N-thousiast schreef:Startrain maakt in 1e instantie gewoon 250 ex. van elk model....
Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Startrain maakt zoveel als een importeur aangeeft dat hij gaat afnemen en denkt te kunnen afzetten in de markt.
Stel dat importeur A aangeeft dat hij vier versies van een loc wil en dat hij van ieder versie 300 stuks wil - 1200 in totaal dus
Importeur B ziet het anders, hij wil wel 4 versies, maar denkt maar 200 van ieder versie kwijt te kunnen - 800 in totaal
Ik neem aan dat je kan voorstellen dat er dan een prijsverschil in zit. Maar zoals gezegd, heb ik nog niets over hogere prijzen gehoord ...
Denk dat je gewoon eens naar de prijsstelling van Startrain/Lemke/Hobbytrain/Kato loks in het algemeen moet kijken ... ze worden allemaal in dezelfde fabriek in China gemaakt en de oplages zitten qua aantallen op hetzelfde niveau.
En wat jou verhaal over de extra schakel in de supply chain betreft ... dat zou betekenen dat alle Class 66 loks in Nederland (met die extra importeur er tussen) ook in die orde van grootte duurder zouden zijn dan in Duitsland ... dus in Duitsland rond de €109,- en in Nederland dan rond de €149,- ... ? Dacht het niet ...
Verder hou ik ook niet zo van complot theorieën ... als importeur/fabrikant heb je er niks aan om de klant te bedonderen, betekent namelijk dat ze nooit mee wat van je kopen. En bij een fabrikant, importeur of handelaar moet er ook gewoon brood op tafel komen ... ook zij werken daarvoor ...
Dus concluderen dat ze de boel beduvelen ... da's onzin. Zeker als je nog geen prijzen hebt gezien ...
O ja ... en hoe groot denk je dat de afzetmarkt voor de NS 1300 in het buitenland is???
Groet,
Jeroen