Tot dusver heb ik veel draadjes bekeken en echt vele mooie dingen gezien. Maar rijdt dat dan ook echt.
Wat ik wil is dat je met weinig middelen/ financiën toch een leuke baan kan bouwen. Voor mijn wissels heb ik tot dusver alleen standaard railmateriaal gebruikt.
De basis was het Minitrix of Roco materiaal, maar de Peco wissels zijn mooi om te zien. Wat ik heb gedaan is deze ontwerpen in Minitrix en Roco schalen te bouwen. Ik begrijp dat dit niet altijd de juiste schaalverhouding is, maar je kan dan wel slanke wisselstraten en complexe wissels bouwen. En je rijdt....
Foto's volgen later..
wissels bouwen
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
Re: wissels bouwen
Ik begrijp je verhaal niet precies, maar er zijn al een aantal forumleden bezig met zelf wissels bouwen, misschien dat je hier wat aan hebt:
viewtopic.php?f=21&t=5497
viewtopic.php?f=21&t=5085
viewtopic.php?f=21&t=5497
viewtopic.php?f=21&t=5085
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 6
Re: wissels bouwen
Beste Edwin,
Wellicht is een nadere uitleg op zijn plaats.
Ik heb diverse draadjes mbt het bouwen van wissels bekeken. Ook die je mij hebt toegestuurd, bedankt daarvoor. Ik heb mooie plaatjes gezien o.a. van het stummiforum, fenomenaal, maar niet rijdbaar.
De aanleiding:
Hier op station 's-Hertogenbosch is men bezig met het moderniseren/ uitbreiden van het emplacement. Ik was op zoek naar een onderwerp voor mijn treinbaan, en onderzocht de mogelijkheid om het nieuwe station/emplacement na te bouwen. Toen ik daar ben gaan kijken zag ik een kruiswissel die je niet in het standaard assortiment van bv Roco of Minitrix vindt.
Deze heb ik wel in het assortiment van Peco gevonden. Hier vond ik ook wissels waarmee je slanke wisselstraten kan maken. Alles in finescale code 55.
Verder gekeken op internet, waar ik bij de zelfbouw terechtkwam. Hier zag ik de bouwpakketten in finescale en mooie - maar ook prijzige - mallen.
Nu had ik wat railmateriaal over en heb, bij wijze van proef, op basis van de peco sjablonen, deze wissels nagebouwd. Kosten nihil en nog leuk om te doen ook.
Tot dusver de Y-wissel, de medium radius wissel en de kruiswissel nagebouwd. Omdat je niet beschikt over de onderdelen van zo'n bouwpakket moet je dus zelf improviseren, zeker voor de bevestiging van de bielzen etc. Dus vandaar de vraag om goede raad....
Wellicht dat ik later toch besluit om in finescale te gaan bouwen, maar de ervaring is niet weggegooid.
Wellicht is een nadere uitleg op zijn plaats.
Ik heb diverse draadjes mbt het bouwen van wissels bekeken. Ook die je mij hebt toegestuurd, bedankt daarvoor. Ik heb mooie plaatjes gezien o.a. van het stummiforum, fenomenaal, maar niet rijdbaar.
De aanleiding:
Hier op station 's-Hertogenbosch is men bezig met het moderniseren/ uitbreiden van het emplacement. Ik was op zoek naar een onderwerp voor mijn treinbaan, en onderzocht de mogelijkheid om het nieuwe station/emplacement na te bouwen. Toen ik daar ben gaan kijken zag ik een kruiswissel die je niet in het standaard assortiment van bv Roco of Minitrix vindt.
Deze heb ik wel in het assortiment van Peco gevonden. Hier vond ik ook wissels waarmee je slanke wisselstraten kan maken. Alles in finescale code 55.
Verder gekeken op internet, waar ik bij de zelfbouw terechtkwam. Hier zag ik de bouwpakketten in finescale en mooie - maar ook prijzige - mallen.
Nu had ik wat railmateriaal over en heb, bij wijze van proef, op basis van de peco sjablonen, deze wissels nagebouwd. Kosten nihil en nog leuk om te doen ook.
Tot dusver de Y-wissel, de medium radius wissel en de kruiswissel nagebouwd. Omdat je niet beschikt over de onderdelen van zo'n bouwpakket moet je dus zelf improviseren, zeker voor de bevestiging van de bielzen etc. Dus vandaar de vraag om goede raad....
Wellicht dat ik later toch besluit om in finescale te gaan bouwen, maar de ervaring is niet weggegooid.
- Bijlagen
-
- P1000635.gif (120.62 KiB) 1708 keer bekeken
Groeten
Henny
Minitrix, DCC, Lokmaus, Koploper, station 's-Hertogenbosch
Henny
Minitrix, DCC, Lokmaus, Koploper, station 's-Hertogenbosch