Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

robin1976
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009 21:20

Re: Hookyville op weg

Bericht door robin1976 »

Hoi Martin,

ik zat net je site te bekijken en las het stukje over Anna en digitaliseren. Wellicht is de onderstaande pdf je al bekend maar voeg deze toch even toe:
http://home.planet.nl/~bakk2697/Boekvorm.pdf

Mooie site en baan in aanbouw.
gr,
Robin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Robin, bedankt voor de link. Sowieso interessant leesvoer en het biedt mijn decoderinbouwer weer nieuwe mogelijkheden als het om N-bakjes gaat.

Inmiddels ook weer verder gegaan met de spiraal. Niet in het snelle tempo van enkele heren alhier, maar iets rustiger. De eerste driekwartring lag er al in, maar is nu op de juiste hoogte gesteld. De tussenruimte is 5,8 cm. Ruim voldoende voor mijn loc die met pantograaf uitgeklapt de hoogste ruimte nodig heeft. Uiteraard moest ik ook weer solderen. Draadjes aan de rails (per wending drie aansluitingen per railstaaf). Zoals gezegd hanteer ik R3 en R4 Fleischmann bogen, dus dat zit wel snor.

Verder moest ik de draadjes ook aan de ringleiding koppelen, want na een bezetmeldsectie met isolatie houden de treinen het anders voor gezien. Natuurlijk moesten er ook weer moertjes gedraaid worden. Ik doe straks twee moertjes en een ringetje onder het hout en dan aan de andere kant van het hout een ringetje en weer twee moertjes. Dan zit het voor mijn gevoel nog steviger.

Vanochtend dan eindelijk de eerste test gedaan. Nog niet via Koploper met geijkte snelheden, maar gewoon handmatig via de Twin. Ik was een beetje bang dat de NS-loc met de drie verlichte rijtuigen moeite zou hebben, ook al zijn de stijgingen 2,5 en 2,6%. Toch ben ik zonder flinke aanloopsnelheid begonnen. In rijstap 2 (van de 28 decoderstappen) kruipt de loc gewoon vloeiend omhoog met de rijtuigen achter zich aan. Geen enkel geslip merkbaar. Dat geeft de burger moed. En dan spreek ik wel over beide sporen, dus zowel de binnenbocht als de buitenbocht. Ook stoppen in de spiraal en weer optrekken vormde geen enkel probleem.

Hier zie je de loc stilstaan bij het punt waar de sporen ophouden. Let niet op het hout aan de zijkanten. Daar zie je straks door de geplande rotswand niets meer van. Mogelijk dat ik hier en daar wel een doorkijkje maak, zodat je de trein ziet rijden. Uit dat oogpunt bezien is het hout (en de blauwe ondervloer) onder de sporen wel bruin geverfd.

Afbeelding


Zicht van onderaf. Bruggetje aan de voorzijde is wat vaag, maar je ziet wel de rijtuigen en het punt waar de spiraal naar toe moet leiden.

Afbeelding

Komende week ga ik zeker de volgende ring leggen en weer rustig testen. En dat zal zich nog wel enkele keren gaan herhalen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Ik ben benieuwd naar het vervolg, want een trein met binnenverlichting rijdt nu eenmaal met iets meer weerstand. Ik hoop dat met 2,5% alle nog vlot naar boven komt. De constructie ziet er in elk geval zeer degelijk uit, met het grote voordeel dat je nog kan bijregelen als het toch te stijl zou blijken.

Succes!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

In plaats van kruipsnelheid heb ik de NS-loc met verlichte wagens ook eens plankgas de spiraal ingestuurd. Ik merk niks van slippen. Aangezien dit een mooi stammetje van drie wagens en een loc is, houd ik dat verder ook zo.

Na wat voorbereidend werk (moertjes en ringetjes om de draadeinden heen halen) kon vandaag de eerste volledige ring in de spiraal worden geplaatst. Natuurlijk foto's ter bewijs. Ongetwijfeld valt het op dat het spiraaldeel boven het treinstel nog niet aangesloten is op de moeren en ringetjes. Dat klopt, want ik moest bij de scheiding eerst nog twee rails aanbrengen. Morgen even een poetsbeurtje geven en dan kan de ring worden aangesloten. En kan ik meteen weer testen of de trein de trip naar de tweede etage ook soepel neemt. O ja, de balken op de eerste foto zorgen voor druk op de gelijmde rails.

Zijaanzicht:
Afbeelding

Schuin van onder:
Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vandaag stug doorgegaan met de spiraal. Stap 1 was alle moertjes weer aandraaien, zodat het spiraaldeel goed zit. Alles nagemeten en overal dezelfde afstand bewaard: 5,8 cm. Daarna weer een zestal rails van draadjes voorzien. Die zijn inmiddels ook al weer gelegd op het tweede spiraaldeel, zodat de trein nu door kan rijden naar de tweede verdieping.

Foto van bovenaf:
Afbeelding

Foto van de zijkant:
Afbeelding

Ik heb ook een kort filmpje gemaakt voor op Youtube. Kijk hier maar eens.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Ipio
Berichten: 466
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Hookyville op weg

Bericht door Ipio »

Hallo Martin,

Martin, ik las dat je de afstand tussen de verdiepingen overal 5,8 cm heb gemaakt, mijn vraag is ook aan de binnenkant van je helix, ik heb zelf ook een helix maar aan de binnenste rand is de tussen afstand 2 mm minder gemaakt (dus 5,6 cm) bij jou dan.
Nu de vraag, "waarom" wel ik heb een verkanting aangebracht en dat hoef je alleen bij de eerste ring te doen en dan kan je gewoon weer overal de zelfde tussen maat gebruiken voor de rest van de helix.
De Eurostar van 12 bakken en de Thalys van 10 en de andere loc's met 10 personenrijtuigen hebben tot nu toe nog nooit de kans genomen om een duik te nemen in de diepte.
Testen met de hoogste snelheid naar boven en naar beneden terwijl er ook nog wissels en kruisingen in mijn helix zitten.
In het begin wel ontsporingen maar dat lag aan de Minitrix wissels die heb ik omgeruild met Fleischmann wissels, toen ging het goed.

Met vriendelijke groet,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De afgelopen dagen weer bezig geweest met de spiraal. Er zit weer een ring op. Natuurlijk even testen. Ja hoor, de NS-loc met de drie verlichte wagens trekt dit ook gemakkelijk. Ander locje genomen om de binnenbocht eens te testen. In de voorlaatste ring houdt de loc onverwacht halt. Wat is dat nou weer? Aan stroomtekort dacht ik niet. Immers, alleen de eerste ring is aangesloten op de ringleiding, de andere draadjes hangen wel op de plaats, maar moeten nog gesoldeerd worden. Maar aangezien de langere buitenbaan het wel doet, moest het iets anders zijn. Misschien een zaagsnede in de rail? Ook niet. Op goed geluk drukte ik de las even wat aan en daar hoorde ik een loc in beweging komen. Okay, probleem gevonden. Met een schroevendraaier de las klem gezet tegen de rails en dat was voldoende.

Daarna een nieuwe test. De NS-loc in de buitenboog laten rijden en de Tulpenloc met drie verlichte Regional Express wagens in de binnenbocht. De Tulp kreeg een voorsprong, maar de NS-loc, die plankgas ging (zijn plankgas is vele malen sneller dan mijn andere locs, maar dat verandert wel als ze allemaal geijkt gaan rijden), snelde naderbij om in de laatste ring langszij te komen.

Eerst wat foto's.

De constructie van een afstandje.
Afbeelding


Hier zie je de Tulp met wagens in de bovenste ring, de NS zit een ring lager.
Afbeelding


De Regional Express wordt door de Tulp naar beneden geduwd. De stuurstand heeft nu frontlichten.
Afbeelding


Foto schuin van onderen. In de éé-na-laatste ring staan beide treinstellen.
Afbeelding


En tot slot nog een kort filmpje van beide treinen in de spiraal. Na de jaarwisseling maar eens kijken of ik extra geheugen kan plaatsen om iets langer te filmen.

Kijk maar eens hier.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Hookyville op weg

Bericht door Fladder »

Erg mooi werk hoor! Mijn complimenten.
Maar hoezo maar 3 bakken? Ga je niet met langer rijden?


Jan-Willem
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De 10-bakkige Thalys lijkt me toch lang zat. Maar ik denk dat ik deze intercity's niet langer ga maken. Er komt toch wat meer weerstand door de verlichting in de wagens en ik wil wel boven kunnen komen via beide spiraalsporen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

gaat goed Martin

Toppie

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Gaat de goede kant op Martin.
Ehm, ga je niet binnenbaan naar beneden en buiten naar boven?
Die binnenverlichting geeft wel een kerstsfeertje...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Steven, ik ga in beide spiraalsporen zowel naar boven als naar beneden. Op het filmpje zie je dat beide locs omhoog gaan. Als blijkt dat binnen stijgen te veel problemen geeft, dan kan ik altijd nog kiezen voor alleen omhoog gaan in de buitenbaan. Of alleen treinen die via de binnenbaan omhoog kunnen via de binnenbaan laten rijden en de andere treinen juist andersom.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Trouwens, alle heren nog bedankt voor de complimenten!

Ik moet binnenkort wel achter de tekentafel gaan zitten om de bovenbaan in te plannen, want ik ben nu bijna boven. Althans, het eerste deel. Dat betekent dat ik me ook moet gaan verdiepen in koppelen van modules. Ik wil de delen op het frame in stukken bouwen en daarna pas op het frame plaatsen. Niet hele landschappen, maar ik denk bijvoorbeeld aan het stationscomplex. Dan kan ik dat op mijn bureau opbouwen en de hele plaat draaien, zodat ik geen last van mijn rug krijg door voorover te moeten hangen over het frame. Ook de draden kan ik dan al onderdoor trekken. En daarna pas aansluiten. Maar ja: hoe krijg je de rails passend en hoe maak je de verbindingen voor de ringleiding. Daar ben ik nog niet uit. Komt tijd, komt raad.

Vandaag is overigens geen bouwdag. Er zijn namelijk grote problemen op het spoor naar Hookyville. De Duitse spoorwegen hebben Bahnhof Hookyille al in het spoorschema opgenomen. De problemen zijn dan ook duidelijk. Aangezien de sporen nog niet tot Hookyville zijn doorgetrokken, loopt het behoorlijk vast in de spiraal. Vanuit Nederland en Duitsland zelf zijn al twee stellen vol met nieuwe bewoners en potentiële Hookyvillers op weg naar dit dorpje. De Crossrail staat ook al geparkeerd met 10 kolenwagens. De EK-loc neemt, dozen, pakketten, interieurzaken en een nieuwe lading post mee. Kortom, grote ellende, want waar moeten al die mensen nu hun behoefte doen?
In de States was dit nooit een ramp. Daar reed de trein gewoon door tot het eind, iedereen stapte even uit en legde wat nieuwe bielzen en staven neer en hoppa, de trein ging weer verder. Rond Hookyville werkt dat niet. Gelukkig zijn her en der al nieuwe moertjes zichtbaar voor de volgende bevestiging.

Afbeelding
Onderschrift: Met zijn allen dringen in de spiraal!


Afbeelding
Opzij met die personenwagens, het vrachtvervoer wil door!

Genoeg gefantaseerd. Morgen eerst de draadjes in de spiraal maar eens solderen, want dan kan ik die niet meer lostrekken. Plus dat ik weer zes nieuwe railstukken van draadjes moet voorzien voor de volgende spiraalring. Wat morgen niet gedaan wordt, wordt pas na woensdag vervolgd. Moet eerst een verhaal schrijven voor het personeelsblad van Heineken over Brand, hét Limburgse bier!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
eerst Brand bier word toch niet in Limburg gemaakt (reclame).
Het gaat al heel voor spoedig met je baan en ben benieuwd naar de volgende foto's
die van je station .

groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Krab schreef:Hoi Martin ,
eerst Brand bier word toch niet in Limburg gemaakt (reclame).
Het gaat al heel voor spoedig met je baan en ben benieuwd naar de volgende foto's
die van je station .

groetjesss Sjaak
Hoi Sjaak,

Ga jij maar eens even mee naar de brouwerij van Brand. Die reclame werd gisteren tweede bij de Gouden Loekie. Logisch, want die walk-in fridge van Heineken (dezelfde baas dus) vind ik echt smullen.

Zo snel zal het station er niet zijn hoor. Eerst de spiraal afbouwen en dan op een plank een lus maken, zodat alle treinen ook weer terug kunnen in de spiraal. Maar wat in het (bier)fust zit, verzuurt niet.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Hookies schreef:Zo snel zal het station er niet zijn hoor. Eerst de spiraal afbouwen en dan op een plank een lus maken, zodat alle treinen ook weer terug kunnen in de spiraal. Maar wat in het (bier)fust zit, verzuurt niet.
Hee grappig, ik heb voor de rijtests van het schaduwstation + spiraal ook een lus boven liggen. Maar binnenkort gaat die wat worden uitgebreid. Leuk om te zien dat je ongeveer met hetzelfde bezig bent Martin.
Wat ik alleen niet snap is waarom het hier over Brand bier gaat en niet over Grolsch of een lekkere Belg... of heb je daar andere fora voor? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Steven ,
onderstaande stond op vorige pagina
Moet eerst een verhaal schrijven voor het personeelsblad van Heineken over Brand, hét Limburgse bier!

vandaar

groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Toch eerder een update dan verwacht. Ik had gisteren nog wat tijd over en dus naar zolder toe. Moertjes even aandraaien en meteen een manier uitgeprobeerd om de draden netjes te bundelen. Ik kreeg namelijk een tip om paperclips te gebruiken. Die doe je om het draadeinde heen en dan zet je de paperclip met de tweede moer strak vast. Dan kun je op die manier de draadjes netjes naar beneden laten lopen en heb je er eigenlijk geen last van.

Afbeelding


Nog een tip, maar dan eentje die ik zelf heb ondervonden. Geef meteen na het boren van de gaten voor de draadeinden aan welke zijde van het spiraaldeel de bovenkant is. Ik heb dat niet gedaan en kwam er nu achter dat ik bij één deel de gaten niet op de juiste plek had zitten. Ik had hier de ondervloer (en daarna ook nog eens de ondervloer geverfd, wat overigens geen punt is) op zeg maar kant A aangebracht, maar bij alle andere delen op kant B. En de gaten waren geboord aan de hand van kant B. Nu blijkt dus dat de gaten voor de meeste draadeinden bij kant A niet op de goede plek zitten, maar iets verder opzij moeten. Ik heb dat meteen gefixt, al vond het mdf dat niet overal even prettig. Moest dus een beetje schade met houtlijm repareren en dat is goed gelukt, zo bleek vanmorgen. Overigens moet dit deel nog worden aangebracht. Op de foto hieronder zie je wel dat de voorlaatste laag in de spiraal is gelegd. Er moeten alleen nog rails op en daar moet ik nog wat draadjes aan solderen. Zodra dat gebeurd is, volgt er wel weer een nieuwe update.

Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Hookyville op weg

Bericht door Chris83 »

ziet er leuk uit zo, zou je eigenlijk als ie klaar is de spiraal, je foto's snel achter elkaar zetten :)

En die paper clips! nooit aangedacht, best handig.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Toch nog even tijd gevonden gistermiddag en vanochtend erg vroeg (half 7, kon toch niet meer slapen vanwege een verkoudheid) om de rails te leggen op het huidige hoogste deel van de spiraal. Alleen de rails op de eerste driekwart ring zijn pas van voeding voorzien, dus ik vind het knap dat de treinen dan toch nog bovenkomen. Per ring zijn er drie rails (in de binnenbocht drie en in de buitenbocht drie) voorzien van twee voedingspunten. Dit zal ik toch deels liggend aan de ringleiding moeten koppelen. Kan ik er dan ook vanuitgaan dat het de treinen lukt om nog makkelijker omhoog te klimmen omdat er dan meer stroompunten zijn?

Nog één ring en de twee rails zullen het frame opdraaien. Alleen de binnenbocht krijgt nog een aftakking om driekwart ronde door te rijden en daar uit de spiraal te komen. Als alles lukt, komt er te zijner tijd ook nog een spoor dat aan de bovenkant achter de spiraal langs gaat en op het deel waar de buitenbocht net weg is gegaan weer aansluit op de spiraal om na een bocht van 90 graden samen met de afgetakte binnenbocht uit de spiraal te komen. Dit zal ik niet meteen aansluiten. Dat komt pas als ik de tegenoverliggende tafels (nog te bouwen) bereik.

Zijwaartse blik. De NS-loc zal in de volgende ring vanaf dit punt één boogje naar rechts gaan en dan 'straight ahead' het frame op.

Afbeelding


Blik van de achterzijde (of de voorzijde zo je wilt). Op het punt van het achterste rijtuig (net even meer naar de muur toe) zal het binnenspoor in de toekomst rechtuit gaan. Als het goed is, wordt de buitenbocht hier ook gevuld door een achterlangs komend spoor, dat ter hoogte van de witte fles in de spiraal duikt.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Op Eerste Kerstdag waren we door een stroomstoring erg vroeg op. Aangezien mijn vrouw overdag moest werken, had ik toch even de tijd om wat verder te knutselen. Vol trots kan ik vermelden dat de laatste hele cirkel van de spiraal nu ook is geplaatst. Ik had alleen niet genoeg moertjes om dit deel bij alle draadeinden vast te zetten, dus ik heb het voorlopig even strategisch opgelost. Morgen haal ik even een lading nieuwe moertjes op.

Hier de aanblik van de spiraal tot nu toe:
Afbeelding

Ik had al eerder vermeld dat ik een paar nieuwe gaten moest boren voor het plaatsen van dit deel over de draadeinden. Dat was maar goed ook, want als je nu kijkt naar de overgang, dan zie je dat dit segment beter aansluit dan de andere segmenten.

Zo ziet de aansluiting van onderen eruit:
Afbeelding

En hier de aansluiting op railniveau:
Afbeelding

In deze cirkel verlaten twee sporen rechtdoor de spiraal om boven het frame uit te komen. Vanaf een afstand ziet het er zo uit.
Afbeelding

Het binnenspoor krijgt een wissel. Dit spoor maakt nog een driekwart cirkel om dan een stukje hoger een in- en uitgang voor de spiraal te vormen. Dit is een close-up van de afslag.
Afbeelding

De twee sporen die de spiraal verlaten gaan een stukje rechtdoor en maken dan een boog om evenwijdig aan de achterzijde uit te komen. Hier zullen de sporen aansluiten op het tracé naar het station. Ik heb wat mdf, dat ik nog had, even op het frame gelegd om een idee te krijgen.
Afbeelding

Dat idee was extra handig, want ik wil vanaf het station ook sporen door laten lopen, evenwijdig aan de achterzijde om dan via wissels tot één spoor te komen dat weer op de spiraal aansluit. Dus het eenzame binnenspoortje in de laatste driekwart cirkel te vergezellen als buitenbaan. Je krijgt dan in feite de mogelijkheid om aan de andere kant via een wissel de spiraal in te rijden naar beneden, of het bovenrondje om de spiraal te pakken. Dit is dus een optie om ook rond te kunnen rijden en de spiraal niet te gebruiken. Er is in elk geval ruimte zat, zoals op onderstaande foto te zien is.

Afbeelding

Ik kan de twee sporen uit de spiraal nog wel wat extra lengte geven. Dat heeft weer als voordeel dat ik het uit de binnenbocht van de spiraal aftakkende spoor tussen de wissel in de spiraal en een – nu nog denkbeeldige – wissel bij het station een keerlusschakeling kan geven. Maar daarover later meer. Eerst maar eens de moertjes halen om dit segment vast te zetten, rails van draadjes te voorzien en te leggen en het laatste segment gereed te maken.

Nog een laatste opmerking. Voor de boogsporen die uit de spiraal komen en het spoor achterlangs naar de spiraal zaag ik straks alleen de tracés uit. De bergwand zal het aanzicht daar naartoe toch uit het zicht nemen. Bovendien zijn dat toch de wat moeilijker te bereiken delen van het frame, dus waarom zou ik daar dan allerlei lastige zaken gaan plaatsen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Mijn plannen voor de bovenbaan zijn iets gewijzigd. Ik wil straks wel duidelijkheid hebben in verband met onverwachte keerlussen. Vandaar dat ik toch wel een globale tekening wil hebben als ik verder ga. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon wat gaan leggen en dan zien wat er gebeurt. Tafeltje/framepje extra is geen probleem op de zolder.

Voorlopig ga ik boven een tijdelijk ovaaltje neerleggen met een inhaalspoor. Via wissels kun je dan in en uit de spiraal. Op die manier heb ik geen keerlus en kan ik wel rijden en spelen, meteen Koploper verder uitdiepen en ondertussen nadenken over het feitelijke plan.

Afbeelding

Dit idee voor de tijdelijke bovenbaan kwam van een spoorvriend. Wel moet ik dan nog even het inhaalspoor verwerken. Het is voor mij europroof zullen we maar zeggen, want afgezien van de wissels kan ik nog wel heel wat meters afleggen. Aan R3 en R4 bogen plus rechte stukken rails en flex heb ik nog wel zo'n 60 meter rails ter beschikking. De investering voor dit tijdelijke plan bestaat dus uit vijf wissels met aandrijving, hoewel ik wel een paar wissels heb waar alleen een aandrijving voor nodig is. Vier wissels kunnen in de laatste wisseldecoder en ik heb ook nog 17 punten vrij voor bezetmeldingen. Komt er dus op neer dat ik alleen de afbuigende wissel in de spiraal nog niet op een wisseldecoder zal aansluiten. Zie de volgende afbeelding. Dit is de toekomstige situatie. De grijze sporen verlaten de spiraal op zo'n 32 cm hoogte ten opzichte van het schaduwstation. Het afbuigende spoor in de spiraal stijgt nog zo'n driekwart wending en krijgt gezelschap van een spoor dat vanaf de hoofdbaan komt. Dit is het blauwe spoor dat van links komt. Zo komen er dus op zo'n 38 cm nog twee sporen tevoorschijn. Het blauwe spoor van links moet dan rondrijden boven bewerkstelligen, al zou je via een wissel ook de spiraal in kunnen duiken.

Afbeelding

Het klinkt wellicht wat abracadabra, maar misschien snap je wel wat ik bedoel. Je ziet wel dat de sporen uit de spiraal iets anders gaan lopen dan het tijdelijke bovenplan, maar dat pas ik wel aan als de bovenbaan helder is.

Ik ben ook nog bezig geweest met de stijgingspercentages. De tussenruimte in de spiraal (gemeten vanaf hout+ ondervloer tot onderkant volgende wending) bedraagt 5,5 cm. Dat betekent een stijging van 2,4% voor de buitenbaan en 2,6% voor de binnenbaan. Is dat toch ook weer wat aardiger voor de locjes.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Nu het schaduwstation ligt en de spiraal nagenoeg af is, vond ik het tijd voor een moment van bezinning. De plek van de boekenkast naast de spiraal beviel me niet. Het zorgt voor vreemde spoorcapriolen en dat wilde ik niet. Opschuiven kon echter niet vanwege het dak. Na wat gepuzzel kan ik de boekenkast naar de andere kant van de kamer verplaatsen, aan de raamzijde waar het dak niet schuin is. Bureau en stereomeubel verhuizen dan ook van plek. Met als gevolg dat ik naast de spiraal nog 1.30 meter rechtdoor kan werken en dan deels over het stereomeubel een bocht kan plannen. Ik kom dan aan een recht stuk van 2.40 meter, waar ik een station zou kunnen plannen en een dorpje. Dit moet dan een dal worden, terwijl de 1.30 meter naast de spiraal aflopend berggebied moet voorstellen. Feit is dat ik zo wel langere paradesporen kan maken.

Niet duidelijk natuurlijk. Dan ga ik het ook nog even met behulp van foto's uitleggen.

Op onderstaande foto zie je het probleem. De boekenkast kan niet verder naar rechts vanwege het schuin aflopende dak. Daardoor kan ik niets met die ruimte naast de spiraal doen en krijg je minder lange sporen en meer op elkaar gepropt.

Afbeelding

Tegenover de boekenkast zie je hieronder rechts vaag het bureau staan. Je ziet een stuk van het diorama. Links op deze foto zie je het lage stereomeubel. Omdat hier een dakkapel zit, is het plafond hier recht en niet schuin aflopend. Het lijkt me handig om de boekenkast hier te plaatsen. Helaas is de kast 7 cm breder dan de muur alhier. Twee opties: of ik zet de kast schuin, zodat de deur open en dicht kan (de deur moet blijven, want anders krijg ik te veel vocht van de droger in de kamer), of ik haal een van de smalle delen van de kast er gewoon af. Het bureau komt dan op de plaats van het stereomeubel en dat meubel komt bij de boekenkast. Omdat het meubel wel onder het dak past, win je aan deze muur iets meer dan 1.30 meter ruimte.

Afbeelding

Hieronder de boekenkast met links de spiraal. In plaats van sporen dwars de kamer in, kan ik de sporen nu langs de muur (waar de boekenkast) tevoorschijn laten komen. Om wat inzicht in de ruimte te krijgen, moet je het rechterdeel van de kast laten staan en de twee linkerdelen wegdenken. Die zouden er na de verplaatsing immers niet meer zijn. Het stereomeubel is op zich niet al te hoog en een spoor in een boog kan daar nog wel overheen ook. Mocht ik nou net daar een elpee nodig hebben, dan kan ik echt wel even onder een frame van 1 meter hoog door.

Afbeelding

Dit is de andere hoek van de kamer, diagonaal tegenover de boekenkast. Rechts zie je het huidige frame staan. Linksboven bij de deur zit een luik naar de vliering. Dat moet ik wel kunnen bereiken. Het frame kan dus 78 cm naar links worden uitgebouwd, maar zal dan zo'n 60 cm de kamer in moeten lopen.

Afbeelding

Spannend allemaal, maar nog wel op tijd om zo nodig deze aanpassingen door te kunnen voeren. Wat denken jullie ervan? O ja, ik wilde twee excelbestanden als bijlage plaatsen, maar dat is niet toegestaan. Op verzoek kan ik ze natuurlijk wel mailen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Martin,

Prima idee om zoveel mogelijk ruimte te maken voor jouw modelbaan.

Wat ik er van denk? ik zie een heel mooi zolderluik waarvan je al aan geeft dat je die moet kunnen blijven gebruiken, ik zou zeggen, gebruik hem, stop de boeken in dozen en hup de vliering op, makkelijker kun je geen ruimte maken :mrgreen:

Maar zonder gekheid, de ruimte om elders jouw boekenkast te plaatsen, zal ikzeker benutten, als die er is, want je krijgt er een mooi stukkie extra bij voor de baan.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Ik zou in elk geval die Dagobert Duck inzetten als machinist, dat schelt weer. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie