aan verkeerservaring :D maar het staat meteen veel meer af dan zonder belijning.

Onderwerp starter
besselspoor

Nu we toch een nieuw draadje hebben gemaakt in het forum, meteen maar de laatste stand van zaken vastleggen.
Een ervaren kennis heeft ons wat geleerd op Eurospoor over grond realistisch maken en graszaaien met een statische strooier.
Die hebben we zelf gemaakt van een vliegenmepper en theezeef, het is geen wereldprodukt maar voor korte vezels op een N baan is het voldoende.
Bijlagen
Vervolgens wat kort Heki wintergras (gelig van kleur) als ondergrond en twee kleuren korte groene vezels als gazon. De turf strooien we zo op de lijmlaag, de grasvezels met de statische strooier zodat ze rechtop komen te staan. Omdat het geen speelveldje is hebben we het niet overal even dicht gestrooid.
Vervolgens wat kort Heki wintergras (gelig van kleur) als ondergrond en twee kleuren korte groene vezels als gazon. De turf strooien we zo op de lijmlaag, de grasvezels met de statische strooier zodat ze rechtop komen te staan. Omdat het geen speelveldje is hebben we het niet overal even dicht gestrooid.
DSCF4783.jpg (80.96 KiB) 3257 keer bekeken
De basis is matte grondverf met daaroverheen Woodland Scenics Soil ofwel aardekleur. Dan wat fijn mos (fine turf) als groene basis.
De basis is matte grondverf met daaroverheen Woodland Scenics Soil ofwel aardekleur. Dan wat fijn mos (fine turf) als groene basis.
DSCF4781_2.jpg (79.33 KiB) 3257 keer bekeken

walter

Bericht door walter »

Ziet er goed uit. Ik vind de keermuur erg toppie zo. Dit wordt een leuk hoekje. Is het wellicht een idee om het ene huis in aanbouw iets verder in de hoek te zetten, zodat hij niet boven de tunnel staat?
Stiekem vind ik het stationnetje een pracht formaat hebben ;) . Ik vraag me alleen af of het stationsspoor wel lang genoeg zal zijn.

Gaaf hoor.

jeepney

Bericht door jeepney »

Ziet er heel goed uit !!

Henk

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

Dat gaat een heel leuk baantje worden Wendy

Gr Andy

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Dat wordt een mooi baantje.

Onderwerp starter
besselspoor

walter schreef:Ziet er goed uit. Ik vind de keermuur erg toppie zo. Dit wordt een leuk hoekje. Is het wellicht een idee om het ene huis in aanbouw iets verder in de hoek te zetten, zodat hij niet boven de tunnel staat?
Stiekem vind ik het stationnetje een pracht formaat hebben ;) . Ik vraag me alleen af of het stationsspoor wel lang genoeg zal zijn.
Dank voor alle complimenten, Wendy is erg blij met de leuke reacties. Het is natuurlijk een vrij klein baantje dus we moesten wat concessies doen: het huis in aanbouw staat op de tunnel omdat er nou eenmaal een bocht in moest, de plaat was er afgelopen ;) . Het stationsspoor is veel te kort, maar dat was ook weer het gevolg van de lengte: er komt misschien wel een ander perron tussen te zijner tijd. Zaterdag in Houten maar eens winkelen.

Ik heb, rekening houdend met het geringe budget van een 12 jarige, nog een ander projectje voor haar afgerond:
Van een dummy NS 1600 (prijs: 2,50 op de braderie) en een sloop BR216 (€15,00) een rijvaardige NS loc in elkaar gefrot.
Bijlagen
De Br216 wordt uit elkaar getrokken en heeft meteen een onderhoudsbeurtje gehad. De 1600 wordt gesloopt en de bufferbalken van de bodem afgeknipt, die lijmen we aan het kapje.
De Br216 wordt uit elkaar getrokken en heeft meteen een onderhoudsbeurtje gehad. De 1600 wordt gesloopt en de bufferbalken van de bodem afgeknipt, die lijmen we aan het kapje.
Foto1006.jpg (40.06 KiB) 2755 keer bekeken
De kap van binnen ontdaan van wat ribbels en bulten, het 216 binnenwerk past er dan in. Gaatjes in de koplampen geboord en een stukje lichtdraad richting het gloeilampje geleid, een stukje karton in de cabine tegen lichtlekkage. Et voilá: tegen zakgeldtarief een echte NS loc. Okee, de draaistellen kloppen niet en ze staan te dicht bij elkaar, maar dat zien meisjes van 12 echt niet.
De kap van binnen ontdaan van wat ribbels en bulten, het 216 binnenwerk past er dan in. Gaatjes in de koplampen geboord en een stukje lichtdraad richting het gloeilampje geleid, een stukje karton in de cabine tegen lichtlekkage. Et voilá: tegen zakgeldtarief een echte NS loc. Okee, de draaistellen kloppen niet en ze staan te dicht bij elkaar, maar dat zien meisjes van 12 echt niet.
Foto1008.jpg (49 KiB) 2755 keer bekeken

henri m

Bericht door henri m »

Die Wendy boft maar met zo‘n handige vader. 8-)
En vader met zo‘n crearieve dochter. :P

Henri

Onderwerp starter
besselspoor

Wendy's eerste locrevisie: een antieke Trix 1100 zelf uit elkaar gehaald en weer gemonteerd. Bijna in 1x goed ;)
Ze besloot dat het schilderwerk niet tot teleurstelling mocht leiden en vroeg of ik het af wou maken, was ik vroeger maar zo wijs geweest :D Het locje is nog niet klaar trouwens, er worden nog biezen en nummers aangebracht. Bovendien worden met onderdelen van zo'n SNCF 8100-dummy wat upgrades uitgevoerd: daarvan heeft het dakje van de machinekamer de juiste vorm, zijn de cabineruiten doorzichtig én ingezet en wordt het cabine-interieur gebruikt. Daarvoor kort ik de aan het chassis gegoten lamphouder in en plaats een ledje. Er volgen nog wat detailfoto's voor de liefhebber.
Bijlagen
1100t.jpg
1100t.jpg (110.67 KiB) 2678 keer bekeken

Plaats reactie