Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Nieuwtjes, aankondigingen en aanbiedingen door N-Spoorstore-Freebit.nl

Onderwerp starter
H@Ns
N-spoor

Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Fleischmann vraagt van alle winkeliers dat de adviesprijs van alle nieuwe producten worden getoond op de website.
Ook andere merken zullen hiertoe overgaan.
Zo willen ze (denken ze) rust op de markt te creëren...

Vanaf heden doen wij dit voor de producten van Fleischmann.

Op www.n-spoorstore.nl bij de noviteiten 2014 van Fleischmann is dat nu zo.
Maar... indien jullie inloggen of een bestelling doen zien jullie onze vertrouwde prijzen.
Oftewel er verandert (voorlopig) niets.

Indien er vragen zijn....

groet,

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

jeepney

Re: Fleischmann Adviesprijs (UVP)

Bericht door jeepney »

Met andere woorden: ze verplichten de detailhandel de adviesprijzen te vermelden maar niet perse te hanteren?! En zo moet er dan rust gecreerd worden op de markt ??!! Mij ontgaat elke logica.

Henk

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ik zie de logica wel.

ik kom in een winkel, een andere klant vraagt 100 vragen aan de winkelier, kijkt daarna online en zegt, goh je bent veels te duur ik koop het wel online ;) en gaat weer weg.

winkelier niet blij want hij helpt iemand zonder de verdiensten te krijgen, is de prijs online nu hetzelfde dan......

wetstechnisch mag je als leverancier al je klanten verzoeken om dezelfde adviesprijzen aan te houden, let op verzoeken, luistert een winkelier hier niet naar dan heb je als leverancier tientallen manieren om deze winkelier niet meer te leveren dus iedereen zal zich hieraan houden.

Uiteraard voel ik de hele discussie al aankomen, echter denk over een ding goed na, mensen zoals Hans zijn altijd te duur, ze hebben een winkel, houden spullen op voorraad, levert ook binnen 2 dagen etc etc, dus een aardige overhead. Jan doedel met alleen een internet winkeltje die pas iets besteld als hij het heeft verkocht kan altijd voor een minimale marge werken.

IK vindt dan ook dat we de winkeliers ala hans moeten steunen en supporteren en laat al die achterdeur internet neukertjes die het uiteindelijk voor iedereen verpesten lekker links liggen.

hoewel ik op ons hobby gebied dus koper ben en dus ook het liefste alles voor niks wil hebben, ben ik op een ander front leverancier/ fabrikant en zie ik dus ook de keerzijde vandaar mijn uitleg/ mening zoals hier boven geschetst. Geen winkeliers mensen is geen hobby meer !

dus ja prima een uniforme verkoop prijs en niemand die zeurt om een speciale prijs voor leden ;)

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

jeepney

Bericht door jeepney »

Maurits, ik lees het bericht van Hans toch anders: hij gaat de adviesprijzen vermelden maar vermeldt daar tevens bij dat er voor (vaste geregistreerde) klanten andere (ik neem aan) lagere prijzen zullen gelden. Ik lees dus niet dat Hans, gesteund/gedwongen door adviesprijzen, structureel duurder is/wordt dan andere (internet)detaillisten.

Henk

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Goede actie H@ns! :mrgreen:

@Jeepney
Ik begrijp het verhaal van Maurits wel, heb er zelf toen ik in een treinenwinkel werkte ook veel last van gehad.
Kijken, kijken en elders kopen...... :?
Dat is behoorlijk frustrerend, maar goed genoeg, de fabrikanten bieden weer mooie NL modellen aan, dus weer wat steun naar H@ns ;)

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

jeepney

Bericht door jeepney »

Ik begrijp het verhaal van Maurits ook, alleen niet i.c.m. Hans, die juist m.i. duidelijk probeert te maken dat hij, die adviesprijzen niet zal gaan hanteren maar dat klanten na inloggen de "vertrouwde" prijzen zullen zien. Ik mag aannemen dat die "vertrouwde" prijzen onder de adviesprijzen liggen. Om in dit topic dan de link te maken met detaillisten die, onder dezelfde omstandigheden als Hans zoals eigen winkel, duurder zijn is denk ik niet de boodschap die Hans wilt afgeven.

Henk

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

@Jeepney
Klopt, dat is wat H@ns niet wilt afgeven.

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ik bedoel ik niet dat Hans altijd te duur is, staat er ook niet. echter denk over een ding goed na, mensen zoals Hans zijn altijd te duur, ze hebben een winkel, houden spullen op voorraad, levert ook binnen 2 dagen etc etc, dus een aardige overhead. Jan doedel met alleen een internet winkeltje die pas iets besteld als hij het heeft verkocht kan altijd voor een minimale marge werken

dit moet je lezen als, in vergelijking met het internet neukertje die geen voorraad houdt, geen overhead heeft en als hij 10 euro kan pakken op een product wat 100 euro inkoop winkelier kost dan is hij al blij.

en Fleischmann lost dit probleem dus op door iedereen dezelfde prijs te laten hanteren op het voor ieder publiek direct toegankelijke platform ( lees prijs en vergelijk sites. ).

duidelijk nu ;)

M.

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Hoi allemaal,

Grappig, krijgen wij op ons forum wellicht dezelfde discussie die onze Oosterburen op een ellenlange post al lang hebben....

http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=757642 :lol:

Voorkeur ook als het financiëel even kan, het liefst bij mijn Märklin shop aan kopen te doen; goede service,lekker om even rond te snuffelen en redelijk dicht bij.
Maar ook ik onder vind het lagere uitgave patroon voor de hobby. Geen probleem, ben je
juist nog blijer met je lang gespaarde loc of wagons... En ik erken, ga toch af en toe graag naar Houten.. ;)

Groet,

Hans.

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Nico

Bericht door Nico »

Maurits71 schreef: [..]
Uiteraard voel ik de hele discussie al aankomen, echter denk over een ding goed na, mensen zoals Hans zijn altijd te duur, ze hebben een winkel, houden spullen op voorraad, levert ook binnen 2 dagen etc etc, dus een aardige overhead. Jan doedel met alleen een internet winkeltje die pas iets besteld als hij het heeft verkocht kan altijd voor een minimale marge werken.

IK vindt dan ook dat we de winkeliers ala hans moeten steunen en supporteren en laat al die achterdeur internet neukertjes die het uiteindelijk voor iedereen verpesten lekker links liggen.
Voor zover mijn kennis strekt vereisen leveranciers (wellicht door de fabrikant), en dan bedoel ik Hobbytime (toentertijd importeur Fleischman) en Marklin dat de detaillist een fysieke winkel heeft. Voor Marklin moest zelfs minimaal een shop-in-shop worden ingericht. Of dat nu nog zo is weet ik niet, maar alleen een internet shop zou dan niet mogelijk zijn.

Wellicht mee te sjoemelen of een zaakje op een afgelegen industrieterrein runnen zodat er minder overhead ontstaat is allemaal mogelijk natuurlijk.

Vanuit de importeur/fabrikant is tegen zulke concurrentie dus gelukkig rekening mee gehouden.

[ontopic]
Goed voor de klant denk ik, al weten de meeste modelspoorfanaten prima wat de prijs is denk ik. En bij Hans krijg je toch altijd wel een mooi prijsje ;-)

jeepney

Bericht door jeepney »

Wat goed voor de klant is moeten de klanten zelf uitmaken. De klant moet zelf kunnen bepalen of hij kiest voor een detaillist met service/nazorg/uitleg/hulp met een fysieke winkel of voor een internetaanbieder pur sang die niets meer en niets minder dan een artikel verkoopt. De keuze zal bepaald worden door het simpele feit hoeveel en iemand er voor over heeft cq kan hebben, hoeveel behoefte hij heeft aan service/uitleg/nazorg en (soms vooral) ook feit wie hij zijn klandize gunt.

Gedwongen winkelnering bij de importeur/fabrikant is reeds lang niet meer van deze tijd, aangezien er een vrij grote parallelmarkt is, die voor een detaillist vrij makkelijk toegankelijk is. Daarbij komt dat veel detaillisten hebben gezien dat het met collega's, die zich in de wurggreep van bijvoorbeeld het concept van de Marklin-shop hebben laten nemen, niet altijd goed afloopt.

Henk

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Henk,

met alle respect voor jou maar ik denk zo maar dat je 2 dingen door elkaar haalt..

ik snap wat je zegt, echter juist die internet boer zonder stock en service is het allergrootste probleem voor elke vorm van handel en dit is main oorzaak dat 60 procent van de winkels leegstaat, die werkt lekker vanaf zijn keuken tafeltje, krijgt een ordertje, besteld deze bij de groothandel verstuurt het en hoppa weer 10 % in de mik, natuurlijk gaan wij met zijn allen bij dat internet neukertje kopen want daar is het spot goeiekoop. echter totdat het op service aankomt, lees ook hier op het forum de problemen of totdat het er op aankomt dat je een keer niet weet wat je wilt, eens ff lekker wilt neuzen etc, daar zal je wel winkels voor nodig moeten hebben, die wel links of rechts de back boon zijn voor onze hobby, nogmaals zonder winkels geen hobby.

begrijp me goed, ik heb geen problemen met het kopen van spullen op internet, ik woon 45 minuten hier van de dichtsbijzijnde treinenwinkel dus.. precies ik koop inderdaag wel wat online, echter wel bij zaken waar indien noodzakelijk ik ook even binnen kan stappen. eat ik zeker al niet online koopt zijn locomotieven hier omdat de kwaliteit van zowel Dapol als GF nog wel eens te wensen overlaat, dus die wil ik eerst op de testbaan zien.

dat marklin concept is iets heel anders, dat is puur met dealers werken die zich moeten houden aan de richtlijnen van de fabrikant/ leverancier, goed of slecht is ter discussie.

anyway, gezien het feit dat dit soort discussies op zo'n beetje elk hobby forum gevoerd worden heb ik zo iets iedereen moet vooral doen wat hij zelf wilt, de tijd zal het leren waar we heen gaan, misschien kopen we over 5 jaar allemaal wel rechtstreeks bij de leverancier en zijn er geen tussenpersoontjes en winkeliers meer, time will tell, ik ga even een stukje door schotland toeren vandaag

M.

modelschuur

Bericht door modelschuur »

Misschien heb ik het verkeerd, maar voor zover ik mij kan herinneren was Hans een zogenoemde internetneukertje (een zeer onaangename benaming voor iemand die probeert een beetje geld te verdienen via een internetwinkel) voordat hij in zijn garage een fysieke shop is begonnen... :D

Maar dat ter zijde. Ik snap even niet waarom de verkoopprijs niet ook vermeld mag worden. In de meeste internetshops in Duitsland staat de UVP of Herstellerpreis gewoon onder de werkelijke verkoopprijs.

Met vriendelijke groet,

Rieko

spoor65

Bericht door spoor65 »

Rieko,

Nee dat is zeker niet de manier waarop Hans heeft gewerkt, Hans is ooit begonnen als verkoper van 2e hands modelspoor, en wel onder de naam freebit.nl
begonnen op internet en beursen, maar toen Hans ook met nieuw materiaal ging werken, heeft hij dit wel via de gebruikelijke kanalen aangekocht.

Dat Hans uiteindelijk ook een showroom is begonnen aan huis, is zelfs op aanraden geweest van de Firma Roco, die toen nog N-spoor verkocht.
Ik ben heel blij dat Hans dit heeft durven aanpakken, en vind het prachtig voor hem en zijn gezin, dat hij op deze manier een mooie winkel heeft kunnen opbouwen.

Daarnaast wil ik de eerste keukentafel verkoper nog wel eens zien, die niet alleen aan verkoop denkt, maar ook aan promotie van onze hobby, zoals Hans nu al jaren doet, o.a door nu al weer voor het 10e jaar het N-spoorevenement te organiseren, ondanks dat dit evenement hem al enkele jaren onder de streep, geld kost, inplaats van kiet spelen. laat staan, dat die er nog een flesje gerstenat extra van kan kopen.

Daarnaast, ook toen hij alleen nog 2e hands materiaal verkocht, was zijn service al van ongekende hoogte.
Naar mijn mening overigens ook de enige manier om sowieso je zo lang staande te kunnen houden en zelfs groter te weten groeien, zelfs in crisis tijd.

Dat Hans zich heeft te houden aan de wensen van de fabrikant, het is niet anders, hij heeft moeten investeren in de winkelinrichting, de tijd dat je een vitrine, met daarop de naam van een firma, cadeau kreeg van de fabrikant is echt al lang verleden tijd hoor.

om maar ff een voorbeeld te noemen, vroeger gooiden ze je dood met bv kleuren waaiers van verf fabrikanten, tegenwoordig word elke verfwaaier die je in je winkel wilt hebben, netjes in rekening gebracht.

Wil je niet meedoen aan de grillen van de Fabrikant, kan die idd op diverse manieren gewoonweg zeggen dat je geen materiaal meer van hem krijgt voor de verkoop.

daar zitten we ook niet op te wachten toch? en laten we nu wel zijn, de fabrikant vraagt om de vastgestelde prijs te vermelden, maar zegt toch nergens dat jij geen aanbiedingen of actie`s mag houden?

Zo doen die jongens het in duitsland tenslotte ook, die zetten gewoon een streep door de UVP en zetten hun aanbiedings prijs er netjes boven of onder.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

modelschuur

Mooie uitleg, Freddy. Ik dacht namelijk dat Hans begonnen is met een internetwinkel freebit.nl en dat dat is uitgegroeid tot zijn huidige business. Mijn fout.

Maar waar het mij om gaat is, dat Ik het geen pas vind om in algemene termen zo negatief te praten over internetverkopers. Het zou me namelijk niets verbazen dat daar ook goede tussen zitten.

En het is me zelfs een keer overkomen dat ik in een echte winkel (dus met voorraad) op een zeer onvriendelijke manier bejegend werd omdat ik een paar vragen had. Dat heeft die zaak echt letterlijk duizenden guldens en euro's gekost.

Kortom, er hoeft niet zo gegeneraliseerd en gescholden te worden.

En nu on topic, want ik wil nog steeds graag weten waarom Hans alleen de uvp zou mogen vermelden en niet de eigenlijke verkoopprijs.

Met vriendelijke groet,

Rieko

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik denk dat H@ns alles mag, het is immers zijn bedrijf. Echter Fleischmann heeft bepaald dat ze alleen leveren aan diegene die zich aan de gemaakte afspraken houden, zo niet? Dan krijg je gewoon niet geleverd. En ik weet dat het enige vragen oproept, maar ja er zijn zat andere fabrikanten die dit doen in andere branches (de bekendste is uiteraard Appel met zijn Ei-föhn en Smac-block) en daar wordt het gewoon 'geslikt'. Ik koop gewoon bij H@ns als dat even mogelijk is, dan weet ik dat het goed zit. En de shop-in-flop...daar heb ik geen kaas van gegeten.

Fan van Alpenbanen in N(m)

spoor65

Bericht door spoor65 »

Robert heeft dus hier precies het punt waar het om draait.

Overigens is dit iets, wat niet alleen bij Fleischmann de regel is of zal worden.

Mijn vermoeden is, dat ze dit nu met de webwinkels zo gaan doen, omdat ze dit eigenlijk al meerdere jaren ook bij de gewone winkels hanteren
(overigens zijn ze daar ook niet de enige in, ook MaTrix doet dit al jaren) en op die manier toch een beetje de oneerlijke concurentie tussen webwinkels en gewone winkels zo wat aan banden willen leggen, probeer het tenslotte maar eens aan je gewone winkelier uit te leggen, waarom je hen niet meer wilt leveren om de prijs, als je bij webwinkels niet de zelfde criteria hanteert als bij hen.

Daarnaast blijft voor de winkels hier in Nederland natuurlijk nog het probleem van de winstmarge, als fabrikanten bij al hun afnemers, zowel hier als in andere landen, hun prijs gaat vaststellen, dan zal, in geval van FLM en Trix, de marge voor alle verkopers buiten Duitsland aanzienlijk lager zijn dan, hier in Nederland, domweg omdat hier de winkelier ook nog even de invoerrechten mag afrekenen. Met het gevolg dat onze oosterburen hun waar makkelijker in de aanbieding kunnen gooien.

Kortom, hoe je het ook went of keert, hier zijn de winkelier gewoon weer dubbel het haasje.
(al zal het voor de verkoper van bv Artitec in het buitenland natuurlijk precies zo zijn, dat hij dan het haasje is, alleen zijn er nu eenmaal meer buitenlandse producenten dan nederlandse)

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

modelschuur

Duidelijk verhaal, maar ik vraag me af of de Duitse handelaren minder hoeven te betalen voor de producten dan bijvoorbeeld de Nederlandse. Volgens mij worden er geen invoerrechten meer betaald in elk geval.

Met vriendelijke groet,

Rieko

spoor65

Bericht door spoor65 »

Rieko,

In beginsel betalen ze aan Fleischmann net zoveel als de buitenlandse winkelier, maar dan komen er daarna natuurlijk de verschillen per land.
BTW tarieven die doorberekend moeten worden en die per land verschillen, en dan idd ook nog de invoerrechten voor de verkopers in andere landen dan de fabrikant.

Dus idd zal een Nederlandse winkelier aan een Duits product, minder overhouden, als hij de prijs van de Duitse fabrikant moet aanhouden.
Maar omgekeerd werkt dat natuurlijk net zo, als een Nederlandse fabrikant op de zelfde manier ook zijn waar in Duitsland aan de man brengt, zal voor die Duitse winkelier de kosten hoger zijn dan voor de Nederlandse winkelier.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Prijzen verschillen per land, maar het lijkt me stug dat dat aan de invoerrechten ligt. Zowel Nederland als Duitsland zitten in de EU, en die kent vrij verkeer van goederen...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Detlev

Bericht door Detlev »

Deels, Shoven.

De prijs die ze betalen aan de duitse levrancier is gelijk, maar in duitsland komt daar geen 21% bovenop zoals in nederland, maar minder.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Detlev schreef:Deels, Shoven.

De prijs die ze betalen aan de duitse levrancier is gelijk, maar in duitsland komt daar geen 21% bovenop zoals in nederland, maar minder.
en vergeet de transport kosten niet ;)

martinb

Bericht door martinb »

Duitsland btw is 19% dat maakt dus weinig uit. Centen werk. Idem transport, in een doosje gaan (roep eens wat) minimaal 50 artikelen / de porto = ook centen werk.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

BTW-tarieven worden niet doorberekend, althans niet in de zin van extra kostenverhogend.
BTW betekent precies hetzelfde als Mehrwertsteuer, namelijk Belasting over de Toegevoegde Waarde. Simpel gezegd betaalt iedereen alleen belasting over de waarde die hij zelf aan het artikel toevoegt.
Bij leveringen binnen de EU maakt het niets uit of het een binnenlandse of een buitenlandse leverancier betreft omdat de bij de inkoop betaalde btw verrekenbaar is. Voorbeeld: Duitse fabrikant levert artikel X voor de prijs van € 10,-- plus btw ad € 1,90. Inkoop voor de Nederlandse detaillist dus € 11,90. Dit is het bedrag dat aan de fabrikant wordt betaald.
Nederlandse winkelier verkoopt hetzelfde artikel voor € 24,20 aan ons modelspoorders. Prijs is inclusief btw, die wij niet specifiek op de nota terug zien. Op rekeningen voor de eindgebruikers, wij particulieren dus, staat de btw niet apart vermeld. Kijk maar op de kassabon van Appie Heyn.

Winkelier in Nederland moet aan het eind van de periode de btw over de meerwaarde afdragen. Hij verkocht voor € 24,20 waarin € 4,20 btw. Hij mag daarop echter in mindering brengen de door hem bij inkoop betaalde btw ad € 1,90, zodat de jongens van de blauwe enveloppen dus ontvangen de somma van € 2,30.
Winkelier in Duitsland moet afdragen (19/119 x € 24,20=) €3,86 - € 1,90 = € 1,96. In die zin is het verschil van btw-percentage wel degelijk van invloed op de brutowinst van de winkelier.

Tot zo ver de beknopte uitleg over btw. Invoerrechten bestaan binnen de EU nauwelijks en spelen geen rol van enige betekenis. Evenzo spelen de transportkosten een veel kleinere rol dan vaak wordt gedacht. Of die vrachtauto vanaf Nürnberg naar Lochem rijdt of naar Hamburg maakt qua kosten niet veel uit.
Wat echter wel een grote rol kan spelen is de (achteraf) door de fabrikant toe te kennen omzetbonus. Overigens is verticale prijsbinding sowieso verboden, al proberen fabrikanten het Unverbindliche in de UVP wel dwingend toe te passen.

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Als de winkelier de rekening krijgt van zijn toe leverancier , in Duitsland, is dat BTW vrij.
Hij betaald geen BTW en kan het dus niet aftrekken.
Althans zo gaat dat bij mij op het bedrijf

Mvrg Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gesloten