Mijn mini baanplan 120x60cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
schermvlieger

Mijn mini baanplan 120x60cm

Bericht door schermvlieger »

Hallo mensen,

Ik wil dus zo iets gaan maken:

Afbeelding

Het idee is dat tegen de berg wat houthakkers of mijnactiviteiten plaatsvinden. De ruwe materialen worden het dal in gebracht om te worden verwerkt tot half/eindfabrikaten (achter het station).

Langs het riviertje komt wat bebouwing, en waar het spoor eindigt parallel aan de waterkant kan overslag plaatsvinden van/naar scheepsverkeer. Lokaal personentransport rijdt over de dubbele ovaal, kan elkaar passeren/inhalen op verschillende plekken en eventueel in de berg geparkeerd blijven staan.

Hoogteverschil tussen laagste en hoogste punt bedraagt nog geen 3 centimeter; stijging is nergens meer dan 3,5%

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden van vooral de inhaalmogelijkheden op het dubbelspoor en het feit dat er wissels in een berg verstopt zitten. Onverstandig? De berg blijft wel open aan de rechterkant zodat ik eventueel ontspoord materieel kan verwijderen.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: Mijn mini baanplan 120x60cm

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Leuk baanplan!
1 vraag; als de grondstoffen (bv. boomstammen) per trein ri je industrie aan de andere zijde van het water moeten, rijdt deze combinatie tegenspoor op de hoofdbaan. Dat beperkt de doorstroming op je hoofdnet. Nu zullen er geen 10 treinen tegelijk rijden, maar kan me voorstellen dat het elkaar verstoort soms.

Daarnaast zou ik de tunnel over de bovenste wisselstraat heen trekken. Zo vergroot je het verassingseffect en heb je een soort mini schaduwstation.

Cosmetisch gezien zou ik je stationsgebouw een tikkeltje naar links zetten. Zo kan een langere trein na gebruik van de wisselstraat, toch langs het perron opgesteld worden.

Het zijn suggesties en zeker geen kritiek, vindt het een erg leuk plan waar je veel mee kunt, ook qua scenery! :)

Succes,

Hoontje

eercb

Bericht door eercb »

Leuk!

Ik heb zelf ook al des geprobeerd zo een klein oppervlak te vullen, niet gelukt dus.
Ik vind jouw poging zeer geslaagd.

Succes met nieuwe en houd ons daarvan aub op de hoogte.

Groet
Eric

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
schermvlieger

Bedankt voor de reacties!

Ik ben met jouw aanbevelingen aan de slag gegaan Hoontje, maar loop tegen een paar punten aan:

Als ik de engelse wissel gebruik om de binnenste baan te doorkruisen en op de buitenste aan te sluiten, dan offer ik die parkeermogelijkheid voor mijn rangeerlok op met de wissels die ik nu op voorraad heb. En ik ben eigenlijk wel zo'n beetje klaar met nieuwe aankopen dien gezien het feit dat de bodem van mijn schatkist al langer in zicht is.

Het werkspoor door trekken tot over de brug en dan aan de voorkant aansluiten is een optie, en heb ik uitgewerkt in een baanplan. De engelse wissel verhuist dan naar de voorzijde van de baan. Maar visueel vind ik dat minder aantrekkelijk, en 3 sporen over een brug op zo'n locatie, in een bocht, vind ik er ook een beetje onhandig uit zien. Maar het is werkend te krijgen; ik ben er nog niet uit.

Onderwerp starter
schermvlieger

Afbeelding

en

Afbeelding

Mag ik die wissels een beetje schuin leggen trouwens?

Kan ik met alleen denkende wissels, er voor zorgen dat in die berg altijd maar 1 van de twee sporen stroom heeft? Welke stukken moet ik dan eventueel isoleren?

Ad_M

Bericht door Ad_M »

schermvlieger schreef:Welke stukken moet ik dan eventueel isoleren?
Heu, je rijd toch digitaal met de z21?
Mag ik dan vragen wat jou visie qua baanbesturing is aub?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
schermvlieger

Ad_M schreef:
schermvlieger schreef:Welke stukken moet ik dan eventueel isoleren?
Heu, je rijd toch digitaal met de z21?
Mag ik dan vragen wat jou visie qua baanbesturing is aub?

Mvg,
Ad
Omdat ik niet de enige zal zijn die de baan bestuurd; ook worden er straks "spelletjes" op gespeeld, en dan wil ik de mogelijkheid hebben om een stuk van de baan uit te zetten. Kan de centrale daar niet tegen of gaan er dingen stuk als ik die denkende wissels zou gaan gebruiken dan?

Hmmm heeft het iets met bezet melders te maken?

Tja, ik heb niet echt een visie op het digitaal rijden, omdat ik net kom kijken. Analoge schakelingen heb ik ook geen verstand van; alleen weet ik dat je met die denkende wissels en isolatie stukjes kan voorkomen dat een trein over een bepaald stuk van de baan kan omdat de stroom eraf is. Dan kan de centrale hem ook niet meer zien, inderdaad.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoihoi

Ik denk dat je analoge techniek en digitale techniek door elkaar haalt.
De denkende wissels zijn typisch analoog. Bij digitale besturing kyn je per trein beslissen wat er gebeurd.
Wil je secties echt uitschakelen? of enkel voorkomen dat bepaalde treinen gaan rijden als ze op de baan staan?

Groet,

Hoontje

Onderwerp starter
schermvlieger

Ik wil vooral het laatste; echt voorkomen dat een trein die in dat schaduwstation staat gaat rijden.

Met die z21 kan zowat iedereen die bij ons langs komt mee spelen; zolang ze maar een smartphone / tablet in hun handen hebben. Er zijn allerlei spelletjes te verzinnen voor meerdere personen, met dobbelstenen, opdrachtkaartjes en dergelijke; gewoon ouderwetsch familievermaeck aan den eettafel dus, ipv een sjoelbak :-)

Die baan zal bij ons op de eettafel worden gezet als we er mee gaan spelen; dan kan ik overal goed bij; als ik dan een trein aan het opstellen ben onder die berg wil ik niet dat iemand die trein kan gaan laten rijden voordat ik er helemaal klaar mee ben. Als dat ook kan zonder dat ik de spanning van dat deel van de rails haal dan is dat ook prima. Aan de andere kant zijn er allerlei leuke scenario's te bedenken met het gegeven dat een trein zomaar kan "verdwijnen".

Voor veel (model)spoorliefhebbers staat dat waarschijnlijk erg ver af van de manier waarop zij tegen deze hobby aan kijken, maar dit is wat ik leuk vind. Zeg nu zelf; toch veel boeiender dan "levensweg" of ganzenborden...

Het probleem met die z21 software is dat er geen "admin" versie en "user" versies zijn; iedereen kan zomaar bij het programmeren menu; iedereen is "admin" zodra ze zijn aangemeld op de centrale. En zodra een trein is aangemeld bij de centrale kan er mee gereden worden. Ik hoop dan ook dat ze snel die admin functionaliteit achter een pincode of wachtwoord gaan zetten, voordat er straks ongelukken gebeuren omdat iemand een loc gaat programmeren terwijl er
meerdere op de baan staan, maar dat terzijde.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Aaaah nou snap ik een beetje de bedoeling.
Hmmm... om het dan echt veilig te maken zou je kunnen werken vanuit zowel de software (admin / user) én met schakelonderbrekingen van de stroom. Dus dat secties van de baan d.m.v. een (druk)schakelaar écht spanningsloos gemaakt worden. Echter heb ik geen idee of dat met de software / digitale systemen kan samenwerken.... Denk dat dat trail en error zou moeten zijn.

Wel een leuk idee inderdaad! Kunt er echt een spelvorm van maken dan. 'k zie gelijk ook voorbeelden voor me van een rangeeropdracht, dingen in de scenery die ook kunnen werken enzo! Sorry, ik ben enthousiast!

Succes,

Groet,

hoontje

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik zou in deze niet vertrouwen op de 'denkende' wissel maar gewoon een complete onderbreking (beide rails) maken en de toevoer voor dat stuk via een dubbelpolige schakelaar laten lopen. wordt een stukje lastiger als daar ook bezetmelders in zitten, maar ook de melders zou je via (een) schakelaar(s) kunnen laten lopen. Door een openstaande schakelaar loopt geen stroom dus kan er dan ook nooit een bezetmelding komen.

Onderwerp starter
schermvlieger

Dank jullie wel voor de tips, commentaar en interesse!

Ik hoop dat ik het voor mekaar krijg; moet nog materiaal aanschaffen om de rails op te bevestigen. Ik dacht aan niet al te dik triplex op een houten framepje van latjes, afgewerkt met vilt of rubber op de hoeken. Opstaande kanten, aan rechter- en achterzijde wat hoger om de "berg" te ondersteunen, en een deksel met zijwanden, sluitingen en een of twee handvatten zodat ik het geheel als een koffer weg kan zetten. Hoe ik de hoogteverschillen op de baan moet gaan maken moet ik nog uitzoeken; eerst die basis.

Groet,
Sandor

gertjan2805

Bericht door gertjan2805 »

Wauw! Even een compliment. Ik ben zelf bezig om een baan (ander topic op forum) van 150x60 te maken en vind het behoorlijk pittig om hem leuk in te delen. Deze is echt goed gemaakt! Mooi om te zien hoe je uit zo weinig ruimte zo veel haalt.

Plaats reactie